Wat is dit nu voor een antwoord? Denk je nou heus dat een gezond denkend mens zich gaat afvragen of het ene fata morgana hoger gewaardeerd moet worden dan het andere?Samante schreef:En wilde je soms zeggen dat de god van het christendom geen fata morgana is?Rereformed schreef:Maar Kitty vroeg waarom je überhaupt met een godsbeeld moet rondlopen. wat is er aannemelijk aan? Totaal niets. Het is een fata morgana dat je 'God' noemt.Samante schreef:Het godsbeeld dat ik voor ogen heb vind ik veel aannemelijker dan willekeurig welk godsbeeld waarvan ik heb vernomen.
Ik wilde dus uiteraard zeggen: geef ook jouw eigen fata morgana op.
Maar jij hebt geen idee, je kan over God totaal niets onder woorden brengen. God is voor jou slechts het woord waarmee je christenen kunt aanvallen. Het heeft volstrekt geen enkele andere inhoud.Samante schreef:God bestaat naar mijn idee, en dat heeft niets te maken met een behoefte om te bestaan.
Samante schreef:Die God 'wil' niets, die God ervaart zich omdat die God dat nu eenmaal doet.
Rereformed schreef: Nee, niet omdat 'hij' dat doet, maar omdat jij hem verzonnen hebt!
Weer diezelfde ontwijking, het verwijzen naar het christelijk geloof. Weer het bewijs dat jouw God en jouw religieuze overtuiging enkel en alleen in verband staat met een oorlog tegen het christelijk geloof.Samante schreef:En de God van het christendom is niet verzonnen? Hoe kom jij daar nu weer bij? Bestaat die god werkelijk? Toon dat maar eens even onomstotelijk aan dan.
Hoe kom je erbij dat ik zou beweren de christelijke God te kunnen aantonen? Verzonnen is verzonnen, het is letterlijk waardeloos, en het maakt niet uit welke naam het heeft. Het is mijn doel om jou te laten zien dat je in hetzelfde moeras staat als de christenen en alle andere religieuzen, maar denkt iets beters voor te staan. Dat is een illusie.
Samante schreef:Er geschiedt niets tegen de wil van die almachtige God en die God kan niet worden beledigd.
Rereformed schreef: Dat is geheel logische praat zodra je toegeeft dat God niet bestaat.
Nee, een vrije wil komt letterlijk neer op 'Er bestaat geen God'.Samante schreef:Mij ontgaat nu jouw logica. Een vrije wil komt neer op God die zegt: "Jouw wil is Mijn wil." En daaruit vloeit voort dat niets tegen Gods wil kan geschieden. Want wat jij ook doet, jouw wil is Gods wil.
Samante schreef:Al met al maakt dat, dat ik me helemaal niet bezig hoef te houden met die God.
Rereformed schreef: Alweer geheel logisch indien je atheïst bent.
Nee, dan heb jij totaal niets om in te geloven. Dan loop jij slechts met een stopwoord rond.Samante schreef:Nee alweer zo'n vreemde conclusie van je. Ik geloof in een God die niets van mij verlangd.
Het is helemaal geen kwestie van atheïst worden. Jij bent al voor 100% atheïst. Jij kan alleen niet van het woord God afkomen, omreden dat je het zo lekker kunt gebruiken als wapen tegen christenen en mohammedanen.Samante schreef:Ik hoef niets te doen of te laten. Daarom ben ik nog geen atheïst. Misschien ooit word ik agnost. Maar atheïst niet.
Nee, dat is het echt niet, want jij hebt geen enkele positieve gedachte over God. Je kunt er volstrekt niets over zeggen. Je kunt niet eens zeggen of het om een iets of iemand gaat. Jouw God is absoluut nietszeggend, inhoudsloos.Samante schreef: Ik zie het niet als een spelletje. Het is ook geen verslaving. Ik ben geen atheïst. Kennelijk heb jij het idee dat mijn leven volledig in het teken moet staan van mijn geloof. Dat is volstrekt niet aan de orde. Mijn geloof is een verzameling concepten/gedachten over God.
Weer een steek naar de abrahamitische religies. Zie toch in hoe alles wat bij jou met religie te maken heeft slechts rancune op abrahamitische religies is.Samante schreef:En niet een soort van uniform of harnas voor mijn leven.
Absoluut niet. De hele kwestie van de moraal is voor mij bijzaak. Ik neem voortdurend jouw godsbeeld onder de loep en neem slechts volkomen leegte waar.Samante schreef:Jij bent van mening dat mijn godsbeeld geen inhoud heeft omdat het je dwars blijft zitten dat de moraal niet van die god afkomt.
Nee, ik ben slechts van mening dat iemand die in een God gelooft moet kunnen uitleggen wat hij/zij met God bedoelt. Dat kan jij absoluut niet. Het is, in je eigen woorden, een fantasie. Maar nog erger: zelfs de fantasie weet jij niet aan te kleden. Jouw God is een volledige blank .Samante schreef:Jij lijkt van mening te zijn dat mijn hele leven in teken moet staan van die God, want anders heeft het geen zin in die God te geloven.
Dat het jou om een prettig gevoel ging hebben we al kunnen constateren.Samante schreef:En ik zeg je dat ik zeer tevreden ben met mijn ideeën omtrent God.
Wat is de essentie van mij, van het rotsblok achter mijn huis, van oranje, van zeewier, van wolken, van pijn, van lucht, van overgeven?Samante schreef:De essentie van alles dat bestaat.Rereformed schreef: Beschrijf jouw God. Wie of wat is 'hij/zij/het'.
Je bent eenvoudig een woordgoochelaar.
Ja, dat meen ik, en ik meen ook dat het voor een mens soms nuttig is dat een ander dat denken wat je hebt soms analyseert. Dan gaan je ogen soms open voor iets waar je zelf volkomen blind voor bent. Ik heb er zelf vaak profijt van gehad.Samante schreef:Jij meent dat je voor anderen kan denken.
Een waan is nooit een voordeel.Samante schreef:Ik heb wel degelijk voordeel, namelijk dat ik geloof in een God die in mijzelf en om mij heen is.
Dat doet ieder mens met hersens.Ik laat me verwonderen door het leven
Daar heb je geen gevoel voor nodig, dat is een feit voor iedereen met hersens.Samante schreef:en ik heb oprecht het gevoel van alles deel uit te maken.
Daar heb je volstrekt niet je ingebeelde god en religie voor nodig.Ik zal nooit zover komen dat ik mijn naaste enig letsel zal toebrengen, omdat ik die naaste zie als een deel van mijzelf en niet als een afstandelijk van mij verwijderd wezen.
Dat is nu juist waar ik tot op het bot van doordrongen ben. Hoe kun je me zo verkeerd verstaan?Samante schreef:Alle geloof is fantasie. Dat schijnt niet tot je door te willen dringen.
Ik ben nooit tegen overtuigingen, maar roep juist op dat men ergens voor moet staan. Ik ben slechts van mening dat een fantasie niet verward moet worden met overtuiging. Je hoeft om overtuigd te zijn van jouw idealen geen God erbij te fantaseren. Jouw God is overbodig en ongerechtvaardigd.