Welkom Samante.samante schreef:De naam Samante is een anagram van de groet Namasté. Samante klinkt misschien vrouwelijk, maar dat is slechts schijn. Ik ben een man.
Namasté betekent voor mij zoveel als: De God in mij ziet en eert de God in jou.
Ik pleit voor logische spiritualiteit. Als je bezig bent met spiritualiteit, hou het dan logisch.
Daarmee bedoel ik dat je in elk geval consequent moet zijn.
Als je bijvoorbeeld zegt dat jouw tante een ontzettend lieve vrouw is, moet je haar niet ook gaan afschilderen als een regelrechte bitch.
Iets vergelijkbaars gebeurt al eeuwen met God. Zo wordt gezegd dat God liefde is en men schildert God vervolgens af als rancuneuze egotripper. Of men zegt dat God almachtig is maar beschrijft Zijn werken als het grootste prutswerk.
Daar stoor ik me aan. Religies zijn een meester in dubbele bodems. Ze zeggen het een en bedoelen het andere.
Toch nog even een voorbeeldje. Religies spreken over een vrije wil die de mensen zou zijn gegeven. Maar wat voor vrije wil is dat eigenlijk als je achteraf wordt geoordeeld op je daden? Slaat nergens op. En kijk, daar maak ik me sterk voor.
Voor die logische spiritualiteit heb ik de website http://logischespiritualiteit.web-log.nl/ in het leven geroepen. Ik ben er niet heel erg fanatiek mee bezig nog en het komt voor dat ik er zelfs dagen niet naar omkijk. Dat gaat vast nog wel veranderen.
Nou, tot zover even mijn introductie.
Maar is spiritualiteit überhaupt wel logisch dan?
Bedoel je alleen filosofisch logisch of ook rationeel en empirisch logisch?