Zijn homeopaten oplichters. De definitie van een oplichter.

Kritische maatschappij gerichte hersenspinselen...:)

Moderator: Moderators

Carla
Geregelde verschijning

Bericht door Carla »

heeck schreef:OVER DE CLAIM:

In het algemeen kan je het daar heel mooi over hebben met petunia's of zo. Maar het ging over de homeo.
Het is een vergelijking, een metafoor.
Als de homeo claimt dat ze malaria geneest, cq voorkomt, ik noem een dwarsstraat, want Hahnemann gaat veel verder, dan zal de homeo die claim waar moeten maken.
Als ze zegt dat te doen, of kennelijk doet met gedroogd water, dan wordt de claim gewoon een dubbele claim. En moeten er twee zaken hard worden gemaakt.
Er wordt geen enkele claim hard gemaakt. Ergo bedrog.
A: Claimt de homeopathie dat ze malaria kan genezen en B: hebben ze mensen genezen van malaria met homeopathische middelen (al dan niet wetenschappelijk onderbouwd cq bewezen want dat doet er niet toe)?
OVER ANDERE WETGEVING
We hebben de wet-BIG, die iedereen toestaat doktertje te spelen. Een broedstoof voor domme dus gelovende dus volgens jouw termen niet toerekeningsvatbare oplichters.
De wet BIG staat niet toe dat mensen doktertje spelen. Integendeel het omschrijft bepaalde handelingen die uitsluitend zijn voorbehouden aan doktoren.
Proefproces op grond van gedroogd water slijten wel eens overwogen, maar het is zo duur. En blijft riskant vanwege niet-wetenschappelijke juristerijen die een rol kunnen spelen.
Je wil zelf gedroogd water gaan slijten en dan een proces tegen jezelf aanspannen??
Op te zoeken hoe de achtergronden van de wet-BIG zijn en als ik me wel herinner lag voor de politiek het zwaartpunt bij de beslissingsvrijheid van een ieder, Niet bij de werking of de schade.
Dat is het opzoeken waard. Het zou betekenen dat de wet toestaat dat iemand arsenicum verkoopt als zijnde haargroeimiddel.
Je laster-suggestie klopt niet:
Er is geen sprake van laster als ik iemand een bedrieger noem als er gedroogd water als geneesmiddel wordt aanbevolen. Zie wetgeving nota bene.
Idem voor oplichterij in deze.
Het proces wat je aanhaalt, bewijst dat het wel zo is namelijk:
De rechtbank volgde de Vereniging in haar neutrale uitleg van de term ‘kwakzalver’, die wel nutteloosheid impliceert maar niet noodzakelijkerwijs kwade trouw of oplichting.
De VtK gebruikt niet voor niets een neutrale omschrijving:
Net zoals sinds jaar en dag al door de VtdK wordt uitgedragen impliceert of vereist een betiteling als 'kwakzalver' - in het rechterlijk oordeel - dus allerminst dat kwade trouw of oplichting in het spel is: deze is in de praktijk immers nauwelijks te beoordelen. Genomineerden behoeven zich in die zin niet beschuldigd te voelen van immoreel gedrag, zij worden slechts beschuldigd van kwakzalverij en meer niet
Zie de processen(...)
Mvw Sickesz met claims die stevig overlappen met die van de homeo.
lees dat daar dat de rechter wel die uitzondering plaatst over de kwade trouw. In afwijking van onze goede van Dale:
De rechtbank legt van Dale niet anders uit, ze ging mee in de definitie die de VtK hanteerde. Had ze dat niet gedaan dan had de VtK zich voor de zeer moeilijk, zo niet onmogelijk taak gezien om kwade trouw te bewijzen.
Dit bovenstaande, inclusief rechterlijke uitspraak en uitspraken zoals gedaan op de website van de VtK. Bewijzen mijn tweede uitgangspunt, namelijk dat je kwaadwilligheid moet bewijzen om te kunnen beschuldigen van oplichterij.
els
Forum fan
Contacteer:

Bericht door els »

doctorwho schreef:Homeopathen zijn oplichters of kwakzalvers. Ter goeder trouw kwakzalven staat niet gelijk aan oplichting.
Volgens mij kun je niet te goeder trouw kwakzalven. Iedereen is hier naar school geweest, en is dus bij machte om te weten wat er wordt bedoeld met 'werkzame geneesmiddelen'. Bovendien heeft iedereen de mogelijkheid zich er verder in te verdiepen, want studiemateriaal is vrij beschikbaar.

Hooguit kun je zeggen dat kwakzalvers niet voldoende scholing hebben om te beseffen dat ze een verkeerd denkspoor volgen. Maar dat vind ik dan nog misdadiger: je niet voldoende in de materie verdiepen om jezelf zo vrij te kunnen pleiten van schuld.

Of je zou kunnen zeggen dat kwakzalvers gewoon te dom zijn om te beseffen dat ze bezig zijn met hocus pocus. Dat opent natuurlijk prachtige mogelijkheden: iemand is geen oplichter omdat zijn iq te laag is om te begrijpen dat hij zich bezig houdt met oplichterij.

Kwakzalvers (dus homeopathen) zijn dus altijd oplichters, ze kunnen zich niet beroepen op 'te goeder trouw'.
FW
Forum fan

Bericht door FW »

Applaus, Els! Ik heb dagen lopen zoeken naar deze woorden!
Rede
HarrieMe
Ervaren pen

Bericht door HarrieMe »

windsurfer schreef:Een priester die een pasgeborene doopt omdat hij gelooft dat dat het kind beschermd, vind ik geen oplichter. Een goedbedoelende homeopaat die zijn grenzen kent vind ik ook niet per definitie een oplichter. Helaas is de verhouding tussen goedwillende oprechte mensen en kwaadwillende bedriegers moeilijk in kaart te brengen.
En jij dacht dat die goede priester dat alleen maar uit idealistische overwegingen doet? Weet je wel wat aan dat beetje water dat hij (her)gebruikt wordt verdient? Ja natuurlijk mag de priester de tijd die nodig is om dat water te gieten laten vergoeden, maar op dat moment is het niet meer vanuit zijn idealisme, maar gewoon omdat hij er aan verdient.
Wanneer allen het eens zijn, heeft niemand nagedacht.
(Walter Lipmann)
HarrieMe
Ervaren pen

Bericht door HarrieMe »

Carla schreef:Ik ben je zeer, zeer dankbaar want dit is het punt waarop ik altijd verlies (verloor :twisted: ) van discussies met Jehova's getuigen. Je hebt me een gelukkiger mens gemaakt.
Hmm, help me hier even mee want ik weet zeker dat ze daar mee komen:
"Wetenschap is de som van regels die opgesteld zijn en die regels veranderen iedere keer. Dus kan je niet stellen dat wetenschap bestaat zónder dat je erin gelooft. Waar je vandaag in gelooft, kan morgen verandert zijn."
En dan gaan ze het hebben over koolstofdatering, wat ik ook maar voor waar aanneem dat je daarmee de leeftijd van een bot kan bepalen, enz, enz.
Ze hebben het trouwens wel iedere keer over archeologie...
En als ze doorhebben dat je daar meer verstand van hebt dan zij, zoeken ze weer een ander onderwerp. Laat je niet gek maken door de stellingen die ze eerst poneren. Blijf je eigen kennis trouw. Zij komen niet om jou wetenschap te doceren, ze komen alleen om je te bekeren en zullen niet schromen de wetenschap aan te passen aan hun zendingsverhaal, als jij geen tegenargumenten hebt. Het zijn meesters in het aanhalen van uitzonderingen op wetenschappelijke regels en ontdekkingen, om daaruit te concluderen dat dus de hele wetenschap niet deugt.
(Walter Lipmann)
Carla
Geregelde verschijning

Bericht door Carla »

els schreef:
doctorwho schreef:Homeopathen zijn oplichters of kwakzalvers. Ter goeder trouw kwakzalven staat niet gelijk aan oplichting.
Volgens mij kun je niet te goeder trouw kwakzalven. Iedereen is hier naar school geweest, en is dus bij machte om te weten wat er wordt bedoeld met 'werkzame geneesmiddelen'. Bovendien heeft iedereen de mogelijkheid zich er verder in te verdiepen, want studiemateriaal is vrij beschikbaar.
Tenzij je een medische studie hebt gevolgd of je in beide kanten van de materie hebt verdiept, kun je een ander begrip hebben van 'werkzame geneesmiddelen'. Het sleutelwoord is 'werkzaam'. De homeopaat beweert dat ze werken en krijgt dan gelijk van zijn patiënten. Dan nog is het het woord van de wetenschap tegenover die van de homeopaat. De discussie over de werkzaamheid is nagenoeg gelijk aan die van voor of tegen het geloof met als verschil dat de homeopaat kan wijzen naar resultaten. De wetenschap heeft tot nog toe niet kunnen bewijzen dat het niet werkt. Hiermee bedoel ik het volgende: Er is aangetoond dat er geen enkel spoor meer is te vinden van de werkzame stoffen in sommige homeo middelen. Ze hebben niet aangetoond dat de andere middelen die een homeopaat gebruikt (waar Mustafa in het andere topic voortdurend op hamert) ook inderdaad niet werken. De homeopaat die geen gebruik maakt van die middelen waar geen stoffen meer in te vinden zijn, is dus gesteund in zijn veronderstelling dat de middelen werken door A) het verslag van patiënten, B)Het 'onderzoek' van jaren homeopathie en C) het gebrek aan bewijs van het tegendeel. En als je beweert dat iets niet werkt tegenover iemand die gemerkt heeft dat het wél werkt, zul je met gedegen onderzoek moeten komen. Dat de homeopaten niet meewerken (willen) aan zo'n soort onderzoek (ik neem dat voor het gemak aan want bewijs daarvoor heb ik niet) maakt het misschien verdacht en, gezien de verketterij die ze over zich heen krijgen, ook naar mijn idee niet slim.
Hooguit kun je zeggen dat kwakzalvers niet voldoende scholing hebben om te beseffen dat ze een verkeerd denkspoor volgen. Maar dat vind ik dan nog misdadiger: je niet voldoende in de materie verdiepen om jezelf zo vrij te kunnen pleiten van schuld.
Een homeopaat zal beweren dat hij voldoende scholing heeft gekregen. 4 jaar om homeopaat te worden en een complete verdieping in de homeopathische leer. Dat ze niet geschoold zijn in het tégenbewijs kan je ze naar mijn idee niet aanrekenen. Je kunt van christenen ook niet verlangen dat ze zich verdiepen in de Islam. Dat het slim is om zulks te doen, zodat je eventuele kritiek vanuit die kant kan weerleggen, is een ander verhaal. Op z'n hoogst zou je homeopaten kunnen betichten van eenzijdige beeldvorming. Het idee schijnt hier te bestaan dat de homeopaat schuldig is aan het niet volgen van de bewijzen van de wetenschap. Dat maakt iemand nog geen oplichter dat maakt hem in onze beleving dom. Laat ik dan de volgende vraag stellen: Heeft de wetenschap al aangetoond dat het principe 'het gelijke met het gelijke bestrijden' daadwerkelijk niet werkt? Ik ga hier er maar op in want de discussie over de werkzaamheid van homeo middelen schijnt onlosmakelijk verbonden te zijn in jullie ogen met het wel of niet kunnen betichten van homeopaten van oplichterij.
Of je zou kunnen zeggen dat kwakzalvers gewoon te dom zijn om te beseffen dat ze bezig zijn met hocus pocus. Dat opent natuurlijk prachtige mogelijkheden: iemand is geen oplichter omdat zijn iq te laag is om te begrijpen dat hij zich bezig houdt met oplichterij.
Er zijn artsen die zich ook bezig houden met homeopathie. Die kun je moeillijk een laag iq toeschrijven. Alhoewel er een tendens schijnt te zijn dat oplichters juist een hoog iq hebben :wink:. Maar wat mij betreft: Nee. Als je te kwader trouw handelt, met de intentie iemand op te lichten dan maakt het niet uit of je dom bent of niet.
Er wordt hier gesteld dat je dom bent als je niet onvoorwaardelijk de wetenschap omarmt en de bewijzen, die diezelfde wetenschap omarmt, in bepaalde mate verwerpt.
De wetenschap heeft bewezen dat er geen enkel deel meer van de oorspronkelijke stof in sterk verdunde oplossingen te vinden heeft. Dat is één deel. Daarnaast moet er bewijs komen tegen het overige.
Kwakzalvers (dus homeopathen) zijn dus altijd oplichters, ze kunnen zich niet beroepen op 'te goeder trouw'.
Dat kunnen ze naar mijn idee nog steeds. Ze hebben het beste voor met hun patiënten, ze hebben 'bewijs'van werkzaamheid en er is geen tegenbewijs waar ze zich tegen moeten verweren. En let wel, het is zeer belangrijk dat de wetenschap met die bewijzen komt in het belang van beide partijen.
Carla
Geregelde verschijning

Bericht door Carla »

HarrieMe schreef:En als ze doorhebben dat je daar meer verstand van hebt dan zij, zoeken ze weer een ander onderwerp. Laat je niet gek maken door de stellingen die ze eerst poneren. Blijf je eigen kennis trouw. Zij komen niet om jou wetenschap te doceren, ze komen alleen om je te bekeren en zullen niet schromen de wetenschap aan te passen aan hun zendingsverhaal, als jij geen tegenargumenten hebt. Het zijn meesters in het aanhalen van uitzonderingen op wetenschappelijke regels en ontdekkingen, om daaruit te concluderen dat dus de hele wetenschap niet deugt.
Gek laten maken? Ik kijk er naar uit! Heerlijke discussies met die mensen. Voor wat betreft bekeren, ik ben nog steeds geen Jehova en vind ze nog steeds raar en misleid. Alhoewel ik ze nu een tijdje niet meer gezien heb terwijl ik toch een Wachttoren gehad heb. Hmm zouden ze dan toch stiekem mij opgegeven hebben?
doctorwho
Ontoombaar

Bericht door doctorwho »

carla schreef
Ik beweer dat ik geen oplichter ben als ik azalea's verkoop waarvan ik beweer dat ze veel mooier purper zijn dan wat je bij de Intratuin koopt en dat dat komt omdat ik ze Reiki geef. Mijn azalea's zijn volgens velen veel mooier purper en de wetenschap kan niet aantonen dat dat komt door Reiki maar kan ook niet aantonen hoe het wél komt.
Beste Carla,

Het is best te bepalen of de kleurintensiteit anders is. Reiki werk niet en is ook kwakzalverij. Zodra je ditin dit hypothetische gval toepast op planten is dit niet kwalijk. Wel als je hiermee gezondheidsclaims gaat leggen.

Als je het echter voor elkaar krijgt om deze azalea's voor een veelvoud van de normale waarde huis aan huis met een duur ingestraald water abonnement aan eenzame arme bejaarden te slijten ben je weer een oplichter.
Laatst gewijzigd door doctorwho op 13 sep 2006 17:03, 1 keer totaal gewijzigd.
Wie atheïsme een geloof noemt kan tot niets bekeerd worden
The person who calls atheism a religion can be converted to nothing
heeck
Ontoombaar

Bericht door heeck »

Carla,

Misschien houd jij er een andere sport op na als ik.
Jij probeert overal een principieel gaatje te vinden.
Precies de manier waarop bijvoorbeeld de homeo dat doet: zoek de website van Dr.Rutten eens op.

Metaforen zijn me bekend; vaak hebben ze het impliciete doel de ander op het verkeerde been te zetten.
De claims van de homeo zijn inderdaad eindeloos: lees de Organon van Hahneman en draai de bewijslast niet om.
Ook de wet-BIG daar weet je alleen dat eruit te lichten wat je te pas komt. Daarom blijft staan wat ik zeg: iedereen mag inderdaad doktertje spelen als hij/zij maar niet aan de voorbehouden handelingen komt of een beschermde titel aanneemt. Kortom alle kwakzalvers kan niets worden gemaakt als ze die grens maar in de gaten houden.

Werking van de midddelen gebonden homeo leg je weer heel eeigenzinnig uit, maar bij het GCG kan je naslaan dat de politiek gewenste registratie van de homeo-middelen het CBG gelijk verbiedt om die werking te toetsen. De homeo voelt geen verdere behoefte dan bij hun leden na te vragen of ze vinden of iets helpt: ja dat vinden ze.

Je eis om bewijs dat een goedgelovende niet van bedrog mag worden beschuldigd is er ook een uit de algemene kwakkeuken:

Omdat iemands geloof nimmer getoetst kan worden,-dat is het kenmerk van geloven-, wordt het nalaten van dat onmogelijke bewijs onmiddellijk uitgelegd als :
Zie je wel homeo is geen bedrog.

Door die hoepel krijg jij me echt niet heen Carla ! :wink:

We zitten met een wet die toelaat dat homeo en paranormalen en wat meer ook hun eigen opleiding kunnen hebben die kort, lang of een cursus met presentie-aftekening kost of waarom niet alleen je eigen goedkeurend knikje dat je echt goed bent in genezen.
De afweging tegenover de onmiskenbare vrije keus van mensen heeft er toe geleid dat de wet-BIG geen bescherming biedt tegen in geloof verpakt bedrog.

Dat ook jij die verpakking belangrijker vindt dan de inhoud is je gegund, maar ondersteunt dat soort misleiding.

Het is overduidelijk dat mensen die voorgeven genezer te zijn en zich zouden beroepen op het soort redenering dat jij volgt om hun bedrog te ontkennen, niet geheel toerekeningsvatbaar zijn.
Precies het gaatje van Psycop dat jij óók al als ondersteuning van jouw mening interpreteert.

Roeland
PS
Als je tussen neus en lippen door ook de hele wetenschapsfilosofie op de kop wenst te zetten, dan is dat wel een apart topic waard lijkt me.
Anders zitten we in no-time met vliegende-tapijtjes-tour-operators,
Levitatie-tweezitters met consumentenbond-ondrzoek naar klanttevredenhied, Reverse-time-genezing: ga terug naar het moment waarop je nog niet ziek was en ga dan weer verder in je gezonde tijdsspoor etcetera.
r.
Begrip is een waan met een warm gevoel. Dus Mijdt Spijt.
heeck
Ontoombaar

SPITSVONDIGHEDEN-ADVIES

Bericht door heeck »

Carla,

Misschien valt er nog garen voor je te spinnen als "bedrog" en "bedrieger" worden uitgesplitst.

Roeland
HarrieMe
Ervaren pen

Bericht door HarrieMe »

Carla schreef:Gek laten maken? Ik kijk er naar uit! Heerlijke discussies met die mensen. Voor wat betreft bekeren, ik ben nog steeds geen Jehova en vind ze nog steeds raar en misleid. Alhoewel ik ze nu een tijdje niet meer gezien heb terwijl ik toch een Wachttoren gehad heb. Hmm zouden ze dan toch stiekem mij opgegeven hebben?
Ik had ze al in geen 20 jaar meer aan de deur gehad. Toen ze een jaar of 3 geleden weer eens langs kwamen. Een man met vermoedelijk zijn zoon. Volgens mij had die jongen liever met een bromfiets gecrost, maar ja daar kom je niet van in de hemel. (Van zending ook niet, maar dat kun je ze niet aan het verstand brengen). Binnen 2 minuten zei de oudere man; “kom laten we maar eens verder gaan”. En ik heb volgens mij alleen gevraagd, welke feiten zijn u bekend over de zaken die mij wilt vertellen, buiten wat u uit de door u verheerlijkte bijbel haalt. Mogelijk wilde hij in het front van deze jongeling geen discussie met mij voeren, of kon hij of wilde hij niet antwoorden, maar sinds dien heb ik ze niet meer gezien hier. Mogelijk vertellen ze aan elkaar waar je beter niet kunt gaan praten, omdat de moeite tevergeefs is?
(Walter Lipmann)
bad_religion

Bericht door bad_religion »

Carla schreef:Hmm, help me hier even mee want ik weet zeker dat ze daar mee komen:
"Wetenschap is de som van regels die opgesteld zijn en die regels veranderen iedere keer. Dus kan je niet stellen dat wetenschap bestaat zónder dat je erin gelooft. Waar je vandaag in gelooft, kan morgen verandert zijn."
Wetenschap is niet een som van regels, maar een verzameling beschrijvingen die tot op het moment het best pas bij de "feitelijke waarnemeningen", wetenschap is alleen te rechtvaardigen als de wetenschap verder zoekt naar betere verklaringen. Wetenschap beschrijft het waargenomene in "wetmatigheden" en niet in "regels". De wetmatigheden zijn volgens een vaste methodiek omschreven waardoor deze te verifiëren zijn en dus ook te falsificeren. Wanneer wetenschappelijke theoriën worden gefalsificeert worden ze vervangen door betere beschrijvingen (wetmatigheden).

Men hoeft dus niet in de wetenschap te geloven, maar de wereld is er, en men kan wetmatigheden altijd onderzoeken.

Godsdienst beschrijft de wereld ook; op basis van "overtuiging", geen enkele theorie is echter falsificeerbaar en dus niet bruikbaar voor de homo sapiens!

Ook leuk de standaard valse analogie: Omdat de mensen complexe dingen hebben gebouwd, moet dit universum ook door een intelligent wezen gebouwd zijn. Dit is een valse analogie omdat

a)complexe systemen zijn voor mensen complex, complex is een subjectief gegeven

b) Er geen enkel causaal verband is tussen complexe sytemen en een creator omdat nu toevallig een mens een PC kan maken..

Wanneer er een god zou zijn die alles geschapen heeft dan is die god noodzakelijk voor het universum, en moet deze aantoonbaar noodzakelijk zijn, altijd leuk vraagje...

Wanneer er een begripsomschrijving van God wordt gegeven dan is god niet zozeer een bovennatuurlijk fenomeen maar een object in de rede, en verbonden aan de logica.......we zouden ons dan (gnifflelend) kunnen afvragen welk natuuurverschijnsel god is en of wee in meer of mindere maatte rekening met hem moeten houden....
cymric
Bevlogen

Bericht door cymric »

Carla schreef:Resumerend: Als ik het goed begrijp bedoel jij dat geloof alleen kan bestaan omdat mensen erin geloven. Wetenschap bestaat óndanks dat mensen erin geloven.
Je hebt helemaal gelijk! Of ik nou geloof dat zwaartekracht bestaat of niet, het bestaat en ik donder naar beneden als ik van het dak af spring. Ik ben je zeer, zeer dankbaar want dit is het punt waarop ik altijd verlies (verloor :twisted: ) van discussies met Jehova's getuigen. Je hebt me een gelukkiger mens gemaakt.
Dat is exact wat er wordt bedoeld. Hoe de 'diepste werkelijkheid' er ook uit moge zien (God die aan touwtjes trekt, kleine kaboutertjes, spaghettislierten, ...): er zijn bepaalde verbanden waar we allemaal aan gehoorzamen. Zwaartekracht is er één van. Je kunt besluiten dat je niet meer in zwaartekracht 'gelooft', maar daar trekt zwaartekracht zich niets van aan. Je kunt ook besluiten dat je niet meer in elektromagnetisme 'gelooft', maar daar zullen licht en materie zich bitter weinig van aantrekken.
Hmm, help me hier even mee want ik weet zeker dat ze daar mee komen:
Zie je het antwoord zelf niet? Het gaat om de verschijnselen die je waarneemt. Die verdwijnen niet. Daarom zijn waarnemingen ook zo cruciaal: iedereen kan de wildste theorieën verzinnen, maar uiteindelijk heeft de waarneming het laatste woord. De onderliggende verklaring voor wat 'zwaartekracht' nu precies is, zal over niet al te lange tijd waarschijnlijk weer worden aangepast. Doet dat wat af aan de waarneming dat jij valt, of dat de Aarde om de Zon draait? Driewerf neen. JGn spelen een heel dom taalspelletje.
En dan gaan ze het hebben over koolstofdatering, wat ik ook maar voor waar aanneem dat je daarmee de leeftijd van een bot kan bepalen, enz, enz.
Dan moet je je wapenen met kennis: The Index to Creationist Claims, radioactieve datering, of isochronmethoden. En beter nog, de JGn meewarig de deur wijzen dat ze zich verlagen tot taalspelletjes om je ervan te overtuigen dat hun idee van god echt bestaat. Dat is het enige wat ze kunnen, namelijk. Feitenkennis wordt in die kringen geschuwd: hun verhouding tot feiten is als een muf afgesloten donker hok tot een groot aantal openstaande ramen met een verfrissend windje.
I think, and ever shall think, that it cannot be wrong to defend one's opinions with arguments, founded upon reason, without employing force or authority. ---Niccolò Machiavelli
doctorwho
Ontoombaar

Bericht door doctorwho »

Boekentip on topic

Kwakzalverij hoort bij de medische wetenschap als de kermis bij het leven. Telkens nieuwe attracties, nieuwe verleidingen, en altijd een paar geheide publiekstrekkers.
In dit boek heeft wetenschapsjournalist Hans van Maanen lichtvoetige en diepgravende opstellen verzameld over bekende en minder bekende aspecten van de kwakzalverij. Niet alleen moderne verleidingen als therapeutic touch, de vrouwenziekte HPU en advertenties voor afslankmiddelen, maar ook de klassieke favorieten als homeopathie, antroposofie en het Moerman-dieet. Hoofdstukken over bijvoorbeeld het bezoek van niet-reguliere genezers onder allochtonen en het Adres van 1913 tonen de kermis van een geheel nieuwe kant.
'Kwakzalverij is het best te bestrijden als zoveel mogelijk mensen het als zodanig herkennen — niemand gaat met voorbedachten rade naar een oplichter. Dat is de gemeenschappelijke noemer waarop al deze bijdragen passen: flauwekul zien voor wat het is. Of die flauwekul nu van gebedsgenezers, van homeopaten, van macrobioten of van reguliere artsen komt.'

stukje voorwoord
Omdat artsen over dood en leven, over ziek en gezond gaan, is de inzet hoog en werd medische tuchtrechtspraak onontbeerlijk geacht. Niet de patiënt, de cliënt of de consument bepaalt of een behandeling adequaat was, maar de collega's. Zoals elke arts onmiddellijk zal beamen: de klant is geen koning.

En dat verklaart ook waarom dokters boos worden zodra het over kwakzalverij gaat - zeker als die kwakzalver nog arts is ook. Een kwakzalver behaagt zijn klanten in plaats van zijn collega's.

Artsen menen het in hun gestelde vertrouwen te verdienen, juist omdat zij zich onafhankelijk van de markt moeten opstellen en slechts datgene horen te doen wat door het forum van de medische wetenschap als medische wetenschap erkend is. Enige creativiteit is wel toegestaan, maar de richtlijnen en de evidence base zijn er niet voor niets. Slechte artsen gooien dit mooie principe te grabbel, kwakzalvers houden zich er in het geheel niet aan. En inderdaad, er is nog nooit een homeopaat door collega's uit zijn ambt ontzet omdat hij Arsenicum C20 in plaats van C100 voorschreef, nog nooit een manueel therapeute omdat zij zinloze maar lucratieve rugbehandelingen uitvoert.

Het onderscheid tussen kwakzalverij en geneeskunde is, vanuit dit perspectief, dan ook het verschil tussen markt en tuchtraad. ‘Teneinde het publieke vertrouwen te winnen, hebben artsen zichzelf een hogere norm gesteld dan de minimale regels van de markt eisen, en houden ze vol dat ze alleen door elkaar op die standaard kunnen worden beoordeeld, niet door leken,’ schreef Paul Starr in 1982 in zijn invloedrijke boek The social transformation of American medicine.

Als artsen hun normen en hun tucht verlagen, of zich -- al dan niet vrijwillig -- gaan conformeren aan de regels van de markt en de wensen van de klant, ligt de kwakzalverij op de loer. Niet alleen voor individuele artsen, maar voor de beroepsgroep als geheel.

In dit boek heb ik opstellen verzameld over veel verschillende vormen en aspecten van kwakzalverij. Het terrein valt, hoe dan ook, niet uitputtend te behandelen; ik heb het daarom gezocht in een zo afwisselend mogelijke bundel waarin nu eens diepzinnig en dan weer vrolijk, nu eens fel en dan weer relativerend, allerlei kanten van de kwakzalverij aan bod komen. Kwakzalverij is het best te bestrijden, denk ik, als zoveel mogelijk mensen het als zodanig herkennen — niemand gaat met voorbedachten rade naar een oplichter. Dat is de gemeenschappelijke noemer waarop al deze bijdragen passen: flauwekul zien voor wat het is. Of die flauwekul nu van gebedsgenezers, van homeopaten, van macrobioten of van reguliere artsen komt.
Wie atheïsme een geloof noemt kan tot niets bekeerd worden
The person who calls atheism a religion can be converted to nothing
heeck
Ontoombaar

Bericht door heeck »

@Allen
Dat "de wereld bedrogen zou willen worden", zoals vaak wordt opgemerkt met een schouderophalen, is inderdaad niet waar.
Precies zoals van Maanen stelt.

"Niemand wil bedrogen worden."

Ook niet door iemand die gelooft in het eigen bedrog.

Roeland
PS
Je was dacht ik de titel enzo vergeten:
KWAKZALVERIJ
Verschenen ter gelegenheid van het 125-jarig bestaan
van de Vereniging tegen de Kwakzalverij.
Uitgeverij Boom, Amsterdam.
Eerste druk november 2005, tweede druk december 2005.
ISBN 90-8506-168-7.
Gebonden, 19,50 euro.
http://www.vanmaanen.org/hans/boeken/kwak.html
r.
PPSS
Ik bezweer geen zakelijke of andere belangen bij van Maanens omzet te hebben.
r.
Plaats reactie