Peter van Velzen schreef: ↑02 mei 2024 03:58
axxyanus schreef: ↑01 mei 2024 09:28
@Peter van Velzen en Henry II.
Bedankt voor deze extra informatie. Ik weet alleen niet goed in welke mate dat helpt in het bepalen hoe we moeten omgaan met de gendereisen die gesteld worden. Nemen we Lia Thomas als voorbeeld. Voor zo ver ik op de hoogte ben een begenadigd zwemmer die tot de subtop hoorde. Dan identificeert die zich als vrouw en breekt een boel records in het vrouwenzwemmen. Dan denkt ik toch dat daar iets niet klopt, zelfs als Lia Thomas bepaalde hersenstructuren zou hebben die normaal gezien enkel bij vrouwen voorkomen. [Ik denk dat we hier CAOS e.d. kunnen uitsluiten].
Daar kan ik niemand bij helpen. Het instellen van een aparte categorie voor vrouwen (of voor gehandicapten) is niet alleen gedaan om de groepen van elkaar te scheiden, (speelt wel een voorname rol bij vrij worstelen) maar om de minder presterende groep een kans te geven om een eigen competitie te hebben. Wat de criteria daarvoor zijn, is iets wat degenen die deel uitmaken van deze categorie, moeten beslissen, niet jij of ik.
Dat vind ik een rare opmerking. Je kan van oordeel zijn dat welke categorieën ze inrichten, hun keuze is. Het lijkt me wel dat de rest een zekere eerlijkheid daarin mag verwachten. Als ze gewichtsklassen inrichten maar dan zwaardere mensen toelaten in een lichtere gewichtsklasse omdat die mensen zich als minder zwaar identificeren, dan lijkt het me dat wij daar wel degelijk iets over mogen zeggen.
Als over een aantal jaren niet-gehandicapte mensen aan de paralymics zouden meedoen omdat ze zich als gehandicapt identificeren, dan zou jij daar geen probleem mee hebben? Zou jij dan ook denken dat wat de criteria zijn om deel te nemen aan die categorie diegenen moeten zijn die deel uitmaken van deze categorie beslissen?
Het lijkt me ook een cirkelredenering. Als de catogorie nog of terug afgelijnd moet worden en dus niet vast staat wie er toebehoort, hoe kan je dan aflijnen wie er over mag beslissen, want dat lijken dan de zelfde groep te zijn.
Er is natuurlijk ook het feit dat dit soort vragen niet beperkt is tot sport. Als een vrouwelijke verdachte gefouilleerd moet worden, dan heeft ze het recht dat dat door een vrouw gebeurt. Worden haar rechten dan geëerbiedigd als ze door een persoon van het mannelijk geslacht wordt gefouilleerd die zich identificeert als vrouw?
Wat als een vrouw opgenomen wordt wegens een intiem probleem en vraagt dat haar intieme verzorging door een vrouw gebeurt. Wordt dan aan haar vraag voldaan als die verzorging uiteindelijk gebeurt door een persoon van het mannelijk geslacht die zich identificeert als vrouw?
Als iemand van het mannelijk geslacht voor een misdaad veroordeeld wordt maar zich identificeert als vrouw, hoort die dan in een vrouwenfaciliteit?
Als iemand een vrouwenuurtje organiseert, zoals bv een vrouwenuur in het zwembad, moet die dan mannen die zich als vrouw identificeren toelaten? En neen die kan dat niet zomaar zelf beslissen. Er zijn al rechtzaken geweest rond die vraag.
Peter van Velzen schreef: ↑02 mei 2024 03:58
Ik krijg de indruk dat Lia Thomas op afstanden groter dan 200 yard altijd zou winnen, en dus verwacht ik dat men haar daarom van deelname zou uitsluiten.
Maar dat zou de maatstaf toch niet mogen zijn? Ofwel hoort Lia Thomas in de vrouwencompetie ofwel hoort ze daar niet. Het antwoord op die vraag zou IMO niet mogen afhangen van hoe vaak ze wint. Stel je voor dat Lia Thomas een zwarte vrouw zou zijn i.p.v. een transgender, dan zou je toch dadelijk stijgeren als op basis daarvan beslist werd of men haar zou uitsluiten of niet.
Al mijn hier gebrachte meningen, zijn voor herziening vatbaar.
De illusie het verleden te begrijpen, voedt de illusie dat de toekomst voorspelbaar en beheersbaar is -- naar Daniël Kahneman