Willempie schreef:Erik schreef:@Willempie,
1. Dus mensen waarvan de gebeden niet verhoord worden bestaan niet?
Ja, die bestaan wel.
Dus verkiest jouw god sommige mensen wel te helpen en anderen niet.
Hij verkiest jou te helpen bij jouw verhoudingsgewijs truttige bedes en die van creperende mensen te negeren.
Een dergelijke god is een ploert en het aanbidden niet waard.
Maar ik meen uiteraard dat de verklaring veel simpeler is, namelijk dat er geen goden bestaan.
Het leven is gewoon amoreel oftewel shit happens.
Willempie schreef:
Erik schreef:2. Sta jij open voor de gedocumenteerde gevallen van gebeden die niet verhoord zijn?
Ja.
In dat geval waar was jouw god toen miljoenen joden in de gaskamers van nazi's baden om hun leven te redden?
Had hij het misschien te druk met het beantwoorden van infantiele gebeden zoals die van mensen als Willempie?
Willempie schreef:Erik schreef:
3. Je bedoeld de Pascal van Pascals weddenschap die met zijn intelligentie niet doorhad hoe verschrikkelijk hij de plank missloeg?
Dus naast het feit dat je hier weer eens een drogreden gebruikt, toon je er ook nog eens niets mee aan.
Als ik jou was zou ik gaan bidden om wat geholpen te worden met argumenteren, maar ik ben bang dat het niet helpt.
Wat zegt het over jouzelf als je je denigrerend uitlaat over één van de briljantste geleerden die de mensheid ooit heeft gekend, slechts op grond van één enkele pennenstreek/gedachte die hij zelfs nooit heeft gepubliceerd maar die na zijn dood ontdekt is tussen zijn talloze paperassen, terwijl je al het andere negeert dat hij ons heeft nagelaten? Of lul je alleen maar anderen na? Die indruk wek je namelijk bij mij. Misschien dat dat goed valt bij het merendeel van de participeerders op dit forum maar bij mij niet. In dat geval adviseer ik je om je eigen hersentjes eens in werking te zetten.
Wat dat zegt over mij is dat ik niet zoals jij blind ga op autoriteit.
Daarbij negeer ik geenszins zijn waarde voor de wetenschap maar merk ik wel op dat hij slachtoffer was van de religieuze dwang in zijn tijd.
Wikipedia schreef:Als christelijk denker wordt Pascal vooral gezien als de apologeet van de openbaring. Hij stelt met klem dat de rede haar eigen grenzen moet kennen en dat zij moet buigen voor de door God gegeven werkelijkheid.
Hij mag dan aan de ene kant briljante wetenschap hebben bedreven, maar als het op God aankwam was ook hij slechts een onderontwikkelde slordige denker!
En nee ik lul geen anderen na, ik vorm mijn eigen mening a.d.h.v. gedegen informatie, moet jij ook eens proberen, jij bent namelijk het prototype papegaaiende gelovige.
Jou indruk zit er dus weer eens compleet naast zoals gewoonlijk.
Verder interesseert het mij geen bal of wat ik schrijf wel goed valt bij jou, ik schrijf hier niet om jou tevreden te houden.
Als je een ja-knikker zoekt moet je lekker naar een christelijk forum gaan.
En als iemand als jij die elk redelijk nadenken en elke zelfreflectie op halt heeft gezet ten faveure van blind geloof mij adviseert mijn hersens eens in werking te zetten, kan ik daar alleen maar glimlachend mijn schouders over ophalen.
ps.
Hoe staat het eigenlijk met je poging niet christelijke openbaringen te weerleggen?
Typisch zo'n momentje waar je net even een te grote mond had, je vervolgens realiseerde dat je jezelf in je voet had geschoten en je je even tactisch hebt teruggetrokken.
Ook zo een typische Willempie/gelovige-tactiek als het je even te heet onder de voeten word.
Net zoals het verdraaien van woorden, woorden in mensen hun mond leggen, het gebruiken van ontelbare drogredenen, en vooral het weigeren rechtstreeks antwoord te geven op vragen.
De achtste hemel is het atheïstische inzicht dat de werkelijkheid weliswaar hard is maar wel de werkelijkheid en die is zoveel waardevoller dan alle mooie, verzachtende sprookjes bij elkaar. (Gerard)
Geleid wordt enkel hij die zichzelf niet gevonden heeft. (Rereformed)