Zeker heeft Gijs hier een punt.Gijs schreef: In het huidige systeem van de donorregistratie zijn er drie opties:
1. ik stel mijn organen beschikbaar
2. ik stel mijn organen niet beschikbaar
3. ik laat de beslissing over aan mijn nabestaanden
- Dit laatste willen de indieners van het wetsvoorstel veranderen. Voortaan zou moeten gelden, dat voor wie zich niet in het register heeft ingeschreven van rechtswege optie 1 van toepassing is.
Het is mij niet duidelijk of ze optie 3 helemaal willen laten vervallen, of alleen willen afdwingen dat iedereen zich laat registreren.
- Ik heb er geen bezwaar tegen als na mijn dood mijn organen worden hergebruikt, maar ik wil de beslissing overlaten aan mijn nabestaanden, die van mijn visie op de hoogte zijn.
En met hem zijn er veel meerderen die bezwaar hebben aangetekend blijkt.
Ik denk dat de topicstart niet goed is gelezen:
Fenomeen schreef slechts een eerste zin en gaf verder de bron ervan.
Eerder was er een wetsvoorstel in 2012Fenomeen schreef: Bron en meer:
http://frontpage.fok.nl/nieuws/717591/1 ... donor.html" onclick="window.open(this.href);return false;\
Het gaat nu over het nieuwe voorstel.
Dit is wat Fok schreef. Redactiegeplaatst door Redactie 19-10-2015
Ik gaf een vervolg aan dit bericht door het nieuws van 7 juni 2016, waarin melding wordt gemaakt van hoe de Nederlanders er over denken.Fok schreef:Het voorstel van Kamerlid Pia Dijkstra van D66 is nu aangepast zodat nabestaanden een grotere rol krijgen. Zij kunnen in het aangepaste voorstel voorkomen dat er een orgaandonatie plaatsvindt.
Na de laatste voorstel wijzigingen dus.
Dit was dus al een vervolg op de nieuwe vorm van het wetsvoorstel.
Bericht daarover op de website van D66
donderdag 11 februari 2016
Debat initiatiefwet donorregistratie
Voorzitter, in het ADR-systeem krijgt iedere Nederlander kort na zijn of haar 18e verjaardag een donorformulier. Met dit formulier wordt je gevraagd om door te geven of je al dan niet orgaandonor wilt worden na je dood. Dit formulier zal ook worden gestuurd naar alle volwassen Nederlanders van wie nog geen keuze bekend is in het donorregister. Je keuze vastleggen kan door het formulier in te vullen en terug te sturen. Of door je online te registreren via donorregister.nl. De keuzes zijn:
•‘ja’
•‘nee’
•‘mijn nabestaanden beslissen’
•of ‘een specifiek derde persoon beslist’
Dezelfde keuzes dus, als binnen het huidige systeem. Maar een belangrijk verschil is dat bij Actieve Donor Registratie iemand naast het donorformulier ook een brief krijgt waarin wordt uitgelegd dat je bij het uitblijven van een actieve registratie, wordt geregistreerd als orgaandonor. Aan iedereen die niet op het eerste verzoek reageert, wordt opnieuw een donorformulier toegestuurd.
Deze hele discussie over slechts 2 punten ipv. van 3 was dus niet nodig geweest en was gebaseerd op oud nieuws.
Er zijn nu zelfs 4 mogelijkheden.