Religie in 2014

Opvallende zaken, schokkende gebeurtenissen, bizarre verhalen enz. Valt je iets op in de media zet deze artikelen dan hier!!

Moderator: Moderators

dikkemick
Adelaar

Re: Religie in 2014

Bericht door dikkemick »

Maria schreef: Vind jij het dan terecht dat alle misdaden die blijken uit de foto's van topic opening op conto van christenen zoals K. komen? :shock:
Religie in het algemeen om vast omschreven redenen veroordelen of de gevolgen veroorzaakt door een relatief klein clubje, (zie foto's uit het wereldnieuws) allemaal gooien op christenen à la K. zijn 2 totaal verschillende dingen.
Is me te gemakkelijk en bovendien irrationeel.
Dit was een vraag aan Erik gericht, maar ik heb deze ook al overdacht n.a.v. een opmerking van (ik meen) Karssenberg.
Karssenberg neemt de bijbel serieus en ziet deze boeken als geïnspireerd of opgedragen zelfs, door God. Een goddelijk boek. Zijn interpretatie zal acceptabel zijn, de interpretatie van een ander ook.
En zo hebben we nog andere heilige boeken. Allemaal heilig en allemaal goddelijk-waar.
Als je een beetje bekend bent met het OT dan zou je zomaar kunnen gaan concluderen (omdat het Gods heilige woord is!) dat het religieus verantwoord is, een houtjessprokkelaar op zondag dood te stenigen.
Want wie zegt dat Karssenberg zijn uitleg beter is, dan die van mij of van de buurman? Goddelijk is goddelijk en wat mijn voorbeeld betreft is volgens mij niet veel met woorden te spelen.
Maar dat is nu juist wat de gelovigen doen. Interpreteren, herinterpreteren, nogmaals herinterpreteren....etc.
En dan zegt mijn seculiere humanisme dat iemand die werkt op zondag doodmaken niet erg humaan/moreel is. De bijbel, HET woord van God, denkt daar anders over.
En daarom kun je het de malloten van het plaatje dat bij dit onderwerp hoort niet kwalijk nemen dat ze een verkeerde conclusie hebben getrokken. ZIJ beroepen zich op een goddelijk boek! En wie is de atheist om daar iets van te vinden?
Logic will get you from A to B. Imagination will take you everywhere. Zulks is om moverende reden evident!
Einstein/Mick
LordDragon
Bevlogen

Bericht door LordDragon »

Maria schreef;
Religie in het algemeen om vast omschreven redenen veroordelen of de gevolgen veroorzaakt door een relatief klein clubje,
Een relatief klein clubje ? Bij monde vind ik het een vrij grote club die op straat komt en betoogt, die predikt in gebedshuizen en er enkel op uit is om anderen omwille van hun geloof te kwetsen, bij daad is het toch ook al zo onschuldig niet meer, remember Joagoslavie, de twisten in de balkan, in wit rusland, palestijnse dingen in israel , pakistan afghanistan, IS, Talliban, Boko Haram, klukluxclan, witrussische orthodoxen tegen moslims, ik kan nog een uur blijven duiden op gebieden en omstandigheden waar geloof enkel ellende veroorzaakt.

MVG, LD.
I must not fear. Fear is the mind-killer. Fear is the little-death that brings total obliteration. I will face my fear. I will permit it to pass over me and through me. And when it has gone past I will turn the inner eye to see its path. Where the fear has gone there will be nothing. Only I will remain.
Peter van Velzen
Site Admin

Bericht door Peter van Velzen »

LordDragon schreef:Maria schreef;
Religie in het algemeen om vast omschreven redenen veroordelen of de gevolgen veroorzaakt door een relatief klein clubje,
Een relatief klein clubje ? Bij monde vind ik het een vrij grote club die op straat komt en betoogt, die predikt in gebedshuizen en er enkel op uit is om anderen omwille van hun geloof te kwetsen, bij daad is het toch ook al zo onschuldig niet meer, remember Joagoslavie, de twisten in de balkan, in wit rusland, palestijnse dingen in israel , pakistan afghanistan, IS, Talliban, Boko Haram, klukluxclan, witrussische orthodoxen tegen moslims, ik kan nog een uur blijven duiden op gebieden en omstandigheden waar geloof enkel ellende veroorzaakt.

MVG, LD.
Zelfs honderd miljoen is relatief klein vergeleken met 5 miljard!
wat mij betreft mag je de religie best veroordelen overigens. Ze is bijna altijd onwaar.
Maar veroordeel niet de 4,9 miljard gelovigen op grond van wat 0,1 miljard doen!
Ik wens u alle goeds
Maria
Moderator

Bericht door Maria »

Misschien goed om nog eens mijn eerste bericht hier in dit topic, gericht aan K. te lezen.
http://www.freethinker.nl/forum/viewtop ... 05#p450805" onclick="window.open(this.href);return false;
Daarna ben ik alleen nog aan het verklaren geweest, wat ik bedoelde.

@ Erik en Dikkemick
Ik heb jullie commentaren gelezen.
Verder hierop ingaan zou slechts herhalingen opleveren.
Goede humor versplintert de gesneden beelden in ons hoofd. - Frank Bosman.
Maria
Moderator

Bericht door Maria »

LordDragon schreef: Een relatief klein clubje ? Bij monde vind ik het een vrij grote club die op straat komt en betoogt, die predikt in gebedshuizen en er enkel op uit is om anderen omwille van hun geloof te kwetsen, bij daad is het toch ook al zo onschuldig niet meer..............
Waar jij het nu over hebt is duidelijk.
Waar ik het over heb ook.

Aub. niet cherrypicken, maar als je citeert, neem dan wel alles mee waar het bij mij om gaat.
Ik schreef:Vind jij het dan terecht dat alle misdaden die blijken uit de foto's van topic opening op conto van christenen zoals K. komen? :shock:

Religie in het algemeen om vast omschreven redenen veroordelen of de gevolgen veroorzaakt door een relatief klein clubje,.....

......(zie foto's uit het wereldnieuws) allemaal gooien op christenen à la K. zijn 2 totaal verschillende dingen.
Jouw quote schuingedrukt uitgelicht.
De foto van bericht 1 nog maar eens bekijken.
Voor het gemak van de snel en oppervlakkige en oordelende kijkers zijn de kruisjes en halve maantjes wel handig.
dikkemick
Adelaar

Bericht door dikkemick »

Maria schreef:Misschien goed om nog eens mijn eerste bericht hier in dit topic, gericht aan K. te lezen.
http://www.freethinker.nl/forum/viewtop ... 05#p450805" onclick="window.open(this.href);return false;

@ Erik en Dikkemick
Dan verschillen we hierin van mening. Heilig is wat mij betreft heilig. Door God geinspireerd is door God geinspireerd. Als de mens hierin mag/kan ingrijpen is het m.i. niet goddelijk meer, maar menselijk!
Logic will get you from A to B. Imagination will take you everywhere. Zulks is om moverende reden evident!
Einstein/Mick
LordDragon
Bevlogen

Peter van Velzen schreef;
Zelfs honderd miljoen is relatief klein vergeleken met 5 miljard!
wat mij betreft mag je de religie best veroordelen overigens. Ze is bijna altijd onwaar.
Maar veroordeel niet de 4,9 miljard gelovigen op grond van wat 0,1 miljard doen!
De meeste gelovigen die ik ken zijn idd brave mensen, het gaat mij hier dan ook niet over die mensen te veroordelen, wel om erop te wijzen dat wanneer zijn zeggen dat god en religie enkel goed zijn, dit niet waar is als je even kijkt naar al de ellende die die religies veroorzaken. Dit in de stille hoop dat ze er toch nog eens over zouden nadenken. En zelfs al is het maar 1- 10% van de gelovigen die zich schuldig maakt aan het gebruik van geweld, de samenleving is die toch liever kwijt dan “rijk”?

Maria schreef :
Aub. niet cherrypicken, maar als je citeert, neem dan wel alles mee waar het bij mij om gaat.
Je bedoelt :
Vind jij het dan terecht dat alle misdaden die blijken uit de foto's van topic opening op conto van christenen zoals K. komen?
Ik had de indruk dat die vraag niet aan mij werd gesteld, maar als je wil zal ik ze beantwoorden. Er is een groot verschil tussen gelovigen die andere mensen met rust laten, en praktiserende evangelisten en predikers die denken dat ze anderen moeten bekeren. In die zin vind ik dat K en RF en W wel eens mogen nadenken over de foto’s vooraleer weer te stellen dat je god moet omarmen of dat god je bij de hand komt nemen, of dat geloof en religie enkel goed zijn.

MVG, LD.
I must not fear. Fear is the mind-killer. Fear is the little-death that brings total obliteration. I will face my fear. I will permit it to pass over me and through me. And when it has gone past I will turn the inner eye to see its path. Where the fear has gone there will be nothing. Only I will remain.
Erik
Bevlogen
Contacteer:

Bericht door Erik »

Het geeft niet Maria, je kunt het niet altijd eens zijn.
Maar ik zal toch nog een poging wagen te nuanceren.

Ik veroordeel niet alle gelovigen voor de misdaden van een groepje ontspoorde gelovigen.
Wel veroordeel ik hun standpunt dezelfde teksten te verdedigen die deze misdadigers als motief gebruiken.
De achtste hemel is het atheïstische inzicht dat de werkelijkheid weliswaar hard is maar wel de werkelijkheid en die is zoveel waardevoller dan alle mooie, verzachtende sprookjes bij elkaar. (Gerard)

Geleid wordt enkel hij die zichzelf niet gevonden heeft. (Rereformed)
LordDragon
Bevlogen

Erik schreef:
Ik veroordeel niet alle gelovigen voor de misdaden van een groepje ontspoorde gelovigen.
Wel veroordeel ik hun standpunt dezelfde teksten te verdedigen die deze misdadigers als motief gebruiken.
=D> daar ben ik het helemaal mee eens. (zeker als ze gaan evangeliseren)

MVG, LD.
Maria
Moderator

Bericht door Maria »

dikkemick schreef:
Maria schreef:Misschien goed om nog eens mijn eerste bericht hier in dit topic, gericht aan K. te lezen.

@ Erik en Dikkemick
Dan verschillen we hierin van mening. Heilig is wat mij betreft heilig. Door God geinspireerd is door God geinspireerd. Als de mens hierin mag/kan ingrijpen is het m.i. niet goddelijk meer, maar menselijk!
Wat heeft jouw antwoord nou met jouw citaat van mijn woorden te maken?
Hebben we het nu over appels of over koeien? :shock:

Met herhalen bedoel ik dat ik niet steeds weer wil wijzen op het OT. :roll:
dikkemick
Adelaar

Bericht door dikkemick »

Maria schreef: Met herhalen bedoel ik dat ik niet steeds weer wil wijzen op het OT. :roll:
Het OT is evenals het NT onderdeel van de HEILIGE boeken. En ik wil Karssenberg laten inzien dat er niets heiligs is aan die boeken omdat een ieder het naar eigen inzicht mag interpreteren.
Dood door stenigen (werken op zondag) is dood door stenigen! Overduidelijk door de algoede god opgedragen. Daar blijft een sterveling met zijn/haar tengels vanaf!
Einstein/Mick
Maria
Moderator

Bericht door Maria »

Erik schreef:Het geeft niet Maria, je kunt het niet altijd eens zijn.
Maar ik zal toch nog een poging wagen te nuanceren.

Helemaal mee eens.
En dat weet je drommels goed.
Waar was deze hele discussie dan voor nodig?
Misschien nog eens doorlezen hoe het dan komt dat het zo uit de hand liep in deze draad.
Maria
Moderator

Bericht door Maria »

dikkemick schreef:
Maria schreef: Met herhalen bedoel ik dat ik niet steeds weer wil wijzen op het OT. :roll:
Het OT is evenals het NT onderdeel van de HEILIGE boeken. En ik wil Karssenberg laten inzien dat er niets heiligs is aan die boeken omdat een ieder het naar eigen inzicht mag interpreteren.
Dood door stenigen (werken op zondag) is dood door stenigen! Overduidelijk door de algoede god opgedragen. Daar blijft een sterveling met zijn/haar tengels vanaf!
Spreek ik Grieks, dat je denkt dat ik het OT dit bedoel?
Ik geloof nu toch echt dat je aan het tunneldenken bent. :wink:

OT=openings topic.
dikkemick
Adelaar

Bericht door dikkemick »

Maria schreef:
dikkemick schreef:
Spreek ik Grieks, dat je denkt dat ik het OT dit bedoel?
Ik geloof nu toch echt dat je aan het tunneldenken bent. :wink:

OT=openings topic.
Hahahaha....excuses.

Demis.
Einstein/Mick
Maria
Moderator

Bericht door Maria »

Nu bedenk ik dat ik ook niet echt duidelijk was. :oops:

Het moest zijn TO = topic opening.

Excuses. :lol: :lol:
Plaats reactie