Maria,
Ik meen toch dat je niet helemaal de strekking hebt begrepen van wat ik heb geschreven.
Ik heb toch duidelijk geschreven dat onverdraagzame en multi-interpretable religieuze teksten ten grondslag liggen aan de misdaden die we hier zien.
Daar zitten ook teksten bij waar de meeste christenen (zoals bijvoorbeeld K, willempie en Iam) geen afstand van wensen te nemen.
Dezelfde teksten die deze misdaden faciliteren!
Als je van dergelijke teksten geen afstand wenst te nemen, dan stem je toch stilzwijgend toe.
Als je als christen de misdaden wel veroordeeld maar tegelijkertijd geen afstand kunt doen van hele lappen nare tekst uit je heilige boek, wat klopt er dan niet?
In die zin vind ik het dus correct dat deze misdaden op conto komen van religieuzen in het algemeen.
Ze staan immers achter dezelfde basis.
Maria schreef:Is me te gemakkelijk en bovendien irrationeel.
Dat vind ik dus niet.
Ik vraag me namelijk altijd af als je geen afstand kunt/wilt nemen van bepaalde voor anderen schadelijke passages uit je heilige boek, of je zo sterk in je schoenen staat ze nooit zelf ten uitvoer te brengen.
Mensen zijn onder de juiste omstandigheden zeer beïnvloedbaar, dat is een bewezen feit, je hoeft alleen maar naar de misstanden van diverse enge sekten te kijken over de afgelopen jaren om te weten dat dit geen onzin is.
Maria schreef:Voor dit commentaar, waar je grotendeels wel gelijk hebt, zijn andere onderwerpen.
Maar het gaat in dit onderwerp toch over religieuze misdaden over jaar 2014?
Ik geef daar enkel mijn idee over, althans over de oorzaak daarvan.
Ik spreek dus ook geenzins namens "we".
Maria schreef:Dat we weten waarvoor je staat en minder generaliserend overkomt.
Waar ik voor sta mag in mijn geval na vele jaren hier duidelijk zijn.
Ik zal ook niet ontkennen dat ik wel een iets schrijf waarvan ik later denk "dat had aardiger, duidelijker of beter gekund" .
Soms is er niets mis met generaliseren, zeker niet als er een gedeelde basis is die dat toestaat.
Maria schreef:Ik vind je conclusie in deze over mij bijzonder oneerlijk.
Blijkbaar heb je niet alles evengoed gelezen of begrepen, wat ik heb geschreven.
Het was niet mijn intentie je te veroordelen, mijn conclusie was daarin een beetje kort door de bocht, mijn excuses daarvoor.
Ik heb je eerst reactie nogmaals gelezen maar ik begrijp die nog steeds op dezelfde manier, wat niet wil zeggen dat ik die daadwerkelijk goed heb begrepen.
Indien dat het geval is kan ik ook daarin alleen maar "sorry" zeggen.
De achtste hemel is het atheïstische inzicht dat de werkelijkheid weliswaar hard is maar wel de werkelijkheid en die is zoveel waardevoller dan alle mooie, verzachtende sprookjes bij elkaar. (Gerard)
Geleid wordt enkel hij die zichzelf niet gevonden heeft. (Rereformed)