Rereformed schreef:
Maar ik begrijp wel waardoor het komt. Job noemt zich christen en speelt met de bijbel.
Ik ben bescheiden. Christen noem je je zelf niet zomaar, vind ik. Iemand die de christelijke leer onderschrijft of zondags naar de kerk gaat, is dus niet zomaar vanzelfsprekend gelovig.
'Je wordt ook geen auto als je in de garage staat', schreef Albert Schweitzer eens.
Het heeft te maken hoe mensen. in het leven staan. Het kenmerkt zich door de manier waarop iemand omgaat met wat er om hem heen gebeurt en zich laat inspireren door de Evangeliën en TNCh.
Rereformed schreef: En zegt af en toe zelfs Katholiek te zijn.
Katholiek betekent "Algemeen"of "universeel", R.
Rereformed schreef:En hij geeft iemand als Karssenberg complimenten.
En dat is een doodzonde !
Rereformed schreef:In werkelijkheid heeft Job niets met het historische christendom te maken en staat hij op een andere planeet als Karssenberg.
O jawel. En volgens mijn feitelijke bevindingen sta ik toch echt op de aarde.
Rereformed schreef:Hij is een atheïst die in religieuze taal spreekt en zijn humanistische idealen met bijbelverhalen aankleedt. Dit is de zaak waar het om draait./quote"]
Sorry, R. Jij loopt al jaren een paar stations achter, die ik al lang voorbij ben.
Ik heb me nog nooit zo religieus gevoelt.
[quote"Rereformed"]Hij is zelf nog niet op het punt dat hij dit onder ogen kan zien. Vandaar dat hij er altijd omheen draait.
Je bent weer met je favoriete stokpaardje bezig: Psychologiseren.
Rereformed schreef: Een goede illustratie is te lezen in het eerder genoemde topic
De geloofsvisie van Job, waar hij tot op de dag van vandaag mijn argumentering negeert, en ook bijvoorbeeld
hier.
Heeft geen zin. Ik praat tegen iemand met dovemansoren.
rereformed schreef:Een vrijzinnig gelovige gelooft niet meer in God, maar is niet in staat dit uit te spreken,
Jawel. "Ik geloof in God". Niet zo moeilijk.
rereformed schreef:want hij geniet van de religieuze enscenering.
Rereformed schreef:In plaats daarvan moet hij God zo vaag mogelijk maken. Hij schiet God dus zo ver de ruimte in dat het niet meer onder woorden te brengen is.
psychologiseren.......R, of moet ik nu gaan lachen.
Rereformed schreef:Zijn verslaafdheid aan de religieuze taal en denkwereld noemt hij "religieuze ervaring", waarmee hij zichzelf voor de gek kan houden dat het een ervaring is van "God" afkomstig.
Dat is het 'm nou juist; ik hou me niet voor de gek.
Rereformed schreef:Zolang je maar in je hoofd houdt dat alles in de bijbel "leerverhalen" zijn kun je de bijbel weer eel mooi uitroepen tot "geheel betrouwbaar".
Domme uitspraak, R.
Dat het leerverhalen zijn is een heel juiste opvatting. In het jodendom is dit al duizenden jaren vanzelfsprekend.
Wel graag bij de les blijven.
Job