Is er een God?

Christendom en Judaïsme, contradicties in de bijbel, de ethiek van de bijbel etc..

Moderator: Moderators

Is er een God?

Nee, dat zijn allemaal bedenksels van mensen.
10
32%
Er is wel een 'opperwezen' maar niet zoals in de bijbel wordt verkondigd.
2
6%
Ja, God bestaat.
9
29%
Ik geloof in de evolutie theorie.
2
6%
Ik geloof in een andere God. (Allah/Zeus/Wodan/Thor...etc...:-) )
1
3%
Ik heb geen idee.
7
23%

Totaal aantal stemmen: 31

PietV.
Erelid

Bericht door PietV. »

Donnie Darko schreef:
Vragen die verband houden omtrent het onstaan van het heelal, het leven, onze bestemming, zijn (nog?) niet te verklaren, en hebben voor sommigen een invulling nodig in de vorm van een hogere macht.

Toch ondanks alle vragen zijn er ook weer antwoorden gekomen. En anderen zeggen nieuwe vragen. Ik vraag me toch af of het godsbegrip niet aan inflatie onderhevig is.
Het oerbeeld van een mensachtig opperwezen die mensen heeft gemaakt naar beeld en gelijkenis. Die " elk haar op het hoofd telt" en als "waakhond" meekijkt wat er hier op aarde gebeurt. Of de modernisten die praten over een kracht en een transcendente metafysische verschijning. Die niet een god op afstand hebben maar een persoonlijke relatie hebben met deze entiteit. Het bijbelse beeld vervaagt bij hen en er komt een vage schim voor in de plaats. Wanneer komt het moment dat god echt geschiedenis is. Of bepalen de stemgerechtigden in deze wereld het lot van godsdienst. En lift Europa mee op het opkomend fundamentalisme in Amerika.
Religie: Jezelf elke dag voorliegen tot je erin gaat geloven!
Enigma
Forum fan

Bericht door Enigma »

Tjeerdo
Wanneer komt het moment dat god echt geschiedenis is. Of bepalen de stemgerechtigden in deze wereld het lot van godsdienst. En lift Europa mee op het opkomend fundamentalisme in Amerika.
God word volgens mij nooit geschiedenis omdat vanaf het begin der tijden tot nu de mens an sich niet veranderd, de mens blijft in de kern altijd hetzelfde ondanks de meerdere kennis die hij nu heeft is dat wat de mens drijft nog steeds hetzelfde. Dat betekend dat de mens altijd zich ook zal richten op...............hoe je het noemen wilt; het geestelijke, het niet materiele, het hogere, de zingeving aan het zinloze, de verklaring voor het onverklaarbare ...............

Of het lot van de godsdienst van de kiezers afhangt? In de voormalige Sovjet Unie was religie praktisch verboden, je kunt dus de godsdienst wel verbieden maar mensen blijven evengoed godsdienstig, je kunt godsdienst verplichten en dan zullen er toch ahteisten en agnosten blijven bestaan. :wink:

Ik vrees met grote vreze voor het uit Amerika overwaaiende christelijke fundamentalisme zoals zich dat met name op internet ook laat zien, vind het echt doodeng omdat de aanhang zo blind is en zo intolerant. Nu hoop ik dat de Nederlandse nuchterheid een al te grote aanhang in de weg staat maar in die stromingen zie ik een groot kwaad.

Groet Enigma
Geen mens is intelligent genoeg om de eigen domheid te begrijpen.
molleboon
Ervaren pen

Bericht door molleboon »

Nu hoop ik dat de Nederlandse nuchterheid een al te grote aanhang in de weg staat maar in die stromingen zie ik een groot kwaad.
Nederlandse nuchterheid?? Momenteel?? :lol:

Nederland is klaargestoomd voor de anti-christ, voor de grote leider, dus zoek snel de juiste religie, anders mis je de boot omhoog :twisted: :lol:
PietV.
Erelid

Bericht door PietV. »

Enigma schreef:
Ik vrees met grote vreze voor het uit Amerika overwaaiende christelijke fundamentalisme zoals zich dat met name op internet ook laat zien, vind het echt doodeng omdat de aanhang zo blind is en zo intolerant. Nu hoop ik dat de Nederlandse nuchterheid een al te grote aanhang in de weg staat maar in die stromingen zie ik een groot kwaad.
Als westers georienteerde samenleving is het opkomende fundamentalisme in de verenigde staten een spookbeeld. Het beangstigt mij ook. Het afpakken van subsidies van de U.N. van organisaties die zich bezighouden met bevolkingsproblematiek is al begonnen. Het verspreiden van democratische waarden door het huidige bewind. Slaat mij tegen de borst. Wie staan er achter. Christelijke lobby-groepen. Wie domineren het debat. Welk kanaal zendt 24-uur per dag propaganda uit (Fox).
Het omgekeerde van secularisatie. Het terugdraaien van de klok. Jammer dat Amerika een meerpartijenconcept mist. Ralph Nader die interrumpeert. Nee, we stevenen af op nog eens vier jaar Bush. Met alle gevolgen van dien. En de Nederlandse nuchterheid.
Wij hebben ervaren dat deze nuchterheid op internet al stevig aan het verdwijnen is.
Duizenden christenen (uitzonderingen daargelaten) zijn bezig om hun orthodoxe gedachtengoed als memen (Dawkins) te verspreiden.

Groeten,

Tjeerdo.
Religie: Jezelf elke dag voorliegen tot je erin gaat geloven!
Plaats reactie