Peter van Velzen schreef: ↑24 jan 2018 14:41
Verantwoordelijkheid heb je als je ter verantwoording (kan) worden geroepen. Als men je dus loven of laken kan voor je gedrag, of misschien zelfs belonen of straffen. Je kunt verantwoordelijk zijn in je eigen visie, die van een ander. die van een grotere of kleinere groep of die van bepaalde authoriteiten. In de visie dus van personen die jouw zouden loven of laken. Als iedereen het erover eens was, dan zou er zoiets bestaan als universele verantwoordelijkheid, maar dat is zeldzaam.
Wat is er mis met deze beschrijving? Ik hoor het graag,
Wat Peter hier zegt is je bent verantwoordelijk voor dat wat je doet.
Niets mis mee.
Axxyanus heeft het over plicht.
Die plicht komt in zekere vorm weer terug in het laken en prijzen. op het moment dat ik gelaakt wordt is dat voorwaardelijk. om gelaakt te worden
moet ik iets anders doen dan wanneer ik geprijst wil worden.
Plicht echter is niet absoluut, want ik heb keuzevrijheid in meerdere mogelijkheden.
Op het moment dat verantwoordelijkheid dat is wat je doet, zoals Peter beweerd en je kunt gelaakt en geprezen worden, verschuift verantwoordelijkheid, want wat ik doe is niet afhankelijk is niet voorwaardelijk aan het laken en prijzen.
op het moment dat het over laken en prijzen gaat
moet iemand eerst iets vinden of willen van/in dat wat ik doe voordat deze mij gaat laken of prijzen.
Laken en prijzen heeft daarmee geen betrekking op wat ik doe, maar wat diegene die mij ter verantwoording roept zelf heeft gedaan. (bv. stellen wat goed en verkeerd is, stellen dat men een plicht heeft,(terwijl er keuzevrijheid is))