De wetenschap en de schepping

Discussies over de evolutieleer, creation science, 'jonge aarde' creationisme, de zondvloed etc..

Moderator: Moderators

appelfflap
Banned

Bericht door appelfflap »

AGTSP schreef:Dus als we alles op feiten willen baseren, waarbij we ons zelf als basis nemen, dan zal dit eigenlijk automatisch beperkingen met zich meebrengen. .
maar het werkt wel
dat ik met jou draadloos communiceer over honderden kilometers is wetenschap
dat jouw huis niet instort is dankzij de wetenschap
dat jouw auto rijdt idem
pijnloze operaties idem
...

goden, godsdiensten, religies en sekten hun bijdrage tot deze verwezenlijkingen is nul komma nul. zonder al deze organisaties zouden we vandaag waarschijnlijk al heel wat verder staan
lanier
Superposter

Bericht door lanier »

Alles wat we zeggen/ doen zou op de wetenschap gebouwd kunnen zijn. Dus religie op basis van sentiment is inderdaad geen wetenschap. Die mensen hebben geen behoefte aan wetenschap. Maar religie en wetenschap hoeven elkaar niet te bijten, of los van elkaar te staan. Momenteel hebben religie en wetenschap misschien niks met elkaar te maken, dat zou je wel kunnen stellen.
Nog steeds blijkt dat je het niet helemaal snapt; wetenschap en religie staan los van elkaar, dat is gewoon een feit. Kun je anders verklaren waarom het mogelijk is dat er wetenschappers actief zijn binnen het Vaticaan?

Ken je de uitspraak in het Kitzmiller vs Dover proces? Het ging om creationisme toe te laten binnen de wetenschap. Echter, een God als Schepper kan niet wetenschappelijk getoetst worden en daarom kan creationisme niet toegelaten worden als wetenschap. Overigens stort het creationisme in Amerika als een kaartenhuis in elkaar.
Duizenden jaren geleden wist men echter al de omvang van alle planeten, de afstanden tussen planeten, de verschillende soorten levende wezens en veel meer. Maar men wist ook van het leven, het doel van leven, wat de ziel nu precies is etc.. Zij konden verklaren hoe de wereld is ontstaan en hoe de wereld weer vergaat. Dus op een wetenschappelijke manier werd religie uitgedragen. Natuurlijk is die kennis veelal verloren geraakt, maar de geschriften zijn er nog. Vele grote boeken vol kennis.
Wanneer is Pluto ontdekt?
Natuurlijk wist men vroeger al van alles, maar men heeft steeds meer geleerd. We hebben nu te maken met bijv. roodverschuiving van sterrenstelsels en we weten meer over de dampkring van Saturnus. Overigens: Wetenschap werd in eerste instantie bedreven in het Oude Egypte en Assyrië; die religies zijn verloren gegaan, terwijl we nog steeds iets hebben aan hun wetenschappelijke kennis.
Wie hadden het bij het juiste eind over het ontstaan van de wereld ? De wereld vergaat pas wanneer onze zon aan het einde van z'n latijn is, eerder niet.
Je moet die kennis wel op z'n juiste waarde schatten en niet groter maken dan het is.
Wij kunnen niet eens met onze ogen een afstand van 5 kilometer overbruggen,
Kun jij de maan niet zien?
heb dit topic o.a. geopend om te laten zien dat de wetenschap niet alles weet. Er is meer mogelijk dan de hypotheses uit de wetenschap. Dit blijkt ook aan het grote aantal veranderingen die plaatsvinden in de wetenschap. Je kunt zeggen dat het vooruitgang is, maar eigenlijk zit men telkens fout en moet men zich verbeteren. Wat vandaag bewezen is, hoeft morgen niet meer zo te zijn.
Tegelijkertijd kunnen religies wetenschappelijker worden.
Dacht je echt dat mensen hier op het forum dachten dat de wetenschap al een antwoord had op alle vragen? Dat meen je toch hoop ik niet echt?
Religie volgt de wetenschap. Wanneer onomstotelijk wordt bewezen dat iets zo is, dan moet religie wel volgen. Echter, veel mensen hebben daar moeite mee. Stel je leest de bijbel letterlijk, hoe verklaar je dan de oerknal en wat er allemaal na volgde?
Maar wat als er wetenschappelijke waarheden in religies gevonden kunnen worden? Is de waarheid dan niet belangrijker?
Religie gaat niet over wetenschap; kom maar met een voorbeeld uit de bijbel.
De meeste mensen hebben niets tegen religie in de zin dat ze het haaten. Ik discussier over religie, maar op de e.o.a. manier draait het vaak uit op wetenschap. Dat snap ik dus niet. Wanneer de wetenschap niet overal een antwoord op heeft dan is automatisch God de oplossing? Roept dat geen vragen op?

Je hebt aangegeven het niet eens te zijn met dat het inpassen van een God in de schepping dit meer vragen oproept; waarom niet?
Wat het probleem is met religie? De mens. Voor elke heilige lopen er 2 miljoen zondaars rond - Raymond Reddington
Devious
Erelid
Contacteer:

Re: De wetenschap en de schepping

Bericht door Devious »

AGTSP schreef: Bedenk wel dat chemische reacties overal plaatsvinden . Zelfs in een lijk vinden er chemische reacties plaats. Maar van een lijk weten we zeker dat het dood(materie) is. Het verschil tussen een dood en levend lichaam, moet wel het leven zijn. De materie en chemische reacties zijn zowel in een lijk als in een levend lichaam aanwezig. Dan is de vraag wat het verschil tussen een levend en dood lichaam is?
Wat ik op dit moment denk dat het verschil is tussen een levend en dood lichaam, is dat er in het levende lichaam andere chemische reacties plaatsvinden dan in een dood lichaam. Ik zie een levensvorm als een complexe organische machine, die aan slijtage en corrosie onderhevig is. Daarnaast wordt hij dagelijks aangevallen wordt door andere levensvormen, en wordt hij blootgesteld aan allerlei gevaren. Als de machine te zeer in zijn functioneren wordt verstoord, werkt hij niet meer, en die staat noem ik de dood. Als de machine dood is, dan wordt hij ontmanteld door weer en wind, en de andere levensvormen. Materie komt voort uit materie, en keert weer terug tot de staat van materie.
Ik ben het bijna overal mee eens. Ik geloof ook in het bewijs. Het leven evolueert. Wederom is het begrip 'leven' hier weer van belang. Overal is bewijs voor, behalve dat leven kan ontstaan uit materie. We kunnen leven ook niet zomaar zien met onze ogen, zelfs niet onder een microscoop.
Wel, jij gaat uit van andere vooronderstellingen, namelijk dat 'het leven' iets is dat zich naast of buiten de materie bevindt. Ik zie op dit moment het leven als een complexe set van chemische en mechanische reacties, en elektrische ontladingen die plaatsvindt binnenin de materie. Als ik onder een microscoop kijk, dan zie ik wél leven, en jij niet, omdat jij (vermoed ik) denkt dat de bewegingen van het lichaam en de geest veroorzaakt worden door een 'goddelijke vonk', het Atman, de ziel, of hoe je het ook wilt noemen.
Al doorzoek je een levend lichaam, je ziet net zoveel als bij een dood lichaam.
Nee, ik zie niet net zoveel. Ik mis die specifieke chemische en mechanische reacties en elektrische ontladingen die ik leven noem.
Wat is de bron van die activiteit? Dat is niet het lichaam, want dat ligt er nog, het moet het leven zijn.
.. en nogmaals, het leven, zoals ik dat op dit moment zie, is niet het lichaam zélf, maar de complexe set van chemische en mechanische reacties en elektrische ontladingen binnenin die organische machine.
Ik wilde in een vorige topic hier een discussie over voeren met iemand zoals jij, maar helaas is het naar de babbelbox verplaatst.
Wel, de moderator die het heeft verplaatst had groot gelijk dat dit niet in de wetenschapsafdeling thuishoorde, maar ik wil wel overleggen of het verplaatst mag worden naar filosofie.
Dan stel je dus dat leven en materie gelijk aan elkaar zijn. Dit is lastig, omdat we juist het verschil tussen de twee bespreken. Dan zouden we spreken van dode en levende materie.

Kun jij uitleggen waarom iemand treurig is als een vriend overlijdt? De materie is nog wel aanwezig....
De materie is aanwezig, maar de specifieke chemische, mechanische en elektrische activiteit binnenin die materie is verdwenen. We treuren omdat we beseffen dat we onze unieke en dierbare vriendin of vriend hebben verloren; de chemische, mechanische en elektrische activiteit is stopgezet; de machine is overgeleverd aan de elementen, kan niets meer, doet niets meer, en zal uiteenvallen om nooit meer terug te keren. Dat veroorzaakt ons verdriet.
Ook als wij mensen robots of androïden zouden kunnen bouwen, die kunnen spreken, bewegen en reageren als mensen of dieren, dan zouden we treuren als deze mechanische vrienden zouden sterven. De scene uit de film Terminator laat heel treffend zien wat er gebeurt wanneer men een mechanische vriend verliest. John en Sarah Connor hebben verdriet. Het is natuurlijk maar een film, maar deze scene is voor bijna iedereen zo treffend en herkenbaar dat ik het hier noem.
Sommige mensen huilen als een dierbaar kunstwerk wordt gestolen of vernield. De unieke staat waarin het kunstwerk zich bevond is aangetast. Ook al is de materie allemaal nog aanwezig. Dit verdriet laat zien dat we treuren vanwege de veranderde staat van het betreffende object/persoon. Oók wanneer een mens wordt verminkt, zijn geheugen verliest, of dement wordt, zien we verdriet. De materie is er nog, maar de unieke staat waarin die materie zich bevindt is onherstelbaar beschadigd.

Merkwaardig hierbij is overigens het verdriet dat ik zo vaak zie bij mensen die geloven in het eeuwige voortbestaan van de ziel of geest. Waarom treuren? Het antwoord zou kunnen zijn dat men diep van binnen beseft dat het wel eens hersenspinselen zouden kunnen zijn. Men treurt omdat het afgelopen is, voor altijd, en daarom bedenkt men een hemel, of een goddelijke vonk. Het is een vorm van gehechtheid, en de schoonheid van het materialisme ligt in het feit dat men hierin het universum neemt zoals het lijkt te zijn. Men leert accepteren en loslaten; het is de ultieme omarming van het zelf, en tegelijkertijd de ultieme vorm van onthechting.
Zover ik zie ben je het eens met de stellingen. Natuurlijk is er dan nog geen antwoord, maar het geeft iets om mee te werken. Als men namelijk stelt dat het een feit is dat leven uit materie ontstaat, dan valt er niks meer te discussieren. Maar als de stellingen kloppen, dan is er nog ruimte voor discussie.
Laat ik duidelijk zijn dat er maar weinig dingen zijn die ik stel als zijnde een absoluut feit. Ik sta open voor andere zienswijzen, zolang men deze deugdelijk en grondig onderbouwd.
Wat betreft het leven en de materie: Ik geloof dat leven uit materie ontstaat, omdat voor mij leven een specifieke staat is waarin die materie verkeert, zoals een functionerende machine in een specifieke staat verkeert, en zich daarin onderscheidt van een kapotte machine.

Een vriendelijke groet.
'Bij een discussie die de redelijkheid zoekt heeft hij die het onderspit delft groter voordeel, voor zover hij er iets van opgestoken heeft.’ Epicurus (341-271vc)
lanier
Superposter

Bericht door lanier »

Voordat je weer begint over wetenschap en religie; Het is echt niet zo dat alle wetenschappers atheïst zijn. Dat is een fabeltje. Daarom is het goed mogelijk om en zowel gelovig te zijn en wetenschapper te zijn. Hoe wou je anders dit verklaren?

http://www.kuleuven.be/kuleuven/faculteiten.html

Vroeger was de wetenschap niet zo complex. Ook waren het de religieuze leiders die konden lezen en schrijven en het overige volk kon dat niet. Een priester kon zich daarom bezighouden met én religie én wetenschap. Echter de wereld is een beetje complexer geworden en mensen moeten keuzes maken; een priester kan tegenwoordig geen top-wetenschapper zijn, dat valt gewoon niet te combineren.
Wat het probleem is met religie? De mens. Voor elke heilige lopen er 2 miljoen zondaars rond - Raymond Reddington
De kip

Bericht door De kip »

AGTSP schreef:Bedankt voor je oprechte bijdrage. Hieronder een aantal opmerkingen
lanier schreef: Wel, we weten dat de oerknal heeft plaatsgevonden en we kunnen teruggaan tot 0,0000000000000000000000000000000000000000001 na de oerknal, toen de eerste krachten zoals zwaartekracht werd gevormd. Er is een overvloed aan bewijs dat de oerknal daadwerkelijk heeft plaatsgevonden. Ook weten we dat wij er sinds de oerknal allerlei ingewikkelde materie is ontstaan.
Ik heb geen problemen met de oerknal. En dat er materie aanwezig was, kan ik nog accepteren. Als het later nodig is, kan ik hier nog op terugkomen.
Dit beantwoord echter de vragen nog niet, omdat je spreekt over materie en het gaat om het ontstaan van leven.
Het ontstaan van het leven heeft toch alles met materie te maken?

Organismen bestaan immers uit materie, Dus heeft het ontstaan van het leven alles met materie en scheikunde te maken. Het gaat erom dat DNA/RNA moleculen en aminozuren zich in de eerste instantie kunnen ontstaan dmv chemische reacties. Nee het is allemaal niet compleet, Er zijn nog onopgeloste zaken mbt abiogenese dat zal ik niet ontkennen.
lanier schreef: Je moet niet denken dat in een labaratorium een testje kan worden gedaan waarin een paar stappen uit levenloze materie de mens ontstaan. De aarde heeft er miljarden jaren over gedaan en dat kun je niet nabootsen in laten we zeggen een paar jaren. Al in 1953 toonden Stanley Miller en Ilya Prigogine aan dat er leven kan ontstaan uit levenloze materie. Uiteraard ging het om organische moleculen, maar daar zaten wel aminozuren tussen; de bouwstenen van eiwitten.
Dus jij beweert dat er leven kan ontstaan uit materie? En is dat de visie van de wetenschap? Ik heb het niet over ontstaan van mensen, maar over het ontstaan van leven. Als dit je standpunt is, dan hoor ik dat graag.[/quote]

Zelfs het ontstaan van de simpelste bacterie kost nog miljoenen jaren, Dus ook dat valt niet na te bootsen :wink:
lanier schreef: Aangezien we steeds meer weten over wat zich heeft afgespeeld de afgelopen miljaren jaren, zal het weer een kwestie van tijd zijn voordat er meer vraagstukken zijn opgelost rondom het ontstaan van leven op aarde.
Dus het antwoord is nog onduidelijk? Met andere woorden; de wetenschap weet niet hoe het leven is ontstaan?
We moeten het wetenschappelijk en feitelijk houden en dus kunnen we niet schuilen achter de toekomst. Want je kunt hoogstens 'geloven' dat dit in de toekomst zal gebeuren en dit 'geloven' is juist wat we niet accepteren van religies. Het gaat om feiten en bewijzen.

Nogmaals bedankt voor je bericht.[/quote]

Nee de wetenschap weet nog niet hoe het leven is ontstaan. Natuurlijk gaan ze wel uit van natuurlijke oorzaken en niet van goddelijke interventie in welke vorm dan ook.

De wetenschap is ook verdeeld over hoe het leven nu precies is ontstaan. Sommige wetenschappers beweren dat het leven afkomstig is uit meteorieten waarop zich aminozuren bevonden, Andere wetenschappers hebben daarover een andere visie, Bv dat het leven is ontstaan in een oersoep dmv elektrolyse.

Jij gaat uit van goddelijke interventie neem ik aan, Je bent het er wel mee eens dat er voor evolutie na het cambrium veel bewijs bestaat niet?
AGTSP
Forum fan

Bericht door AGTSP »

Bedankt voor al jullie berichten. Ik ga ze nog goed doornemen, maar helaas moet ik noodgedwongen tot maandag afwezig zijn. Ik hoop alle relevante vragen maandag te kunnen beantwoorden. Als jullie wetenschappelijk bewijs hebben dat de volgende stellingen niet kloppen dan hoor ik het graag:

- de wetenschap kan niet verklaren hoe leven ontstaat
- leven ontstaat uit leven
- de wetenschap kan niet bewijzen dat leven uit materie ontstaat.
Deseo!
Forum fan
Contacteer:

Bericht door Deseo! »

AGTSP schreef:Bedankt voor al jullie berichten. Ik ga ze nog goed doornemen, maar helaas moet ik noodgedwongen tot maandag afwezig zijn. Ik hoop alle relevante vragen maandag te kunnen beantwoorden. Als jullie wetenschappelijk bewijs hebben dat de volgende stellingen niet kloppen dan hoor ik het graag:

Sorry dat ik het zeg, maar ik krijg de indruk dat je een gebroken plaat bent. collegavanerik, Devious, doctorwho, Kitty, lanier... allen hebben uitgebreid gereageerd en antwoorden geleverd.
Devious
Erelid
Contacteer:

Bericht door Devious »

AGTSP schreef:Als jullie wetenschappelijk bewijs hebben dat de volgende stellingen niet kloppen dan hoor ik het graag:
Euh.. volgens mij heb ik mijn best gedaan, evenals vele anderen hier.
'Bij een discussie die de redelijkheid zoekt heeft hij die het onderspit delft groter voordeel, voor zover hij er iets van opgestoken heeft.’ Epicurus (341-271vc)
siger

Bericht door siger »

Devious schreef:
AGTSP schreef:Als jullie wetenschappelijk bewijs hebben dat de volgende stellingen niet kloppen dan hoor ik het graag:
Euh.. volgens mij heb ik mijn best gedaan, evenals vele anderen hier.
Wel, mijn bijdrage was wiki citeren over "wetenschappelijk bewijs". Dom natuurlijk. In een zwart gat gooi je maar wat je kan missen. Toch nog eens, omdat het zo simpel en duidelijk is dat enkel de lenigsten onder ons er omheen kunnen kijken:
wiki schreef:Wetenschappelijk bewijs bestaat uit waarnemingen die een hypothese of theorie bevestigen (verificatie) of ontkrachten (falsificatie).

Door middel van hypotheses en theorieën kunnen voorspellingen worden gedaan. Nieuwe waarnemingen zorgen voor nieuw bewijs, waardoor gecontroleerd kan worden of de voorspellingen kloppen. Nieuw bewijs zorgt er vaak voor, dat hypotheses en theorieën moeten worden aangepast.

In tegenstelling tot wiskundig bewijs geeft wetenschappelijk bewijs dus niet aan, of iets waar is. Wetenschappelijk bewijs geeft wel aan, hoe waarschijnlijk of betrouwbaar een theorie of hypothese is, op grond van de bekende gegevens. Een theorie, die door alle bekende waarnemingen wordt bevestigd, wordt als bewezen beschouwd.

Statistiek kan gebruikt worden om de betrouwbaarheid van bepaalde waarnemingen in te schatten. Statistiek speelt in de wetenschappelijke bewijsvoering daarom vaak een belangrijke rol.
lanier
Superposter

Bericht door lanier »

Als jullie wetenschappelijk bewijs hebben dat de volgende stellingen niet kloppen dan hoor ik het graag:
Zou je daarmee willen stoppen? het voegt helemaal niets toe aan de discussie.
Er zijn je vele vragen gesteld waar je geen antwoorden op geeft. Zou je daar misschien op kunnen antwoorden?

Ik heb al direct aangegeven wat de betekenis van leven is van de WIki-pagina. Wou je er nog iets aan toevoegen? Of denk je soms dat wij de informatie op die pagina niet snappen.

Als alternatief kom je met God op de proppen. In welk stadium van de zwangerschap wordt de mens mens volgens de bijbel? Dus met bewustzijn, leven 'ingeblazen' door God, etc.? Kun je dat bewijzen?
Kitty
Ontoombaar

Bericht door Kitty »

En dit herhalen van dezelfde stellingen alsof geen mens hierop heeft gereageerd was nu net de reden dat het andere topic in de babbelbox verdween. We zijn hier weer bij af.

Hoe nu verder? Is het dan gek dat je constateren moet dat discussie op deze manier volslagen zinloos is omdat je tegen een betonnen plaat aan het discussiëren bent? Of ben ik nu gek. Is dit nu verpakt trollen of hoe zit het.
Alle gebondenheid kan vrijheid heten, zolang de mens de banden niet voelt knellen. (naar Erasmus)

Il n’y a que les imbéciles qui ne changent jamais d’avis ... (Jacques Brel)

En de mens schiep God en dacht dat dat goed was.
heeck
Ontoombaar

Bericht door heeck »

Kitty,

Of jij nu gek bent of niet, dat doet er nu niet toe.
Of dit verpakt, onverpakt of onbewust trollen is, dat doet er ook niet toe omdat het effect hetzelfde is:
Onhanteerbaar om een discussie mee te voeren.

Opties voor Agtps hier: de babbelbox en vanuit daar rondkijkende bijleren. En anders kan Agtps vast een eigen levenuitleven-forum maken.

Roeland
Begrip is een waan met een warm gevoel. Dus Mijdt Spijt.
Devious
Erelid
Contacteer:

Bericht door Devious »

lanier schreef: In welk stadium van de zwangerschap wordt de mens mens volgens de bijbel? Dus met bewustzijn, leven 'ingeblazen' door God, etc.? Kun je dat bewijzen?
Ik denk niet dat het alleen de Bijbel is waar AGTSP zijn informatie vandaan haalt. Dit komt waarschijnlijk meer in de buurt http://www.nityananda.nl/
heeck
Ontoombaar

Bericht door heeck »

Devious schreef:
lanier schreef: In welk stadium van de zwangerschap wordt de mens mens volgens de bijbel? Dus met bewustzijn, leven 'ingeblazen' door God, etc.? Kun je dat bewijzen?
Ik denk niet dat het de Bijbel is waar AGTSP zijn informatie vandaan haalt. Dit komt waarschijnlijk meer in de buurt http://www.nityananda.nl/
De bron was al gevonden:
http://www.freethinker.nl/forum/viewtop ... 019#176019

r.
Begrip is een waan met een warm gevoel. Dus Mijdt Spijt.
collegavanerik
Superposter

Bericht door collegavanerik »

AGTSP schreef:Bedankt voor al jullie berichten. Ik ga ze nog goed doornemen, maar helaas moet ik noodgedwongen tot maandag afwezig zijn. Ik hoop alle relevante vragen maandag te kunnen beantwoorden. Als jullie wetenschappelijk bewijs hebben dat de volgende stellingen niet kloppen dan hoor ik het graag:

halloooo
http://www.freethinker.nl/forum/viewtop ... 143#176143
Afbeelding Hebr 6:
5 wie het weldadig woord van God en de kracht van de komende wereld ervaren heeft 6 en vervolgens afvallig is geworden, kan onmogelijk een tweede maal worden bekeerd.
Als er een almachtige god bestaat, dan is hij een sadist.
Plaats reactie