MNb schreef:Anders kunnen we de gehele wetenschap bij het oud vuil zetten.
Blues-Bob schreef:
Pssst, MNb, zoals je dit hier beschrijft is dit is ook een drogargument zoals we die kennen van dogmatici. Intern is het doel van wetenschappers een middel aan te spreken om juiste antwoorden te geven, niet om zomaar antwoorden te geven. Als blijkt dat de methode niet zorgt voor juiste antwoorden zet de wetenschapper waarschijnlijk de oude methode zo bij het grofvuil, en ontstaat direct twijfel over de antwoorden geleverd door die methode.
Ik snap dat je het niet zo bedoeld hebt, maar ik vind het toch wel het opmerken waard. Vooral omdat het wel grappig is om de context erom weg te nemen.
Groet,
Bob
Tsjok45 schreef:- Daarom zullen ook de godjes van theistische evolutionisten ,wel altijd schuilplaatsen blijven vinden
(desnoods in de "spokerige-"micro en quantum wereld =of "de atomen als ruimteschepen/planeten/zonnestelsels " )
Dat eerste denk ik ook. Niettemin is de god van de gaten bepaald een armzalige.
Wauw, atomen als ruimteschepen, die kende ik nog niet.
Blues-Bob schreef:Ter verklaring:
In een studie naar het de implementatie van evidence-based handelen binnen de amerikaanse dokterspraktijk, kregen 500 artsen voor het lezen van een artikel een vragenlijst over het gebruik van opiaten. De mening over het gebruik van opiaten liep uiteen. Vervolgens kregen ze een artikel over het onderwerp te lezen. Na het lezen van het artikel was het meerendeel van mening dat het artikel een onderbouwing van de eigen mening was, hoewel de meningen binnen die groep wel degelijk uiteen liepen.
Dit bewijst vooral en in de eerste plaats dat wetenschappers ook maar mensen zijn. Het punt is natuurlijk dat zij er op getraind zijn er vervolgens net zo lang over te discussiëren totdat ze het met elkaar eens zijn of totdat heel precies de meningsverschillen zijn geformuleerd, waarna er nieuw onderzoek op touw wordt gezet om uit te maken wie er gelijk heeft.
Dit in tegenstelling tot pseudowetenschappers als creationisten, die alleen in onderzoeksgegevens geïnteresseerd zijn als die hun "theorietjes" bevestigen.
Blues-Bob schreef:Mijn vraag is of je vind dat creationisten reductionisten van het foute soort zijn, omdat ze bijvoorbeeld in extrema reductionistisch bewijs willen voordat ze zeggen overtuigd te zullen zijn.
Ik denk dat dit het probleem niet is. Het probleem is dat ze zich niet aan de wetenschappelijke methode (oa Popper) houden. Wie dat wel doet keert zich er vroeg of laat van af - zie de natuurkundige Cees Dekker. Zo simpel is het.
Blues-Bob schreef:Als twee partijen een potje willen spelen, moeten ze eerst de regels overeen komen.
Dat is veel te soepel geformuleerd. De regels van de wetenschap liggen behoorlijk stevig vast. De creationist die wetenschap pretendeert te bedrijven dient zich daaraan te houden. Zijn/haar probleem is dan dat het creationisme als theorie net zo min blijkt te deugen als de Platte Aarde Theorie.
Dus waarom zo moeilijk doen?
Je doet me een beetje denken aan Sylvester Stallone in Escape to Victory.
Ik houd er niet zo van hoe je de termen theorie, bewijs en feit gebruikt, maar als we de door jou gebruikte betekenissen aanvaarden klopt je stukje als een bus.
Dus deze keer ga ik niet zeuren.

Ik geloof niet. In Spanje slaan alle 22 spelers een kruisje voordat ze het veld opkomen, als het werkt, zal het dus altijd een gelijkspel worden.
Johan Cruijff