http://en.wikipedia.org/wiki/Josephus_on_Jesus
samenvattend:
John Dominic Crossan schreef:The problem here is that Josephus' account is too good to be true, too confessional to be impartial, too Christian to be Jewish.
Moderator: Moderators
John Dominic Crossan schreef:The problem here is that Josephus' account is too good to be true, too confessional to be impartial, too Christian to be Jewish.
Waar maak jij uit op dat de mensen die hier reageren de bijbel niet hebben gelezen?lostandfound schreef:laatste opemerking. Jullie zeggen als ik The Jezus puzzle ga lezen, dat ik niet voor rede vatbaar ben, bevooroordeeld, enz...
Ik owu dat ik niet hetzelfde over jullie kon zeggen als jullie de bijbel gingen lezen...
of 1 van mijn bronnen.
Nee, jij schrijft het toe aan de heilige geest. Even een vraagje: hoe kom jij tot de conclusie dat het de heilige geest is die aan het werk is en niet een van de 3000 andere goden die de mensheid kent? Bovendien: waarom is de kans op spontane genezing net zo groot bij gelovigen als bij niet-gelovigen? Je zou lijkt mij redelijkerwijs moeten verwachten dat iemand die in de werking van de Heilige geest gelooft, ook een meerwaarde ervaart van dat geloof in de vorm van meer of betere genezingen. kan je dat voor mij hardmaken?lostandfound schreef:Beste Reformed,
ik ga proberen zo lang mogelijk te antwoorden maar ik heb weinig tijd, dus misschien zie je spellingsfouten ed, maar dat zie maar even zo.
Ten eerste ben ik heel trots op het werk van de Heilige Geest en zijn er meerde verhalen over te horen, denk aan genezingsdiensten (wat niet allemaal psychose kan zijn, wat wel laat ik in het midden), kanker dat plotseling verdwijnt, enz, maar zoals ik al zei, je moet t willen zien.
Allereerst: Jacobus was gewoon een Jood en zeker geen ongelovige. Waar je die conclusie vandaan haalt, Joost mag het weten (leuke woordspeling in deze). Het maakt daarnaast verschrikkelijk veel uit wie het heeft geschreven en wanneer. Anders kan je niets zeggen over de betrouwbaarheid van het geschrevene. De bijbelse bronnen dateren allemaal van veel later dan Jezus´ leven. Hoe kan je dan nog van betrouwbaarheid spreken? Laten we even de proef op de som nemen: neem iemand die je 10 jaar niet gezien of gesproken hebt, kan je die persoon nog volledig herinneren? Vaak herinner je je zaken als haarkleur, misschien de kleur van de ogen en lengte maar meer is vaak praktisch onmogelijk.Als we het hebben over bronnen van een God, moet je ook de bronnen accepteren die aan God zijn toegewijd.
Jakobus (Jezus' broer, was ongelovig toen Hij nog leefde) zegt dat hij "dienaar van God en van de Heer Jezus Christus"is. Ooggetuige.
zijn broer (dus ook een broer van Jezus) die zegt dat wij naar de apostelen moeten luisten, aan wat ze hebben gezegt.
Het maakt opzich denk ik niet eens zo heel veel uit wie het heeft geschreven, hier staat dus dat wij naar Zijn apostelen moeten luisteren
Daarnaast zouden er weinig buitenbijbelse bronnen nodig moeten zijn omdat er genoeg bijbelse bronnen zijn, waarom zou een buitenbijbelse bron er extra van gemaakt moeten worden.
Fijn, dat boek heb ik ook gelezen. Overigens vraag ik me hardop af waarom je nu het Grieks eronder zet als het redelijk zeker is dat Josephus in het Latijn schreef. Je haalt nu net het meest omstreden deel aan ongeveer. Daarnaast zijn er een paar heel vreemde zaken met die passage aan de hand. Vroege kerkvaders (zoals Justinus en Origines) maken helemaal geen gewag van deze tekst. Daarnaast zijn de vroegst overgebleven exemplaren van Josephus middeleeuws en maken vergelijkbare geschiedenisboeken (zoals Tacitus) ook geen melding van Jezus. Zelfs vroeg-middeleeuwse bronnen die leunen op Josephus maken geen melding van de exacte passage zoals jij die aanhaalt. Kortom: waarschrijnlijk is een deel van de tekst later ingevoegd en daarmee onbetrouwbaar.Maar speciaal voor jou heb ik even gezocht wat Flavius geschreven had, ik had het namelijk wel eens gelezen, en hij zegt niet zoals jij beweert dat hij alleen iets meld over eht christendom.
"Antiquities 18.3.3. "Now there was about this time Jesus, a wise man, if it be lawful to call him a man, for he was a doer of wonderful works, a teacher of such men as receive the truth with pleasure. He drew over to him both many of the Jews, and many of the Gentiles. He was the Christ; and when Pilate, at the suggestion of the principal men amongst us, had condemned him to the cross, those that loved him at the first did not forsake him, for he appeared to them alive again the third day, as the divine prophets had foretold these and ten thousand other wonderful things concerning him; and the tribe of Christians, so named from him, are not extinct to this day.""
(origineel: "Ginetai de kata touton ton chronon Iêsous sophos anêr, eige andra auton legein chrê: ên gar paradoxôn ergôn poiêtês, didaskalos anthrôpôn tôn hêdonêi talêthê dechomenôn, kai pollous men Ioudaious, pollous de kai tou Hellênikou epêgageto: ho christos houtos ên. kai auton endeixei tôn prôtôn andrôn par' hêmin staurôi epitetimêkotos Pilatou ouk epausanto hoi to prôton agapêsantes: ephanê gar autois tritên echôn hêmeran palin zôn tôn theiôn prophêtôn tauta te kai alla muria peri autou thaumasia eirêkotôn. eis eti te nun tôn Christianôn apo toude ônomasmenon ouk epelipe to phulon.")
henoch en elia zijn net zo goed bijbelse argumenten en daarmee cirkelredeneringen.wat betreft Paine, je vergeet elia die ook zo naar God is gegaan, en Henoch. Maar staat er dat alleen Jezus zo naar God gaat? nee, en de basis ligt helemaal niet bij hemelvaart ik snap niet hoe Paine daarbij komt.
ten tweede schrijft lucas het helemaal niet zo (handelingen 1) kijk maar. hij neemt nu 1 vers, maar het is niet zoals een shcoooljongen.
Die tocht is ook niet het godszijn waard, maar Jezus' reed ook op een ezel. het gaat niet om die tocht, dat heeft paine verkeerd begrepn.
Ik heb De geschiedenis der Joden (bestaat gewoon in het NLs) gelezen. Bovendien: de bijbel is door velen hier gelezen en door velen te licht bevonden. De gedachte dat velen hier de bijbel niet zouden kennen of niet zouden hebben gelezen is onjuist en hoogst aanmatigend.laatste opemerking. Jullie zeggen als ik The Jezus puzzle ga lezen, dat ik niet voor rede vatbaar ben, bevooroordeeld, enz...
Ik owu dat ik niet hetzelfde over jullie kon zeggen als jullie de bijbel gingen lezen...
of 1 van mijn bronnen.
Kom nou, jij bent degene die bij voorbaat al aangaf je niet te zullen overtuigen door bewijsmateriaal dat strijdig is met jouw ideeen. Dus blijkbaar is je behoefte aan de geborgenheid die je overtuigingen je verschaffen groter dan je eerlijkheid en interesse voor de waarheid. Het zou je sieren als je dat toegaf, in plaats van het balletje op zo'n goedkope manier terug te spelen.lostandfound schreef:Jullie zeggen als ik The Jezus puzzle ga lezen, dat ik niet voor rede vatbaar ben, bevooroordeeld, enz...
Ik wou dat ik niet hetzelfde over jullie kon zeggen als jullie de bijbel gingen lezen...
of 1 van mijn bronnen.
Bij mijn weten is petrus de directe griekse vertaling van het syrische woord kephas, ze betekenen allebei "rots"CXT schreef:(en Kefas, die misschien een andere is dan Petrus).
Ik zie inderdaad dat je mijn gebruikersnaam nog steeds niet zonder fouten kan schrijven, hoewel ik je erop gewezen heb dat je er op moet studeren. Nu is het een kniesoor die het daarover heeft, maar ik noem dit detail omdat ik eruit op kan maken dat je niet erg nauwkeurig bent in het opdoen van informatie. Op dezelfde manier ga je om met het geloof. Je hebt ooit eens een beslissing genomen dat je veel beter af bent mét geloof dan zonder, en of het waar is is voor jou geheel bijzaak. Sterker nog, daarin ben je niet geïnteresseerd. Jij luistert stelselmatig niet naar alle argumenten die tegen jouw geloof zijn ingebracht, maar negeert ze voor het merendeel of schuift ze allemaal van tafel met een algemene tegenopmerking, die echter stuk voor stuk geen enkel hout snijden. Anderen hebben dit al hierboven aangegeven, maar ik zal het nog eens dunnetjes overdoen, opdat je begrijpt dat je je er niet met jantjes-van-leiden vanaf kan maken, maar ieder argument tot op de bodem besproken moet worden en je daarna je conclusies moet trekken.lostandfound schreef:Beste Reformed,
ik ga proberen zo lang mogelijk te antwoorden maar ik heb weinig tijd, dus misschien zie je spellingsfouten ed, maar dat zie maar even zo.
Dat is fijn voor je, maar zo'n uitspraak verschilt in niets van wanneer ik zeg dat ik ook trots ben op het werk van mijn geest.Ten eerste ben ik heel trots op het werk van de Heilige Geest
De wereld zit vol met verhalen. De geest van het boeddhisme, of het confutsionisme, of het soefisme, of het mormonisme geeft je ook vrede en genezing.en zijn er meerde verhalen over te horen,
Nee, feiten zijn geen kwestie van willen zien. Enkel geloof is dat. En voordat je over een feit praat laat je helemaal niets in het midden, maar zoek je alles wat eraan vast zit tot op de bodem uit.denk aan genezingsdiensten (wat niet allemaal psychose kan zijn, wat wel laat ik in het midden), kanker dat plotseling verdwijnt, enz, maar zoals ik al zei, je moet t willen zien.
Dat accepteer ik ook: ik ben toegewijd aan eerlijkheid en oprechtheid. Indien er een God is, dan doet Hij zijn werk in mij, net zoals hij dat in iedere oprechte chinees of eskimo doet. Denk jij dat christenen het alleenrecht hebben op 'toewijding aan God'?Als we het hebben over bronnen van een God, moet je ook de bronnen accepteren die aan God zijn toegewijd.
Ik raad je aan om deze post en volgenden te gaan lezen, dan zie je dat het niet om een ooggetuige gaat. Hij weet namelijk totaal niets over Jezus' aardse leven.Jakobus (Jezus' broer, was ongelovig toen Hij nog leefde) zegt dat hij "dienaar van God en van de Heer Jezus Christus"is. Ooggetuige.
zijn broer (dus ook een broer van Jezus) die zegt dat wij naar de apostelen moeten luisten, aan wat ze hebben gezegt.
Het maakt opzich denk ik niet eens zo heel veel uit wie het heeft geschreven, hier staat dus dat wij naar Zijn apostelen moeten luisteren
Uiteraard om te weten te komen of Jezus echt bestaan heeft of niet. Is het dan werkelijk zo dat het evangelie alleen voor de armen van geest is? En niet voor mensen die veeleisend zijn van hun hersens en echt geïnteresseerd zijn in of het waar is?Daarnaast zouden er weinig buitenbijbelse bronnen nodig moeten zijn omdat er genoeg bijbelse bronnen zijn, waarom zou een buitenbijbelse bron er extra van gemaakt moeten worden.
Hoezo voor mij heb je eventjes gezocht? Je begrijpt toch wel dat ik die tekst gelezen had en ook vele commentaren en analyses van de tekst? Hoe zou ik anders hebben kunnen uitspreken wat ik erover schreef? Ik vertelde je nota bene waar je de uitvoerigste behandeling van deze kwestie kunt gaan lezen om er ook op de hoogte van te komen! En dan denk je met een paar woorden Grieks te kopiëren een antwoord te hebben op mijn argument? Is het zelfs tot je doorgedrongen welk argument ik had? Enfin, anderen hebben hier verder al op gereageerd. Het antwoord dat Sararje je gaf -dat er in de eerste drie eeuwen geen christenapologeet is die zich op de tekst van Josephus beroept om Jezus ermee te bewijzen- zegt genoeg: het is eenvoudig onmogelijk dat ze zo'n buitenkans achterwege zouden laten. De tekst is later door christenen erin gezet. Het is een voorbeeld van vervalsing, iets waar de kerk en gelovigen vele malen gebruik van hebben gemaakt.Maar speciaal voor jou heb ik even gezocht wat Flavius geschreven had, ik had het namelijk wel eens gelezen, en hij zegt niet zoals jij beweert dat hij alleen iets meld over eht christendom.
Paine wil erop wijzen dat er in de mythologie van vele volkeren verhalen bestaan die verhalen over hemelvaarten van bepaalde helden, en dat geen verstandig mens zulke absurde verhalen gelooft indien 1) het geen publiekelijke gebeurtenis was 2) tegenstrijdige zaken in de verschillende berichten zijn te vinden.wat betreft Paine, je vergeet elia die ook zo naar God is gegaan, en Henoch. Maar staat er dat alleen Jezus zo naar God gaat? nee, en de basis ligt helemaal niet bij hemelvaart ik snap niet hoe Paine daarbij komt.
Ik heb je erop gewezen dat je nauwkeurig moet zijn en erop moet studeren. Lees de tekst opnieuw, Paine had het in deze niet over Lukas, maar over Markus.ten tweede schrijft lucas het helemaal niet zo (handelingen 1) kijk maar. hij neemt nu 1 vers, maar het is niet zoals een shcoooljongen.
ThomasPaine schreef:Bij Marcus zitten de leerlingen op de eerste dag van de opstanding aan het avondeten. Dan verschijnt Jezus en converseert hij met hen. En meteen erop (op de manier waarop een schooljongen een eind aan een saai opstel maakt) volgt: "Nadat hij dit tegen hen had gezegd, werd de Heer Jezus in de hemel opgenomen en nam hij plaats aan de rechterhand van God."
Bovenstaande reaktie schrijf je op deze door mij aangehaalde woorden van Thomas Paine:Die tocht is ook niet het godszijn waard, maar Jezus' reed ook op een ezel. het gaat niet om die tocht, dat heeft paine verkeerd begrepn.
Thomas Paine geloofde in God en was van mening dat religieus geloof dat gebaseerd is op zulke domme volksverhaaltjes die je overal tegenkomt eerder godslasterlijk is dan dat het waarde had.Thomas Paine schreef:Wat de hemelvaart betreft, vele anderen hebben deze tocht ook ondernomen, onder wie Mohammed en Mozes. In welke fabel we ook geloven, het staat gelijk aan geloof dat de Almachtige niet waardig is.
Wel, neem van mij maar gerust aan dat ik en alle anderen die hier met jou in gesprek gaan de bijbel hebben gelezen en alle bronnen waarmee jij op de proppen komt.laatste opemerking. Jullie zeggen als ik The Jezus puzzle ga lezen, dat ik niet voor rede vatbaar ben, bevooroordeeld, enz...
Ik wou dat ik niet hetzelfde over jullie kon zeggen als jullie de bijbel gingen lezen...
of 1 van mijn bronnen.
Genezingsdiensten zijn voor mij een bron van nimmer aflatend plezier. Alleen al het feit dat mensen geloven dat God hen enkel kan genezen tijdens zo'n dienst, dat Zijn macht zo klein is dat Hij er maar niet in slaagt om hen 'in het wild' te genezen, brengt al een brede grijns op mijn gezicht. Maar dan zijn we er nog niet, want niet iedereen kan zo'n genezing van God teweegbrengen, nee, daar heb je iemand voor nodig die ontzettend van de Heilige Geest bezeten is. Een soort half mensgeworden Heilige Geest. En als je dan, als oorlogsveteraan met een geamputeerd been, bij deze super-man (het zijn nooit vrouwen) aankomt, oh boy, wat staat de Heilige Geest dan in zijn hemd. "Eh.. sorry meneer.. maar als u hoofdpijn hebt.." Ja, dan kun je net zo goed een aspirientje nemen. De echte anticlimax komt echter voor de lijders aan vervelende psychosomatische klachten, nadat ze zijn genezen. Want, guess what , zijn ze net gelukkig en zien het leven weer zitten als vanouds, keren de klachten terug! Veel 'genezenen' zijn een poos later zieker dan ooit. Wat een paljas, die Heilige Geest van je!lostandfound schreef:Ten eerste ben ik heel trots op het werk van de Heilige Geest en zijn er meerde verhalen over te horen, denk aan genezingsdiensten (wat niet allemaal psychose kan zijn, wat wel laat ik in het midden), kanker dat plotseling verdwijnt, enz,
Inderdaad, wie zich na deze taferelen nog trots kan noemen op de Heilige Geest, die moet het heel hard willen.maar zoals ik al zei, je moet t willen zien.
Het verbannen van melaatsen is niet meer dan een kwestie van ervaring in mijn ogen. Hoewel effectief is het geen hoogstandje van medische kennis. En het is mooi dat je besnijdenis aanhaalt, want dit is natuurlijk een mooi voorbeeld om te bewijzen dat gods scheppingsvermogen erbarmelijk is als hij achteraf zijn schepping moet instrueren zichzelf aan te passen.als je alleen al de besnijdenis bekijkt, op de achtste dag, het verbannen van melaatsen naar een speciaal kamp, om weer rein te worden, en anderen niet onrein te maken
Waarom buitenbijbelse bronnen zo belangrijk zijn? Omdat je dan een tweede referentiepunt (of meer) hebt en beter kunt onderzoeken of het verhaal klopt of niet. Juist bij religieuze geschriften is het van belang om andere bronnen te hebben omdat ze nu eenmaal niet historisch betrouwbaar zijn. Kijk maar naar andere (verdwenen) religies, die kunnen in jouw ogen toch nooit allemaal waar zijn? Dat jij in één van die religies gelooft maakt het nog niet een betrouwbaar verhaal. Misschien wel voor jou maar voor anderen niet. Om anderen te overtuigen moet je dus met goede argumenten komen die verifieerbaar zijn.Daarnaast zouden er weinig buitenbijbelse bronnen nodig moeten zijn omdat er genoeg bijbelse bronnen zijn, waarom zou een buitenbijbelse bron er extra van gemaakt moeten worden.