Vuurtje schreef: Ik ben het met je eens dat het christelijke godsbeeld contradictiore eigenschappen heeft. Althans, gezien ons beperkte verstand kunnen we ons niet overal een voorstelling van maken. Zoals bijvoorbeeld de drieeenheid van God. Maar wat houdt de conclusie in dat het logisch onmogelijk is? Alleen maar dat wij het niet kunnen begrijpen.
Sorry, dit vind ik een beetje een dooddoener.
Vind je niet dat men over iets wat niet uit te leggen is, beter kan zwijgen. Als iemand beweerd dat je moet geloven in het bestaan van iemand die op een troon aan Zijn eigen rechterhand zit

, om te voorkomen dat je zult branden in het eeuwige vuur, is het dan niet logisch dat men om uitleg vraagt? Iemand kan toch niet aan Zijn eigen rechterhand zitten?
Nog moeilijker wordt het uit te leggen, omdat er over de drieëenheid vrijwel niets in de bijbel wordt vermeld.
Net zo min als ik het begrijp dat er eerst niets was. Of is er altijd al 'iets' geweest? Is ook niet voor te stellen. Toen ontplofte er (n)iets. Toen kwam er van alles, maar nog niets levends. Er was ergens een oersoepje, en met wat straling erbij ontstond er leven. Als je aan een wetenschapper vraagt hoe groot de kans is dat dat is gebeurd, komt hij met een getal dat overtuigend bewijst dat het hier om een wetenschappelijke onmogelijkheid gaat. Maar ja, we bestaan toch. Conclusie: de wetenschappelijke onmogelijkheid is misschien toch gebeurd.
'We weten het niet', 'we weten het niet', we weten het niet', dat is het enige juiste antwoord.
'We weten iets niet, dus God bestaat', is een drogredenering.
Ik wil jullie bedanken voor de discussie in deze thread. Ben een aantal keer getipt eens te gaan kijken in threads over schijnbare tegenstrijdigheden in de bijbel. Lijkt me interessant.
Sinds de oprichting van deze site, wachten we al tot iemand de contradicties verklaard. Velen hebben zich erover gebogen, zonder resultaat.
Al tweeduizend jaar proberen priesters, monniken, evangelisten, kardinalen en andere bijgelovigen de contradicties uit de Bijbel te verklaren doormiddel van allerlei ingewikkelde theorieën, exegeses en ander woordgegoochel, en in minder verlichte tijden werden filosofen en ketters die de contradicties wereldkundig maakten in hun boeken en pamfletten, onthoofd, gemarteld of verbrand. Al hun pogingen hebben jammerlijk gefaald.
Gelukkig geven de atheisten hier aan dat ze niet kunnen bewijzen dat er geen God bestaat. Men blijft op de comfortabele stoel zitten van anderen iets laten bewijzen, terwijl men zelf niet hoeft te bewijzen dat er geen God is. Maar roepen dat er geen God bestaat gebeurd des te meer. Dit is natuurlijk een erg makkelijke houding.
Je moet wel enig onderscheid maken. Ik kan niet spreken voor de anderen hier, en er zijn best wel eens atheïsten die soms iets te ongenuanceerd zijn. Voor mij geldt in ieder geval dat ik, als ik zeg dat God niet bestaat, ik het dan specifiek heb over de God uit de Bijbel, of de God uit de Koran. Met de kennis die ik heb opgedaan, de talloze contradicties, absurditeiten, zinloze wreedheden in zowel Bijbel als Koran, durf ik de stelling aan dat Jahwe of Allah niet bestaat.
Wat betreft God in algemene zin, zeg maar de God van de filosofen, daarover ben ik minder stellig. Van een dergelijke God zal ik niet zeggen dat Zij/Hij/Het niet kan bestaan. Ik laat het in het midden, want zowel het niet-bestaan als het wel-bestaan, is tot nu toe, voor zover ik dat weet, niet bewezen.
Wat mij het meest heeft verbaasd hier, is dat de boodschap van liefde constant overschreeuwd wordt. Natuurlijk misbruiken loverboys de liefde, maar moeten we daarom maar stoppen met liefhebben?
Elkaar liefhebben is de overlevingsstrategie die voor veel diersoorten uiterst zinvol is geweest. Het redt ons van de ondergang. Daarom moeten we er vooral mee doorgaan. Maar bovenal omdat het zo leuk is om elkaar lief te hebben.
Natuurlijk misbruiken radicalisten als Hitler het bestaan van God, maar moeten we daarom maar niet in een God geloven?
Neen, de reden om niet in God te geloven, zou in eerste instantie moeten zijn, dat er geen enkel bewijs is dat zijn bestaan bevestigd. Alle andere redenen zijn van secundair belang.
Natuurlijk zijn er mensen die bij 'volmaakt' een voorstelling hebben die elke god zielig of onmogelijk maakt, maar ik weet wel zeker dat wij niet volmaakt zijn, dat onze definitie van volmaakt dus waarschijnlijk een lachertje is.
Als onze definitie van 'volmaakt' een lachertje is, hoe kunnen we dan bepalen of God volmaakt is?
Vriendelijke groet..