God is strafbaar

Forum met topics over agnosticisme, atheïsme, humanisme, vrijdenken en andere aanverwante onderwerpen.

Moderator: Moderators

Kalebas
Forum fan

God is strafbaar

Bericht door Kalebas »

Wetboek van strafrecht Titel V. Overtreding betreffende hulpbehoevenden.
Artikel 450. Hij die, getuige van het ogenblikkelijk levensgevaar waarin een ander verkeert, nalaat deze die hulp te verlenen of te verschaffen die hij hem, zonder gevaar voor zichzelf of anderen redelijkerwijs te kunnen duchten, verlenen of verschaffen kan, wordt, indien de dood van de hulpbehoevende volgt, gestraft met hechtenis van ten hoogste drie maanden of geldboete van de tweede categorie.

Dat betekent dat god, als hij alwetend en almachtig is, in aanmerking komt voor vele miljoenen jaren gevangenisstraf.

Afbeelding

Vraag een christen waarom hun god honger, ziekte, dood, oorlog en misdaad toestaat. Het standaard antwoord is dat god ons een vrije wil heeft gegeven. Maar waarom vindt god de vrijheid van crimelen belangrijker dan het weerlozen aangedane onrecht en leed?

Welk beschaafd mens wil vasthouden aan de vrijheid om crimineel te handelen? Laat god die latente neiging maar in ons wegnemen. N.b. ik vraag geen afstand te doen van persoonlijkheid, zelfstandigheid, verantwoordelijkheid of een zombie te worden. Wie kent niet de kleurrijke plaatjes van de JG waarin mensen in vrede leven en het lam en de leeuw vredig naast elkaar liggen? Christenen willen toch ook zo'n mens zijn?

Waarom talmt god met zo'n wereld? Hoeveel miljoenen bloedoffers van onschuldigen moeten er nog van hem gebracht worden?
Ik kan maar 2 redenen bedenken. Hij bestaat niet of hij ziet graag lijden.
Het schuldoffer, en wel in zijn weerzinwekkendste, meest baarbaarse vorm,
het offer van de onschuldige voor de zonden van de schuldigen!
Welk een huiveringwekkend heidendom!
(F. Nietzsche )
Devious
Erelid
Contacteer:

Bericht door Devious »

Als God zou bestaan, zou ik Hem wel voor de rechter willen slepen. Hij heeft wel wat uit te leggen :wink:
'Bij een discussie die de redelijkheid zoekt heeft hij die het onderspit delft groter voordeel, voor zover hij er iets van opgestoken heeft.’ Epicurus (341-271vc)
Eduard
Banned

Bericht door Eduard »

Óf, en dat is iets waar de meeste mensen niet aan willen, heeft lijden een doel. Het spreekwoord luidt niet voor niets: door schade en door schande worden we wijjs.
Gnothi Seauton
Ichtus

Bericht door Ichtus »

Devious schreef:Als God zou bestaan, zou ik Hem wel voor de rechter willen slepen. Hij heeft wel wat uit te leggen :wink:
Ben jij niet degene die hier iets uit te leggen heef!?!
Je moet de rollen niet om gaan draaien, kijk eerst eens bij jezelf voordat je onzin gaat roepen.
Zijn we niet begonnen met het paradijs, waar alles goed was.
Wij mensen hebben er zelf voor gekozen om het kwaad toe te laten,
dus beschuldig hier niemand behalve jezelf!!

Love,
Ichtus
Eduard
Banned

Bericht door Eduard »

God, de vader, de bron, is schepper van alles, ook het kwaad. Kwaad is niet meer (of minder) dan het tegenovergestelde van goed. Alles is dualiteit. De uitdaging is deze in evenwicht te brengen en in elkaar te laten uitdoven met als resultaat 'niets', het zogenaamde nirwana.
Gnothi Seauton
Mar
Forum fan

Bericht door Mar »

God heeft aan mij ook heel wat uit te leggen, akkoord.
Maar we moeten wel de verantwoordelijkheid laten bij wie het hoort.
Als het westen het verdomt om de honger in de wereld aan te pakken, om de gezondheidszorg in de wereld aan te pakken, puur en alleen omdat men bang is voor eigen consequenties - uiteraard vooral van economische aard - moeten wij de schuld in de eerste plaats bij de mesnheid zelf zoeken.

Mar
Kalebas
Forum fan

Bericht door Kalebas »

Mar schreef:God heeft aan mij ook heel wat uit te leggen, akkoord.
Maar we moeten wel de verantwoordelijkheid laten bij wie het hoort.
Als het westen het verdomt om de honger in de wereld aan te pakken, om de gezondheidszorg in de wereld aan te pakken, puur en alleen omdat men bang is voor eigen consequenties - uiteraard vooral van economische aard - moeten wij de schuld in de eerste plaats bij de mesnheid zelf zoeken.
De verantwoordelijkheid voor een product ligt bij de producent. In de mens zit slechtheid dat er niet in thuis hoort. Maar de producent geeft geen thuis en laat het zo.
De enigen die iets aan het probleem doen is de mensheid, god doet helemaal niets, terwijl hij (zeggen godsgelovigen) almachtig is en dus met een vingerknip alle problemen kan oplossen.
Kan hij niet of wil hij niet? Wat is de zin van het lijden?
(F. Nietzsche )
Kalebas
Forum fan

Bericht door Kalebas »

Ichtus schreef:
Devious schreef:Als God zou bestaan, zou ik Hem wel voor de rechter willen slepen. Hij heeft wel wat uit te leggen :wink:
Je moet de rollen niet om gaan draaien, kijk eerst eens bij jezelf voordat je onzin gaat roepen.

Love,
Ichtus
De rollen omdraaien?
De eerste mens wist niets van goed en kwaad, hoe kon die kiezen om kwaad te doen?

In het zondevalverhaal plant god een verboden boom in het paradijs en staat bovendien toe dat een pratende slang Eva verleidt om een vrucht van die boom te eten (sneaky). De uitlokking werkt en de onnozele mens, begaat daardoor in gods ogen een enorme zonde, waarna god ze stervelijk maakt (evenals het nageslacht en de onschuldige dieren) en de mens uit het paradijs zet.

Hoogst onredelijk allemaal.
Voor mij dan ook ongeloofwaardig.
(F. Nietzsche )
Kalebas
Forum fan

Bericht door Kalebas »

Eduard schreef:Óf, en dat is iets waar de meeste mensen niet aan willen, heeft lijden een doel. Het spreekwoord luidt niet voor niets: door schade en door schande worden we wijjs.
En wat dan is het lesje dat die arme aidskindertjes moeten leren?
(F. Nietzsche )
reddish
Forum fan
Contacteer:

Re: God is strafbaar

Bericht door reddish »

Kalebas schreef:Welk beschaafd mens wil vasthouden aan de vrijheid om crimineel te handelen?
Ik.

Groetjes, Sidney
reddish
Forum fan
Contacteer:

Bericht door reddish »

Ichtus schreef:

Love,
Ichtus
Ichtus,

Veel mensen (waaronder veel lezers hier, inclusief ikzelf) geloven niet dat we begonnen zijn met een paradijs waar alles goed was. De zondeval is niet iets waar ik voor gekozen heb - het feit dat het in jouw wereldbeeld het blijkbaar oké is dat een Opperwezen de mensheid duizenden jaren laat boeten voor één misstap is onverenigbaar met het beeld van een liefhebbende God, in mijn ogen. Net zoals een liefhebbende God onverenigbaar is met het leed dat onschuldigen (ja, onschuldigen - leg me anders maar even uit wat het kindje in de hier reeds geposte foto heeft misdaan) door moeten maken.

Als je je bijbel goed gelezen hebt (oude testament) hoor je te weten dat jouw God niet exclusief een God van liefde is.

Groetjes, Sidney
Devious
Erelid
Contacteer:

Bericht door Devious »

Ichtus schreef: Ben jij niet degene die hier iets uit te leggen heef!?!
Nope! kzou niet weten wat.
:?: Huh????? Wie zijn 'we'? Ik ben nog nooit in een paradijs geweest, waar alles goed was. Jij bedoeld natuurlijk 'Adam en Eva'. Wat heb ik te maken met Adam en Eva, en met hetgeen zij fout zouden hebben gedaan.
Als je mij kunt uitleggen hoe ik er zelf voor heb gekozen om het kwaad toe te laten, dan wil ik mezelf best beschuldigen :)

Vriendelijke groet... 8)
'Bij een discussie die de redelijkheid zoekt heeft hij die het onderspit delft groter voordeel, voor zover hij er iets van opgestoken heeft.’ Epicurus (341-271vc)
Mar
Forum fan

Bericht door Mar »

Ik heb een misschien wel heel domme vraag - hoewel... :wink:

Als jullie niet in God geloven - wat de meesten zeggen niet te doen - waarom moet er dan een gesprek zijn met Hem, waarom moet je een appeltje met Hem schillen?

Mar
Devious
Erelid
Contacteer:

Bericht door Devious »

Mar schreef:Ik heb een misschien wel heel domme vraag - hoewel... :wink:
Als jullie niet in God geloven - wat de meesten zeggen niet te doen - waarom moet er dan een gesprek zijn met Hem, waarom moet je een appeltje met Hem schillen?
Ten eerste;
Als God zou bestaan, zou ik Hem wel voor de rechter willen slepen. Hij heeft wel wat uit te leggen Wink
Ik heb er duidelijk bij gezegd "Als God zou bestaan'

En daar komt bij dat er mensen zijn die over God spreken alsof Zij bestaat. En onder deze mensen zijn er die beweren dat deze 'enige ware' God een God van liefde is.
Als we dan zulke vragen stellen dan verwachten we uiteraard geen antwoord van God, maar van Haar vertegenwoordigers; de gelovigen.

Vriendelijke groet... 8)
Ichtus

Bericht door Ichtus »

[Hallo Ichthus, ik heb je quote iets ingekort. Dit voor de overzichtelijkheid. Devious]
reddish schreef: Veel mensen (waaronder veel lezers hier, inclusief ikzelf) geloven niet dat we begonnen zijn met een paradijs waar alles goed was. De zondeval is niet iets waar ik voor gekozen heb - het feit dat het in jouw wereldbeeld het blijkbaar oké is dat een Opperwezen de mensheid duizenden jaren laat boeten voor één misstap is onverenigbaar met het beeld van een liefhebbende God, in mijn ogen. Net zoals een liefhebbende God onverenigbaar is met het leed dat onschuldigen (ja, onschuldigen - leg me anders maar even uit wat het kindje in de hier reeds geposte foto heeft misdaan) door moeten maken.

Als je je bijbel goed gelezen hebt (oude testament) hoor je te weten dat jouw God niet exclusief een God van liefde is.

Groetjes, Sidney

Ja, ik heb het Oude-Testament gelezen. En ja, ik weet dat er daar een ander beeld wordt getoond dan enkel die van een liefdevolle God.
Maar ik weet ook dat het komt omdat de mens verkeerd heeft gedaan. Dus nogmaals draai de rollen niet om, de mens wordt gestrafd voor wat we zelf verkeerd doen.

Ja ik weet het er zijn veel mensen die 'onschuldig' zijn en erg veel leed moeten doorstaan:
Ik denk om te beginnen dat niemand onschuldig is.
Maar los daarvan denk ik dat we ook naar onszelf moeten kijken.
Er is genoeg op de wereld, als we maar zouden delen.
Tuurlijk ik geloof best dat je zo af en toe wat aan een goed doel geeft enzo maar als je echt alles moet delen.... Als we echt alles zouden delen, dan zou er gelijkheid kunnen zijn.
Maar we zijn niet van plan om onze lekkere stoel, dat biefstukje of wat dan ook op te geven. Dus ja, we zijn wel zelf verantwoordelijk, en we kunnen wel zelf voor verandering zorgen!
Ga dus niet zitten zeuren op God, die in het begin alles goed heeft gemaakt.

En één misstap??
Er wordt dagelijks gemoord, er zijn dagelijks mensen die dingen verkeerd doen. Het gaat hier niet over één misstap, we doen dagelijks dingen verkeerd.

Last but not least:
God IS een God van liefde, kijk naar het Nieuwe Testament. Daar staat dat Hij Zijn enig geboren Zoon naar de aarde heeft gestuurd, waar Hij is gekruisigd: VOOR ONZE ZONDEN!
Hierdoor mogen we eeuwig leven bij God, dan is er geen oorlog, honger, ongelijkheid meer.
En ja, ook jullie mogen hier bij zijn, graag zelfs....

Love,

Ichtus.
Plaats reactie