De Christelijke Seculiere Samenleving

Het forum voor columns over specifieke onderwerpen.

Moderator: Moderators

siger

Bericht door siger »

bipolair schreef:En hoe zit dat met een dictatuur waar de overheid geweld gebruikt tegen haar burgers?
Als die burgers dat niet willen komen ze in verzet. Wat niet zo moeilijk is zonder buitenlandse inmenging, aangezien ze zelf de ordediensten bemannen.

Maar zoals gezegd, dit is off topic.
bipolair
Forum fan

Bericht door bipolair »

siger schreef:
bipolair schreef:En hoe zit dat met een dictatuur waar de overheid geweld gebruikt tegen haar burgers?
Als die burgers dat niet willen komen ze in verzet. Wat niet zo moeilijk is zonder buitenlandse inmenging, aangezien ze zelf de ordediensten bemannen.

Maar zoals gezegd, dit is off topic.
Jij verklaart dit of topic dat is heel wat anders beste Siger. En bovendien je begint er zelf over.
Siger schreef:Ik denk dat een samenleving in principe waard is wat haar burgers waard zijn (tenminste, zonder vreemde inmenging.) Dus nooit helemaal goed en nooit helemaal slecht.
Je gaat weer zo lekker kort door de bocht. Maar kijkende naar dictaturen is juist het in opstand komen een groot probleem. Immers veel dictaturen gebruiken excessief geweld tegen de bevolking. Dan zeg jij, ach ze moeten dan maar in opstand komen. Beeld jezelf eens in dat je door een Goelag loopt en mensen verteld dat hun samenleving in principe waard is voor wat zij waard zijn.

Je denkt nu met makkelijke generalistaties een punt te maken. Vereenvoudigen, op louter theoretische basis, van problemen aangaande dit soort vraagstukken levert dikwijls bijzonder rare toespelingen op.

Je zei dus dat een samenleving "waard is wat haar burgers waard zijn" als reactie op het feit dat secularisatie dikwijls wordt beïnvloed door compromissen tussen partijen met tegengestelde belangen. Waar acht jij een maatschappij van meer waarde, als het secularisatie volgens jouw norm belangrijker vind dan compromissen?

edit Sararje: tags hersteld
fbs33
Bevlogen

Bericht door fbs33 »

bipolair schreef:Grappig dat je seculariteit misschien kan definiëren maar dat het in de praktijk een wat moeilijker verhaal wordt om er vaste waarden aan te plakken.
Als je persoonlijke gevoelens ondergeschikt maakt (desnoods knarsetandend) aan het geheel, zou het moeten lukken, lijkt mij.

Het grote nadeel v.d. huidige democratie is echter dat men zoveel knarsetanders van een bepaalde soort achter zich wil scharen als mogelijk!
Om daarmee de macht te krijgen om de rest v.h. geheel (de Staat) te laten knarsetanden!

Mijn idee om partijen (ongeacht hun grootte) een gelijk aantal zetels te geven in kamers etc.- - -om meerderheden samen met andere partijen op basis van argumenten te krijgen, heeft echter nooit veel handen op elkaar gebracht!
Het zou m.i. zakenkabinetten opleveren die het geheel op het oog moest houden i.p.v. bepaalde groeperingen in dat geheel

Ik denk dat dit komt omdat iedere kiezer (die bewust stemt!!) ergens de hoop heeft dat zijn partij nou eindelijk eens de lakens kan uitdelen door erop te stemmen (en de rest? (die mag doodvallen wat hem betreft, vermoed én wéét ik [van sommigen! ])

De individualiteit blijft kruipen waar het niet gaan mag! (bij de belasting-ontduiker even zo goed als bij de bijstandstrekker die ongehuwd samenwoont zonder dat op te geven bij de uitkerende instanties.

Groepen (partijen) gevuld met (min of meer) gelijke belangen/wil, die hun idealen met pecunia proberen meer stem en invloed te geven door subsidies waar de rest knarsetandend moet toekijken hoeveel van hun belastinggeld daaraan besteed is?

There is something rotten in the state of democracy! :D
bipolair
Forum fan

Bericht door bipolair »

fbs33 schreef:
bipolair schreef:Grappig dat je seculariteit misschien kan definiëren maar dat het in de praktijk een wat moeilijker verhaal wordt om er vaste waarden aan te plakken.
Als je persoonlijke gevoelens ondergeschikt maakt (desnoods knarsetandend) aan het geheel, zou het moeten lukken, lijkt mij.
Maar ook dan kom je op een probleem uit. wat is dan nog die secularisatie. Het enige wat je in zo'n systeem doet is verlangen dat iedere groep evenredig veel vrijheden inleverd voor de ander. Het blijft toch een compromis op die manier.

En is het te rechtvraadigen als bijvoorbeeld een hele grote groep evenredig veel aan vrijheid inlevert als een kleine groep wat betreffende het secuarisatie gebeuren? Soms wel soms niet.....

MvrGt,
axxyanus
Moderator

Bericht door axxyanus »

bipolair schreef: Grappig dat je seculariteit misschien kan definiëren maar dat het in de praktijk een wat moeilijker verhaal wordt om er vaste waarden aan te plakken.
Dat is omdat secularistatie zelf weinig waarden aanbied maar eerder een raamwerk is waarbinnen ieder een zo groot mogelijke vrijheid krijgt om zijn eigen waarden te bepalen.
siger

Bericht door siger »

fbs33 schreef:Als je persoonlijke gevoelens ondergeschikt maakt (desnoods knarsetandend) aan het geheel, zou het moeten lukken, lijkt mij.
Ik bezie het zo dat de grote meerderheid van een bevolking door ervaring kan gaan beseffen dat mekaar om beurten op het hoofd slaan niemand vreugde brengt. Zo'n bevolking zou dan tot het besluit kunnen komen dat het beter is naast elkaar te leven en mekaar de rust te gunnen, en samen te werken voor die praktische aangelegenheden waarvan het belang gemeenschappelijk is. In dat speciale geval ontstaat een situatie waarin de persoonlijke gevoelens kiezen voor een seculiere samenleving.

Niemand kan voorspellen hoelang zulke pluralistische samenleving blijkft bestaan, dat zal inderdaad van de persoonlijke gevoelens afhangen.

Maar als vooruitgang bestaat - en ik denk dat vooruitgang onweerlegbaar bestaat - zullen immer meer bevolkingen deze keuze maken trouw blijven.
bipolair
Forum fan

Bericht door bipolair »

siger schreef:Maar als vooruitgang bestaat - en ik denk dat vooruitgang onweerlegbaar bestaat - zullen immer meer bevolkingen deze keuze maken trouw blijven.
Als jij denkt dat "vooruitgang" onweerlegbaar bestaat kan jij dit dan zo definieren dat dit voor iedere groep in de samenleving geld? Maar dan wel zo dat men aan de hand van gegeven criteria kan toetsen of er werkelijk "vooruitgang" plaatsvind?
siger

Bericht door siger »

bipolair schreef: En is het te rechtvraadigen als bijvoorbeeld een hele grote groep evenredig veel aan vrijheid inlevert als een kleine groep wat betreffende het secuarisatie gebeuren? Soms wel soms niet....
Wat bedoel je met te rechtvaardigen? Samenlevingen ontstaan niet omdat ze wel of niet te rechtvaardigen zijn.

Een seculiere samenleving ontstaat omdat de burgers het een betere keuze vinden. Waardoor anders? Burgers kunnen ook verkiezen om mekaar de duivel aan te doen. Dan is het zo, ook als het wel of niet te rechtvaardigen is.
collegavanerik
Superposter

Bericht door collegavanerik »

bipolair schreef:
siger schreef:Maar als vooruitgang bestaat - en ik denk dat vooruitgang onweerlegbaar bestaat - zullen immer meer bevolkingen deze keuze maken trouw blijven.
Als jij denkt dat "vooruitgang" onweerlegbaar bestaat kan jij dit dan zo definieren dat dit voor iedere groep in de samenleving geld? Maar dan wel zo dat men aan de hand van gegeven criteria kan toetsen of er werkelijk "vooruitgang" plaatsvind?
vooruitgang is in the eye of the beholder, zwartkijkers heb je altijd en overal.
Afbeelding Hebr 6:
5 wie het weldadig woord van God en de kracht van de komende wereld ervaren heeft 6 en vervolgens afvallig is geworden, kan onmogelijk een tweede maal worden bekeerd.
Als er een almachtige god bestaat, dan is hij een sadist.
bipolair
Forum fan

Bericht door bipolair »

siger schreef:
bipolair schreef: En is het te rechtvraadigen als bijvoorbeeld een hele grote groep evenredig veel aan vrijheid inlevert als een kleine groep wat betreffende het secuarisatie gebeuren? Soms wel soms niet....
Wat bedoel je met te rechtvaardigen? Samenlevingen ontstaan niet omdat ze wel of niet te rechtvaardigen zijn.
Ten eerste stelde ik een vraag. Aan de hand van fbs33 zijn posting, graag wel precies lezen beste Siger.

Maar dan nog, je bent weer erg kort door de bocht om te stellen dat samenlevingen niet ontstaan omdat ze wel of niet te rechtvaardigen zijn. Israëlische samenleving moest zich eerst voor de VN rechtvaardigen voordat de staat Israël het levenslicht zag. En wat dacht je van de zo lang verwachte Pallestijnse samenleving?
Een seculiere samenleving ontstaat omdat de burgers het een betere keuze vinden.
Dan zal er toch eerst een democratie gevormd moeten worden als de burgers zich daarover kunnen uitspreken. Dus een seculiere staat kan alleen zijn rechtvaardiging vinden in het democratische principe volgens bovenstaande. (Ik betwijfel dat overigens, een dictatuur kan secularisatie opdringen)
Waardoor anders?
Een dictatuur bijvoorbeeld, waarom zou een dictatuur geen secularisatie kunnen opdringen?

Burgers kunnen ook verkiezen om mekaar de duivel aan te doen. Dan is het zo, ook als het wel of niet te rechtvaardigen is.

Hé dat is grappig nu ineens bestaat er wel de mogelijkheid dingen te rechtvaardigen.
bipolair
Forum fan

Bericht door bipolair »

collegavanerik schreef:vooruitgang is in the eye of the beholder, zwartkijkers heb je altijd en overal.
ja bijvoorbeeld mensen die denken dat het christendom helemaal geen vooruitgang heeft gebracht. Maar als je vind dat "vooruitgang onweerlegbaar bestaat" dan kan je op z'n minst toch wel de criteria noemen waarop je kan toetsen of er dan daadwerkelijk vooruitgang is....
siger

Bericht door siger »

bipolair schreef:
Daarop heb ik je hier al eens het volgende geantwoord:
siger schreef:Moderniteit is voor mij ongeveer wat zich vandaag ontwikkelt in West-Europa: principieel respect voor elk individu, uitgedrukt in emancipatie, gelijkberechtiging, zorgvuldige rechtspraak, gezondheidszorg, mensenrechten....

Vooruitgang is het proces dat naar moderniteit leidt of moderniteit vergroot. Dit proces is een kenmerk van menselijkheid en dus zo oud als de mensheid. Het omvat ook de systematische en doelgerichte opbouw van kennis, wetenschap en technologie.
siger

Bericht door siger »

bipolair schreef: Ten eerste stelde ik een vraag. Aan de hand van fbs33 zijn posting, graag wel precies lezen beste Siger.
Je begint verdomme toch weer niet op die manier?
siger

Bericht door siger »

bipolair schreef:ja bijvoorbeeld mensen die denken dat het christendom helemaal geen vooruitgang heeft gebracht.
Bipolair,

hier is nog steeds een diskussie over aan de gang in een andere topic.
bipolair
Forum fan

Bericht door bipolair »

siger schreef:
bipolair schreef: Ten eerste stelde ik een vraag. Aan de hand van fbs33 zijn posting, graag wel precies lezen beste Siger.
Je begint verdomme toch weer niet op die manier?
Beste Siger, waarom reageer je nu zo aggressief? Ik wilde mij alleen verduidelijken, daarvoor hoef jij toch geen schuttingtaal te gebruiken?

Eveneens wil ik je erop wijzen dat ik aan het begin van dit topic me veel moeite heb getroost serieus op je in te gaan waar nog wat opmerkingen en vragen open staan en aangezien jij topic starter betnt zou het wel zo beleefd zijn om daar op in te gaan.

MvrGt,
Plaats reactie