van wedergeboren christen tot............
Moderator: Moderators
Een ervaring krijgen met een idee uit een boek, en nadenken + zoeken, zijn voor mij toch twee totaal verschillende dingen.Harry-2008 schreef:Dat vind ik een nogal boute beschuldiging!
Je zoekt en je denkt na, en je krijgt een ervaring met God bijv. door gebed en Bijbellezen; daar is niets doms aan.
De manier waarop je een ervaring interpreteerd als je een almachtige man op een wolk wil vinden, is heel anders wanneer je op zoek bent naar de waarheid.
Bij het eerste zoek je naar 'redenen om je interpretatie te rechtvaardigen', bij het tweede 'of je redenen wel kloppen'. Dat zijn in essentie twee verschillende dingen!
Bij geloven sla je die controlerende stap namelijk over. Hetzelfde gebeurt bij een HIV besmetting... De witte bloedcelletjes controleren het virus niet en het virus maakt hier misbruik van. Zo gaat het trouwens bij elke ziekte die er bestaat... Pas later, o.a door verhoging, kan het lichaam de bacterie of het virus herkennen als niet lichaamseigen, mede door allerlei ingewikkelde chemische constructies (ik heb ooit eens gehoord van een vriendin die biochemie studeert hoe het zit... Ik was haar na 5 minuten al kwijt).
Omdat je bij geloven die controlerende stap overslaat, en alle dogma's op elkaar berusten en er zo een vorm van senergie onstaat, bestaat de mogelijkheid om alles vanuit deze verwarrende koek te gaan bekijken. Dit dood originele inzichten, en alles wat nog onstaat, onstaat alleen nog maar voor 'De Heer', die het zwart maakt in de ogen van zijn zondigheid. Er is moed voor nodig om wederom structuur aan te brengen en ogenschijnlijke fundamenten onder de dogma's weg te slaan en wederom logisch en berekend, door eigen inzicht, een nieuw en kloppend wereldbeeld op te bouwen. Mijn respect daarvoor vuurdoorn.
Wat een aanmatigende opmerkingen van je Harry-2008!Harry-2008 schreef:Het is fijn dat vuurdoorn hier bevestiging zoekt voor twijfel en ongeloof; en die zal zij hier ook van harte van velen ontvangen!
Idd goed gezegd! Geloof in God is niet meer of minder dan bijgeloof!Sorry, en ik wil niemand onderwaarderen, maar ik vind het een wat oppervlakkig verhaal; want bij geloof in God door de Here Jezus Christus komt toch effe wat meer diepgang kijken (ik bedoel o.a.: openbaring [kennis], volharding en godsvrucht, etc. 2 Petrus 1:5-9).
http://uitingsvrij.6.forumer.com/viewforum.php?f=9
H.
Ik ben heel blij dat Kristel ervaringsgewijs heeft ontdekt dat er van God NIETS te verwachten valt! Enkel teleurstelling! Logisch immers bestaat de god van de bijbel NIET.
! Deze deiteit is enkel een hersenspinsel uit vroeger tijden die helaas nog steeds door teveel mensen in leven wordt gehouden.
Er bestaat kwaad, dus God is ofwel niet in staat, ofwel niet van zins het op te heffen. Als God het kwaad niet kán opheffen is hij niet almachtig. Als hij het niet wíl opheffen is hij kwaadaardig. Als hij het niet kán of niet wíl opheffen, waarom zou je hem God noemen? (Epicurus)
-
Destinesia
Ik ken je oppervlakkig van jaren geleden. Het doet niet ter zake. Ik wil het er niet meer over hebben. Het is lang geleden en ik was destijds bevangen door een waas.Harry-2008 schreef:Maar ken je mij XcsM? Ik heb je immers de foto's van het Binnenhof-evangelisatie toegestuurd! Proef ik een terughoudende houding t.o.v. mij?
- Harry-2008
- Banned
Haha, jaja, maar ik wil het er wel even over hebben graag! Niet terugtrekken nu! Je hebt hier openlijk je verhaal van afval gedaan, en iedereen mag erop reageren! Het doet ernstig terzake, nu blijkt dat je weet wie ik een beetje ben, en je kent de evangelisatie-vrienden [br's & zr's]; dus nu ben ik zéér geinterresseerd hoe en waarom je tot afval van Christus [Messias] ben gekomen, want ik sta altijd enorm verbaasd hoe zoiets tot stand komt! Misschien wil je het opnieuw wat scherper opschrijven in jouw draad? De waarheid zal ons vrijmaken. Het is echt niet zo lang geleden, en volgens mij ben je naderhand door een waas bevangen, tot nu toe! Vrees je mijn wat kwetsbare positie, dat je het er niet meer over wilt hebben? Je weet toch dat het dwaze van God wijzer is dan de mensen en het zwakke van God sterker is dan de mensen?XcsM schreef:Ik ken je oppervlakkig van jaren geleden. Het doet niet ter zake. Ik wil het er niet meer over hebben. Het is lang geleden en ik was destijds bevangen door een waas.Harry-2008 schreef:Maar ken je mij XcsM? Ik heb je immers de foto's van het Binnenhof-evangelisatie toegestuurd! Proef ik een terughoudende houding t.o.v. mij?
Ik wil graag weten wie je bent!
- Harry-2008
- Banned
- collegavanerik
- Superposter
Harry-2008 schreef:Maar ken je mij XcsM? Ik heb je immers de foto's van het Binnenhof-evangelisatie toegestuurd! Proef ik een terughoudende houding t.o.v. mij?
Harry-2000 (Henoch) graag een andere draad gebruiken voor een twistgesprek met XcsMHarry-2008 schreef: Ik wil graag weten wie je bent!
Hebr 6: 5 wie het weldadig woord van God en de kracht van de komende wereld ervaren heeft 6 en vervolgens afvallig is geworden, kan onmogelijk een tweede maal worden bekeerd.
Als er een almachtige god bestaat, dan is hij een sadist.
Klinkt misschien raar, maar om de manier waarop het gegaan is maakt me niet echt blij. Als het ooglaseren goed was gegaan, had ik nu nog in de kerk gezeten, met goed zicht, en een leuk leven. En daar had ik dan toch voor gekozen, want mijn leven is op dit moment niet leuk. Was er eigenlijk liever niet achtergekomen, en had me liever gewoon fit gevoeld.Ik ben heel blij dat Kristel ervaringsgewijs heeft ontdekt dat er van God NIETS te verwachten valt!
Geloven is niet alleen negatief. Heel veel mensen halen er toch kracht en steun uit. Welleswaar omdat ze het geloven, maar toch....... en dat wil ik ook niemand afnemen.
Heb het zelf ook ervaren. Voelde me sterker en minder alleen na de scheiding, alleen omdat ik geloofde dat er een god bij me was. Het kan je ook rust en vertrouwen geven.
Maar je moet geen concrete dingen gaan verwachten, wat wel beloofd wordt in de bijbel, want dan blijft er niets van over. Mijn almachtige vriendje in de hemel bleek helaas niet te bestaan.
Laatst gewijzigd door vuurdoorn op 25 jul 2008 22:44, 1 keer totaal gewijzigd.
Kristel, zie het zo: je hebt de hand losgelaten van je vader en moet nu op eigen benen leren lopen. Dat is even moeilijk, maar wanneer het lukt heb je iets om trots op te zijn en ben je zelfstandig. Ik weet niet hoe lang het geleden is dat je je geloof hebt laten vallen? Toen ik m'n geloof net kwijt was, zat ik in een soort identiteitscrisis. Mijn hele visie was veranderd, en ik wist niet hoe ik ermee om moest gaan. Het is een kwestie van tijd waarin je leert op je eigen benen te staan. Het leven is niet altijd even makkelijk, maar je zult toch moeten leren er zelfstandig in te staan. Daarbij wens ik je veel succes. En echt, je kan ook gelukkig leven zonder denkbeeldige vriend.
Om iets uit m'n blog te quoten wat ik recent heb geplaatst (nee, geen arrogantie, het lijkt me enigszins toepasselijk):
Om iets uit m'n blog te quoten wat ik recent heb geplaatst (nee, geen arrogantie, het lijkt me enigszins toepasselijk):
CXT schreef:Voor een sociale gemeenschap heb ik vrienden, kennissen en collega's. Ik hoef niet continu te horen dat iemand van me houdt. Ik weet dat ik mag zijn wie ik ben, dat heeft zelfrespect. Ik heb geen heilig boek nodig waarin staat hoe ik moet leven, dat kan ik namelijk prima zelf uitzoeken. Voor mij hoeven er geen dingen verboden te worden om me 'heilig' te voelen. Ik hoef geen dienaar van God te zijn om me vrij te voelen. Ik geniet liever van echte vrijheid, ik heb geen religie nodig. Maar als anderen er gelukkig van worden, dan moeten ze dat natuurlijk helemaal zelf weten.
Edwards: Why the big secret? People are smart. They can handle it.
Kay: A person is smart. People are dumb, panicky dangerous animals and you know it.
Men in Black
Kay: A person is smart. People are dumb, panicky dangerous animals and you know it.
Men in Black
- Harry-2008
- Banned
Dit doet de Here Jezus erg veel verdriet dat je dit nu zegt, beste vuurdoorn; en het is koren op de molen van de forummers alhier. Ik vind het ook verdrietig dat je dit schrijft!vuurdoorn schreef: Mijn almachtige vriendje in de hemel bleek helaas niet te bestaan.
God bestaat en Hij heeft dat op vele wijzen laten zien en bewezen.
Dat jij 'geloofde' dat God bij je was is mooi, maar ervaarde je Hem ook echt?
Wist je het zeker, op grond van Zijn Woord & Geest?
H.
- collegavanerik
- Superposter
De here jezus is 2000 jaar geleden overleden, hij heeft geen verdriet meer.Harry-2008 schreef:Dit doet de Here Jezus erg veel verdriet dat je dit nu zegt, beste vuurdoorn; en het is koren op de molen van de forummers alhier. Ik vind het ook verdrietig dat je dit schrijft!vuurdoorn schreef: Mijn almachtige vriendje in de hemel bleek helaas niet te bestaan.
H.
Hebr 6: 5 wie het weldadig woord van God en de kracht van de komende wereld ervaren heeft 6 en vervolgens afvallig is geworden, kan onmogelijk een tweede maal worden bekeerd.
Als er een almachtige god bestaat, dan is hij een sadist.
Harry-2008, zijn haar posts niet duidelijk genoeg? Als ze zegt dat ze tot het einde heeft gezocht en niets heeft gevonden, dan is het niet haar schuld. In Jakobus 4:8 staat er 'nader tot God, dan zal hij tot u naderen'. Blijkbaar houdt God zich niet aan zijn woord, want er zijn er velen die zoeken, maar niet vinden. Zij kloppen, maar er wordt niet opengedaan. God laat niets van zich horen, en dat is niet de schuld van de zoeker.
Edwards: Why the big secret? People are smart. They can handle it.
Men in Black
Men in Black
Mss heb je mijn ervaringen met God al eens gelezen en zo niet dan kan je hier lezen hoe het mij is vergaan.vuurdoorn schreef:Klinkt misschien raar, maar om de manier waarop het gegaan is maakt me niet echt blij. Als het ooglaseren goed was gegaan, had ik nu nog in de kerk gezeten, met goed zicht, en een leuk leven. En daar had ik dan toch voor gekozen, want mijn leven is op dit moment niet leuk. Was er eigenlijk liever niet achtergekomen, en had me liever gewoon fit gevoeld.Ik ben heel blij dat Kristel ervaringsgewijs heeft ontdekt dat er van God NIETS te verwachten valt!
Geloven is niet alleen negatief. Heel veel mensen halen er toch kracht en steun uit. Welleswaar omdat ze het geloven, maar toch....... en dat wil ik ook niemand afnemen.
Heb het zelf ook ervaren. Voelde me sterker en minder alleen na de scheiding, alleen omdat ik geloofde dat er een god bij me was. Het kan je ook rust en vertrouwen geven.
Maar je moet geen concrete dingen gaan verwachten, wat wel beloofd wordt in de bijbel, want dan blijft er niets van over. Mijn almachtige vriendje in de hemel bleek helaas niet te bestaan.
En idd is het heel pijnlijk om er achter te komen dat de bijbelse god niet bestaat.
Er bestaat kwaad, dus God is ofwel niet in staat, ofwel niet van zins het op te heffen. Als God het kwaad niet kán opheffen is hij niet almachtig. Als hij het niet wíl opheffen is hij kwaadaardig. Als hij het niet kán of niet wíl opheffen, waarom zou je hem God noemen? (Epicurus)
Ervaringen zijn subjectief en onderhevig aan allerlei invloeden e.d.. Vuurdoorn heeft de proef op de som kunnen nemen of God daadwerkelijk ingrijpt in een mensenleven en heeft op keiharde en meedeogenlozen wijze nul op het rekest gekregen, ondanks vele smeekbedes! Reden:Harry-2008 schreef:Dit doet de Here Jezus erg veel verdriet dat je dit nu zegt, beste vuurdoorn; en het is koren op de molen van de forummers alhier. Ik vind het ook verdrietig dat je dit schrijft!vuurdoorn schreef: Mijn almachtige vriendje in de hemel bleek helaas niet te bestaan.
H.
Er is geen god!
Psalm 14:1 moet luiden:
De dwaas zegt in zijn hart er is een god.
De wijze zegt in zijn hart (en hardop): Er is géén god!