List of creationist arguments (en hun weerlegging)

Discussies over de evolutieleer, creation science, 'jonge aarde' creationisme, de zondvloed etc..

Moderator: Moderators

Blues-Bob
Bevlogen

Re: List of creationist arguments (en hun weerlegging)

Bericht door Blues-Bob »

Siegfried Stahl schreef: Niet de andere partij uitlachen. Dat je verschilt van mening en meent zelf de juiste te hebben geeft nog niet het recht de andere partij uit te lachen.
Het is namelijk niet zo netjes anderen uit te lachen
U lacht de creationisten (vreselijk woord trouwens ...doet me altijd denken aan van die rechtschapen amerikanen die staan te protesteren voor abortusklinieken) ook uit?
Wanneer iets grappig is, mag, sterker nog moet je erom lachen. Zelfs om meningsverschillen mag je lachen. We kunnen beter ermee, erom en ervan lachen dan elkander de kop in slaan. Ik raad je van harte de lof der zotheid aan.
Moezeer ook de stervelingen gemeenlijk kwaad van mij spreken, en het mij geenszins onbekend is dat de Zotheid bij de grootste zotten zelfs niet ontzien wordt, ben ik het nogtans, gelijk ik hier sta, ik alleen, die door mijn vermogen goden en menschen vervrolijk. Het sterkste bewijs hiervan is, dat ik naauwelijks in deze talrijke vergadering het woord begin te voeren, of ik zie het genoegen op uw aller gelaat verspreid, uw aller voorhoofden zich ontrimpelen, en u allen in een vrolijk en vriendelijk gelach uitbarsten, zoodat het mij toeschijnt als of gij allen, gelijk de goden van HOMERUS, beschonken waart van nectar met nepenthe, daar gij te voren zoo droefgeestig en zwaarmoedig nederzat, als of gij pas uit het hol van TROPHONIUS terug gekeerd waart. Gelijk wanneer de zon haar gouden aangezigt wederom aan de aarde vertoont, of wanneer na een’ strengen winter de zachte adem der westewinden de lente opwekt, alles eene nieuwe gedaante, eene nieuwe kleur en jeugd aanneemt, even zoo hebt gij ook bij mijne verschijning eene andere gedaante bekomen. Hetgene dus andere groote redenaars door lang overdachte redevoeringen naauwelijks vermogen, namelijk de zwaarmoedigheid bij hunne toehoorders te verdrijven, heb ik door mijne enkele verschijning teweeg gebragt.
Met goedlachse groet,

Bob
"You can think I'm wrong, but that's no reason to quit thinking." - House
Tiepvauden ondur voorbehauwt.
Jagang
Ontoombaar

Bericht door Jagang »

Siegfried Stahl schreef:Niet de andere partij uitlachen. Dat je verschilt van mening en meent zelf de juiste te hebben geeft nog niet het recht de andere partij uit te lachen.
* proest* :lol:
‘Als mensen vandaag het geldsysteem begrijpen, dan breekt morgen de revolutie uit.'
Henry Ford
Blues-Bob
Bevlogen

Bericht door Blues-Bob »

Jagang schreef: * proest* :lol:
Hier moest ik ook om lachen. Zit ik hier erasmus te citeren, maar zo kan het ook :D
"You can think I'm wrong, but that's no reason to quit thinking." - House
Tiepvauden ondur voorbehauwt.
Siegfried Stahl
Banned

Bericht door Siegfried Stahl »

Blues-Bob schreef:
Siegfried Stahl schreef: Niet de andere partij uitlachen. Dat je verschilt van mening en meent zelf de juiste te hebben geeft nog niet het recht de andere partij uit te lachen.
Het is namelijk niet zo netjes anderen uit te lachen
U lacht de creationisten (vreselijk woord trouwens ...doet me altijd denken aan van die rechtschapen amerikanen die staan te protesteren voor abortusklinieken) ook uit?
Wanneer iets grappig is, mag, sterker nog moet je erom lachen. Zelfs om meningsverschillen mag je lachen. We kunnen beter ermee, erom en ervan lachen dan elkander de kop in slaan. Ik raad je van harte de lof der zotheid aan.
Moezeer ook de stervelingen gemeenlijk kwaad van mij spreken, en het mij geenszins onbekend is dat de Zotheid bij de grootste zotten zelfs niet ontzien wordt, ben ik het nogtans, gelijk ik hier sta, ik alleen, die door mijn vermogen goden en menschen vervrolijk. Het sterkste bewijs hiervan is, dat ik naauwelijks in deze talrijke vergadering het woord begin te voeren, of ik zie het genoegen op uw aller gelaat verspreid, uw aller voorhoofden zich ontrimpelen, en u allen in een vrolijk en vriendelijk gelach uitbarsten, zoodat het mij toeschijnt als of gij allen, gelijk de goden van HOMERUS, beschonken waart van nectar met nepenthe, daar gij te voren zoo droefgeestig en zwaarmoedig nederzat, als of gij pas uit het hol van TROPHONIUS terug gekeerd waart. Gelijk wanneer de zon haar gouden aangezigt wederom aan de aarde vertoont, of wanneer na een’ strengen winter de zachte adem der westewinden de lente opwekt, alles eene nieuwe gedaante, eene nieuwe kleur en jeugd aanneemt, even zoo hebt gij ook bij mijne verschijning eene andere gedaante bekomen. Hetgene dus andere groote redenaars door lang overdachte redevoeringen naauwelijks vermogen, namelijk de zwaarmoedigheid bij hunne toehoorders te verdrijven, heb ik door mijne enkele verschijning teweeg gebragt.
Met goedlachse groet,

Bob
Erasmus's laatste woorden waren : lieve God!
Wee dengenen, die in hun ogen wijs, en bij zichzelven verstandig zijn!
siger

Bericht door siger »

Siegfried Stahl schreef: Erasmus's laatste woorden waren : lieve God!
Erasmus, daarover is hier ook al menig robbertjes gevochten. Maar ik denk dat we de SGP-stem nog niet hebben mogen horen: http://www.freethinker.nl/forum/viewtop ... 18#p211218" onclick="window.open(this.href);return false;
Siegfried Stahl
Banned

siger schreef:
Erasmus, daarover is hier ook al menig robbertjes gevochten. Maar ik denk dat we de SGP-stem nog niet hebben mogen horen: http://www.freethinker.nl/forum/viewtop ... 18#p211218" onclick="window.open(this.href);return false;
Ben vrij onbekend met het werk van Erasmus....weet dat hij lof der zotheid geschreven heeft, maatjes was met Thomas More en dan zijn laatste woorden die wat ontypisch voor Erasmus waren omdat hij altijd in het latijn sprak...
Helaas heeft u dus niet veel aan me in een discussie over Erasmus.

Overigens zal de oplettende lezer opgemerkt hebben dat ik bij de GEMEENTELIJKE verkiezingen bijna altijd SGP stem......landelijk ben ik een stuk vrijer in de leer.
PietV.
Erelid

Bericht door PietV. »

We hebben diverse malen aandacht geschonken aan sterfbedcitaten en de drang van gelovigen om deze te vervalsen. Dit is één van de keren dat dit heeft plaatsgevonden.
Religie: Jezelf elke dag voorliegen tot je erin gaat geloven!
Siegfried Stahl
Banned

PietV. schreef:
We hebben diverse malen aandacht geschonken aan sterfbedcitaten en de drang van gelovigen om deze te vervalsen. Dit is één van de keren dat dit heeft plaatsgevonden.

Ik ken het gerucht......maar hoe te checken wat waar is?
PietV.
Erelid

Bericht door PietV. »

Siegfried Stahl schreef: Ik ken het gerucht......maar hoe te checken wat waar is?
Mijn collega heeft beweringen van Ouweneel onder de loep gelegd. Hij is op websites geweest en heeft mensen geraadpleegd van de universiteit van Groningen. De correspondentie hierover is ook op freethinker te vinden.
De reactie van Ouweneel was uiteindelijk nogal penibel. Hij gaf schoorvoetend toe dat hij geen tijd heeft om alles na te lopen. Er zijn gelovige schrijvers die misbruik maken van de naïviteit van hun achterban.

Hier nog een stuk van een discussie hierover>

http://www.freethinker.nl/forum/viewtop ... ed#p136111" onclick="window.open(this.href);return false;
Religie: Jezelf elke dag voorliegen tot je erin gaat geloven!
me2
Forum fan

Bericht door me2 »

Creationisme zal vanwege de voortschrijdende wetenschap uiteindelijk helemaal verdwijnen, net zoals de mens zelf zal verdwijnen vanwege zijn voortschrijdende ignorantie.
Jagang
Ontoombaar

Bericht door Jagang »

me2 schreef:Creationisme zal vanwege de voortschrijdende wetenschap uiteindelijk helemaal verdwijnen, net zoals de mens zelf zal verdwijnen vanwege zijn voortschrijdende ignorantie.
Dit slaat natuurlijk nergens op.
Een verdwijnen van creationisme gaat natuurlijk niet samen met toenemende "ignorantie".
‘Als mensen vandaag het geldsysteem begrijpen, dan breekt morgen de revolutie uit.'
Henry Ford
me2
Forum fan

Bericht door me2 »

Jagang, alweer snap je niet wat ik schrijf, dit terwijl dat toch niet zo moeilijk is. Ik zal het daarom nog maar eens uitleggen:

Creationisme verdwijnt door de voortschrijdende wetenschap.

De mens verdwijnt vanwege zijn voortschrijdende ignorantie.

Duidelijk?
Fish
Ontoombaar

Bericht door Fish »

me2 schreef:De mens verdwijnt vanwege zijn voortschrijdende ignorantie.

Duidelijk?
Volgens mij er er juist een voortschrijdende scholing.
Het goddelijke onderscheidt zich niet van het niet bestaande.
me2
Forum fan

Bericht door me2 »

Je kan zeer hoog geschoold zijn en toch ignorant.

Denk maar eens aan de manier waarop sommige 'knappe' koppen met onze aarde omgaan en met de mensen in Afrika, om maar eens een paar voorbeelden te noemen.
Maria
Moderator

Bericht door Maria »

me2 schreef:Jagang, alweer snap je niet wat ik schrijf, dit terwijl dat toch niet zo moeilijk is. Ik zal het daarom nog maar eens uitleggen:

Creationisme verdwijnt door de voortschrijdende wetenschap.

De mens verdwijnt vanwege zijn voortschrijdende ignorantie.

Duidelijk?
Het wordt er niet duidelijker op Me2.
De wetenschap schrijdt voort, maar ook de ignorantie?

Maar wel een ander logica.
Als de mens verdwijnt door voortschrijdende ignorantie, ( wat een stelling van jou is, die nog niet is onderbouwd) dan verdwijnt ook automatisch het creationisme.
Toch een hele troost :)
Goede humor versplintert de gesneden beelden in ons hoofd. - Frank Bosman.
Plaats reactie