Ik denk dat ik begrijp wat je bedoelt, maar het ligt mogelijk toch iets genuanceerder.
Voor zover ik weet, woont Ayaan de laatste jaren in Californië en ligt het voor de hand dat zij ook daar een therapeut heeft geconsulteerd.
Uiteraard gelden ook in Californië ethische principes voor therapeuten en zal er een gedragscode van toepassing zijn.
Echter, binnen de kaders van die ethische principes wordt juist in de Verenigde Staten door therapeuten ruimte geboden aan geloof en levensbeschouwing binnen het behandelproces (religious coping). Sterker, ondanks dat er ook negatieve invloeden zijn, wijst coping-onderzoek in de VS vooral op een positieve werking van geloof en levensbeschouwing binnen het behandelproces en wordt het structureel inruimen van dergelijke behandelingen zelfs aanbevolen. Ook in een land als Nederland wordt hiertoe (als die behoefte er bij de cliënt is) steeds vaker door therapeuten ruimte geboden.
Het is een beetje als: U vraagt, wij draaien. De therapeut voorziet in een psychische behoefte om de cliënt te helpen met zijn psychische problemen. Die therapeut van Ayaan zal vast niet uit de lucht zijn komen vallen. Zij wist doelgericht wie zij zocht om antwoorden op haar vragen te krijgen. Die therapeut heeft voorzien in wat zij zocht: Een zetje in de richting die ze zelf al wilde gaan.
Misschien is onderstaand citaat van Bertrand Russell ten diepste ook op Ayaan van toepassing?
Bertrand Russell schreef:Ik denk niet dat de werkelijke reden dat mensen religie accepteren iets met argumentatie te maken heeft. Ze accepteren religie op emotionele gronden. Religie is, denk ik, bovenal gebaseerd op angst. Het gaat deels om de vrees voor het onbekende en deels (...) om de wens een soort oudere broer te hebben die voor je klaar staat in al je problemen en onenigheden.'