Ayaan Hirsi Ali wordt christen

Christendom en Judaïsme, contradicties in de bijbel, de ethiek van de bijbel etc..

Moderator: Moderators

B.S.
Bevlogen

Ayaan Hirsi Ali wordt christen

Bericht door B.S. »

Ayaan Hirsi Ali lijkt haar 'Infidel' zijn te hebben ingeruild voor het Christendom https://unherd.com/2023/11/why-i-am-now-a-christian/ want je moet toch wat, oneerbiedig gezegd.
Ok, ze zou diep onder de indruk zijn geraakt van het boek Dominion https://www.goodreads.com/book/show/43885149-dominion
van de Britse auteur Tom Holland, (Heerschappij is de Nederlandse vertaling https://www.athenaeum.nl/boek?authortit ... 9025312770) die betoogt dat de 'Westerse' cultuur in wezen 'christelijk' is, en zelfs atheïsme, onder meer, zou volgens Holland in wezen 'christelijk' zijn. En 'christelijk' is bij Holland uiteindelijk zeer positief, ondanks donkere kanten die hij ook wel -zou- zien.
Tom Holland is een beetje 'omhooggevallen' als 'historicus', oneerbiedig gezegd, kop van Jut voor onder meer, daar is ie weer, Jona Lendering. Het is wat onduidelijk of Holland zelf nu ook echt 'christen' is, (Holland is een onderwerp op zichzelf) maar Hirsi Ali (of is het nou Magan...) lijkt die stap nu wel te zetten. Wellicht speelt ook de invloed van haar echtgenoot, de Britse historicus Niall Ferguson, een rol die eerder al een soortgelijke waarde voor de 'Westerse' cultuur aan het Christendom toekende in zijn boek Civilizatuon
https://www.goodreads.com/book/show/104 ... vilization (Beschaving is de Nederlandse vertaling https://www.bol.com/nl/nl/p/beschaving/ ... 011212865/)
Er valt allemaal heel veel over te zeggen, ook dus over hoe beide heren het als historici 'doen' (en Ferguson is formeel een echte, opgeleid aan Oxford) maar Ayaan lijkt nu dus het licht gezien te hebben. Of ze Jezus nu ook echt in haar hart heeft aanvaard als haar Verlosser, of dat ze nu een intellectuele constructie probeert uit te dragen...?
Rereformed
Moderator
Contacteer:

Re: Ayaan Hirsi Ali wordt christen

Bericht door Rereformed »

B.S. schreef: 14 nov 2023 03:13 Of ze Jezus nu ook echt in haar hart heeft aanvaard als haar Verlosser, of dat ze nu een intellectuele constructie probeert uit te dragen...?
Het gaat kennelijk om dat laatste, want het opvallendste in haar uitleg is dat ze twee redenen geeft, maar bezigzijn met de vraag of het de waarheid is is opvallend afwezig. Ze laat zelfs weten dat ze eerst christen is geworden en nu benieuwd is wat het allemaal inhoudt.
Het is een handelswijze die voor mij persoonlijk totaal onmogelijk zou zijn.
Born OK the first time
B.S.
Bevlogen

Bericht door B.S. »

Het doet ook behoorlijk naïef aan. Ze is niet echt een grote denker, lijkt het.

Kanon Richard Carrier alvast over Tom Holland https://www.richardcarrier.info/archives/15259
TIBERIUS CLAUDIUS
Superposter

Bericht door TIBERIUS CLAUDIUS »

Ze lijkt steeds meer tot het conservatieve deel van de VS te gaan behoren.

Die worden meestal op oudere leeftijd steeds geloviger.
Ook als ze een wilde jeugd hebben gehad zoals Johnny Cash. :mrgreen:
En als er nu meer keizers zijn geweest dan maanden, wat dan, geachte senatoren?
dikkemick
Adelaar

Bericht door dikkemick »

B.S. schreef: 14 nov 2023 05:25 Het doet ook behoorlijk naïef aan. Ze is niet echt een grote denker, lijkt het.

Kanon Richard Carrier alvast over Tom Holland https://www.richardcarrier.info/archives/15259
Dom of naïef zou ik ze niet willen noemen. Misleid misschien?
De wereld anno 2026: Vernietigen, moorden, koloniseren, annexeren, roundup strooien bij buurlanden, een land bombarderen, (humanitair) recht negeren: zonder consequenties.
heeck
Ontoombaar

Bericht door heeck »

Curieus.
Zeker die vrees voor het geloofloze die ze via Chesterton aan de ketting denkt te kunnen ketenen.

Beredeneerd ook, alsof het over de voordelen van een niet geheel ongevaarlijke vacccinatie tegen de risico’s van andermans overheersing gaat.

Die taktiek heeft een evenbeeld:
https://www.ensie.nl/betekenis/paris-va ... -une-messe

Parijs is wel een mis waard (toegeschreven aan Hendrik IV toen hij, Hugenoot, in 1593 katholiek werd omdat hij anders geen koning van Frankrijk kon zijn ; hij heeft het evenwel in deze vorm zeker nooit gezegd).
Roeland
Begrip is een waan met een warm gevoel. Dus Mijdt Spijt.
Maria
Moderator

Bericht door Maria »

heeck schreef: 14 nov 2023 12:21 Die taktiek heeft een evenbeeld:
https://www.ensie.nl/betekenis/paris-va ... -une-messe

Parijs is wel een mis waard (toegeschreven aan Hendrik IV toen hij, Hugenoot, in 1593 katholiek werd omdat hij anders geen koning van Frankrijk kon zijn ; hij heeft het evenwel in deze vorm zeker nooit gezegd).
Roeland
Wat ook uit voorgaande reacties blijkt:
ik denk ook, dat de beslissing zich aan te sluiten bij christenen geïnitieerd wordt door het feit, dat je in Amerika als christen nog altijd meer serieus genomen wordt dan als atheïst.
Goede humor versplintert de gesneden beelden in ons hoofd. - Frank Bosman.
heeck
Ontoombaar

Bericht door heeck »

“Maria” schreef: ik denk ook, dat de beslissing zich aan te sluiten bij christenen geïnitieerd wordt door het feit, dat je in Amerika als christen nog altijd meer serieus genomen wordt dan als atheïst.
Grappig.
Zo komen er buiten Ayaan’s hoofd andere redenen naar voren dan ze zelf opbrengt.
Dan wordt het tijd Ayaan een gebrek aan vrije wil toe te dichten en in plaats van Chesterton en Russell als bakens, haar te suggereren na Hitchins en Dawkins nu eens Sabine Hossenfelder te beluisteren?

Roeland
Yours
Ervaren pen

Bericht door Yours »

Rereformed schreef: 14 nov 2023 04:53
B.S. schreef: 14 nov 2023 03:13 Of ze Jezus nu ook echt in haar hart heeft aanvaard als haar Verlosser, of dat ze nu een intellectuele constructie probeert uit te dragen...?
Het gaat kennelijk om dat laatste, want het opvallendste in haar uitleg is dat ze twee redenen geeft, maar bezigzijn met de vraag of het de waarheid is is opvallend afwezig. Ze laat zelfs weten dat ze eerst christen is geworden en nu benieuwd is wat het allemaal inhoudt.
Ayaan Hirsi Ali miste "de spirituele troost van religie" en dus bekeerde ze zich tot het christendom.
"Ik heb me tot het christendom gewend, omdat ik het leven zonder spirituele troost uiteindelijk ondraaglijk vond. Het atheïsme slaagde er niet in een eenvoudige vraag te beantwoorden: wat is de zin en het doel van het leven?", schrijft ze.
Tot welke christelijke denominatie ze zich heeft gewend is onbekend.

https://www.nu.nl/buitenland/6289460/ou ... orden.html‬
🕉️ Reïncarnatie is de verbindende factor binnen het bewustzijnsproces van de mens ☯️
axxyanus
Moderator

Bericht door axxyanus »

heeck schreef: 14 nov 2023 13:07
“Maria” schreef: ik denk ook, dat de beslissing zich aan te sluiten bij christenen geïnitieerd wordt door het feit, dat je in Amerka als christen nog altijd meer serieus genomen wordt dan als atheïst.
Grappig.
Zo komen er buiten Ayaan’s hoofd andere redenen naar voren dan ze zelf opbrengt.
Dan wordt het tijd Ayaan een gebrek aan vrije wil toe te dichten...
Waarom? Haar geen volledige transparantie toedichten over haar motieven is voldoende.

Ik heb geen idee of het meespeelt of niet maar als het zou meespelen kan ik best begrijpen dat ze het zou niet vermelden. Dergelijke opportunistische redenen worden over het algemeen niet gewaardeerd en er voor uitkomen zou zelfs het omgekeerde effect kunnen hebben.
Al mijn hier gebrachte meningen, zijn voor herziening vatbaar.
De illusie het verleden te begrijpen, voedt de illusie dat de toekomst voorspelbaar en beheersbaar is -- naar Daniël Kahneman
Maria
Moderator

Bericht door Maria »

“Maria” schreef: ik denk ook, dat de beslissing zich aan te sluiten bij christenen geïnitieerd wordt door het feit, dat je in Amerka als christen nog altijd meer serieus genomen wordt dan als atheïst.
Grappig.
Dan wordt het tijd Ayaan een gebrek aan vrije wil toe te dichten en in plaats van Chesterton en Russell als bakens, haar te suggereren na Hitchins en Dawkins nu eens Sabine Hossenfelder te beluisteren?
Het klopt dat de wijze waarop ik dit eerst bedacht wat berekenend over kwam.
Als dit uitsluitend de reden zou zijn, dan zou ze al gauw door de mand vallen.

Met geïnitieerd bedoel ik niet, dat het de reden zou zijn, maar wel dat de geloofsgedachte daardoor op gang is gekomen.
Het hoeft ook geen bewuste keuze te zijn geweest.
Misschien is het niet eens een keuze, maar een soort "go with the flow" als er behoefte is aan spititualiteit en als een groot deel van mensen in de omgeving christen is en dat ook met de regelmaat van de klok getuigt op bijzondere momenten in hun leven.
Als dat op een positieve wijze door haar ervaren wordt is er misschien al een verlangen erbij te horen, zonder direct alle geloofsgegevens te kennen.
Uit getuigenissen, vooral van nieuwe bekeerlingen, kun je dit effect goed merken.
Het zich prettig voelen en opgenomen worden in een warm nest.

Hoe sterk haar geloof is, zal blijken in de toekomst.
Goede humor versplintert de gesneden beelden in ons hoofd. - Frank Bosman.
Ronaldus67
Ervaren pen

Bericht door Ronaldus67 »

Het kan verkeren. Richard Dawkins noemde Ayaan eens informeel het "vijfde lid" als aanvulling op het fameuze gezelschap The Four Hoursemen (Dawkins/Dennett/Harris/Hitchens). Later, in 2012, toen Christopher Hitchens nog maar net overleden was, mocht zij diens plek zelfs innemen tijdens een atheïsme conventie in Melbourne (zie video).

Blijkbaar was Ayaans atheïsme niet op een rots gebouwd :).
Godsdienst als fundamentele behoefte. Uiteindelijk blijkt ook Ayaan ongeneeslijk religieus te zijn.

heeck
Ontoombaar

Bericht door heeck »

axxyanus schreef: 14 nov 2023 13:24
Grappig.
Waarom? Haar geen volledige transparantie toedichten over haar motieven is voldoende.

Ik heb geen idee of het meespeelt of niet maar als het zou meespelen kan ik best begrijpen dat ze het zou niet vermelden. Dergelijke opportunistische redenen worden over het algemeen niet gewaardeerd en er voor uitkomen zou zelfs het omgekeerde effect kunnen hebben.
Gewoon grappig. Ook hiermee.

Allerlei aan niet geuite beweegredenen kunnen door anderen worden opgevoerd.
Al dan niet verrijkt met “eigen begrip” of mijn verwijzen naar Hossenfelder.

Zie het als een kleine praktijk-oefening met mijn credo “Begrip is een waan met een warm gevoel”.

Iedereen legt het eigen begrip over het door Ayaan uitgetikte.

Roeland
axxyanus
Moderator

Bericht door axxyanus »

heeck schreef: 14 nov 2023 15:05
axxyanus schreef: 14 nov 2023 13:24
Grappig.

Gewoon grappig. Ook hiermee.

Allerlei aan niet geuite beweegredenen kunnen door anderen worden opgevoerd.

Al dan niet verrijkt met “eigen begrip” of mijn verwijzen naar Hossenfelder.

Zie het als een kleine praktijk-oefening met mijn credo “Begrip is een waan met een warm gevoel”.
Ja maar dat geld ook voor het eigen handelen. Het idee dat Ayaan een volledig begrip zou hebben voor wat haar tot een bekering heeft geleid is ook een waan met een warm gevoel.
heeck schreef: 14 nov 2023 15:05 Iedereen legt het eigen begrip over het door Ayaan uitgetikte.
Ja maar dat is zo goed als onvermijdelijk. Elke bijdrage die we hier brengen is gebaseerd op hoe wij zaken begrijpen en is bijna onvermijdelijk een gevolg van hoe we eigen begrip over allerlei zaken heen leggen. De enige manier om daar op dit forum niet aan mee te werken is om geen bijdrages meer te leveren, lijkt me.
Al mijn hier gebrachte meningen, zijn voor herziening vatbaar.
De illusie het verleden te begrijpen, voedt de illusie dat de toekomst voorspelbaar en beheersbaar is -- naar Daniël Kahneman
B.S.
Bevlogen

Bericht door B.S. »

'Bekeringen' van deze aard lijken over van alles te gaan, behalve om Christus zelve...
Plaats reactie