HierEnNu schreef: ↑06 jan 2023 13:37
Wat de God[?] Atheïstos van TIBERIUS CLAUDIUS er mee te maken heeft weet ik niet, maar als het begrip 'agnostisch Theïst' al moeilijk verteerbaar is voor menig Freethinker, dan zal het begrip 'spiritueel Atheïst' wel helemaal vloeken in de FreethinkerKerk zijn
Het was maar een grapje.
Ik had niet gedacht dat iemand dat serieus zou nemen.
En als er nu meer keizers zijn geweest dan maanden, wat dan, geachte senatoren?
dikkemick schreef: ↑06 jan 2023 14:29
Wat is spiritueel atheïsme dan?
Achter de (of is het een?) Bagwan aanlopen in een oranje jurk en zo je innerlijke zelf ontdekken. Goden heb je dan niet nodig.
De atheistische Bhagwan-volgers zijn dan spiritueel, het is nog steeds geen onderdeel van atheïsme hetgeen alleen zegt dat de persoon niet in t bestaan van goden gelooft.
Logic will get you from A to B. Imagination will take you everywhere. Zulks is om moverende reden evident!
Einstein/Mick
Achter de (of is het een?) Bagwan aanlopen in een oranje jurk en zo je innerlijke zelf ontdekken. Goden heb je dan niet nodig.
De atheistische Bhagwan-volgers zijn dan spiritueel, het is nog steeds geen onderdeel van atheïsme hetgeen alleen zegt dat de persoon niet in t bestaan van goden gelooft.
Klopt. Zo subtiel had ik er nog niet over nagedacht. Je kunt van allerlei eigenschappen hebben maar als die geen relatie met elkaar hebben kun je een hoop etiketten plakken.
Zo moet ge dat zien, we worden geboren en we gaan dood, daar tussendoor begaan we stommiteiten (hoofdinspecteur van In, Aspe)
Dat lijkt me de verkeerde vraag. Er zijn verschillende vormen van spiritueel atheïsme. De irregeliere vrijmetselarij kan als een spirituele vorm van atheïsme gezien worden. Boeddhisme kan beoefend worden zonder in goden te geloven, dus dat kan op die manier ook een spirituele vorm van atheïsme zijn.
Al mijn hier gebrachte meningen, zijn voor herziening vatbaar.
De illusie het verleden te begrijpen, voedt de illusie dat de toekomst voorspelbaar en beheersbaar is -- naar Daniël Kahneman
ChaimNimsky schreef: ↑06 jan 2023 14:33
Atheïsten die openstaan voor het metafysische.
Dan is de atheïst gewoon spiritueel. Spiritueel atheïsme klinkt als een aparte stroming binnen t atheïsme
Ja, daar heb je gelijk in. Je hebt in ieder geval spirituele atheïsten, maar het is geen stroming waarin zich spirituele atheïsten verenigen.
Dan kunnen de enige juiste antwoorden zijn.
Een atheïst kan van alles geloven, behalve in een god, op wat voor manier dan ook.
Maak aub. geen aparte ideologie van elk idee, die speciaal en alleen onder atheïsten zou voorkomen.
Een spirituele atheïst kan.
Spiritueel atheIsme als combinatie is mi. niet iets wat een apart benoemenswaardig fenomeen is.
Goede humor versplintert de gesneden beelden in ons hoofd. - Frank Bosman.
Dan is de atheïst gewoon spiritueel. Spiritueel atheïsme klinkt als een aparte stroming binnen t atheïsme
Ja, daar heb je gelijk in. Je hebt in ieder geval spirituele atheïsten, maar het is geen stroming waarin zich spirituele atheïsten verenigen.
Dan kunnen de enige juiste antwoorden zijn.
Een atheïst kan van alles geloven, behalve in een god, op wat voor manier dan ook.
Maak aub. geen aparte ideologie van elk idee, die speciaal en alleen onder atheïsten zou voorkomen.
Een spirituele atheïst kan.
Spiritueel atheIsme als combinatie is mi. niet iets wat een apart benoemenswaardig fenomeen is.
HierEnNu schreef: ↑02 jan 2023 04:13
Een agnost is iemand die geen overtuiging heeft jegens het wel of niet bestaan van (een) bovennatuurlijk(e) macht(en).
Bovendien zijn er ook gelovige agnosten, Søren Kierkegaard bijvoorbeeld,
dat was een gelovige agnost oftewel een agnostische theïst.
Hij gedroeg zich echter alsof hij er wel van overtuigd was, dat er niet alleen een god bestond, maar dat dit de god was die door Christenen aanbeden werd. Met andere woorden: Zijn formele erkenning van zijn onkunde, speelde nauwelijks enige rol in zijn leven.
HierEnNu schreef: ↑02 jan 2023 04:13
Een agnost is iemand die geen overtuiging heeft jegens het wel of niet bestaan van (een) bovennatuurlijk(e) macht(en).
Bovendien zijn er ook gelovige agnosten, Søren Kierkegaard bijvoorbeeld,
dat was een gelovige agnost oftewel een agnostische theïst.
Hij gedroeg zich echter alsof hij er wel van overtuigd was, dat er niet alleen een god bestond, maar dat dit de god was die door Christenen aanbeden werd. Met andere woorden: Zijn formele erkenning van zijn onkunde, speelde nauwelijks enige rol in zijn leven.
Ik geloof je meteen Peter en ik weet verder niet veel van/over Søren Kierkegaard.
Toen ik nog gelovig was las ik wel ooit wat van zijn hand, losse flodders tussendoor, en vond het vooral fijn dat ik er eigenlijk alle kanten mee op kon zodat ik het passend kon maken voor mijn eigen situatie, en dat hij nogal tegen de Kerk en Kerkelijke dogma's aanschopte maar 'het Christelijke' propageerde vond ik heerlijk.
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . Bobby Kennedy: . . ."Some men see things as they are, and ask why?
I dream of things that never were, and ask why not?" .