Axxyanus schreef:Een goed georganiseerd systeem is juist een modulair systeem waarbij men zonder problemen een component kan vervangen zonder daarmee de functionaliteit van het geheel in gevaar te brengen. Als ik een startmotor in de wagen vervang door een ander model hoef ik over het algemeen geen angst te hebben dat de remmen het niet meer doen.
Als je die component vervangt door iets dat het functioneren van het geheel niet in gevaar brengt, vraagt dit kennis van dat specifieke onderdeel dat je wil vervangen en van het geheel waarin het zal moeten functioneren. Bij een levend organisme waar je bijvoorbeeld een orgaan moet vervangen, moet je op dusdanige wijze dat orgaan vervangen dat het immuunsysteem het niet aanvalt bijvoorbeeld. Dat was bij het oorspronkelijke orgaan niet het geval. Wat wil zeggen: je moet kennis hebben van datgene wat je wil vervangen, zodat het de functie van het geheel of van andere delen niet verstoort. Dat vraagt intelligentie in het geval van natuurlijke organismen. De geneeskundige moet de modules dus kennen en weten hoe ze precies in het geheel werkzaam zijn om zijn medicijn zonder bijwerkingen te laten werken. Holistische geneeskunde dus.
Axxyanus schreef:Wat allemaal mijn punt onderstreept dat het niet goed georganiseerd is. Bij goed georganiseerde systemen hoef je niet zo intelligent te zijn om het hele systeem te begrijpen voor een plaatselijk ingrijpen.
Een 'goede organisatie' is een gezond werkend geheel, ongeacht hoe 'intelligent' dat systeem opgebouwd is.
De complexiteit van een organisatie, waarin een dynamisch evenwicht heerst en een evenwichtige covariatie is en dat bij minste verstoring naar entropie neigt, getuigt van buitengewone intelligentie.
Axxyanus schreef:
Dat zijn geen intelligente evenwichten. Dat zijn onstabiele of gevoelige evenwichten.
De complexe onderlinge samenwerking van de systemen en de logische samenhang van de systemen met hun subsystemen maakt dat de organisatie 'intelligent' kan genoemd worden. Vooral als je zelf niet in staat bent dat systeem te herstellen zonder onbalansen te veroorzaken, wegens niet begrijpen van het systeem. En het dan maar domweg 'geen goede organisatie' te noemen, om niet te moeten toegeven dat het intelligenter is dan jijzelf.
Ten tweede is het zo dat ook jijzelf en wij allen, wetenschappers incluis, handelen volgens onze organisatie. Dus alles wat wij voortbrengen, tot modulaire systemen enzovoort, wordt door 'de natuur' of 'die intelligentie' tot stand gebracht. Het zijn niet 'de wetenschappers' die modulaire goed werkende systemen produceren en er inzicht in hebben. Het is 'de natuur' die deze intelligentie heeft en wetenschappers als complexe systemen voorbrengt, die al deze modulaire systemen voortbrengt plus het inzicht erin. Dat is 'de intelligentie' die ik zie in de natuur.