Ik dacht dat hierboven al werd behandeld van Papias? Ik zie geen reaktie hierop van jouKasper_JopiN schreef:Tenzij je beweerd dat deze het fout hebben, maar dan moet je dat nog aantonen. Waarom zou Papias het fout hebben?
Rereformed schreef: Logisch is ook wanneer Papias zegt dat ene Matteus uitspraken van Jezus in het hebreeuws opschreef dit niet op het evangelie van Matteus kan slaan, aangezien dat een tekst is die origineel in het Grieks geschreven is, en die bovendien veel meer bevat dan enkel uitspraken van Jezus.
Logisch is ook dat je aan het getuigenis van Papias niet al te veel waarde schenkt wanneer je weet dat hij over geen enkele kritische vermogens beschikte (zie zijn opvatting over Judas) en hij zijn informatie van horen-zeggen had.
en daarvoor En wij hebben zelfs niet de woorden van Papias, maar enkel en alleen de woorden van Eusebius, de eerste die een geschiedenis van de kerk schreef, ca. 324. Wanneer je wat meer op deze figuur gaat studeren leer je al gauw dat hij geen objectieve wetenschapper was, maar bezig was met propaganda voor het geloof, en later propaganda voor Constantijn. Maar ook indien het exact de woorden van Papias zijn, die woorden van hem kunnen eenvoudig helemaal niet verbonden worden aan het evangelie dat wij nu Mattheus noemen, aangezien het evangelie niet maar een verzameling uitspraken is, noch een vertaling van een Aramees origineel, en oa. het evangelie van Marcus als bron heeft.
Al met al is het nu duidelijk voor me. Je hebt als houvast, de zogenaamde mondelinge overlevering, traditie en het zeer disputable citaat van Papias waarop de geschriften uit de 3e 4e en 5e eeuw zijn geinspireerd om Mattheus als auteur te bestempelen. Daarentegen zijn er vele tegenargumenten (waar je jammer genoeg niet op in gaat)
Wat mij betreft is de discussie wie schreef het evangelie naar Mattheus nu beslecht. Hopelijk zijn er betere argumenten voor de andere boeken.