dikkemick schreef:Ik houd me vooralsnog aan het artikel dat ik plaatste, dat niemand tijd helemaal begrijpt.
Het begrijpen (denken) zelf kan tijd inderdaad niet begrijpen. Wie het wel kan begrijpen is de waarnemer. Zie je zelf als de stilstaande waarnemer die vanaf zijn geboorte tot vandaag de tijd aan zich voorbij ziet trekken. Dan is de klok niet alleen een klok, maar ook de spiegel is een klok waar je verandering in ziet. De seizoenen zijn een klok, enz.
En dan zeg ik hetzelfde als Richard Feynmann :’tijd is dat wat er verandert als er niks verandert'....
Jij en ik zijn als mens zijnde waarnemers. Zouden we ons als waarnemer zijnde in een verder volledig leeg heelal bevinden dan valt er niks waar te nemen. Geen beweging, geen verandering, niks. Ook geen tijd.
Om tijd te begrijpen vergt dus anders denken. Ons hoofd is gevuld met herinneringen waarin we tientallen jaren tijd aan verbinden. Louter waarnemen is dus wat anders dan het denken in relatie met dat wat we al eerder gedacht hebben. Onze herinneringen samen met het denken zijn eigenlijk de ringen in de boom.
Zien dat er niks te bereiken valt is zien.