Gods liefde en almacht versus hel en vrije wil

Christendom en Judaïsme, contradicties in de bijbel, de ethiek van de bijbel etc..

Moderator: Moderators

Plaats reactie
BerjanII

Re: Gods liefde en almacht versus hel en vrije wil

Bericht door BerjanII »

Fish schreef:Ik kan mij niet voorstellen dat er gevallen engelen zijn
Gevallen engelen zijn er wel, maar dan op de astronomische/astrologische manier. Men doelde op vallende sterren, vandaar ook het idee dat die gevallen engelen op Aarde gegooid werden. God had die engelen op alle planeten in ons zonnestelsel kunnen gooien, en dan was Eva en Adam niet verleid geweest, dan hadden Adam en Eva voor eeuwig in het paradijs kunnen rondlopen. Maar neen, hij moest hen op de Aarde gooien. Waarschijnlijk zag God het niet zitten om voor eeuwig met twee preutse mensjes opgescheept te zitten.

Fish schreef: . Want als je in de hemel nog kan vallen heeft de dochter van Waarom een punt. Er is dan geen enkele garantie dat hemelaars niet opnieuw in zonde vervallen het is immers eerder gebeurt.
Nog wat anders waarom heeft God een hel gemaakt, hij had het ook kunnen laten.
Christenen beweren dat de mensen die naar de hemel mogen hier voor gekozen hebben en altijd zullen blijven kiezen. We weten nu hoe het eraan toegaat als je tegen Gods wil in gaat en daarom kiezen mensen er vrij voor om dat niet te doen. Dat is van dezelfde logica als stellen dat je met vrije wil kiest om de wil te doen van een gijzelnemer, omdat die een ander heeft neergeschoten die tegen de wil van de gijzelnemer inging. Als mensen oren hebben om te horen, dan hore ze....

Daarom vind ik het best vreemd dat mensen alhier hierover in conclaaf gaan. Het is toch kinderlijk bijgeloof, dat verdient toch niet om aandacht te krijgen?
PietV.
Erelid

Bericht door PietV. »

BerjanII schreef:
Daarom vind ik het best vreemd dat mensen alhier hierover in conclaaf gaan. Het is toch kinderlijk bijgeloof, dat verdient toch niet om aandacht te krijgen?
Misschien lopen er op dit moment een paar gelovigen hier rond die uit jouw mond horen dat het kinderlijk bijgeloof is. Zijn ze gelijk weer een beetje verder in hun persoonlijke ontwikkeling.
Religie: Jezelf elke dag voorliegen tot je erin gaat geloven!
Fish
Ontoombaar

Bericht door Fish »

PietV. schreef:Misschien lopen er op dit moment een paar gelovigen hier rond die uit jouw mond horen dat het kinderlijk bijgeloof is. Zijn ze gelijk weer een beetje verder in hun persoonlijke ontwikkeling.
:)
Het goddelijke onderscheidt zich niet van het niet bestaande.
BerjanII

Bericht door BerjanII »

PietV. schreef:Misschien lopen er op dit moment een paar gelovigen hier rond die uit jouw mond horen dat het kinderlijk bijgeloof is. Zijn ze gelijk weer een beetje verder in hun persoonlijke ontwikkeling.
Ik vind het gewoon vreemd dat atheisten met elkaar in gesprek gaan over iets dat ze toch al weten.

Daarom citeer ik jou even, als je het niet erg vind: "Ik vermoed dat de genoemde categorie zich liever voor eigen publiek vermaakt. "

Ook dit zie ik als "voor eigen publiek vermaken". "zie die domme gasten eens geloven in iets dat er niet is".

Mensen die overigens een beetje verstand denken te hebben van het universum (door wetenschap en dergelijke) zullen het letterlijk geloven in "gevallen engelen" als kinderachtig zien. En dan is het idee van vallende sterren een hele goede. De meeste religieuze dogma's zijn gebaseerd op astrologie.
PietV.
Erelid

Bericht door PietV. »

BerjanII schreef:
Ik vind het gewoon vreemd dat atheisten met elkaar in gesprek gaan over iets dat ze toch al weten.
Je kan het tevens zien als één van de grondslagen waar vrijdenken op is gebaseerd het bevrijden van dogma's. En dat doen we dus door dogma's ter discussie te stellen en langzaam bouwen we met zijn allen een klimaat op waar dus de samenleving iets van proeft. En in mee kan gaan of niet.
Daarom citeer ik jou even, als je het niet erg vind: "Ik vermoed dat de genoemde categorie zich liever voor eigen publiek vermaakt. "
Ook dit zie ik als "voor eigen publiek vermaken". "zie die domme gasten eens geloven in iets dat er niet is".
Daar is religie toch grotendeels op gebaseerd tot ze tevoorschijn komen om te evangeliseren. En dom dat is jouw interpretatie, je moet me natuurlijk geen dingen in de mond gaan leggen die ik niet op papier heb gezet.
deugniet
Geregelde verschijning

Bericht door deugniet »

PietV. schreef:langzaam bouwen we met zijn allen een klimaat op waar dus de samenleving iets van proeft
Ik heb heel veel opgestoken van de discussies op dit forum. Als ex-bijbelfundamentalist vind ik het ook heel verhelderend en verklarend om op een vrije wijze over bijbelzaken na te denken, zonder dat m'n verstand gevangen zit. Ik kan dingen een plaats geven en als het ware afsluiten. er is veel pulp op het internet. Iemand die met geloofszaken worstelt struikelt over de sites met een evangelisatie doelstelling of creationistische info. Hier worden veel bijbelonderwerpen besproken die lezers op een andere manier aan het denken zetten.
Maria
Moderator

Bericht door Maria »

Zoveel mogelijk doorgeven en Freethinker noemen. :wink:
Goede humor versplintert de gesneden beelden in ons hoofd. - Frank Bosman.
dikkemick
Adelaar

Bericht door dikkemick »

BerjanII schreef:
Voor mij is het een leerproces omdat ik met iedere vezel in mijn lijf weet dat atheïsme de enige logische optie is. En hoe meer argumenten des te beter.
Logic will get you from A to B. Imagination will take you everywhere. Zulks is evident!
Einstein/Mick
BerjanII

Bericht door BerjanII »

PietV. schreef:Je kan het tevens zien als één van de grondslagen waar vrijdenken op is gebaseerd het bevrijden van dogma's. En dat doen we dus door dogma's ter discussie te stellen en langzaam bouwen we met zijn allen een klimaat op waar dus de samenleving iets van proeft. En in mee kan gaan of niet.
Op een forum ben je dus bezig met een beter klimaat te stichten? Kun je dan niet beter bij de christenen zelf gaan kijken en praten? Want hier komen twee of drie mensen die christen zijn. En die lijken me niet veel aan te trekken van wat hier geschreven wordt.

Daar is religie toch grotendeels op gebaseerd tot ze tevoorschijn komen om te evangeliseren. En dom dat is jouw interpretatie, je moet me natuurlijk geen dingen in de mond gaan leggen die ik niet op papier heb gezet.
Ik gebruik jouw woorden en richt het tegen jou zelf. Ik vind dat hier veel topics geopend worden die meer gericht zijn op "kan hen nou, zij geloven dit" in plaats van dat ze lerend zijn. Maar o wee als een mens hier kritiek uit, dan komen de wolven bij elkaar en huilen ze elkaar toe dat ze "goed bezig zijn".
dikkemick
Adelaar

Bericht door dikkemick »

BerjanII schrijft
Op een forum ben je dus bezig met een beter klimaat te stichten? Kun je dan niet beter bij de christenen zelf gaan kijken en praten? Want hier komen twee of drie mensen die christen zijn. En die lijken me niet veel aan te trekken van wat hier geschreven wordt
De kans dat je een ban krijgt is op dit soort fora niet minimaal. Argumenten worden al snel als gemene goddeloze aanval gezien.
Logic will get you from A to B. Imagination will take you everywhere. Zulks is evident!
Einstein/Mick
BerjanII

Bericht door BerjanII »

dikkemick schreef:De kans dat je een ban krijgt is op dit soort fora niet minimaal. Argumenten worden al snel als gemene goddeloze aanval gezien.
Daar heb je wel gelijk in ja. Ben momenteel op een christelijke site bezig, maar daar heb ik al drie bans gekregen. Omdat ik de enige daar ben die wel voor moslims is, en ze niet meteen de grens over wil zetten. Ook hebben ze daar een geloofstopic, en weigeren ze mijn posts te plaatsen.

Misschien ben ik wel wat te kort door de bocht gegaan gisteren, en hebben mensen hier wel baat bij het uitleggen dat het christendom en jodendom en islam niet juist zijn. Kan me daar zelf niks bij voorstellen, aangezien ik van het geloof ben gevallen zoals een je een pleister van een wond haalt: Meteen, in een keer. Geen kort rukje. Pijnlijk, maar snel.

Voor mij is het universum genoeg om van een geocentrisch geloof af te zien.
PietV.
Erelid

Bericht door PietV. »

BerjanII schreef:
Op een forum ben je dus bezig met een beter klimaat te stichten? Kun je dan niet beter bij de christenen zelf gaan kijken en praten? Want hier komen twee of drie mensen die christen zijn. En die lijken me niet veel aan te trekken van wat hier geschreven wordt.
Op ben denk ik op alle christelijke bekende fora actief geweest. Heb me altijd aan de regels gehouden maar op één af andere reden werd ik na inhoudelijke kritiek die doorspekt is van argumenten geband. En dat geldt voor meer mensen hier, echter daarmee stopt natuurlijk niet de vrijheid van meningsuiting. En als meningen niet goed bevallen dan is dat natuurlijk pech voor degenen die hier mee in aanraking komen en een andere mening hebben.

Ik gebruik jouw woorden en richt het tegen jou zelf. Ik vind dat hier veel topics geopend worden die meer gericht zijn op "kan hen nou, zij geloven dit" in plaats van dat ze lerend zijn. Maar o wee als een mens hier kritiek uit, dan komen de wolven bij elkaar en huilen ze elkaar toe dat ze "goed bezig zijn".
Ik zou zeggen open topics die jou goed bevallen en geef sturing aan een discussie in de richting die jij graag ziet.
dikkemick
Adelaar

Bericht door dikkemick »

Wat christelijke fora betreft. Geen idee of ze het pikken als je in een voorsteltopic al direct aangeeft dat je geen blad voor de mond neemt, de je ideeën en overtuigingen belachelijk maakt, maar nooit de gesprekspartners zelf. En dat je accepteert dat dit wederzijds gebeurt. Als God bestaat (en ze zijn daarvan 100% overtuigd) hebben ze immers niets te vrezen.
Einstein/Mick
Leen1

Bericht door Leen1 »

BerjanII schreef:

Mensen die overigens een beetje verstand denken te hebben van het universum (door wetenschap en dergelijke) zullen het letterlijk geloven in "gevallen engelen" als kinderachtig zien. En dan is het idee van vallende sterren een hele goede. De meeste religieuze dogma's zijn gebaseerd op astrologie.
Toen ik zelf begon met het ter discussie stellen van de religie, waarin ik was opgevoed, heb ik enorm veel gehad aan het meelezen van discussies als deze op fora zoals freethinker.
Daarnaast had ik een gesprek met een gelovige over dit onderwerp en had me naar aanleiding daarvan eens wat ingelezen op wat 'christiananswers' over dit onderwerp zegt, zoals ik ook schreef in de OP. Dat was de reden van het opstarten van dit topic. Ook was ik benieuwd of er wellicht bij forumleden antwoorden vanuit christelijke hoek bekend zijn (die ik misschien niet ken) op de door mij gestelde vragen.
Waarom?
Bevlogen

Bericht door Waarom? »

Kijk: zo wordt de hel uitgemeten recent in het Refdag door Prof Hoek:

http://www.refdag.nl/opinie/jaagt_de_ke ... n_1_970358" onclick="window.open(this.href);return false;
Prof Hoek schreef: Maar het is niet de kerk die doodsangst aanjaagt, het is het geweten van de mens zelf. Daarom komt het voor dat een uitgesproken atheïst met grote angst dit leven verlaat. Mensen zijn nu eenmaal geen dieren of planten. Diep vanbinnen weet de mens dat er in dit ondermaanse meer is dan het traject tussen wieg en graf. Anders dan bijvoorbeeld een koe kent hij de vraag naar de zin van zijn bestaan op aarde. Waar leef ik voor? Wat voor zin heeft mijn leven met alle wederwaardigheden als het straks wordt uitgewist als een voetspoor in het mulle zand? Onze cultuur, die eenzijdig is gericht op het hier en nu, dringt dit besef weg dat de dood er níét bij hoort en dat we op eeuwigheid zijn aangelegd. Toch blijft het sluimeren in de gewetens. Juist daarom reageert men vaak als door een wesp gestoken op de christelijke verkondiging.
God is dood! God blijft dood! En wij hebben hem gedood! Hoe zullen wij ons troosten, wij moordenaars?

Zoek je troost? Bach! ( Waarom? 1:1)
Plaats reactie