Mariakat schreef:
Karssenberg schreef:
Ik vind persoonlijk de uitspraak van de SGP-mevrouw uit Vlissingen niet wijs en kies en ik ben het er ook niet mee eens.
Maar dat betekent niet, dat je zomaar een =-teken kunt zetten tussen doodslag en doodstraf.
Dat doet ook niemand.
Ik reageerde op The Prophet, die het niet met elkaar kon rijmen, dat de SGP tegelijk tegen abortus (= doodslag volgens hen ) en voor doodstraf kon zijn. Ik heb toen geschreven, dat ik dat niet ongerijmd vind omdat het twee verschillende dingen zijn, waarbij het essentieel is dat doodstraf vanwege de overheid en na een zorgvuldige procedure wordt toegepast.
Wel geldt het argument, dat de Kerk er in de moderne tijd ervan uitgaat dat het niet aan de mens is om te oordelen maar dat zij dat aan God over moeten laten.
Dat is geen tegenstelling, ook niet in de moderne tijd.
Aan de ene kant oordeelt God ook over zaken, die voor de overheid niet strafwaardig zijn. Een voorbeeld kan zijn, dat een man vreemd gaat, zijn vrouw vaarwel zegt en de beloften, die hij voor God en mensen heeft afgelegd niet nakomt. De kerk veroordeelt zulk gedrag ook en straft hem met een geestelijke straf (excommunicatie) zolang die man lid is van de kerk. Als hij zich onttrekt houdt het voor de kerk op en laten we het oordeel aan God over. Maar voor de overheid gaat zo'n man 'vrijuit'.
Aan de andere kant kan iemand, die een ernstig misdrijf heeft begaan, schuld belijden tegenover God en mensen. Als die belijdenis oprecht is en ook berouw getoond wordt zal de zonde verzoend zijn en kan zo iemand lid blijven van de kerk en ook Avondmaal vieren. Maar de straf, die de rechter hem oplegt zal hij moeten uitzitten. Als hij oprecht berouw heeft zal hij dat ook niet anders willen.
Het oordeel van God gaat over innerlijke zaken, die soms ook naar buiten kunnen komen.
Het oordeel van de wereldlijke rechter gaat over uiterlijke overtredingen van de wet.
Mijn vraag was:
"
Wanneer is iemand een overheid waar je je naar moet schikken?"
Want er staat toch in deze zelfde uitleg:
Verder is ieder, welke positie hij ook heeft, verplicht zich aan de overheid te onderwerpen, belasting te betalen, haar eer en eerbied te bewijzen, haar gehoorzaam te zijn in alles wat niet in strijd is met Gods Woord, en voor haar te bidden dat de Here haar bestuurt op al haar wegen, zodat wij een stil en rustig leven mogen leiden in alle godsvrucht en waardigheid (1 Tim.2 :1 en 2).
Meestal is wel duidelijk, wie of wat de overheid is: aan wie je belasting betaalt. De regering dus (landelijk en plaatselijk). Maar onder overheid kun je ook rekenen: de politie, de rechterlijke macht. De overheid moet ook gehoorzaamd worden als het gaat om (voor gelovigen) impopulaire maatregelen. Soms probeer je bepaalde ontwikkelingen tegen te houden, maar als dat niet lukt dan moet je je erin schikken (of emigreren). Zo ben ik persoonlijk (in tegenstelling tot sommige geloofsgenoten) niet zo blij met het instituut 'weigerambtenaar' bij homohuwelijken. Als je maar geen dingen hoeft te doen, die tegen de wil van God ingaan. Een voorbeeld daarvan zou kunnen zijn, dat je verplicht zou zijn om illegalen aan te geven. Gelukkig is dat niet zo, maar helemaal denkbeeldig is het niet. Daar zou ik geen gehoor aan geven.
Tijdens de bezetting 1940-1945 waren niet alle christenen het er over eens of de Duitse bezetter de wettige overheid was en gehoorzaamd moest worden. Wel werd er in alle gereformeerde vaak gebeden voor de koningin, wat de predikant duur kon komen te staan. Maar toen de Jodenvervolgingen steeds heftiger werden werd wel duidelijk, dat deze 'overheid' niet gehoorzaamd mocht worden. Vele christenen (maar ook anderen) verborgen joden of stalen distributiebonnen ten behoeve van onderduikers.
Wat onorthodox klinkend, maar ik neem aan dat jou het onorthodoxe denken niet helemaal vreemd is;
Is het dan niet logischer om vanuit deze tekst als gelovige te bidden om bijsturing van de SGP en Lilian, voor inzicht en wijsheid en als ze persisteren in het willen veroordelen en executeren van hun naasten/medemensen, te bidden dat zij nooit aan de macht zullen komen?
Een complexe vraag. Voorlopig is het niet aan de orde, dat het standpunt van Lilian zelfs maar binnen de SGP veel aanhang vindt, laat staan dat de SGP aan de macht komt en meteen de doodstraf weer zal invoeren. Er zijn momenteel wel andere gevaren, die meer op de loer liggen dan dit. Er wordt in de kerk wel gebeden, dat de overheid een rechtvaardig en menselijk beleid voert voor asielzoekers b.v.
Wie de waarheid spreekt hoeft niet bang te zijn voor tegenspraak.