SGP en herinvoering doodstraf

Opvallende zaken, schokkende gebeurtenissen, bizarre verhalen enz. Valt je iets op in de media zet deze artikelen dan hier!!

Moderator: Moderators

dikkemick
Adelaar

Re: SGP en herinvoering doodstraf

Bericht door dikkemick »

HenkM schreef: Het gaat om het stoppen van (idiote) individuen die te gevaarlijk zijn voor de rest van de bevolking.
Maar met het gooien van bommen, het gebruik van boordwapens, is het wel degelijk de bedoeling die (dat soort) lui uit te schakelen. Wat is het wezenlijke verschil met een doodstraf?
In een oorlog vallen onschuldige slachtoffers en dit is helaas inherent aan een oorlog. Bij doodstraf is gebleken dat ook onschuldige individuen op de stoel zijn beland en dat is absoluut onverteerbaar.
(Ik moet zeggen dat ik wat schizofreen ben wat dit onderwerp betreft, want stel dat iemand mijn kinderen iets zou aandoen, sta ik niet voor mezelf in en zou ik ook eigen rechter spelen.)
Maar een persoon bewust doden (welke mogelijk genetisch belast is en je je dus de vraag kunt stellen in hoeverre hij/zij verantwoordelijk is voor zijn/haar daden) geeft wat mij betreft een verkeerd signaal af.
"Je mag niemand doden, dus maken wij jou dood"
Geld mag wat mij betreft ook geen drijfveer zijn.
Logic will get you from A to B. Imagination will take you everywhere. Zulks is om moverende reden evident!
Einstein/Mick
HenkM
Superposter

Bericht door HenkM »

dikkemick schreef:
HenkM schreef: Het gaat om het stoppen van (idiote) individuen die te gevaarlijk zijn voor de rest van de bevolking.
Maar met het gooien van bommen, het gebruik van boordwapens, is het wel degelijk de bedoeling die (dat soort) lui uit te schakelen. Wat is het wezenlijke verschil met een doodstraf?
In een oorlog vallen onschuldige slachtoffers en dit is helaas inherent aan een oorlog. Bij doodstraf is gebleken dat ook onschuldige individuen op de stoel zijn beland en dat is absoluut onverteerbaar.
(Ik moet zeggen dat ik wat schizofreen ben wat dit onderwerp betreft, want stel dat iemand mijn kinderen iets zou aandoen, sta ik niet voor mezelf in en zou ik ook eigen rechter spelen.)
Maar een persoon bewust doden (welke mogelijk genetisch belast is en je je dus de vraag kunt stellen in hoeverre hij/zij verantwoordelijk is voor zijn/haar daden) geeft wat mij betreft een verkeerd signaal af.
"Je mag niemand doden, dus maken wij jou dood"
Geld mag wat mij betreft ook geen drijfveer zijn.
In een oorlog vallen OOK onschuldige slachtoffers. Maar meer, hopelijk, schuldige.

Zou jij onderscheid maken tussen IS-ers die alleen maar kok waren of zij die ook kelen door sneden?
Om van de vele vele gruwelijkheden die zij ook begaan maar te zwijgen? De slachtoffers die zij maken vergeet je dan maar even?

Een gewapend optreden (gesanctioneerd door de VN) is niet anders dan doden legaliseren. Dat moet je toch inzien?
Het is dan ook geen wezenlijk verschil met een doodvonnis. Inclusief de benodigde procedures.

Een ander heikel punt is de psychische, dan wel genetische toestand van iemand (en de mate van vrije wil/keuze).
Daar zal nog wel 1 of 2 generaties over worden gediscussieerd.
Neemt niet weg dat er (verknipte) figuren rondlopen die gewoon te gevaarlijk zijn. De mogelijkheid van ontsnappen, dan wel vrijkomen na een bepaalde periode (je kent het wel: genezen verklaard door een of anders stichting) en dan weer nieuwe slachtoffers maken is (voor mij) onverteerbaar.

Maar goed .... ik besef dat ik een roepende ben in de woestijn. Het zei zo.
Alle denkende mensen zijn atheïst. (R. Heinlein); The thoughts of the gods are not more unchangeable than those of the men who interpret them. They advance – but they always lag behind the thoughts of men ... The Christian God was once a Jew. Now he is an anti-Semite. (France)
dikkemick
Adelaar

Bericht door dikkemick »

HenkM schreef: In een oorlog vallen OOK onschuldige slachtoffers. Maar meer, hopelijk, schuldige.

Zou jij onderscheid maken tussen IS-ers die alleen maar kok waren of zij die ook kelen door sneden?
Om van de vele vele gruwelijkheden die zij ook begaan maar te zwijgen? De slachtoffers die zij maken vergeet je dan maar even?

Een gewapend optreden (gesanctioneerd door de VN) is niet anders dan doden legaliseren. Dat moet je toch inzien?
Het is dan ook geen wezenlijk verschil met een doodvonnis. Inclusief de benodigde procedures.

Een ander heikel punt is de psychische, dan wel genetische toestand van iemand (en de mate van vrije wil/keuze).
Daar zal nog wel 1 of 2 generaties over worden gediscussieerd.
Neemt niet weg dat er (verknipte) figuren rondlopen die gewoon te gevaarlijk zijn. De mogelijkheid van ontsnappen, dan wel vrijkomen na een bepaalde periode (je kent het wel: genezen verklaard door een of anders stichting) en dan weer nieuwe slachtoffers maken is (voor mij) onverteerbaar.

Maar goed .... ik besef dat ik een roepende ben in de woestijn. Het zei zo.
Laat ik duidelijk zijn. Ik ben voor de dialoog ipv bommen werpen. Dat dit niet haalbaar is blijkt steeds weer. Maar lastig is het om te zeggen: Ik ben pro-oorlog zoals je pro-doodstraf kunt zijn. DIt blijft voor mij appelgranaten met peren vergelijken.
Ik wil (wat ISIS betreft) ...en dan ben ik ook roepende in de woestijn...dat ze voor rede vatbar worden. Een heel klein lichtpuntje is dat de gematigde Moslimwereld nu wakker wordt geschud.
Logic will get you from A to B. Imagination will take you everywhere. Zulks is om moverende reden evident!
Einstein/Mick
HenkM
Superposter

Bericht door HenkM »

dikkemick schreef: Laat ik duidelijk zijn. Ik ben voor de dialoog ipv bommen werpen. Dat dit niet haalbaar is blijkt steeds weer. Maar lastig is het om te zeggen: Ik ben pro-oorlog zoals je pro-doodstraf kunt zijn. DIt blijft voor mij appelgranaten met peren vergelijken.
Ik wil (wat ISIS betreft) ...en dan ben ik ook roepende in de woestijn...dat ze voor rede vatbar worden. Een heel klein lichtpuntje is dat de gematigde Moslimwereld nu wakker wordt geschud.
Maar ik ben niet 'pro-oorlog' ..... maar het blijkt, telkens opnieuw (door duizenden jaren 'beschaving') dat oorlog soms niet te vermijden is omdat (minstens) één partij niet voor rede vatbaar blijkt. Natuurlijk ben ik in eerste instantie voor dialoog.

Maar als dat ondertussen nog heel veel meer, echt onschuldige, slachtoffers kost dan mag je daar ook wel paal en perk aan stellen. Dan is er een tijd van actie.
Alle denkende mensen zijn atheïst. (R. Heinlein); The thoughts of the gods are not more unchangeable than those of the men who interpret them. They advance – but they always lag behind the thoughts of men ... The Christian God was once a Jew. Now he is an anti-Semite. (France)
dikkemick
Adelaar

Bericht door dikkemick »

HenkM schreef:
dikkemick schreef: Laat ik duidelijk zijn. Ik ben voor de dialoog ipv bommen werpen. Dat dit niet haalbaar is blijkt steeds weer. Maar lastig is het om te zeggen: Ik ben pro-oorlog zoals je pro-doodstraf kunt zijn. DIt blijft voor mij appelgranaten met peren vergelijken.
Maar ik ben niet 'pro-oorlog' ..... maar het blijkt, telkens opnieuw (door duizenden jaren 'beschaving') dat oorlog soms niet te vermijden is omdat (minstens) één partij niet voor rede vatbaar blijkt. Natuurlijk ben ik in eerste instantie voor dialoog.

Maar als dat ondertussen nog heel veel meer, echt onschuldige, slachtoffers kost dan mag je daar ook wel paal en perk aan stellen. Dan is er een tijd van actie.
Dus dan weer snel terug naar de doodstraf? Hier bljif ik tegen.
Einstein/Mick
Maria
Moderator

Bericht door Maria »

Laten we vooral niet vergeten dat de SGP een partij is voor orthodoxe christenen, die slechts een klein deel vormen van het christendom in de wereld.
En bovendien, dat lang niet alle leden van de SGP het ook eens zijn over dit onderwerp.
Laat staan over hoe Lilian zich hierover uitlaat.
Mariakat schreef:De doodstraf in de wereld.

Standpunten binnen het christendom
http://nl.wikipedia.org/wiki/Doodstraf#Christendom" onclick="window.open(this.href);return false;

Het zg. christelijke USA bevindt zich in illuster gezelschap.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Doodstraf# ... wereldwijd" onclick="window.open(this.href);return false;
Zo ook dus deze mevrouw die de doodsstraf wil herinvoeren.
Wat mij stoort in de reacties is, dat de link die ik gaf, niet wordt gebruikt tav. de meest voorkomende christelijke meningen.
Ik plaatste dit om aan te geven, dat het onderwerp van dit topic geen generalisering mag inhouden.
Het gaat in dit topic over een (in deze tijd) uitzonderlijke mening van de SGP leiding en vooral van Lilian.

Het grootste gedeelte van wat geschreven is gaat toch over de geschiedenis van de doodstraf.
De voorgeschiedenis, die heeft geleid tot de denkwijzen van nu.

En zo moeten de verhalen uit het OT ook gezien worden.
Er is dan ook een zeer groot verschil tussen OT en NT, zelfs als je een paar opmerkingen van Jezus leest, die vnl. zijn bedoeld als (wat kort door de bocht) vergelijkingen.
Zoals verderop ergens in de brieven van Paulus, ook geschreven staat dat je beter op de hoek van je dak kunt gaan zitten dan naast een kijvende huisvrouw.
Dat is tenminste wat de meeste Christenen geloven en wat ook meer aannemelijk is.
Het is toch vrij duidelijk dat Jezus stond voor: "Niet oordelen opdat je niet geoordeeld zult worden." enz.........

Het gaat nu over de mening van een lid van een christelijke denominatie, die duidelijk blijkt een uitzondering te zijn in het grootste gedeelte van de christelijke wereld van nu.
Zelfs het meest ouderwetse en stugge bolwerk in de USA is al wat flexibeler aan het worden.
Daar valt het herinvoeren van de doodstraf dus absoluut niet onder, net zo min als de emotionele en persoonlijke uitlatingen van Lilian.

Wat kortzichtige mensen, die zich laten leiden door primitieve gevoelens, weten we wel.
Is ook zeer wel te begrijpen, maar daar kun je geen wetten op bouwen.
Goede humor versplintert de gesneden beelden in ons hoofd. - Frank Bosman.
Maria
Moderator

Bericht door Maria »

Ik schreef:
Karssenberg schreef: Dit onderscheid hangt samen met het al of niet erkennen, dat er een overheid is, die het recht heeft om misdaden te bestraffen.
Waar valt Lilian nu onder?
Wie zijn nu de overheden?
@ Karssenberg
Ik zou graag wat meer weten over wat de christelijke kerk tegenwoordig zegt tav. deze uitspraken in de Bijbel.
Want dit is nu net een schoolvoorbeeld van een tekst die voor zoveel verschillende uitleg vatbaar is.
Ook al in de tijd dat ze geschreven is, want dat was toch ook de aanleiding van deze tekst in de Bijbel.

Daarvan wordt toch gezegd?:
Je schikken naar je overheid, tenzij diezelfde overheid tegen de wil in gaat van God.
Misschien kun je hier wat meer over zeggen?
Karssenberg
Banned

Bericht door Karssenberg »

Mariakat schreef: @ Karssenberg
Ik zou graag wat meer weten over wat de christelijke kerk tegenwoordig zegt tav. deze uitspraken in de Bijbel.
Want dit is nu net een schoolvoorbeeld van een tekst die voor zoveel verschillende uitleg vatbaar is.
Ook al in de tijd dat ze geschreven is, want dat was toch ook de aanleiding van deze tekst in de Bijbel.

Daarvan wordt toch gezegd?:
Je schikken naar je overheid, tenzij diezelfde overheid tegen de wil in gaat van God.
Misschien kun je hier wat meer over zeggen?
Dit had ik even niet gezien, dus een wat latere reactie.

Een belangrijke passage is in dit verband Romeinen 13: 1-7 (maar ik kan het niet laten om nog een paar verzen extra op te nemen):
NBV schreef:131Iedereen moet het gezag van de overheid erkennen, want er is geen gezag dat niet van God komt; ook het huidige gezag is door God ingesteld. 2Wie zich tegen dit gezag verzet, verzet zich dus tegen een instelling van God, en wie dat doet roept over zichzelf zijn veroordeling af. 3Wie doet wat goed is heeft van de gezagsdragers niets te vrezen, alleen wie doet wat slecht is. U wilt niets van de overheid te vrezen hebben? Doe dan wat goed is en ze zal u prijzen, 4want ze staat in dienst van God en is er voor uw welzijn. Maar wanneer u doet wat slecht is, kunt u haar beter vrezen: ze voert het zwaard niet voor niets, want ze staat in dienst van God, en door hem die het slechte doet zijn verdiende straf te geven, toont ze Gods toorn. 5U moet haar gezag dus erkennen, en niet alleen uit angst voor Gods toorn, maar ook omwille van uw geweten. 6Daarom betaalt u ook belasting en staat wie belasting int in dienst van God. 7Geef iedereen wat hem toekomt: belasting aan wie u belasting verschuldigd bent, accijns aan wie u accijns verschuldigd bent, ontzag aan wie ontzag toekomt, eerbied aan wie eerbied toekomt.
8Wees elkaar niets schuldig, behalve liefde, want wie de ander liefheeft, heeft de gehele wet vervuld. 9Want: ‘Pleeg geen overspel, pleeg geen moord, steel niet, zet uw zinnen niet op wat van een ander is’ – deze en alle andere geboden worden samengevat in deze ene uitspraak: ‘Heb uw naaste lief als uzelf.’ 10De liefde berokkent uw naaste geen kwaad, dus de wet vindt zijn vervulling in de liefde.
Dit wordt dus geschreven aan christenen in Rome. Het Romeinse rijk was geen theocratie, in ieder geval toen nog niet. Christenen werden misschien nog niet vervolgd, maar wel geboycot. Toch roept Paulus op de keizer en de stadhouders te gehoorzamen.

Ik wil ook nog noemen artikel 36 van de Nederlandse Geloofsbelijdenis: (we zijn toch een beetje op de nostalgische tour :wink: )
NGB schreef: ARTIKEL 36
De taak van de overheid

Wij geloven dat onze goede God om de verdorvenheid van het menselijk geslacht geboden heeft, dat er koningen, vorsten en overheden zullen zijn. Hij wil namelijk dat de wereld geregeerd wordt door wetten en staatsregelingen, zodat de ongebondenheid van de mensen bedwongen wordt en alles in goede orde onder hen toegaat. Hiertoe heeft Hij de overheid het zwaard in handen gegeven tot bestraffing van de slechte en bescherming van de goedemensen (Rom.13 : 4). Haar taak is niet alleen zorg te dragen voor de openbare orde en daarover te waken, maar ook de heilige dienst van de kerk te beschermen *, en te bevorderen dat het koninkrijk van Jezus Christus komt en het Woord van het evangelie overal gepredikt wordt, zodat God door ieder geëerd en gediend wordt, zoals Hij in zijn Woord gebiedt.

Verder is ieder, welke positie hij ook heeft, verplicht zich aan de overheid te onderwerpen, belasting te betalen, haar eer en eerbied te bewijzen, haar gehoorzaam te zijn in alles wat niet in strijd is met Gods Woord, en voor haar te bidden dat de Here haar bestuurt op al haar wegen, zodat wij een stil en rustig leven mogen leiden in alle godsvrucht en waardigheid (1 Tim.2 :1 en 2). Op dit punt wijzen wij de wederdopers en andere oproerige mensen af en in het algemeen allen die overheid en gezag verwerpen, de rechtsorde omver willen werpen door het invoeren van gemeenschap van goederen, en die de goede zeden die God onder de mensen heeft ingesteld, verstoren.

* De generale Synode van Utrecht 1905 verwijderde op deze plaats de volgende woorden: "om te weren en uit te roeien alle afgoderij en valschen godsdienst, om het rijk van den antichrist te gronde te werpen".
Het weglaten van de 21 woorden in 1905 is gebeurd, omdat deze niet in overeenstemming werden geacht met de scheiding tussen kerk en staat.
In kringen van de SGP werd tot voor kort nog wel vastgehouden aan 'het onverkorte artikel 36' maar dat is één van de verschilpunten met de CU.

Wat de doodstraf betreft: In Romeinen 13 gaat het weliswaar over het zwaard van de overheid, maar dat zwaard moet je niet letterlijk nemen. De overheid had, ook al in de tijd van Paulus andere middelen ter beschikking, zoals gevangenisstraf. Iets waarover Paulus ook zelf wist mee te praten.

Ik vind persoonlijk de uitspraak van de SGP-mevrouw uit Vlissingen niet wijs en kies en ik ben het er ook niet mee eens.
Maar dat betekent niet, dat je zomaar een =-teken kunt zetten tussen doodslag en doodstraf.
Wie de waarheid spreekt hoeft niet bang te zijn voor tegenspraak.
Maria
Moderator

Bericht door Maria »

@ Karssenberg
Dank voor de moeite die je hebt gedaan.
Deze teksten zijn me bekend en ik refereerde hier ook aan.
Karssenberg schreef: Ik vind persoonlijk de uitspraak van de SGP-mevrouw uit Vlissingen niet wijs en kies en ik ben het er ook niet mee eens.
Maar dat betekent niet, dat je zomaar een =-teken kunt zetten tussen doodslag en doodstraf.
Dat doet ook niemand.
Wel geldt het argument, dat de Kerk er in de moderne tijd ervan uitgaat dat het niet aan de mens is om te oordelen maar dat zij dat aan God over moeten laten.

Mijn vraag was:
"Wanneer is iemand een overheid waar je je naar moet schikken?"
Want er staat toch in deze zelfde uitleg:
Verder is ieder, welke positie hij ook heeft, verplicht zich aan de overheid te onderwerpen, belasting te betalen, haar eer en eerbied te bewijzen, haar gehoorzaam te zijn in alles wat niet in strijd is met Gods Woord, en voor haar te bidden dat de Here haar bestuurt op al haar wegen, zodat wij een stil en rustig leven mogen leiden in alle godsvrucht en waardigheid (1 Tim.2 :1 en 2).
Wat onorthodox klinkend, maar ik neem aan dat jou het onorthodoxe denken niet helemaal vreemd is;
Is het dan niet logischer om vanuit deze tekst als gelovige te bidden om bijsturing van de SGP en Lilian, voor inzicht en wijsheid en als ze persisteren in het willen veroordelen en executeren van hun naasten/medemensen, te bidden dat zij nooit aan de macht zullen komen?
Dat beloof ik
Bevlogen

Bericht door Dat beloof ik »

Karssenberg schreef: Ik vind persoonlijk de uitspraak van de SGP-mevrouw uit Vlissingen niet wijs en kies en ik ben het er ook niet mee eens.
Je bent het er niet mee eens.
Op elke punten ben je het er niet mee eens ?
Leg eens uit, nu zou ik kunnen denken dat je wel voor de doodstraf bet, maar bv alleen door dodelijke injectie.

En als je vindt dat je niet zomaar een = teken kunt zetten, wat vindt je dan wel . Als het niet zomaar kan, kan het dus kennelijk onder bepaalde voorwaarden ?
“Mr. Spock, do you have a theory?”
“No captain. For a theory, one requires facts. Since we do not have any, it would be illogical to have a theory.”
(Star Trek, seizoen 1)
Karssenberg
Banned

Dat beloof ik schreef: Op elke punten ben je het er niet mee eens ?
Leg eens uit, nu zou ik kunnen denken dat je wel voor de doodstraf bet, maar bv alleen door dodelijke injectie.

En als je vindt dat je niet zomaar een = teken kunt zetten, wat vindt je dan wel . Als het niet zomaar kan, kan het dus kennelijk onder bepaalde voorwaarden ?
Nee, het gaat mij niet om de manier waarop de doodstraf wordt uitgevoerd. Ik vind dat waar de doodstraf eenmaal is afgeschaft je wel goede redenen moet hebben om die weer in te voeren. Maar dat zou kunnen, b.v. In oorlogsomstandigheden. Maar ik vind, dat zulke redenen er nu niet zijn.

Wat je laatste vraag betref over dat =-gelijk teken: Zoals er verschil is tussen diefstal door een burger en het opleggen van een geldboete als straf zo is er ook verschil tussen doodslag en doodstraf. Met 'niet zomaar' bedoel ik niet dat het onder bepaalde omstandigheden wel gelijk zou zijn. Het zijn twee verschillende dingen. Maar ik reageerde op iemand, die dat =-teken wel zomaar zette.
Karssenberg
Banned

Mariakat schreef:
Dat doet ook niemand.
Ik reageerde op The Prophet, die het niet met elkaar kon rijmen, dat de SGP tegelijk tegen abortus (= doodslag volgens hen ) en voor doodstraf kon zijn. Ik heb toen geschreven, dat ik dat niet ongerijmd vind omdat het twee verschillende dingen zijn, waarbij het essentieel is dat doodstraf vanwege de overheid en na een zorgvuldige procedure wordt toegepast.
Wel geldt het argument, dat de Kerk er in de moderne tijd ervan uitgaat dat het niet aan de mens is om te oordelen maar dat zij dat aan God over moeten laten.
Dat is geen tegenstelling, ook niet in de moderne tijd.
Aan de ene kant oordeelt God ook over zaken, die voor de overheid niet strafwaardig zijn. Een voorbeeld kan zijn, dat een man vreemd gaat, zijn vrouw vaarwel zegt en de beloften, die hij voor God en mensen heeft afgelegd niet nakomt. De kerk veroordeelt zulk gedrag ook en straft hem met een geestelijke straf (excommunicatie) zolang die man lid is van de kerk. Als hij zich onttrekt houdt het voor de kerk op en laten we het oordeel aan God over. Maar voor de overheid gaat zo'n man 'vrijuit'.

Aan de andere kant kan iemand, die een ernstig misdrijf heeft begaan, schuld belijden tegenover God en mensen. Als die belijdenis oprecht is en ook berouw getoond wordt zal de zonde verzoend zijn en kan zo iemand lid blijven van de kerk en ook Avondmaal vieren. Maar de straf, die de rechter hem oplegt zal hij moeten uitzitten. Als hij oprecht berouw heeft zal hij dat ook niet anders willen.

Het oordeel van God gaat over innerlijke zaken, die soms ook naar buiten kunnen komen.
Het oordeel van de wereldlijke rechter gaat over uiterlijke overtredingen van de wet.
Mijn vraag was:
Want er staat toch in deze zelfde uitleg:
Verder is ieder, welke positie hij ook heeft, verplicht zich aan de overheid te onderwerpen, belasting te betalen, haar eer en eerbied te bewijzen, haar gehoorzaam te zijn in alles wat niet in strijd is met Gods Woord, en voor haar te bidden dat de Here haar bestuurt op al haar wegen, zodat wij een stil en rustig leven mogen leiden in alle godsvrucht en waardigheid (1 Tim.2 :1 en 2).
Meestal is wel duidelijk, wie of wat de overheid is: aan wie je belasting betaalt. De regering dus (landelijk en plaatselijk). Maar onder overheid kun je ook rekenen: de politie, de rechterlijke macht. De overheid moet ook gehoorzaamd worden als het gaat om (voor gelovigen) impopulaire maatregelen. Soms probeer je bepaalde ontwikkelingen tegen te houden, maar als dat niet lukt dan moet je je erin schikken (of emigreren). Zo ben ik persoonlijk (in tegenstelling tot sommige geloofsgenoten) niet zo blij met het instituut 'weigerambtenaar' bij homohuwelijken. Als je maar geen dingen hoeft te doen, die tegen de wil van God ingaan. Een voorbeeld daarvan zou kunnen zijn, dat je verplicht zou zijn om illegalen aan te geven. Gelukkig is dat niet zo, maar helemaal denkbeeldig is het niet. Daar zou ik geen gehoor aan geven.

Tijdens de bezetting 1940-1945 waren niet alle christenen het er over eens of de Duitse bezetter de wettige overheid was en gehoorzaamd moest worden. Wel werd er in alle gereformeerde vaak gebeden voor de koningin, wat de predikant duur kon komen te staan. Maar toen de Jodenvervolgingen steeds heftiger werden werd wel duidelijk, dat deze 'overheid' niet gehoorzaamd mocht worden. Vele christenen (maar ook anderen) verborgen joden of stalen distributiebonnen ten behoeve van onderduikers.
Wat onorthodox klinkend, maar ik neem aan dat jou het onorthodoxe denken niet helemaal vreemd is;
Is het dan niet logischer om vanuit deze tekst als gelovige te bidden om bijsturing van de SGP en Lilian, voor inzicht en wijsheid en als ze persisteren in het willen veroordelen en executeren van hun naasten/medemensen, te bidden dat zij nooit aan de macht zullen komen?
Een complexe vraag. Voorlopig is het niet aan de orde, dat het standpunt van Lilian zelfs maar binnen de SGP veel aanhang vindt, laat staan dat de SGP aan de macht komt en meteen de doodstraf weer zal invoeren. Er zijn momenteel wel andere gevaren, die meer op de loer liggen dan dit. Er wordt in de kerk wel gebeden, dat de overheid een rechtvaardig en menselijk beleid voert voor asielzoekers b.v.
Maria
Moderator

Bericht door Maria »

Karssenberg schreef: Ik reageerde op The Prophet, die het niet met elkaar kon rijmen, dat de SGP tegelijk tegen abortus (= doodslag volgens hen ) en voor doodstraf kon zijn. Ik heb toen geschreven, dat ik dat niet ongerijmd vind omdat het twee verschillende dingen zijn, waarbij het essentieel is dat doodstraf vanwege de overheid en na een zorgvuldige procedure wordt toegepast.
Wat is het verschil met de bij de wet geregelde euthanasie en abortus?
Karssenberg schreef:
Dat is geen tegenstelling, ook niet in de moderne tijd.
Aan de ene kant oordeelt God ook over zaken, die voor de overheid niet strafwaardig zijn.
[....]
Aan de andere kant kan iemand, die een ernstig misdrijf heeft begaan, schuld belijden tegenover God en mensen.
[...]
Het oordeel van God gaat over innerlijke zaken, die soms ook naar buiten kunnen komen.
Het oordeel van de wereldlijke rechter gaat over uiterlijke overtredingen van de wet.
De laatste 2 zinnen zijn relevant.
En dan vooral om de laatste, omdat wij een seculiere wet en staatsinrichting hebben.
Waar het nu om gaat: de strafmaat, doodsstraf voor ernstige halszaken.
Karssenberg schreef:
Mijn vraag was:
Meestal is wel duidelijk, wie of wat de overheid is:
.............. Als je maar geen dingen hoeft te doen, die tegen de wil van God ingaan. Een voorbeeld daarvan zou kunnen zijn, dat je verplicht zou zijn om illegalen aan te geven. Gelukkig is dat niet zo, maar helemaal denkbeeldig is het niet. Daar zou ik geen gehoor aan geven.

........Maar toen de Jodenvervolgingen steeds heftiger werden werd wel duidelijk, dat deze 'overheid' niet gehoorzaamd mocht worden. Vele christenen (maar ook anderen) verborgen joden of stalen distributiebonnen ten behoeve van onderduikers.
Mooie uitleg van hoe het in de praktijk werkt aan de hand van een aantal voorbeelden.

Misschien was mijn vraagstelling niet duidelijk genoeg.
Die is gesteld nav. het topic onderwerp.
Opnieuw doodstraf gewenst door de SGP.
Karssenberg schreef:
Voorlopig is het niet aan de orde, dat het standpunt van Lilian zelfs maar binnen de SGP veel aanhang vindt, laat staan dat de SGP aan de macht komt en meteen de doodstraf weer zal invoeren..
Maar dat is nu net het punt.
Het is een programmapunt van de SGP
Als je op SGP stemt, stem je voor herinvoering van doodstraf.

Wat The Prophet schreef zijn niet zijn woorden maar die van het SGP uit hun site.
(Op zondag kan ik de bron zelf niet lezen.)
http://www.freethinker.nl/forum/viewtop ... 26#p438226" onclick="window.open(this.href);return false;

Hier heeft trouwens ook al de discussie gelopen in al 2006.
Incl. dezelfde quote.
http://forum.refoweb.nl/viewtopic.php?f=12&t=17132" onclick="window.open(this.href);return false;
Karssenberg schreef: Er zijn momenteel wel andere gevaren, die meer op de loer liggen dan dit. Er wordt in de kerk wel gebeden, dat de overheid een rechtvaardig en menselijk beleid voert voor asielzoekers b.v
Prima, maar geen argument voor in deze discussie.
Het is niet mijn gewoonte om dit soort vragen te stellen, maar jouw woorden vragen erom:
Krijgt God het dan misschien te druk?
Dat beloof ik
Bevlogen

Bericht door Dat beloof ik »

Karssenberg schreef: Voorlopig is het niet aan de orde, dat het standpunt van Lilian zelfs maar binnen de SGP veel aanhang vindt, laat staan dat de SGP aan de macht komt en meteen de doodstraf weer zal invoeren.
Helaas loop ik er wederom tegen dat je liegt.
Ofwel weet je niet niet hoe het zit, en dan lieg je als je doet voorkomen dat dit wel zo is.
Ofwel weet je wel hoe het zit, en zeg je bewust iets anders.

De SGP is voor de doodstraf, deze mevrouw verkondigt gewoon haar partijstandpunt.
Ik constateer dat ook jij voor de doodstraf bent, je bent alleen nog wat onduidelijk over de omstandigheden waarbij dit volgens jou zou kunnen. B.v. laat genoeg ruimte over aan onduidelijke zaken:
Ik vind dat waar de doodstraf eenmaal is afgeschaft je wel goede redenen moet hebben om die weer in te voeren. Maar dat zou kunnen, b.v. In oorlogsomstandigheden.
Je verschilt dus alleen van de SGP als het gaat om het punt wanneer die doodstraf dan precies toepast moet worden.
“Mr. Spock, do you have a theory?”
“No captain. For a theory, one requires facts. Since we do not have any, it would be illogical to have a theory.”
(Star Trek, seizoen 1)
dikkemick
Adelaar

Bericht door dikkemick »

Je MAG natuurlijk voor of tegen doodstraf zijn, alleen moet je dit (als je een standpunt in neemt) wel goed kunnen beargumenteren. Dit zou ik van de voorstanders graag een vernemen.
Einstein/Mick
Plaats reactie