SGP en herinvoering doodstraf

Opvallende zaken, schokkende gebeurtenissen, bizarre verhalen enz. Valt je iets op in de media zet deze artikelen dan hier!!

Moderator: Moderators

kiks
Bevlogen

SGP en herinvoering doodstraf

Bericht door kiks »

In een interview in Trouw gaf Lilian Janse aan het door de SGP gehuldigde standpunt zelf bij herinvoering van de doodstraf wel de beul zou willen zijn.
Lilian Janse (SGP): Ik zou de doodstraf kunnen uitvoeren
http://www.pzc.nl/regio/zeeuws-nieuws/l ... -1.4564330
Als het gaat om 'Gij zult niet doodslaan' zegt zij onder meer: ,,We mogen, volgens de Bijbel, wel besluiten om een einde te maken aan het leven van een moordenaar of een verkrachter. Van mij mag de doodstraf weer worden ingevoerd.
Als ik zo de bijbel er even op na sla zijn er wel meer zaken waar de doodstraf voor mogelijk moet zijn. Ik denk hierbij even aan het "houtsprokkelen op zondag" zoals in een ander topic aan de orde kwam. Misschien gaat deze dame hierover ook nog uitspraken doen. Of kent ze haar bijbel niet zo goed?
Nou heb ik christen van het kaliber Lilian Janse al niet hoog staan, maar dit soort zaken veroorzaken dat mijn "achting" voor zo ver die er was tot diep onder het nulpunt is gedaald.

Groet

kiks
Kabouters bestaan niet, maar ze hebben wel rode puntmutsjes.
http://www.pumbo.nl/boek/volwassengeloof" onclick="window.open(this.href);return false;
The Prophet
Bevlogen
Contacteer:

Re: SGP en herinvoering doodstraf

Bericht door The Prophet »

Over abortus:
Website SGP schreef:Het menselijk leven is een kostbaar geschenk van God. We mogen daar niet achteloos aan voorbij gaan, alsof een nieuw mensenleven enkel een ‘klompje cellen’ is. Ook blijft het leven waardevol wanneer een mens aan het einde van het leven met veel pijn en moeite geconfronteerd wordt. Hoe moeilijk de omstandigheden ook kunnen zijn: het besef dat het leven van de mens een geschenk is, maakt duidelijk dat we op een verantwoorde manier om moeten gaan met het broze en vergankelijke leven. Een geschenk kapot maken voor de ogen van de Gever, is een slag in Zijn gezicht. Een overheid die toestaat dat pril kinderleven, leven met een handicap of leven in de laatste fase wordt gedood, gaat eraan voorbij dat God Zelf de Gever van ieder mensenleven is.
Over de doodstraf:
Website SGP schreef: De visie van de SGP op de doodstraf heeft dus alles te maken met de hoge waarde die zij aan het menselijk leven toekent. De hoge waarde van het leven brengt voor de SGP met zich, dat zij tegen abortus en euthanasie is, maar óók dat zij voorstander is van de doodstraf. Bij een bewust vergrijp tegen het menselijk leven, kan de hoogste straf gerechtvaardigd zijn.
Ik kan die twee dingen niet met elkaar rijmen. Blijkbaar de SGP zelf wel.
Omni Padhni Disney Iceman Acme Leary Marx Illuminatus Christus Clark
Karssenberg
Banned

Bericht door Karssenberg »

The Prophet schreef:
Ik kan die twee dingen niet met elkaar rijmen. Blijkbaar de SGP zelf wel.
Nou, ik kan ze wel met elkaar rijmen, ook al ben ik het niet zonder meer eens met beide. Maar je kunt wel onderscheid maken tussen wederrechtelijke doodslag en uitvoering van doodstraf vanwege een wettige overheid. Dat is dezelfde verhouding als tussen diefstal en het opleggen van een geldboete. Het eerste begrippenpaar is natuurlijk heel ingrijpend en omomkeerbaar, vergeleken met het tweede. Maar je hebt geen juridisch besef, als je het onderscheid tussen doodslag en doodstraf niet ziet. Dit onderscheid hangt samen met het al of niet erkennen, dat er een overheid is, die het recht heeft om misdaden te bestraffen.
Nogmaals: ik zeg hiermee niet, dat ik voor de doodstraf ben.
Wie de waarheid spreekt hoeft niet bang te zijn voor tegenspraak.
MoreTime
Bevlogen

Bericht door MoreTime »

Wat heftig van Lilian Janse om dat te zeggen! Als ik het probeer te begrijpen, kan ik alleen maar concluderen dat streng orthodoxe christenen gewoon 'numb', gevoelloos zijn geworden voor het lot van de ongelovige medemens.
Ook al zegt men vaak anders, het is eenvoudig niet zo. Als je van jezelf weet dat het met jou wel snor zit, en een ander wil niet luisteren naar jouw 'evangelie', dan ga je de ander minachten. Dit zie je in de bijbel ook terugkomen. Dan ga je schelden (adderengebroed) of je klopt het stof demonstratief van je kleren alvorens een hele stad verloren te laten gaan.

Die houding is de enige waarin ik me kan voorstellen dat je zelf beul kunt zijn. Wat iemand anders je dan ook heeft aangedaan, en wellicht in een vlaag van woede zou ik ook iemand dood kunnen wensen, maar als je zo ronduit kunt zeggen een doodstraf persoonlijk te kunnen uitvoeren, dan vind ik dat behoorlijk beangstigend.

Ik zou zeggen, kijk eens naar de documentaire Into the Abyss van Werner Herzog, waarin gesproken wordt met gevangenen in Death Row en waar je ziet hoe een hedendaagse Amerikaanse beul geen leven meer heeft door wroeging, een dominee emotioneel wordt voor de camera omdat het wel een mens is die je het leven ontneemt, etc.

Laten we hopen dat ze niet weet waarover ze het heeft, maar gewoon uit dommigheid zulke uitspraken doet. Anders zou je kijk op de SGP alleen maar grimmiger worden.

Zou ze de universele verklaring van de rechten van de mens wel onderschrijven? Ik betwijfel het...
"Het goede leven is een leven ingegeven door liefde en geleid door kennis.", Bertrand Russell.
dikkemick
Adelaar

Bericht door dikkemick »

Karssenberg schreef: Nogmaals: ik zeg hiermee niet, dat ik voor de doodstraf ben.
Dat vind ik wat vreemd. Als getrouw bijbelgelovige zou je achter je God moeten staan.
De zondvloed lijkt me het beste voorbeeld van hoe God over misdaden denkt.

Genesis 9:6: “Vergiet iemand het bloed van de mens, door de mens zal diens bloed vergoten worden;
want naar het beeld van God heeft Hij de mens gemaakt”. Dit vers spreekt over een moordenaar,
iemand die bewust en gewelddadig andermans bloed vergiet, wat resulteert in de dood. God
geeft hier de mens het gezag, het recht en de plicht om de moordenaar te doden.

Dus jij, Karssenberg gaat tegen de wet van jouw God in?
Logic will get you from A to B. Imagination will take you everywhere. Zulks is om moverende reden evident!
Einstein/Mick
Fish
Ontoombaar

Bericht door Fish »

Karssenberg schreef: en uitvoering van doodstraf vanwege een wettige overheid.

knip:

dat er een overheid is, die het recht heeft om misdaden te bestraffen.
Zoals in Duitsland in de eerste helft van de vorige eeuw?
Het goddelijke onderscheidt zich niet van het niet bestaande.
Henry II
Bevlogen

Bericht door Henry II »

De hoge waarde van het leven brengt voor de SGP met zich, dat zij tegen abortus en euthanasie is, maar óók dat zij voorstander is van de doodstraf. Bij een bewust vergrijp tegen het menselijk leven, kan de hoogste straf gerechtvaardigd zijn.
En onder bewust vergrijp tegen het menselijk leven valt dan ook abortus en euthanasie. Bij verkrachting heb je dan misschien geluk dat de dader dood wordt gemaakt, maar wel jammer dat je zijn kind moet opvoeden. En een spiraaltje mag dan ook niet, omdat je dan bewust een bevruchte eicel laat afsterven. En weten ze al hoe de doodstraf moet worden uitgevoerd. Op veilige afstand door een beul, of door het gooien van stenen door de verzamelde goegemeente. Ik vat het ook niet. Het leven is van zoveel waarde, dat de dader wordt doodgemaakt. Ik zou denken dat de wraak aan hun Heere zou zijn. Of willen ze dan Amerikaanse toestanden, waarbij je er na 30 jaar achter komt dat de dader niet de dader was. Zelfs in de VS wordt de doodstraf steeds minder uitgevoerd vanwege ethische en praktische bezware, maar de SGP wil hem hier weer terug hebben.
Vraag niet hoe het kan, maar profiteer ervan.
dikkemick
Adelaar

Bericht door dikkemick »

Henry II schreef: En onder bewust vergrijp tegen het menselijk leven valt dan ook abortus en euthanasie. Bij verkrachting heb je dan misschien geluk dat de dader dood wordt gemaakt, maar wel jammer dat je zijn kind moet opvoeden. En een spiraaltje mag dan ook niet, omdat je dan bewust een bevruchte eicel laat afsterven. En weten ze al hoe de doodstraf moet worden uitgevoerd. Op veilige afstand door een beul, of door het gooien van stenen door de verzamelde goegemeente. Ik vat het ook niet. Het leven is van zoveel waarde, dat de dader wordt doodgemaakt. Ik zou denken dat de wraak aan hun Heere zou zijn. Of willen ze dan Amerikaanse toestanden, waarbij je er na 30 jaar achter komt dat de dader niet de dader was. Zelfs in de VS wordt de doodstraf steeds minder uitgevoerd vanwege ethische en praktische bezware, maar de SGP wil hem hier weer terug hebben.
Even zonder vraagtekens omdat ik hier mijn toetsenbordindeling niet kan wijzigen...
Maar beseffen deze goedgelovigen dan niet dat God de grootste aborteur is.
1 Op de 4 vrouwen krijgt te maken met een miskraam. En aangezien ik op SGP/geboortekaartjes altijd lees± `Met dank aan God...` is Hij degene die bepaalt of een zwangerschap voldragen wordt of niet.
Logic will get you from A to B. Imagination will take you everywhere. Zulks is om moverende reden evident!
Einstein/Mick
Henry II
Bevlogen

Bericht door Henry II »

Dat is de dualiteit in hun godsbeeld denk ik. Enerezijds gaan ze uit van god op het hoogste niveau, die het heelal heeft geschapen en de natuur heeft bedacht en het vervolgens op zijn beloop laat. Anderzijds geloven ze in een god die zich uit in vage bewoordingen en zich bezighoudt met hoe ze de natuur gebruiken en of ze wel niet te vaak sex hebben en met wie. Enerzijds omarmen ze de wetenschap die ze toont hoe prachtig de schepping in elkaar zit, anderzijds zijn ze druk met het onderdrukken van alle gevoelens die het gevolg daarvan zijn. Maar goed, dit gaat over de doodstraf en niet over dualiteit van god. Zullen het eens hebben over het bewust schaden van menselijk leven door het niet inenten van kinderen. Staat er ook doodstraf op nalatigheid? Als je iemand geen water geeft als hij sterft van de dorst, als je iemand geen medicijnen geeft als die ziek is, als je iemand niet inent als je weet dat hij dan een grote kans loopt om doodziek te worden? Of is het dan ineens weer wel god die bepaalt of jij besmet wordt met een ziekte, waar allang een pilletje tegen is gevonden. Ik heb ook wel eens een tekst gelezen over het lijden bij het stervensproces, waarbij glashard werd gezegd dat je daar blij mee moest zijn, omdat je dan kon meelijden met lijden van christus. Misschien zijn daar de denkbeelden al wat over afgezwakt. En dat verhaal over de overheid als uitvoerende instantie, de overheid dat zijn wijzelf. Dat is niet een wolk gas die in de lucht zweeft. Wij bepalen zelf hoe de overheid handelt. Dus als de doodstraf moet worden ingevoerd en uitgevoerd, dan is dat de bevolking die daarvoor kiest. Het lijkt net alsof de SGP zich onderwerpt aan de overheid, omdat die door god is ingesteld, wat ook lange tijd zo werd uitgedragen. Romeinen 13 of zo? WEl weer een reden om niet te stemmen op zo'n reactionaire partij.
Fish
Ontoombaar

Bericht door Fish »

dikkemick schreef: Even zonder vraagtekens omdat ik hier mijn toetsenbordindeling niet kan wijzigen...
Staat je toetsenbord soms op 'Nederlands' in plaats van 'Verenigde Staten (internationaal)'?
Het goddelijke onderscheidt zich niet van het niet bestaande.
dikkemick
Adelaar

Bericht door dikkemick »

Fish schreef:
dikkemick schreef: Even zonder vraagtekens omdat ik hier mijn toetsenbordindeling niet kan wijzigen...
Staat je toetsenbord soms op 'Nederlands' in plaats van 'Verenigde Staten (internationaal)'?
Klopte wrschl. wel, maar op het "werk" kan ik dit niet veranderen (behalve opnieuw opstarten)

Hier overigens een andere link: http://www.telegraaf.nl/binnenland/2316 ... raf__.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Humaan is ze overigens wel!
De doodstraf moet snel en pijnloos zijn, benadrukt Janse in gesprek met Omroep Zeeland. ,,Ik denk dan aan een schot ofzo, in de beslotenheid van de gevangenis, want het moet geen show worden."
Einstein/Mick
Maria
Moderator

Bericht door Maria »

De doodstraf in de wereld.

Standpunten binnen het christendom
http://nl.wikipedia.org/wiki/Doodstraf#Christendom" onclick="window.open(this.href);return false;

Het zg. christelijke USA bevindt zich in illuster gezelschap.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Doodstraf# ... wereldwijd" onclick="window.open(this.href);return false;
Zo ook dus deze mevrouw die de doodsstraf wil herinvoeren.

Karssenberg schreef: Dit onderscheid hangt samen met het al of niet erkennen, dat er een overheid is, die het recht heeft om misdaden te bestraffen.
Waar valt Lilian nu onder?
Wie zijn nu de overheden?
Lilian Janse schreef: Ja, ook zíjn leven is van God gegeven, maar iemand die zulke gruwelijke dingen doet, heeft al zijn rechten verspeeld. (...)
De Heere geeft en Lilian wil wel nemen.
Het klinkt misschien hard, maar ik geloof dat ik - zolang ik het vreselijke lot van zijn slachtoffers maar in gedachten houd - zelf de beul zou kunnen zijn."
Ja.. ze zou het kunnen als ze haar wraakgedachten maar levend houdt.
Goede humor versplintert de gesneden beelden in ons hoofd. - Frank Bosman.
Samante
Ervaren pen

Bericht door Samante »

Ik vind het een beetje een sneue geloofsopvatting van die SGP.

Aan de ene kant geloven ze dat je niet mag oordelen. Aan de andere kant dat God almachtig is en daarnaast dat je niet mag doden.
Wat doen ze? Ze oordelen (lees: veroordelen) iemand tot de dood en geven daarmee aan dat God niet bij machte is om dat doodvonnis zelf uit te voeren.
Albert Einstein: "Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal."
dikkemick
Adelaar

Bericht door dikkemick »

Samante schreef:Ik vind het een beetje een sneue geloofsopvatting van die SGP.

Aan de ene kant geloven ze dat je niet mag oordelen. Aan de andere kant dat God almachtig is en daarnaast dat je niet mag doden.
Wat doen ze? Ze oordelen (lees: veroordelen) iemand tot de dood en geven daarmee aan dat God niet bij machte is om dat doodvonnis zelf uit te voeren.
Correct!
De schijnheilige spagaat!
Einstein/Mick
Henry II
Bevlogen

Bericht door Henry II »

,,Ik denk dan aan een schot ofzo, in de beslotenheid van de gevangenis, want het moet geen show worden."
Niks beslotenheid ! Als er een doodstraf wordt voltrokken, dan moeten de slachtoffers de daders stenigen. Dat geeft hun ook een gevoel van wraak en voldoening. Straks krijg je hetzelfde als mensen die het slachten van dieren zielig vinden, omdat dit stiekem in een slachthuis gebeurt. Nee, open en bloot, of helemaal niet.
Plaats reactie