Daar moet ik even over nadenken. Er wordt vaak gezegd dat evangelisatie niet nodig is - in de kerk dus - omdat God toch wel de mensen roept en geloof schenkt die Hij wil. Dat ligt in de lijn van het Calvinistische denken over predestinatie.doctorwho schreef:Ik begrijp best dat voor een gelovig persoon evangelisatie als een goede zaak gezien wordt. Redding en ter meerdere eer en glorie dus een win win situatie.
Echter ik ben van mening dat een algoede en almachtige god daar geen enkele behoefte aan zal hebben daar dit niet in lijn ligt met almacht.
Kortom al dan niet bewust is het iets wat je voor eigen gemoedsrust doet.
Dan is het gevolg dat de evangelisatie alleen maar een oefening voor de kerk zelf is. In feite wordt dan geëvangeliseerd aan gelovigen.
Ik zelf ben zeer terughoudend met evangelisatie. Ik geloof dat een persoonlijk gesprek met iemand die al in de richting van het Christelijk geloof op zoek is, veel meer waarde heeft.
Ik "doe" het dus eigenlijk niet, en dus zeker niet voor mijn gemoedsrust. Ik slaap prima.
Maar er zijn volgens mij mensen die de "roeping" voelen het evangelie met anderen te delen, op allerlei manieren. En ik accepteer dat als "hun" roeping. Vandaar mijn reactie op Facebook over de dominees die evangeliseerden met de 4-daagse.
Termen als "redding ter meerdere glorie etc." snap ik niet eens.
Wel ben ik het ermee eens, dat niemand ooit moet denken dat God het nodig heeft, dat wij opdringerig iedereen maar aanspreken op hun geloof. Hier en daar vind ik dat ook buitensporig en dus ongewenst.