Dominee, ik ben zo bang voor de hel...

Opvallende zaken, schokkende gebeurtenissen, bizarre verhalen enz. Valt je iets op in de media zet deze artikelen dan hier!!

Moderator: Moderators

Maria
Moderator

Re: Dominee, ik ben zo bang voor de hel...

Bericht door Maria »

De angst voor de hel heb ik zelf niet zozeer gehad.
Meer voor het doodgaan.
Verder gingen de gedachten meestal niet.
Wel rondom me heen geproefd.
Ik was als kind heel gelovig en ook heel invoelend, wat nooit naar buiten kwam;
Je moest wel, verstandelijk, wilde je niet ten onder gaan in "goddeloosheid".
Maar met de ernst en zwaarmoedigheid, die me al heel jong verbood leuke wereldlijke dingen voor mezelf te wensen en alles wat er te wensen was, te verstandelijken, en gericht te hebben op de toekomst en de eeuwigheid.
Mede ook, omdat er voor heel veel nu eenmaal geen geld was met 7 kinderen;
Was het heel gewoon, dat je niet teveel aan "aardse goederen" mocht hangen. :?

Nu moet ik zeggen, dat mijn eigen ouders op een andere manier streng waren en niet gericht op angst voor de hel.
En dat het heel veel met mijn eigen manier van denken, het zich ontwikkelende invoelen en karakter te maken had.
Ik heb dit alles heel anders beleefd dan mijn broers en zusters.
Goede humor versplintert de gesneden beelden in ons hoofd. - Frank Bosman.
Boskabouter
Ervaren pen

Bericht door Boskabouter »

dikkemick schreef:Gelukkig is voor veel christenen de hemel HOT en de hel COLD. Steeds meer gematigde christenen geloven wel in de hemel, niet in de hel.
En dan heb je nog de katholieken, die geloofsregels prima weten te combineren met een prettig leven. Tot en met de vorige paus aan toe, is onder katholieken het idee populair geworden dat er wel een hel is, maar dat die leeg staat.
Intellect is onzichtbaar voor hem die het zelf niet heeft.
(A. Schopenhauer)
PietV.
Erelid

Bericht door PietV. »

Boskabouter schreef: En dan heb je nog de katholieken, die geloofsregels prima weten te combineren met een prettig leven. Tot en met de vorige paus aan toe, is onder katholieken het idee populair geworden dat er wel een hel is, maar dat die leeg staat.
Zoiets, de plek waar god niet is. Hij woont elders dus je komt hem daar niet tegen. Fijn zou ik zeggen, lekker rustig zonder dat aandachtsgeile opperwezen.
Religie: Jezelf elke dag voorliegen tot je erin gaat geloven!
Boskabouter
Ervaren pen

PietV. schreef:
Boskabouter schreef: En dan heb je nog de katholieken, die geloofsregels prima weten te combineren met een prettig leven. Tot en met de vorige paus aan toe, is onder katholieken het idee populair geworden dat er wel een hel is, maar dat die leeg staat.
Zoiets, de plek waar god niet is. Hij woont elders dus je komt hem daar niet tegen. Fijn zou ik zeggen, lekker rustig zonder dat aandachtsgeile opperwezen.
:D ik denk niet dat lege-hel-gelovige katholieken dat precies bedoelen
(A. Schopenhauer)
dikkemick
Adelaar

Bericht door dikkemick »

Arme duivel. Zit die daar tot in de eeuwigheid moederziel alleen? Misschien moet ik mijn ziel dan maar verkopen...
Logic will get you from A to B. Imagination will take you everywhere. Zulks is evident!
Einstein/Mick
Storm
Bevlogen

Bericht door Storm »

@Boskabouter,
Ook minder orthodoxe protestanten maken zich niet meer druk om een hel, en dat ze daar zullen belanden.
Ik heb dat ook nooit gedaan maar het ontkennen van een hel maakte het aanvaarden van een hemel ook moeilijk. 8-[
The answer my friend is blowing in the wind,the answer is blowing in the wind.
Bob Dylan
Boskabouter
Ervaren pen

Daarom is dat lege-hel concept zo,aantrekkelijk voor veel minder zwaarmoedige christenen :)
(A. Schopenhauer)
Maria
Moderator

Bericht door Maria »

Boskabouter schreef: ........dat er wel een hel is, maar dat die leeg staat.
Aantrekkelijk, tja....
Dat mensen dit geloven is natuurlijk volslagen nonsens en ook niet bijbels.
Niet dat dit een teken is van wensgedachten, maar juist een teken dat er totaal niet wordt nagedacht.
Dit itt. tot zoveel andere moeilijke en niet te accepteren dingen uit de Bijbel, waarbij wel zwaar wordt nagedacht en door kromme redeneringen, hele andere uitkomsten gevonden worden, die men dan wel graag wil en kan geloven.

Het resultaat "lege hel" gedachte kan alleen voortkomen uit een totale blinde vlek.
Storm schreef:Ik heb dat ook nooit gedaan maar het ontkennen van een hel maakte het aanvaarden van een hemel ook moeilijk. 8-
Precies, zoals je hier schrijft.
Peter van Velzen
Site Admin

Bericht door Peter van Velzen »

Hoog sammy kijk omhoog sammy , , , , (iefst tijdens een heldere nacht met nieuwe maan)
Ik wens u alle goeds
Boskabouter
Ervaren pen

Mariakat schreef:Aantrekkelijk, tja....
Dat mensen dit geloven is natuurlijk volslagen nonsens en ook niet bijbels.
Niet dat dit een teken is van wensgedachten, maar juist een teken dat er totaal niet wordt nagedacht.
Dit itt. tot zoveel andere moeilijke en niet te accepteren dingen uit de Bijbel, waarbij wel zwaar wordt nagedacht en door kromme redeneringen, hele andere uitkomsten gevonden worden, die men dan wel graag wil en kan geloven.

Het resultaat "lege hel" gedachte kan alleen voortkomen uit een totale blinde vlek.
:D wat jij wil.
(A. Schopenhauer)
MoreTime
Bevlogen

Bericht door MoreTime »

Wie daar heel herkenbaar over schrijft is Godfried Bomans, heb hem al eerder genoemd. Een samenspraak over zijn katholieke verleden is verschenen onder de titel In de Kou (te vinden in de tweedehands boekenwinkel/kringloop)

Hij is niet boos over zijn religieuze opvoeding of op de katholieke kerk, met deze uitzondering, de angst die je werd aangepraat over de hel. Hij haalt hiervan een sprekend voorbeeld aan, dat ik zo helaas niet bij de hand heb en misschien later nog even citeer.

In ieder geval heeft het hem slapeloze nachten bezorgd als kind, het idee dat je eeuwig brand en dat de eeuwigheid zo vreselijk lang is, dat na een miljoen miljoen jaren er nog geeneens 1% van de eeuwigheid voorbij is.

De meeste christenen geven niet toe in welk een afschuwelijk denkbeeld ze geloven, ze willen er zelf niet over nadenken...
"Het goede leven is een leven ingegeven door liefde en geleid door kennis.", Bertrand Russell.
Wilsophie
Forum fan

Bericht door Wilsophie »

Ik begrijp nog steeds niet waarom in die refokringen nooit eens goed wordt uitgelegd dat het woord "hades" of "sheool" staat voor het dodenrijk en helaas vertaald is in veel gevallen in "hel". Kennelijk schept men genoegen dat een niet gereformeerde overledene rechtstreeks naar een plaats gaat die men "hel" noemt en hoe men die inricht mag de refo zelf bedenken.
Ieder mens gaat naar het dodenrijk en dat staat ook zo in de Bijbel.
Boskabouter
Ervaren pen

Wilsophie schreef: Ieder mens gaat naar het dodenrijk en dat staat ook zo in de Bijbel.
Ik geloof je direct. Over dat dat in de Bijbel staat dan. Wat ik echter fascinerend zou vinden, is als je wil uitleggen waarop de zekerheid gebaseerd is waarmee je dit "feit" hier stelt. Zou je dat willen vertellen?
(A. Schopenhauer)
PietV.
Erelid

Bericht door PietV. »

Storm schreef: Ook minder orthodoxe protestanten maken zich niet meer druk om een hel, en dat ze daar zullen belanden.
Ik heb dat ook nooit gedaan maar het ontkennen van een hel maakte het aanvaarden van een hemel ook moeilijk. 8-[
Het klinkt heel simpel, maar toch zit er achter jouw stelling een stevig verhaal. Niet vanuit het perspectief van iemand die geen van beide bestemmingen op Schiphol tegenkomt. Maar het lijkt er wel op dat moderne gelovigen hier niet mee uit de voeten kunnen. In hun ideaal beeld is het feest aan de overkant. Je hoort ze er nooit over. Zijn ze bang voor gek te worden versleten? Ook de moderne leer van de katholieke kerk richt zich op twee plaatsen. De zwavelputten en eeuwige straffen zijn vervangen door plek a met god en plek b zonder god. Het klinkt neutraler en het middeleeuwse karakter gaat uit beeld.
Religie: Jezelf elke dag voorliegen tot je erin gaat geloven!
Maria
Moderator

Bericht door Maria »

PietV. schreef:De zwavelputten en eeuwige straffen zijn vervangen door plek a met god en plek b zonder god.
Ook deze houden we erin.
Plaats reactie