de essentie van het Christendom

Christendom en Judaïsme, contradicties in de bijbel, de ethiek van de bijbel etc..

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Rereformed
Moderator
Contacteer:

Re: de essentie van het Christendom

Bericht door Rereformed »

Peter van Velzen schreef:Als jij dus met de essentie van het Christendom hetzelfde bedoelt, dan vraag jij dus - mijns inziens - naar de reden waarom mensen het Christendom willen. Ik weet niet of Christenen zelf goed kunnen uitleggen waarom ze dit willen. Wij die dat niet (meer) willen, kunnen dat wellicht nog minder.

Ik kan mij nog wel herinneren waarom ik - tussen mijn twintigste en mijn dertigste - nog lange tijd in een god heb willen geloven. Ik wilde dat er iemand was, die zeker stelde dat het goede het kwade zou overwinnen.

Echter: Of dit een belangrijke reden is waarom mensen godsdiensten willen dat weet ik niet. Dat kan immers voor elk mens verschillend zijn, en de meeste mensen hebben daar wellicht nog niet eens over nagedacht, laat staan een uitspraak gedaan.

Excuses dat mijn reactoe een dag later komt dan bedoelt.

Je bijdrage snijdt flink hout deze keer. Maar volgens mij ben je onnodig voorzichtig om te stellen dat de reden tot geloof te diep in de grond zou zitten om naar boven gehaald te kunnen worden, en al helemaal wanneer je veronderstelt dat ongelovig geworden personen (= personen die alles juist heel lang overdacht hebben) het nog minder kunnen begrijpen.

Dat geloof geheel geboetseerd wordt door psychische behoeften/instincten, is iets wat sinds Feuerbach nu juist glashelder is.

Job hierboven is een goede illustratie van hoe het in de praktijk werkt in de religie: wanneer de religieuze boodschap waar je mee opgegroeid bent door de mand valt maar de behoefte aan religie blijft, past de mens de aloude boodschap aan op een manier die zijn psyche bevredigt.

Uit ieder 'getuigenis' dat je in elke opwekkingskerk of evangelisatietractaat kunt horen kun je altijd horen dat het geloof het antwoord is op negativiteit waarin iemand in zijn/haar leven tot over de oren in gedompeld is. Voor mij is de kern achter het christelijk geloof de negative kijk op het leven. Dat het christelijk geloof daaruit redt is enkel ogenschijnlijk. Een geloof dat dit leven vies maakt en het doel verplaatst naar een ingebeeld hiernamaals, dat als onderdeel ook nog een plaats voor de eeuwige wraakneming bevat, is nihilistisch.
Born OK the first time
Aton
Diehard

Bericht door Aton »

Rereformed schreef: Job hierboven is een goede illustratie van hoe het in de praktijk werkt in de religie: wanneer de religieuze boodschap waar je mee opgegroeid bent door de mand valt maar de behoefte aan religie blijft, past de mens de aloude boodschap aan op een manier die zijn psyche bevredigt.
Ik denk niet dat dit de bedoeling of de reden is van Job's laatste post. Ik ben het zelfs grotendeels met hem eens. Men mag echter niet de motivatie van het O.T. met het N.T. vergelijken. Deze staan totaal los van elkaar, hoe krampachtig de eerste kerkvaders ook maar getracht hebben deze twee delen aan elkaar te breien. Het O.T. had volgens mij de bedoeling om van een ratatouille van semitische stammen onder één vlag te krijgen door voor hen een gemeenschappelijke voorgeschiedenis te verzinnen door van elke etnische groep wat samen in één stoofpotje te gooien met één godheid. Het O.T. is een joods boek en het N.T. daarentegen is een Grieks boek, aanvankelijk geschreven voor Grieksdenkende ( pagan-) joden in dezelfde lijn met de reeds bestaande mysteriescholen. Tot nu toe kunnen we stellen dat Paulus hier het startschot gegeven heeft met een van de joodse vrijheidsstrijders een andere invulling te geven. Laten we al eens beginnen met alles wat ' Hij heeft dit en dat gezegd en dit en dat gedaan' naast de reeds bestaande teksten uit de verschillende mysteriescholen vergelijken en dan zien we dat dit alles reeds gezegd en gedaan was. Hoe kan je bv. de uitspraak in Luk.9:60 letterlijk nemen ? Men nam dit toen ook niet letterlijk. Het is pas later dat de eerste kerkvaders dit als letterlijk verkochten, zelfs moesten ze hier en daar gehele happen herschrijven en er zelfs hele postpakketten bijschrijven. Wat niet in hun verzonnen dogma's paste heeft men gewoon links laten liggen. Het N.T. is Helleens gedachtegoed van toen wat thuis hoort in de grot van Plato.
Uit ieder 'getuigenis' dat je in elke opwekkingskerk of evangelisatietractaat kunt horen kun je altijd horen dat het geloof het antwoord is op negativiteit waarin iemand in zijn/haar leven tot over de oren in gedompeld is. Voor mij is de kern achter het christelijk geloof de negative kijk op het leven. Dat het christelijk geloof daaruit redt is enkel ogenschijnlijk. Een geloof dat dit leven vies maakt en het doel verplaatst naar een ingebeeld hiernamaals, dat als onderdeel ook nog een plaats voor de eeuwige wraakneming bevat, is nihilistisch.
Daar ben ik het zeker met je eens, maar daar zit Augustinus voor een groot deel tussen. :wink:
Rereformed
Moderator
Contacteer:

Aton schreef:Hoe kan je bv. de uitspraak in Luk.9:60 letterlijk nemen ? Men nam dit toen ook niet letterlijk.
Dat lijkt me nogal evident. Maar ik zie niet in hoe dit van enige relevantie is voor de kwestie letterlijk/figuurlijk. Wanneer ik erop hamer dat de oorspronkelijke schrijvers zaken zoals God en wonderen en hiernamaals, en Satan en demonen, engelen enz letterlijk opvatten betekent dat geenszins dat men niet figuurlijk spreken zou kunnen opmerken wanneer het duidelijk figuurlijk bedoeld is.
Het is pas later dat de eerste kerkvaders dit als letterlijk verkochten, zelfs moesten ze hier en daar gehele happen herschrijven en er zelfs hele postpakketten bijschrijven.
Dit? Wat dit?
De letterlijke opstanding van Jezus, om maar iets centraals te noemen, is al door Matteüs, Lucas en Johannes verkocht, dus eerder dan de kerkvaders, al zou ik er wel in mee kunnen komen als je hierop zou antwoorden dat ze allemaal uit de tweede eeuw stammen.

Wat betreft je opmerkingen over Paulus ben ik het helemaal met je eens. Maar Paulus leefde dan ook in een tijd dat die evangeliën nog niet bestonden.
Wat niet in hun verzonnen dogma's paste heeft men gewoon links laten liggen. Het N.T. is Helleens gedachtegoed van toen wat thuis hoort in de grot van Plato.
Maar Plato voor de massa (zoals Nietzsche het christendom noemde) heeft wel degelijk een hoop letterlijks nodig. Vandaar dat de gnostiek ook het onderspit dolf.
Aton schreef:
Een geloof dat dit leven vies maakt en het doel verplaatst naar een ingebeeld hiernamaals, is nihilistisch.
Daar ben ik het zeker met je eens, maar daar zit Augustinus voor een groot deel tussen. :wink:
Enkel een late schakel. Zoals je al opmerkte is het NT al Helleens gedachtengoed uit de grot van Plato.
Born OK the first time
Aton
Diehard

Bericht door Aton »

Rereformed schreef: Dat lijkt me nogal evident. Maar ik zie niet in hoe dit van enige relevantie is voor de kwestie letterlijk/figuurlijk. Wanneer ik erop hamer dat de oorspronkelijke schrijvers zaken zoals God en wonderen en hiernamaals, en Satan en demonen, engelen enz letterlijk opvatten betekent dat geenszins dat men niet figuurlijk spreken zou kunnen opmerken wanneer het duidelijk figuurlijk bedoeld is.
Ik had het daar duidelijk niet over. Lees mijn post nog maar eens voor je weer begint te hameren.
Dit? Wat dit?
Van beeldspraak een werkelijkheid maken.
De letterlijke opstanding van Jezus, om maar iets centraals te noemen, is al door Matteüs, Lucas en Johannes verkocht, dus eerder dan de kerkvaders, al zou ik er wel in mee kunnen komen als je hierop zou antwoorden dat ze allemaal uit de tweede eeuw stammen.
Laten we er nog van uitgaan dat het meeste reeds in de eerste eeuw geschreven is, maar dat de originele teksten waren weet je gewoon niet. ALLE N.T. - auteurs waren Griekssprekende joden uit de diaspora wat totaal haaks staat op het Joods-Hebreeuwse denken. Opstanding hoort in de Griekse wereld en is aanvankelijk louter figuurlijk bedoeld. Het is pas later via de Roomse kerkvaders als feit verkocht.
Wat betreft je opmerkingen over Paulus ben ik het helemaal met je eens. Maar Paulus leefde dan ook in een tijd dat die evangeliën nog niet bestonden.
Aha ! Paulus ( of eventueel de denktank ' Paulus' ) heeft de aanzet gegeven voor deze joodse mysterieschool en het zijn deze adepten van deze joodse mysterieschool die de evangelies geschreven hebben, die dan weer later geredigeerd zijn en waar teveel gnosis-tekst in zat verbannen als ketters.
Maar Plato voor de massa (zoals Nietzsche het christendom noemde) heeft wel degelijk een hoop letterlijk nodig. Vandaar dat de gnostiek ook het onderspit dolf.
Dat was niet de reden. Elke mysteriegemeenschap had zijn mening en verschilde zelfs binnen deze scholen. Dogma's of bestuur bestond hierin niet en dat heeft deze gnostische gemeenschappen de das om gedaan. Dit bracht verdeeldheid en opstanden in het Rijk. En juist, het volk kon door gebrek aan inzicht ( gnosis ) niet steeds volgen. De boer moest iets tastbaars in handen hebben. Vandaar de stichting ( Nicea ) van de Roomse kerk met een centraal bestuur en de nodige "aanpassingen".
Job
Banned

Bericht door Job »

Rereformed schreef:
Job schreef: Dat het letterlijk staat, wil niet zeggen dat het letterlijk gebeurd is, zoals het er staat.
Uiteraard. Iedere moderne ongelovige weet dat.
Nou, dat betwijfel ik. En als dat zo wel is dan trekken ze daar ook nog verkeerde conclusies uit.
rereformed schreef:
Daar ging het toen niet om de volgelingen letterlijke beschrijving te geven van wat er toen was gebeurd, in historische zin; dat er letterlijk Jezus lichaam uit de dood is opgestaan en tot leven kwam.
Dat is juist jouw kromme moderne interpretatie die aantoonbaar onjuist is.
Integendeel, deze opvatting is aantoonbaar juist.
Wanneer echt letterlijk een lijk tot leven zou zijn gekomen, zou het niet meer dan een mirakel zijn en bovendien is dit een héél onjoodse gedachte. Theologisch gezien is het ook een onmogelijkheid; nm. wat biologisch niet kan, kan theologisch ook niet. Bovendien, geen enkele jood zou op zo'n gedachte komen. En de Evangeliën zijn van A tot Z aantoonbaar joodse geschriften, Ook al komen er verschillende elementen in voor die je ook kunt vinden in het omringende heidendom van destijds.
Zoals ik al in het verleden op dit forum al heb aanggegeven, is dat zulke gedachten in de gehele joodse bijbel niet voorkomen. Als er over dood gesproken wordt, heeft het te maken met 'dood', midden in het menselijk leven, wat de kwaliteit leven niet waard is. Egypte betekent letterlijk 'doodsland'.
rereformed schreef:
Om te begrijpen wat er is bedoeld... Bij het verhaal van de Opstanding van Christus gaat het niet om Jezus van Nazareth, maar om zijn tijdgenoten die niet berustten in Zijn dood, maar 'stonden weer op'.
Fijn dat je er een happy end aan kan geven.
Indien dit de essentie is van het christelijk geloof dan zijn we meteen uitgepraat in dit topic. Het heeft geen relevantie voor de moderne mens.
Heeft heel erg veel relevantie voor de moderne mens.
De onderstaande opmerking van jou vind ik erg amusant:
rereformed schreef:Jouw uitleg is goedbedoelde gnostiek maar heeft geen stevige benen om op te staan.
Wat ik schreef heeft totaal geen raakvlakken met gnostiek. In de verste verte niet.
rereformed schreef:
Job schreef:
Rereformed schreef:Maar vertel me eens wat de christelijke leer dan is.

Ik hou me niet zozeer bezig met de christelijke leer en dogma's. Wél met bijbelexegese.
Hoe kun je me slechter verstaan. ik vraag niet naar dogma's, maar naar de inhoud en basis van jouw religieus geloof.
Namelijk, een verhaal, of het verhaal kán over jouw gaan, het kan je wel, of niet aanspreken.
En verder iets met je doen. Het kan je in beweging zetten, op een spoor brengen, je veranderen, als mens.
Dan krijgt het verhaal handen en voeten in deze werkelijkheid; dan wordt het een werkelijkheid, tastbaar, voelbaar, ja zelfs letterlijk, zo zelfs alsof je een vinger in de wond kunt leggen.

Job
"De geest is niet in het ik maar tussen ik en jij"
(Martin Buber)
Rereformed
Moderator
Contacteer:

Aton schreef: Ik had het daar duidelijk niet over. Lees mijn post nog maar eens voor je weer begint te hameren.
Voor een goede discussie had je beter even iets kunnen verduidelijken.
Aton schreef:
Dit? Wat dit?
Van beeldspraak een werkelijkheid maken.
Dat is al even vaag.
Aton schreef:
Opstanding hoort in de Griekse wereld en is aanvankelijk louter figuurlijk bedoeld. Het is pas later via de Roomse kerkvaders als feit verkocht.
Het opstandingsgeloof met beloning en straf komt uit het zoroastrianisme, evenals satan en demonen, en apocalyptiek. Al deze zaken slopen al eeuwen voor het christelijk geloof het joodse geloof binnen. Het opstandingsgeloof is het duidelijkst te zien in Daniël 12, dat goed laat zien dat het gestimuleerd werd door martelaarschap en vervolging, een situatie die op de één of andere manier rechtgezet moest worden. De joodse opvatting van de opstanding verschilde van de Griekse opvatting in dat men een opstanding van het lichaam verwachtte. Martelaren zouden komen te zitten op hemelse tronen om te heersen. De Grieken geloofden in onsterfelijkheid van de ziel. Dat is moeilijk een opstandingsgeloof te noemen.

Dat de opstanding oorspronkelijk figuurlijk bedoeld is is absoluut niet waar. De eerste keizer van China liet al het terracotta leger en hofhouding vervaardigen voor het hiernamaals, en de Egyptische farao's namen ook vanalles mee. Soms werden vrouwen en slaven letterlijk gedood om mee te gaan en van dienst te zijn in het hiernamaals.
Aton schreef:
Aha ! Paulus ( of eventueel de denktank ' Paulus' ) heeft de aanzet gegeven voor deze joodse mysterieschool en het zijn deze adepten van deze joodse mysterieschool die de evangelies geschreven hebben, die dan weer later geredigeerd zijn en waar teveel gnosis-tekst in zat verbannen als ketters.
Precies. Paulus was een zeer gehelleniseerde jood.
Maar jij maakt mij niet wijs dat Paulus enkel in een figuurlijke opstanding geloofde.
Aton schreef:
Maar Plato voor de massa (zoals Nietzsche het christendom noemde) heeft wel degelijk een hoop letterlijk nodig. Vandaar dat de gnostiek ook het onderspit dolf.
En juist, het volk kon door gebrek aan inzicht ( gnosis ) niet steeds volgen. De boer moest iets tastbaars in handen hebben. Vandaar de stichting ( Nicea ) van de Roomse kerk met een centraal bestuur en de nodige "aanpassingen".
Dat begon al veel eerder dan Nicea, oftewel met de geboorte van het evangelie van Marcus.
Born OK the first time
Rereformed
Moderator
Contacteer:

Job schreef:
Rereformed schreef:
Job schreef: Dat het letterlijk staat, wil niet zeggen dat het letterlijk gebeurd is, zoals het er staat.
Uiteraard. Iedere moderne ongelovige weet dat.
Nou, dat betwijfel ik. En als dat zo wel is dan trekken ze daar ook nog verkeerde conclusies uit.
Je vat niet dat je je uitdrukt op een manier die je niet bedoelt. Dat de evangeliën een letterlijke opstanding van Jezus aan de man proberen te brengen is iedere lezer van de afgelopen 1900 jaar wel duidelijk geweest. Dat ongelovigen het verhaal niet geloven is ook overduidelijk.

Wat jij ons op de mouw wil spelden is dat de evangeliën als metaforen gelezen dienen te worden, omdat ze zo bedoeld zijn. Indien de evangelieschrijvers dat doen door een verhaal van een opgestane Jezus die zijn opstanding aan een scepticus bewijst door deze persoon de gelegenheid te geven hem te betasten, en door de opgestane Jezus te laten eten en drinken, hebben ze dat wel op de domst mogelijke manier duidelijk gemaakt. Het is eenvoudig een doorslaggevend argument dat het letterlijk bedoeld wordt, en het kan nog aangevuld worden met verhalen van een graf dat verzegeld was en bewaakt werd dat open ging en leeg was en een verhaal van een hemelvaart.

Job schreef:Daar ging het toen niet om de volgelingen letterlijke beschrijving te geven van wat er toen was gebeurd, in historische zin; dat er letterlijk Jezus lichaam uit de dood is opgestaan en tot leven kwam... deze opvatting is aantoonbaar juist.
Wanneer echt letterlijk een lijk tot leven zou zijn gekomen, zou het niet meer dan een mirakel zijn
In de ijzertijd is er absoluut niets tegen op een mirakel. Het opstandingsgeloof vereist uiteraard dat je in een mirakel kunt geloven, maar dat was en is nog steeds voor vrijwel alle mensen geen overkomelijk bezwaar. Maar de opstanding van Jezus wordt in het NT helemaal niet gezien als 'enkel een mirakel'. Zijn opstanding is de garantie voor gelovers dat ze eveneens zo op zullen staan. Paulus bouwt daar hele theologiën op. En zoals ik al eerder opmerkte laat hij ook weten dat indien Jezus niet is opgestaan christenen tot de beklagenswaardigste mensen behoren.
en bovendien is dit een héél onjoodse gedachte.
Ook dát is niet waar. Er was zoals de evangeliën en Handelingen duidelijk maakt een groepering van Sadduceeën die de opstanding verwierp, maar de Farizeeën en het gewone volk geloofde algemeen in de opstanding, zoals ik in de vorige post al heb opgemerkt.
Wat nieuw was was dat de opstanding van Jezus niet 'op de jongste dag' plaatsvond, maar in advance. Maar ook dat was geen overkomelijk probleem voor velen. De evangeliën laten bijvoorbeeld dit weten: "Koning Herodes hoorde van Jezus, want zijn naam was overal bekend geworden. Sommigen zeiden: ‘Johannes de Doper is opgewekt uit de dood en daardoor beschikt hij over zulke wonderbaarlijke krachten.’ Maar anderen zeiden: ‘Het is Elia,’ en weer anderen zeiden: ‘Hij is een profeet zoals die er vroeger waren.’ Toen Herodes dit allemaal hoorde, zei hij: ‘Het is Johannes, die ik heb onthoofd, die weer is opgestaan."
Theologisch gezien is het ook een onmogelijkheid; nm. wat biologisch niet kan, kan theologisch ook niet.
Ja, daarom zijn er ook zoveel mensen die het christelijk geloof opgeven. Interessant dat het bij je begint te dagen.
Hoe naief moet je zijn om niet te begrijpen dat mensen in de tijd van de Romeinen niet de biologie van tegenwoordig beheersten? De kerkvader Clement van Rome geloofde bijvoorbeeld letterlijk in de mythe van de Fenix, http://www.vision.org/visionmedia/legen ... 50364.aspx" onclick="window.open(this.href);return false;.
Bovendien, geen enkele jood zou op zo'n gedachte komen.
Wel, iedereen kon het, zelfs koning Herodes kwam op het idee. :wink: Je moet je bijbel maar eens gaan lezen. Het staat zelfs in twee evangeliën: Marcus 6 en Lucas 9
En de Evangeliën zijn van A tot Z aantoonbaar joodse geschriften, Ook al komen er verschillende elementen in voor die je ook kunt vinden in het omringende heidendom van destijds.
Ook dat heb je weer uit een boekje van Labuschagne ofzo. Er zijn geen serieuze theologen die het hier met je eens zijn. Maar dat mag Aton aan je uitleggen want ik word moe.
Het is grappig, tegen Aton moet ik argumenteren dat de geschriften duidelijk veel joods hebben, en tegen jou moet ik beargumenteren dat ze vol van hellenistische ideeën zijn. Komt het dan niet bij jullie op dat het uiteraard een mengelmoesje is van beide?
Zoals ik al in het verleden op dit forum al heb aangegeven, is dat zulke gedachten in de gehele joodse bijbel niet voorkomen.
Inderdaad komt de opstanding niet voor in het OT, behalve dan in het boek Daniël. Het is een late ontwikkeling, maar wel één die al plaatsvond vóór de tijd van het NT.
Job schreef: [De metafoor opstanding ]Heeft heel erg veel relevantie voor de moderne mens.
Dank je wel voor deze geweldige uiteenzetting ervan.
Job schreef:De onderstaande opmerking van jou vind ik erg amusant:
rereformed schreef:Jouw uitleg is goedbedoelde gnostiek maar heeft geen stevige benen om op te staan.
Wat ik schreef heeft totaal geen raakvlakken met gnostiek. In de verste verte niet.
Ook fijn te weten. Kun je me vertellen welke boeken jouw zienswijze dan wel hebben bepaald? Want dat een preker jou je buitenissige opvattingen heeft aangepraat is overduidelijk. Ik zou dat boek of die boeken graag ook zelf doornemen en becommentariëren.

Job schreef:
Rereformed schreef:Wat is de inhoud en basis van jouw religieus geloof.
Namelijk, een verhaal, of het verhaal kán over jouw gaan, het kan je wel, of niet aanspreken.
En verder iets met je doen. Het kan je in beweging zetten, op een spoor brengen, je veranderen, als mens.
Dan krijgt het verhaal handen en voeten in deze werkelijkheid; dan wordt het een werkelijkheid, tastbaar, voelbaar, ja zelfs letterlijk, zo zelfs alsof je een vinger in de wond kunt leggen.
Dat past goed in de kerk van de hofpredikant waar we een topic over hebben. :)
http://www.freethinker.nl/forum/viewtop ... 43&t=11716" onclick="window.open(this.href);return false;
Born OK the first time
Job
Banned

Bericht door Job »

Rereformed schreef: Job hierboven is een goede illustratie van hoe het in de praktijk werkt in de religie: wanneer de religieuze boodschap waar je mee opgegroeid bent door de mand valt maar de behoefte aan religie blijft, past de mens de aloude boodschap aan op een manier die zijn psyche bevredigt.
"Leuk" reref. dat je over mij met anderen van gedachten wisselt.
Je kunt er een leuke draai aan geven, maar je weet net zo goed als ik dat het zo niet werkt.
Het heeft niets te maken met 'aanpassen aan zijn psyche'.
Het gaat niet om 'door de mand vallen' van mijn religieuze beeld waarmee ik ben opgegroeid,
maar ik ben verlost van een hoop ballast. Mijn geloof is niet ondermijnd maar 'schoongebrand' (een term van Han Adriaanse, hoogleraar theologie.) En dat komt voornamelijk door de moderne bijbelexegese, maar ook door de (bijbel)wetenschap.

Job
(Martin Buber)
Job
Banned

Bericht door Job »

Rereformed schreef:Je vat niet dat je je uitdrukt op een manier die je niet bedoelt. Dat de evangeliën een letterlijke opstanding van Jezus aan de man proberen te brengen is iedere lezer van de afgelopen 1900 jaar wel duidelijk geweest. Dat ongelovigen het verhaal niet geloven is ook overduidelijk.
Dat je nog steeds niet begrijpt of niet wil begrijpen waar het de Evangelisten om te doen is, is ook duidelijk. De Evangelisten probeerden niet de letterlijke opstanding aan de man te brengen, wel het latere (vroege) christendom van na Chalcedon en Nicea waarbij het accent verschoven was van een sterven (dood) en opstaan tijdens een mensenleven naar een fysiek sterven en het opstaan en verder leven in een hiernamaals. Dat laatste is typisch kenmerkend voor de christelijke traditionele kerkelijke leer. Maar deze gedachte heeft geen wortels in het NT, laat staan in het O.T.

Job
(Martin Buber)
Rereformed
Moderator
Contacteer:

Job schreef:Het heeft niets te maken met 'aanpassen aan zijn psyche'.
Het gaat niet om 'door de mand vallen' van mijn religieuze beeld waarmee ik ben opgegroeid,
maar ik ben verlost van een hoop ballast. Mijn geloof is niet ondermijnd maar 'schoongebrand' (een term van Han Adriaanse, hoogleraar theologie.)
Tsja, zolang je de illusie kunt koesteren dat de evangeliën bedoeld zijn als metafoor valt er inderdaad niets door de mand.
Wanneer geef je mij een lijstje (bijbel)wetenschap boeken waarop je je zienswijzen baseert?
Born OK the first time
Boskabouter
Ervaren pen

Bericht door Boskabouter »

Wie geen behoefte heeft aan het religieuze vocabulair heeft ook geen boodschap aan discussies over "oorspronkelijke bedoelingen" e.d., tenzij je toevallig theoloog bent natuurlijk.

Voor wie om welke reden dan ook wel behoefte heeft aan het religieuze vocabulair, maar niet aan een soort waarheids-fundament in Bijbel of credo/dogmatiek, levert de christelijke religie nu al een kleine 20 eeuwen een heel Europees, joods-hellenistisch, platoons en later ook aristoteliaans, vocabulair. Juist zo bruikbaar, omdat het flexibel is. Wie, heel modern christelijk, een geloof leeft dat hijzelf "vroeg kerkelijk" noemt, zou door de vroege kerk zijn uitgestoten, en niet veel later op een brandstapel zijn gegooid. Dat zegt iets over religieuze intolerantie natuurlijk, maar vooral iets over de flexibiliteit van deze religie (die niet anders is dan die van enig andere bekende religie). Het werkt nu juist omdat een fundering in de empirisch te onderzoeken werkelijkheid ontbreekt. Vergelijk dat met zoiets als wiskunde: hoewel daarin enorme ontwikkelingen worden doorgemaakt, verandert aan betekenis vaak opvallend weinig. De stelling van Pythagoras betekende in de tijd van Pythagoras hetzelfde als vandaag (los van de religieuze connotatie die Pythagoras er aan toevoegde). In religies, ook in het christendom, is dat domweg niet aan de orde.

Voor wie helemaal niets met religie heeft, en voor wie probeert te leven in het geloof dat zijn religie een soort empirische waarheid als fundament heeft, kan dat lastig zijn, en dat is begrijpelijk, maar levert verder geen relevante argumenten op, omdat naar een discussie gezocht wordt die er simpelweg niet is. Het is een beetje alsof je door het Rijks loopt, de Nachtwacht waardeert en dan in een discussie wordt gezogen door iemand die vindt dat jij de Nachtwacht niet kan of mag waarderen als je niet gelooft dat deze "waar" is. Wat is "waar" aan een schilderij? Even veel, of even weinig, als aan een religie. Zoeken naar die "waarheid" is minstens oppervlakkig, en vaak betekenisloos. Frustrerend voor wie die waarheid nodig heeft in zijn leven, of voor wie de onwaarheid van belang vindt. Maar dat is niet het probleem van de religie of degene die zich bedient van religieus vocabulair.

Echt interessant, hoewel soms wat onaangenaam in de communicatie, vind ik mensen die niet alleen behoefte hebben aan het christelijk vocabulair, en aan een soort waarheids-fundament daarin, maar die dan ook nog eens de behoefte voelen een totaal onmogelijke kunstgreep uit te halen: eisen dat de moderne, post 19e-eeuwse, interpretatie eigenlijk ook de bedoeling was van mensen 20 eeuwen geleden. Interessant als de baron van Munchausen die zichzelf uit een moeras trok.
Intellect is onzichtbaar voor hem die het zelf niet heeft.
(A. Schopenhauer)
Rereformed
Moderator
Contacteer:

Job schreef:
Rereformed schreef:Je vat niet dat je je uitdrukt op een manier die je niet bedoelt. Dat de evangeliën een letterlijke opstanding van Jezus aan de man proberen te brengen is iedere lezer van de afgelopen 1900 jaar wel duidelijk geweest. Dat ongelovigen het verhaal niet geloven is ook overduidelijk.
Dat je nog steeds niet begrijpt of niet wil begrijpen waar het de Evangelisten om te doen is, is ook duidelijk.
Nee, Job, dat vat je juist helemaal niet. Ik ontken niet dat de evangelisten ook bedoelen dat het verhaal existentiële gevolgen voor je heeft, dat het je pakt en je leven verandert. Dat heeft geen gelovige ooit tegengesproken. Ik zeg alleen dat de evangelisten wel degelijk bedoelden letterlijke gebeurtenissen te beschrijven.
De Evangelisten probeerden niet de letterlijke opstanding aan de man te brengen
Geweldige onderbouwing weer. :(
Born OK the first time
Rereformed
Moderator
Contacteer:

Boskabouter schreef:Wie geen behoefte heeft aan het religieuze vocabulair heeft ook geen boodschap aan discussies over "oorspronkelijke bedoelingen" e.d., tenzij je toevallig theoloog bent natuurlijk.
Toevallig ben ik een theoloog. :lol:
Echt interessant, hoewel soms wat onaangenaam in de communicatie, vind ik mensen die niet alleen behoefte hebben aan het christelijk vocabulair, en aan een soort waarheids-fundament daarin, maar die dan ook nog eens de behoefte voelen een totaal onmogelijke kunstgreep uit te halen: eisen dat de moderne, post 19e-eeuwse, interpretatie eigenlijk ook de bedoeling was van mensen 20 eeuwen geleden. Interessant als de baron van Munchausen die zichzelf uit een moeras trok.

Wellicht interessant dat iemand in staat is dit te doen én zich intellectueel eerlijk te noemen. Daarom vraag ik Job ook om zijn bronnen, want hem kan ik er wel voor vergeven.
Born OK the first time
Job
Banned

Bericht door Job »

Rereformed schreef:
Job schreef:Het heeft niets te maken met 'aanpassen aan zijn psyche'.
maar ik ben verlost van een hoop ballast. Mijn geloof is niet ondermijnd maar 'schoongebrand' (een term van Han Adriaanse, hoogleraar theologie.)
Tsja, zolang je de illusie kunt koesteren dat de evangeliën bedoeld zijn als metafoor valt er inderdaad niets door de mand.
Wanneer geef je mij een lijstje (bijbel)wetenschap boeken waarop je je zienswijzen baseert?
Ik sta daar niet alleen in:
http://www.cip.nl/artikel/36498/Hofpred ... d-bestuurt" onclick="window.open(this.href);return false;

Deze link werd al hierboven door anderen gegeven. Het klinkt mij als heel vertrouwd.

Kuitert; Hendrikse; Cees den Heyer...enz...
Verschillende exegeten van de Amsterdamse School, zoals bijv. Karel Deurlo...
Vanuit katholieke zijde; André Lascaris; Pius Drijvers...En diverse protestante en katholieke theologen/exegeten enz.
Joodse exegeten...Buber, Rosenzweig...
Ik heb thuis een kast vol van staan.

En natuurlijk de bijbel zelf in verschillende vertalingen

Job

(P.S.; Reref. Lees ook even mijn onderschrift.)
(Martin Buber)
Boskabouter
Ervaren pen

Bericht door Boskabouter »

Rereformed schreef: Toevallig ben ik een theoloog. :lol:
Het was geen toeval dat theologen nog even apart noemde :D
Intellect is onzichtbaar voor hem die het zelf niet heeft.
(A. Schopenhauer)
Plaats reactie