HenkM schreef:En dat weer, lijkt me, roept mogelijk vraagtekens op bij andere uitspraken van de Waal. Het gebrek aan begrip voor de (militante) atheïst. Het gebrek aan begrip voor het niet langer pikken van de eeuwenoude DOGMA'S van de kerk(en) en hersenspoeling daaropvolgend.
Wat ziet hij nog meer niet? Of geeft, wat hij wel ziet, een verkeerde interpretatie?
Ik vind het jammer.
Ja, ergens is het wel jammer, want waarom zou iemand die geen wetenschapper is, maar gespecialiseerd en bovendien uiterst begaafd in het boetseren van de publieke opinie, niet
juist op deze manier mogen optreden?
Wellicht onderkent hij diepere drijfveren van een Hitchens correct: "Dogmatists have one advantage: they are poor listeners ... This ensures sparkling conversations when different kinds of them get together the way male birds gather at “leks” to display splendid plumage for visiting females. It almost makes one believe in the argumentative theory, according to which human reasoning didn’t evolve for the sake of truth, but rather to shine in discussion."
Maar ik zie niet in hoe je zoiets kan aanvoeren tegen iemand die het helemaal nooit te doen is geweest om als koele wetenschapper te werk te gaan, maar wiens levenswerk juist het beïnvloeden van de publieke opinie is. Ook vind ik het raar dat hij zich maar zo bar weinig inleeft in mensen die in een religieus klimaat van 'boven de rivieren', het puriteinse Engeland of in de VS zijn opgegroeid of moeten leven. Het feit dat je zelf een religieuze achtergrond hebt die je kan karakteriseren als 'bon vivant' leven en met taferelen van Brueghel en Bosch waar vooral carnaval gevierd wordt, moet je toch niet blind maken voor de andere kant van het religieuze verhaal. Of is het er hem enkel om te doen om aan te geven dat hij hoog boven het gekibbel staat?
In het artikel laat de Waal weten dat hij er niet in gelooft dat via retoriek en debat mensen van mening veranderen. Ik denk dat hij wat dat betreft het bij het verkeerde eind heeft. De retoriek heeft een veel grotere invloed op het denken van mensen dan de objectieve resultaten van de wetenschap, op dezelfde manier als dat mensen honderd maal vaker een krant lezen dan een wetenschappelijk boek. Dat de boekgeloven de retoriek tot in de puntjes beheersen is juist de reden waarom het aloude religieuze geloof zo taai is en het eeuwenlang volhoudt nieuwe inzichten die het wetenschapelijk onderzoek allang heeft opgeleverd te blokkeren.
Wat hij nog meer niet ziet? "God isn’t a fun topic", schrijft hij. En dat is zijn grootste blinde vlek. Alweer vreemd, aangezien hij het schrijft nadat hij een "circus-like atmosphere" beschreven heeft.
Maar op het eind van het artikel laat hij dit weten: "The only voice of reason in Puebla was that of Dan Dennett, who spoke about religion not as something hateful but rather as a phenomenon that begs investigation as part of human society, human nature even. Clearly, religion is man-made, so the question is what good does it do for us. Are we born to believe and, if so, why? Dennett is not as sure as the neo-atheists with whom he is often lumped together that religion is irrational or that the world would be a better place if its demise were hastened, noting, “I am still agnostic about that.”
Dit is volgens mij het belangrijkste punt dat hij naar voren wil brengen, en imho een punt om naar te luisteren.
Aan de andere kant: ooit opende Siger hier een topic over Dan Dennett (
Daniel Dennett, niets aan ) en riep hij hem uit tot een nietszegger, iets wat ik ook een beetje vond toen ik zijn boek
Breaking the Spell las. Wat is er nu vanzelfsprekender in de moderne wereld als "Religion as a Natural Phenomenon"? In het debat tussen geloof en ongeloof schiet niemand er met deze informatie verder iets mee op.