Je schrijft dat je mij een tijdje met rust hebt gelaten, dat is dan wederzijds en ik begrijp eerlijk gezegd niet waarom je nu dan wel op mijn schrijven reageert, maar goed ik zal zo duidelijk mogelijk proberen te zijn in mijn antwoord aan jou, al heb ik er een hard hoofd in dat je zult begrijpen wat ik zeg.
Oh, ik moet een Leider zijn?

Ik moet jou en anderen gaan vertellen wat ik wil hoe de hele mensheid zou moeten denken en handelen? Dát is nu juist wát ik niet wil! Ik wil dat ieder zelf nadenkt over zijn/haar eigen gedrag én daarnaast over het gedrag van anderen, alsmede nadenkt over wat iemand leest, hoort, ziet of zelfs ruikt of proeft... op een kritische manier kijken naar wát je leest, hoort, ziet, ruikt of proeft.
Wat ik al vijf jaar schrijf en al veel langer (over)denk is dat mensen opgevoed moeten worden en eerst en vooral zichzelf zouden moeten opvoeden. Kritisch leren denken, niet alles maar klakkeloos aannemen wat een "autoriteit" zegt, maar je eigen autoriteit zijn (en nee daarmee zeg ik niet dat iedereen er maar op los moet leven integendeel zelfs) we zouden veel strenger voor onszelf moeten zijn en ook voor anderen...niet in de zin van een wijzend vingertje en straf uit wrakend oogpunt...maar uit Liefde voor- en bescherming van mensen (ook hen die iets verkeerds gedaan hebben). Volwassen mensen hebben een verantwoordelijkheid voor de huidige- en de toekomstige generaties, het bolletje waarop we met allen wonen en al wat daarop leeft. We zijn daarvoor verantwoordelijk vanuit het feit dat wij onszelf als het hoogste dier beschouwen...het dier met verstand. Wat mi tot gevolg zou moeten hebben dat wij allen die verantwoordelijk nemen en daar schort het nogal aan imho.
Het gros van de mensheid legt zijn/haar verantwoordelijkheid graag naast zich neer, heeft liever een Leider die voor hen denkt...beetje logisch want dat krijgen velen met de paplepel ingegoten, hetzij door religie, door autoritaire ouders/omgeving en dictatoriale regimes. Mensen worden vanaf jonge leeftijd afhankelijk gemaakt door hen niet zelf te laten denken, maar door vóór hen te denken en hen voor te kauwen dat wat een autoriteit verkondigd "waar" is - papa zegt, mama zegt, de juf, de dominee, de pastoor, professor, dokter, minister etc. - wel, in tegenstelling tot velen, vielen bij mij al op zeer jonge leeftijd een aantal autoriteiten van hun door henzelf opgerichte voetstuk af en het deed me diep nadenken over mijzelf en anderen. Want als die autortiteiten dan zo fout bezig waren geweest, waarom vond ik dat dan en wát zou ik zelf dan anders/beter moeten doen zo vroeg ik me 10/12 jarige leeftijd af.
Het heeft echter nog tot mijn 47e geduurd voordat ik mijzelf en "Het Systeem" helemaal doorzag.
In die zin komen religie en de mini dictatuur waaruit ik kom elkaar dáár op dat kruispunt elkaar tegen. Zag ik toen pas hoe eng eea is en hoe lang het kan duren voordat je wakker wordt (de meeste mensen worden dat nooit en willen dat ook helemaal niet (meer)... )
Wat ik anders zie dan de meesten is dat ik het kapitalisme net zo goed een dictatuur vind waarin de Leiders bepalen wat het volk moet doen om de economie aan de gang te houden en het volk eveneens brood spelen geven...televisie's, spelletjes, computers ....zie dit (1983):
http://humortv.vara.nl/ca.1549.lenen-lenen-lenen.html" onclick="window.open(this.href);return false; en dat het volk die brood en spelen graag ontvangst neemt zie ik iedere dag om me heen. Dus dat mijn oproep al jarenlang dezelfde is, nl beter onderwijs waarin zelfstandig/kritisch nadenken gestimuleerd wordt, beter opvoeden waarin zelfstandig/kritisch nadenken gestimuleerd wordt, kritisch leren luisteren naar elkaar, kritischer leren lezen, kritischer leren kijken en zelfs ruiken en proeven wat mij betreft. Een meer bewustzijn wakker roepen in mensen, want we doen vele zaken onbewust en ook worden we onbewust gestimuleerd om bijv. geweld normaal te vinden...(we spelen immers maar wat graag die spelletjes

) zonder ons af te vragen wát eea met de hersenen (vaak jonge en niet geheel ontwikkelde hersenen) van mensen doen.
Dus ja, ik wil dat de mensheid meer en kritischer gaat denken, maar ik realiseer mij dondersgoed dat ik een zaadje plant dat misschien ooit bij iemand zal ontkiemen die anders de smalle recht weg in marstempo had blijven lopen, omdat de Leiding hem/haar dat zei te doen. Denk ik daarmee dat ieder mens in staat is om kritisch te denken? Nou nee, alleen al omdat er een groot verschil in IQ, opvoeding, karakter en omgeving van ieder mens is. Wat me wel lijkt, is dat er een streven mag zijn om meer mensen wakker te schudden....meer zaadjes te willen planten in de hoop dat ze ooit zullen ontkiemen en tot een mooie sterke boom uit zullen kunnen groeien. Heb ik een hoger doel voor ogen? Wel enigzins...een mooiere wereld, door meer zelfstandig/kritisch na te denken over de dingen die wijzelf en anderen doen, waardoor de pastoor/dominee niet meer de macht heeft om vrouwen vol te laten pompen met verplichte zaadcellen om de eigen religieuze overtuiging uit te kunnen breiden, of waardoor we nog maar één keer in de zoveel jaar een nieuwe tv kopen ipv ieder jaar weer een grotere en/of plattere ...gewoon in het kader van zuinig opgaan met grondstoffen, of even nadenken voor je weer in je Jeep stapt om boodschappen voor die dag te gaan doen, als we allemaal één spijkerbroek per jaar minder kopen scheelt dat een lading millieuvervuiling. Ik woon in de buurt van het Feijenoordstadion en ik zie om de andere week ladingen auto's in en om mijn wijk parkeren, grote dikke bakken waaruit vaders met hun zonen stappen om naar hun brood en spelen te gaan, met enige regelmaat ook brallend en zuipend en met het geijkte sjaaltje, petje en shirtje ... en ik moet vaak lachen om de houding die die mannen én hun zonen dan aannemen...papa loopt zo, dus hoort het zo! Ik laat het hier maar bij...ik heb geen antwoorden, geen isme voor je...het is hoe ik tegen de maatschappij aankijk en waarover ik mij zorgen maak en waarvan ik wil dat het anders wordt...een forum van 2000 man/vrouw waarop een paar mensen hun stukjes schrijven, hun oproepjes doen....op dit bolletje waarop 7.000.000.000 mensen wonen. Uit verstenliefde, dat is mijn drive!