Nucleaire energie. Veiliger dan zonnepanelen?

Hier kan gedebateerd worden over de nieuwste ontwikkelingen in de wetenschap.

Moderator: Moderators

pallieter
Bevlogen

Re: Nucleaire energie. Veiliger dan zonnepanelen?

Bericht door pallieter »

Je kan toch niet beweren dat het controle organisme tot op Europees niveau onbekwaam is? Zelfs de producenten mopperen maar hebben voorzover ik weet nooit de noodzaak van de controleprocedures zelf in vraag gesteld. Op welke basis kan jij of om het even wie die niet betrokken is beweren dat er geen risico's zijn en het onnodig is de centrale stil te leggen en te onderzoeken, met de bouwplannen bij de hand?

Vind jij dat hele controlesysteem tot en met meetnetwerken overbodig? Zo nee, dan zal er toch een risico zijn waarop dit systeem een antwoord is?
Siger dit is net mijn punt: de contole is meer dan bekwaam. Dus geen slapstick.
En natuurlijk zijn er risico's, maar ook zijn risico's inherent aan onze smaenleving en nog belangerijker vallen de risico's bij nucleare energie in niets bij de risico's van elke andere manier van energieopwekking.

Ik ben wel geïntereseerd in het boek.
De kernlobby's weten steeds af te houden dat kankergevallen door hen veroorzaakt werden. want bewijs maar eens dat de radioactieve stof die iemand inademde net door deze of gene centrale kwam. Dat statistieken laten zien dat er talrijke besmettingsgevallen zijn na een kernongeluk, wijdt men aan toeval: bewijs het oorzakelijke verband maar eens.
Noch ikzelf noch jijzelf hechten veel belang aan complottheoriën. Er zijn voldoende onafhankelijke studies die het te verwachten resultaat perfect bevestigen: relatief beperkte invloed op de gezondheid van de mensen in de buurt. Vooral schildklierkankers.
Je redenering dat andere dingen erger zijn zal je zelf wel een non-argument vinden. Je spreekt over het sluiten van fabrieken als die in Bhopal, als of je het niet ernstig vindt. Ik begrijp niet waarom.
Niet in deze discussie om de heel eenvoudige reden dat elk ander alternatief gevaarlijker is. Dus zeker geen non argument.
Over Bhopal, ik vindt dit heel ernstig. En ik kan je garanderen dat wanneer er een grote brand uitbreekt in de haven van antwerpen, tsernobyl een faits divers zal lijken.

Risico's zijn niet te vermijden, maar wees wel eerlijk en ga niet te voet over een autostrade wandelen omdat in een auto er meer doden vallen. Kernenergie is veiliger dan elk ander alternatief.
"Anti-intellectualisme has been a constant thread winding its way through our political and cultural life, nurtured by the false notion that democracy means that my ignorance is just as good as your knowledge" - Isaac Asimov
Jagang
Ontoombaar

Bericht door Jagang »

Alleen duurt kernenergie ook weer niet eeuwig.
Splijtstoffen raken ook een keer op.
En dan?
‘Als mensen vandaag het geldsysteem begrijpen, dan breekt morgen de revolutie uit.'
Henry Ford
pallieter
Bevlogen

Bericht door pallieter »

Thoriumreactor Jagang. 100% ONMOGELIJK om een kernramp te veroorzaken en nog genoeg thorium voor de komende 650 000 jaar. Eerst nog wel het bestaande kernafval recycleren. Waarschijnlijk heeft men tegen dan zelfs fusie reactoren.

Wel heel raar argument, verder gaan met fossiele die bijna op zijn omdat uranium ooit kan opgeraken. Of dacht je dat een windmolen ons alle energie gaat geven?
"Anti-intellectualisme has been a constant thread winding its way through our political and cultural life, nurtured by the false notion that democracy means that my ignorance is just as good as your knowledge" - Isaac Asimov
Jagang
Ontoombaar

Bericht door Jagang »

pallieter schreef:Thoriumreactor Jagang. 100% ONMOGELIJK om een kernramp te veroorzaken en nog genoeg thorium voor de komende 650 000 jaar.
Oké, goed punt.
Maar 650.000 jaar?
Hoe kom je daaraan?
Eerst nog wel het bestaande kernafval recycleren. Waarschijnlijk heeft men tegen dan zelfs fusie reactoren.
Hmm, voor zover ik weet, schiet de ontwikkeling van fusiereactoren nog niet echt op.
Eerlijk gezegd verbaas ik me er over dat men er nog steeds mee bezig is.
Wel heel raar argument, verder gaan met fossiele die bijna op zijn omdat uranium ooit kan opgeraken. Of dacht je dat een windmolen ons alle energie gaat geven?
Oh, het argument was niet bedoeld om olie als alternatief naar voren te schuiven.
Het was meer een reactie op je stelling dat elke alternatieve vorm van energie gevaarlijker was dan kernenergie.
Wat ik bedoel te zeggen is dat we toch eens iets anders zullen moeten.

Geothermische verwarming van huizen, bijvoorbeeld, om het gasverbruik te drukken.
Zonne- en windenergie voor de elektriciteit, en/of zo'n veilige wondercentrale.
Is een zonnetoren levensvatbaar, in onze contreiën?
Voor mobiliteit vermoed ik dat vloeibare brandstoffen een belangrijke rol zullen (moeten) blijven vervullen.
Algenolie, bijvoorbeeld, dat als gewas niet vecht om ruimte met voedselgewassen.
Elektriciteit en accu's bereiken voor (weg)transport e.d. gewoon niet de benodigde energiedichtheid per volume, waarbij accu's bovendien teveel schaarse grondstoffen vereisen.
Misschien zouden schepen direct op wind en/of zonne-energie kunnen gaan varen.

Ik krijg opeens een gek idee..
Een combi van zonnetoren, waterzuiveringsinstallatie, en algenkwekerij.

En als dat allemaal niet werken kan, hoe denkt men dan over dit blog?
http://www.lowtechmagazine.be/" onclick="window.open(this.href);return false;
‘Als mensen vandaag het geldsysteem begrijpen, dan breekt morgen de revolutie uit.'
Henry Ford
siger

Bericht door siger »

pallieter schreef:Men vindt microscopische scheurtjes en men legt direct alles still zonder rekening te houden met de gigantische economische gevolgen! Dit is verdomme het schoolvoorbeeld van de goede huisvader!
Dus je wil de enorme controlemechanismen rond kernenergie, die bij geen enkele andere energievorm gelden, gebruiken om te bewijzen dat kernenergie veiliger is dan al die andere energievormen. Dat hapert toch een beetje. ALs de techniek veilig is, was de actie van de goede huisbader geweest de centrale niet stil te leggen voor "wat normale haarscheurtjes". Je maakt de reactie "overdreven" maar vindt dat net mooi "huisvaderachtig". Niet redelijk.
pallieter schreef:Doden per terawatt uur:

Coal electricity- China 90
Coal – USA 15
Oil 36 (36% of world energy)
Natural Gas 4 (21% of world energy)
Biofuel/Biomass 12
Peat 12
Solar (rooftop) 0.44 (0.2% of world energy for all solar)
Wind 0.15 (1.6% of world energy)
Hydro 0.10 (europe death rate, 2.2% of world energy)
Hydro - world including Banqiao) 1.4 (about 2500 TWh/yr and 171,000 Banqiao dead)
Nuclear 0.04 (5.9% of world energy)
Dit tabelletje is al eens opgedoken in deze discussie, en na verificatie weerlegd voor wat betreft nuclear. Als ik me goed herinner is het cijfer afgeleid uit een vooropgestelde lage frequentie van kernrampen, die niet klopt met de werkleijkheid, en met het gemak waarmee besmettingsgevallen niet erkend worden. Het zou goed zijn om het topic eens door te lezen, want ik heb niet voldoende energie om dezelfde discussie opnieuw te voeren.
pallieter schreef:Tsernobyl is verdorie een natuurgebied geworden met een diversiteit die we dachten voor altijd kwijt te zijn.
Sorry, maar je laat je hier naaien door onvervalste misinformatie. Verwildering rukt op rond Chernobyl omdat het verboden terrein is voor mensen. Hoe zeer die verwildering de ideale natuur benadert, kan je misschien afleiden uit de berichten dat jagers in het oosten van Duitsland nog steeds radioactief besmette everzwijnen treffen.
pallieter schreef:Thoriumreactor Jagang. 100% ONMOGELIJK om een kernramp te veroorzaken en nog genoeg thorium voor de komende 650 000 jaar. Eerst nog wel het bestaande kernafval recycleren.
Dat was nu net wat men vertelde toen men begon met de huidige kerncentrales, alleen met "oneindig" ipv "650.000". Sta me toe nog even sceptisch te zijn. Zeker als ik net nog las dat rampen altijd mogelijk zijn.
pallieter schreef:Noch ikzelf noch jijzelf hechten veel belang aan complottheoriën. Er zijn voldoende onafhankelijke studies die het te verwachten resultaat perfect bevestigen: relatief beperkte invloed op de gezondheid van de mensen in de buurt. Vooral schildklierkankers.
Ik zie geen complottheorieën. Dat er een machtige electriciteitslobby is ontkent toch niemand neem ik aan? Dat die net als de tabakslobby voorheen alles doet om wetenschappelijke gegevens naar haar hand te zetten zal toch niemand verrassen?

Je redenering over Bhopal en andere rampen houdt echt geen steek, sorry. We hadden beter helemaal geen cynische vergelijkingen gemaakt, maar om een of andere manier heeft kernenergie die drogredenering hard nodig. Ik hoor alleszins nooit verkeersdoden, medische fouten, etc... afdoen met "elders gebeuren ergere dingen".

Het zou bijzonder smakeloos en zelfs pervers zijn aan de slachtoffers van een kinderverkrachter in de Ardeche te vertellen dat de kinderen van Chernobyl er veel erger aan toe zijn. Met kernenergie doet men zulks aanhoudend: "klaag niet over kernrampen, want het kan veel erger."
Jinny

Bericht door Jinny »

Over het zoekraken van de bouwtekeningen, dat is toch wel heel erg knullig.
De vergelijking met een woonhuis is natuurlijk onzinnig, en van grotere bedrijven worden revisie tekeningen gemaakt.
Daar worden alle wijzigingen in de bouw op weergegeven.

En zeker van een kerncentrale zou je toch nog wel willen weten hoe eea door het pand heen loopt.

Nogmaals, je praat niet over een aftands flatje.
heeck
Ontoombaar

Bericht door heeck »

Siger schreef:Ik zie geen complottheorieën. Dat er een machtige electriciteitslobby is ontkent toch niemand neem ik aan? Dat die net als de tabakslobby voorheen alles doet om wetenschappelijke gegevens naar haar hand te zetten zal toch niemand verrassen?
En is de suggestie nu dat niets van wat er wordt gepubliceerd te vertrouwen valt, en dat jij zodoende gelijk zou hebben?
In die vorige discussie heb ik de tijd genomen om dat hele Tsjernobylrapport dat jij aandroeg door te nemen en nog veel meer daarbij.
Dan blijkt dat je uitmuntend in staat bent om argwaan zover op te kloppen dat jij in je eentje kan waar andere belanghebbenden een hele lobby voor nodig hebben.

Maar wie weet werkt het dreigen met kernrampen op een soortgelijke wijze als dreigen met kernwapens en geldt voor beide dat via bevolkingsonrust tot deëscalatie kan worden gekomen :)
Hoogst democratisch maar volkomen los van rationele overwegingen die via het lobby-argument terzijde worden geschoven.

Het wachten is op de eerste brown-outs hier; dat werkt prima als drukmiddel.

Roeland
Begrip is een waan met een warm gevoel. Dus Mijdt Spijt.
pallieter
Bevlogen

Bericht door pallieter »

Siger:
Dus je wil de enorme controlemechanismen rond kernenergie, die bij geen enkele andere energievorm gelden, gebruiken om te bewijzen dat kernenergie veiliger is dan al die andere energievormen. Dat hapert toch een beetje. ALs de techniek veilig is, was de actie van de goede huisbader geweest de centrale niet stil te leggen voor "wat normale haarscheurtjes". Je maakt de reactie "overdreven" maar vindt dat net mooi "huisvaderachtig". Niet redelijk.
Kernenergie is veilig dankzij de extreme controles, wat niet wil zeggen dat er geen risico's zijn. Aleen dat ze heel beperkt zijn. Stellen dat er niets gevaarlijker is dan kernenergie moet je maar eens in Bophal gaan uitleggen. Hoewel je uit de zeer beperkte controles bij chemische fabrieken, volgens jouw logica, kan concluderen dat dit niet gevaarlijk is.

Kernenergie heeft de perceptie heel gevaarlijk te zijn en daarom is men bereid heeeeel veel geld uit te geven voor de beveiliging van deze centrales. Dit wil niet zeggen dat andere alternatieven niet veiliger zijn, gewoon dat er geen geld is om alles zo veilig te maken dan nucleaire.
Dit tabelletje is al eens opgedoken in deze discussie, en na verificatie weerlegd voor wat betreft nuclear. Als ik me goed herinner is het cijfer afgeleid uit een vooropgestelde lage frequentie van kernrampen, die niet klopt met de werkleijkheid, en met het gemak waarmee besmettingsgevallen niet erkend worden. Het zou goed zijn om het topic eens door te lezen, want ik heb niet voldoende energie om dezelfde discussie opnieuw te voeren.
Aangezien de tabel is opgesteld met doden per terrawatt uur zijn de cijfers relatief en dus perfect vergelijkbaar. Ik vindt in dit topic geen wetenschappelijk onderzoek waar deze tabel in weerlegt wordt.
Wel vindt ik volgende terug:
http://www.physics.isu.edu/radinf/np-risk.htm
Risks from reactor accidents are estimated by the rapidly developing science of "probabilistic risk analysis" (PRA). A PRA must be done separately for each power plant (at a cost of $5 million) but we give typical results here: A fuel melt-down might be expected once in 20,000 years of reactor operation. In 2 out of 3 melt-downs there would be no deaths, in 1 out of 5 there would be over 1000 deaths, and in 1 out of 100,000 there would be 50,000 deaths. The average for all meltdowns would be 400 deaths. Since air pollution from coal burning is estimated to be causing 10,000 deaths per year, there would have to be 25 melt-downs each year for nuclear power to be as dangerous as coal burning.
Sorry, maar je laat je hier naaien door onvervalste misinformatie. Verwildering rukt op rond Chernobyl omdat het verboden terrein is voor mensen. Hoe zeer die verwildering de ideale natuur benadert, kan je misschien afleiden uit de berichten dat jagers in het oosten van Duitsland nog steeds radioactief besmette everzwijnen treffen.
Berichten of feiten?
Dat was nu net wat men vertelde toen men begon met de huidige kerncentrales, alleen met "oneindig" ipv "650.000". Sta me toe nog even sceptisch te zijn. Zeker als ik net nog las dat rampen altijd mogelijk zijn.
Wist je trouwens dat voor evolutie men zowel op biologisch gebied als geologisch nog steeds fouten vinden in de evolutie theorie. Ben je dan ook even sceptisch?
Je weet goed genoeg Siger dat kritisch zijn niets te maken heeft met jouw bovenstaand argument: de wetenschap is ooit fout geweest, dus is zij nu ook fout.

Dat rampen met thorium reactoren nog mogelijk zijn geldt enkel voor combinatie reactoren die ook nog met uranium werken:
Projects combining uranium and thorium

Fort St. Vrain Generating Station, a demo HTGR in Colorado, USA, operating from 1977 until 1992, employed enriched uranium fuel that also contained thorium. This resulted in high fuel efficiency because the thorium was converted to uranium and then burnt.
https://www.llnl.gov/str/JulAug04/Smith.html
Thorium reactors would be cheap. The primary cost in nuclear reactors traditionally is the huge safety requirements. Regarding meltdown in a thorium reactor, Rubbia writes, “Both the EA and MF can be effectively protected against military diversions and exhibit an extreme robustness against any conceivable accident, always with benign consequences. In particular the [beta]-decay heat is comparable in both cases and such that it can be passively dissipated in the environment, thus eliminating the risks of “melt-down”. Thorium reactors can breed uranium-233, which can theoretically be used for nuclear weapons. However, denaturing thorium with its isotope, ionium, eliminates the proliferation threat.
Wiki:
However, when used in a breeder-like reactor, unlike uranium-based breeder reactors, thorium requires irradiation and reprocessing before the advantages of thorium-232 can be realized, which makes thorium fuels initially more expensive than uranium fuels.[17] But experts note that "the second thorium reactor may activate a third thorium reactor. This could continue in a chain of reactors for a millennium if we so choose." They add that because of thorium's abundance, it will not be exhausted in 1,000 years.[28]
Je redenering over Bhopal en andere rampen houdt echt geen steek, sorry. We hadden beter helemaal geen cynische vergelijkingen gemaakt, maar om een of andere manier heeft kernenergie die drogredenering hard nodig. Ik hoor alleszins nooit verkeersdoden, medische fouten, etc... afdoen met "elders gebeuren ergere dingen".

Het zou bijzonder smakeloos en zelfs pervers zijn aan de slachtoffers van een kinderverkrachter in de Ardeche te vertellen dat de kinderen van Chernobyl er veel erger aan toe zijn. Met kernenergie doet men zulks aanhoudend: "klaag niet over kernrampen, want het kan veel erger."
Niet indien men zou stellen dat campings voor kinderen moeten verboden worden omdat er een kinderverkrachter ooit op een camping actief is geweest. Kunnen we ineens verder gaan en elke man verbieden in de buurt van een kind te komen.

Zelfde met Bhopal, stellen dat nucleaire centrales moeten sluiten, terwijl de rest van de industriële wereld voor miljoenen doden per jaar zorgt, is hypocriet. Stellen dat bij omschakeling van koolcentrales naar nucleaire centrales, 10 duizenden mensen per jaar niet zouden sterven is een wetenschappelijk feit.

Jagang
Geothermische verwarming van huizen, bijvoorbeeld, om het gasverbruik te drukken.
Zonne- en windenergie voor de elektriciteit, en/of zo'n veilige wondercentrale.
Is een zonnetoren levensvatbaar, in onze contreiën?
Ik bouw geothermische centrales in India. En ja dit is goed als aanvulling, maar zelfs alle alternatieven tesamen zijn niet voldoende voor zelfs maar onze huidige energievraag. Dat we voor auto's, verwarming en piekstroom naar fuell cells op waterstof(zonnetorens, algen, wind,...) en geothermie gaan is een feit. Dat dit voldoende is om de hele energievraag te bedienen is een utopie.

Jim:
Over het zoekraken van de bouwtekeningen, dat is toch wel heel erg knullig.
De vergelijking met een woonhuis is natuurlijk onzinnig, en van grotere bedrijven worden revisie tekeningen gemaakt.

En zeker van een kerncentrale zou je toch nog wel willen weten hoe eea door het pand heen loopt.
Wees gerust het PID (post interventie dossier) bevat wel elke leiding en constructie. Het gaat over de wapeningsplannen van de kuip. Wat belangerijk is bij zo'n constructie is dat zij niet lekt en dat dus geen scheurtjes vormen. Niet de plannen die zouden bewijzen dat er geen scheurtjes mogen vormen of die bewijzen dat de ir een fout heeft gemaakt. Je zal nl. nooit af gaan op plannen om te berekenen of scheurtjes mogelijk zijn! Je gaat controleren of er scheurtjes zijn. Indien je die vindt doen de plannen er eigenlijk niet toe, buiten om te weten wie je gaat aanklagen. Die kuip is nl. vanaf het moment dat je scheurtjes vindt klaar voor de (radioactieve) schroothoop.

Heeck:
Het wachten is op de eerste brown-outs hier; dat werkt prima als drukmiddel.
Inderdaad Heeck, maar aangezien de meeste mensen sterven in ontwikkelingslanden door mijnbouw en extreme smog, trekken we ons dat niet echt aan.
Jinny

Bericht door Jinny »

palletier schreef:
Jim schreef:Over het zoekraken van de bouwtekeningen, dat is toch wel heel erg knullig.

Wees gerust het PID (post interventie dossier) bevat wel elke leiding en constructie. Het gaat over de wapeningsplannen van de kuip. Wat belangerijk is bij zo'n constructie is dat zij niet lekt en dat dus geen scheurtjes vormen. Niet de plannen die zouden bewijzen dat er geen scheurtjes mogen vormen of die bewijzen dat de ir een fout heeft gemaakt. Je zal nl. nooit af gaan op plannen om te berekenen of scheurtjes mogelijk zijn! Je gaat controleren of er scheurtjes zijn. Indien je die vindt doen de plannen er eigenlijk niet toe, buiten om te weten wie je gaat aanklagen. Die kuip is nl. vanaf het moment dat je scheurtjes vindt klaar voor de (radioactieve) schroothoop.
Ik volg deze discussie dus zijdelings, het was mij niet duidelijk geworden dat het de wapeningstekening was die zoek is.
Inderdaad, die is in dit geval van nul en generlei belang.
Yours
Ervaren pen

Bericht door Yours »

Pallieter schreef:
Die kuip is nl. vanaf het moment dat je scheurtjes vindt klaar voor de (radioactieve) schroothoop.
Naast calamiteiten zoals die in Tsjernobyl en Fukushima maak ik mij tevens zorgen over deze radioactieve schroothoop, met name ook in de vorm van ons kernafval: er is daarvoor nu nog steeds geen afdoende oplossing aanwezig. En dit (hoog-)radioactieve afval stapelt zich steeds verder op.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Kernafval" onclick="window.open(this.href);return false;

Ik bedoel maar: het zal mijn tijd wel uit duren maar we zadelen onze toekomstige generaties met dit (zeer) gevaarlijke afval nu al gedurende (tien-)duizenden jaren op.
🕉️ Reïncarnatie is de verbindende factor binnen het bewustzijnsproces van de mens ☯️
Jagang
Ontoombaar

Bericht door Jagang »

pallieter schreef:Jagang

Ik bouw geothermische centrales in India. En ja dit is goed als aanvulling, maar zelfs alle alternatieven tesamen zijn niet voldoende voor zelfs maar onze huidige energievraag. Dat we voor auto's, verwarming en piekstroom naar fuell cells op waterstof(zonnetorens, algen, wind,...) en geothermie gaan is een feit. Dat dit voldoende is om de hele energievraag te bedienen is een utopie.
Maar kan die energievraag bij een (theoretisch) gelijkblijvende bevolking niet omlaag dan?
Zou energie ook slimmer ingezet kunnen worden?

Overigens lijkt waterstof me geen efficiënt middel, en ik heb de neiging om het naast me neer te leggen.
Waterstof is een medium, waarvan het winnen met veel verliezen gepaard gaat.

Waarom zou een geothermische centrale overigens niet evenveel energie kunnen leveren als een kerncentrale?
Het gaat er toch om dat er voldoende hitte wordt gecreëerd om een turbine in beweging te zetten?
Zijn geothermische centrale's hier slechter in?
Henry Ford
heeck
Ontoombaar

Bericht door heeck »

Heeck schreef:Het wachten is op de eerste brown-outs hier; dat werkt prima als drukmiddel.
Pallieter schreef:Inderdaad Heeck, maar aangezien de meeste mensen sterven in ontwikkelingslanden door mijnbouw en extreme smog, trekken we ons dat niet echt aan.
Pallieter,

Goed dat je er de door mij niet bedoelde draai ook aan geeft. Export van hier ongewenste risisco's zou je dat kunnen noemen.
Ik doelde op een aspect dat telkens naar de achtergrond schuift, namelijk dat lopende de tijd wel beslist moet worden omdat electriciteit rantsoeneren door helemaal niemand wordt overwogen en alleen daarom al niet zal gebeuren.

Roeland
Begrip is een waan met een warm gevoel. Dus Mijdt Spijt.
pallieter
Bevlogen

Bericht door pallieter »

Is dat afval wel een probleem Yours. Wel rekening houden met het feit dat niet radioactief afval geen halfwaardetijd kent en dus miljoenen jaren gevaarlijk blijft. Ook global warming mee in rekening brengen.

Het grootste deel kunnen we opwerken, de rest kan bijvoorbeeld in de kleilaag in mol opgeslagen worden. Die ligt er al 36 miljoen jaar, die zal er ook 36.5 miljoen jaar liggen.

Nogmaals, vergelijk het met global warming waarmee we nu onze aardkloot aan het verknoeien zijn voor menselijk leven. Vergelijk het het verzuren van oceanen en afsterven van koralen en je kan niet stellen dat nucleaire energie nog maar in de buurt komt van de ecologische ramp die fossiele brandstof vandaag aan het veroorzaken is.
Jagang
Ontoombaar

Bericht door Jagang »

Over global warming: Zorgen kerncentrale's niet voor een thermodynamische vorm van global warming?
Ik bedoel: Het is de enige vorm van warmte-opwekking die op geen enkele manier gerelateerd is aan de zon, en komt dus bovenop de warmte die we normaliter van de zon ontvangen.

Dus stel je voor dat we allemaal kernenergie hebben, is het global warming-probleem dan opgelost?

Dat er een correlatie is tussen co2 en global warming, wil natuurlijk niet zeggen dat het de (enige) oorzaak is van global warming.
Henry Ford
pallieter
Bevlogen

Bericht door pallieter »

Jagang:
Maar kan die energievraag bij een (theoretisch) gelijkblijvende bevolking niet omlaag dan?
Zou energie ook slimmer ingezet kunnen worden?

Overigens lijkt waterstof me geen efficiënt middel, en ik heb de neiging om het naast me neer te leggen.
Waterstof is een medium, waarvan het winnen met veel verliezen gepaard gaat.

Waarom zou een geothermische centrale overigens niet evenveel energie kunnen leveren als een kerncentrale?
Het gaat er toch om dat er voldoende hitte wordt gecreëerd om een turbine in beweging te zetten?
Zijn geothermische centrale's hier slechter in?
Probleem is prijs Jagang, daarom kan een geothermische centrale enkel maar enkele promille van de energievraag leveren. Voorbeeld: voor een 3 megawatt centrale (nucleaire centrales gaan tot gigawatts, duizenden megawatts) moet je ongeveer 500 000 liter water van 170 graden oppompen per uur!!!! Ga je dieper naar hogere temperaturen kunnen de pompen die hitte niet meer aan en dien je een gat te boren van 10 meter breed en 10 kilometer diep om je turbine rechtstreeks in de put te hangen. Wel dan betaal je ongeveer een 2 a 300 keer meer per kwh.

En laat het energieverbruik spectaculair (factor 1000) dalen ok, maar dan lukt niet met door de kraan dicht te draaien wanneer je je tanden poetst. Dat betekent goedkoop voedsel, werk, reizen, comfort, warmte, cement, bouwen, scheepsvaart, vliegen, ziekenhuizen, auto's, proper water, verlichting,... opgeven. En ook wel China en India uiteggen dat hun bevolking zal moeten verhongeren.
Lost wel ineens de bankencrisis op: die heb je niet meer nodig wanneer je toch geen economie meer hebt.

Heeck:
Goed dat je er de door mij niet bedoelde draai ook aan geeft. Export van hier ongewenste risisco's zou je dat kunnen noemen.
Ik doelde op een aspect dat telkens naar de achtergrond schuift, namelijk dat lopende de tijd wel beslist moet worden omdat electriciteit rantsoeneren door helemaal niemand wordt overwogen en alleen daarom al niet zal gebeuren.
Heel juist Heeck, benieuwd wat de Belgen dan zeggen wanneer volgend jaar de stroom begint uit te vallen:

http://www.knack.be/opinie/vrije-tribun ... 860875.htm
Als de CREG in 2011 een nieuwe studie maakt over de bevoorradingszekerheid van onze energie, stelt de energiewaakhond vast dat al haar aanbevelingen om dringend werk te maken van nieuwe investeringen zoveel jaren later 'grotendeels in de wind zijn geslagen'. 'Koop maar kaarsen', zegt CREG-directeur Dominique Woitrin aan iedereen die het horen wil. 'Wanneer je ze nodig hebt, weet ik niet, maar dat je ze nodig zult hebben, kan ik wel garanderen.'
Jagang:
Over global warming: Zorgen kerncentrale's niet voor een thermodynamische vorm van global warming?
Ik bedoel: Het is de enige vorm van warmte-opwekking die op geen enkele manier gerelateerd is aan de zon, en komt dus bovenop de warmte die we normaliter van de zon ontvangen.

Dus stel je voor dat we allemaal kernenergie hebben, is het global warming-probleem dan opgelost?

Dat er een correlatie is tussen co2 en global warming, wil natuurlijk niet zeggen dat het de (enige) oorzaak is van global warming.
Nop:
Anthropogenic heat
Anthropogenic heat is heat generated by humans and human activity. The American Meteorological Society defines it as "Heat released to the atmosphere as a result of human activities, often involving combustion of fuels. Sources include industrial plants, space heating and cooling, human metabolism, and vehicle exhausts. In cities this source typically contributes 15–50 W m−2 to the local heat balance, and several hundred W m−2 in the center of large cities in cold climates and industrial areas."[6]

Estimates of anthropogenic heat generation can be made by totaling all the energy used for heating and cooling, running appliances, transportation, and industrial processes, plus that directly emitted by human metabolism.

[edit] Environmental impact

Anthropogenic heat is a small influence on rural temperatures, and becomes more significant in dense urban areas.[7] It is one contributor to urban heat islands. Other human-caused effects (such as changes to albedo, or loss of evaporative cooling) that might contribute to urban heat islands are not considered to be anthropogenic heat by this definition.

Anthropogenic heat is a much smaller contributor to global warming than are greenhouse gases.[8] In 2005, although anthropogenic waste heat flux was significantly high in certain urban areas (and can be high regionally. For example, waste heat flux was +0.39 and +0.68 W/m2 for the continental United States and western Europe, respectively) globally it accounted for only 1% of the energy flux created by anthropogenic greenhouse gases. Global forcing from waste heat was 0.028 W/m2 in 2005. This statistic is predicted to rise as urban areas become more widespread.[9]

Although waste heat has been shown to have influence on regional climates,[10] climate forcing from waste heat is not normally calculated in state-of-the-art global climate simulations. Equilibrium climate experiments show statistically significant continental-scale surface warming (0.4–0.9 °C) produced by one 2100 AHF scenario, but not by current or 2040 estimates.[9] Simple global-scale estimates with different growth rates of anthropogenic heat[11] that have been actualized recently[12] show noticeable contributions to global warming, in the following centuries. For example, a 2% p.a. growth rate of waste heat resulted in a 3 degree increase as a lower limit for the year 2300. Meanwhile, this has been confirmed by more refined model calculations.[13]
Edit:
Even verduidelijken: hoewel mensen warmte genereren, is er geen verschil tussen waste heat van een nucleaire en een andere warmtebron. Maakt ongeveer 1% uit vergeleken met broeikasgassen.
Plaats reactie