Reiki van oorsprong geen alternatieve geneeswijze, wat dan wel?

Discussies over Occultisme, Newage, pantheisme, satanisme, sekten, alpha-cursus, alternatieve geneeswijzen, etc..

Moderator: Moderators

Ingi
Ervaren pen

Re: Reiki van oorsprong geen alternatieve geneeswijze, wat dan wel?

Bericht door Ingi »

Petra schreef: 14 jan 2018 10:06
Ingi schreef: 13 jan 2018 21:25
heeck schreef: 13 jan 2018 09:32 Petra,
Skuus voor mijn onoplettendheid.
R.

Ingi,

Zo een extra, buitengewoon krachtig argument ten nadele van Reiki had ik niet kunnen verzinnen.

Roeland
oke waar had ik dit geschreven? Kan het niet meer vinden. Ik wil graag de context lezen.
@R; als je maar sorry zegt en spijt hebt. :lol:

@Ingi:
dat zei je in deze reactie: viewtopic.php?p=541594#p541594
En je bedoelde denk ik planeten i.p.v. planten.

Ik heb overigens ook flink gespeeld met astrologie.(evenals vele andere leukigheden). Waar ik nogal van schrok is dat mensen het behoorlijk serieus kunnen nemen. Dat ze hun astrologische vondsten gaan naleven, zeg maar. Een beetje de omgekeerde wereld. :shock:
Dat er in de sterren staat geschreven dat je een rampjaar tegemoet gaat wordt nog waar ook als je er maar sterk in gelooft.
Ik vind het enig hoor dat ik een vis en een aap ben, zelfs een houtje enzo :) Maar het moet wel voor de gezelligheid blijven.
Als je werkelijk gaat geloven dat je door planeten wordt beïnvloed ga je m.i. te ver. Een zwarte kat is 's avonds net lief als 's morgens en of je zonnetje nou in Mars stond of in Venus; jij maakt je dag, niet die planeet.

Planeten hebben net zoveel invloed op je als planten; zo gek was je verschrijving dus niet. Toeval of ? :wink:
Of eigenlijk als ik erover nadenk.. hebben planten misschien wel meer invloed; al was het maar omdat ze zo gezellig kunnen bloeien.
Dat was dan voor de tijd dat je er kritischer mee werd?

Als iemand mij een rampjaar voorspelt is dat hetzelfde als een Reiki mens zegt tegen iemand met een erge ziekte zegt..je moet Reiki gaan beoefenen dan genees je van je erge ziekte. Net zo onverantwoordelijk uiteindelijk als je het serieus wilt beoefenen. Astrologische berekeningen gaan over bepaalde neigingen betref karakter maar daarmee doe je m.i. niet aan waarzeggerij.

Ik heb het van huis uit meegekregen en soms de sterrenbeelden bestudeerd en ook meer voor de leukigheid. Maar veel meer kan ik er niet mee. Ik denk dat je zelfs Reiki niet meer nodig hebt als je als mens in staat bent terug te keren naar je natuurlijke staat in die zin dat je weer wat meer op je gezonde mensenverstand en intuïtie of van mij part gevoel durft te vertrouwen. Ik heb het zelf ook niet meer zo nodig als dan in het begin, ik ben me meer bewust en ook bezig met Zelfkennis. Je staat sowieso altijd in verbinding en als je vrij voelt dan ga je anders met allerlei obstakels om en blijf je in elke situatie dicht bij dat wat ik dan de bron noem.

Tot dan zijn al dit soort zaken mooie hulpmiddelen en zo moet je ze ook leren zien.
Kennis is nog geen wijsheid. Alle wijsheid begint bij een diep ontzag voor de natuur.
dikkemick
Adelaar

Bericht door dikkemick »

Ingi schreef: 14 jan 2018 14:18
Ja alles is een energieveld toch? Ik kom er zo op terug.
Ik denk inderdaad dat alles energie is (wat energie dan ook in de meest diepe zin mag betekenen). Vaak wordt geadverteerd met 'quantumvelden' en 'quantum-energie'. Meestal door mensen die geen weet hebben van de quantummechanica (en dat zijn er nogal wat!). Waar het om gaat is of de energie waar ze het over hebben overgedragen kan worden van 1 op de andere mens/dier. Energievelden die genezen? Waar komt die energie vandaan en hoe wordt ze opgewekt/overgedragen? Ik denk dat de wetenschap dusdanig gevorderd is, dat ze een heel goed beeld hebben bij deze velden en dat ze deze ook heel goed zouden kunnen meten. Als je die energievelden met je handen kunt overdragen op andere personen, moet je die energie ook kunnen overdragen op meetapparatuur.
Bedenkingen die ik heb hadden betrekking op jouw uitleg dat iemand wel eens een uitspatting kan maken. In dit geval een Freethinker die m.i. ook heel goed wetenschappelijk onderbouwd is heeft wat ik tot nu toe heb uitgevonden een opleidingsinstituut voor astrologische beroepsopleidingen h, een aantal boeken op haar/zijn naam staan en internationale banden en spreekt ook. Dat noem ik geen incidentele uitspatting meer. Daarnaast houdt zij/hij zich nog met wat anderen dingen bezig die m.i. niet wetenschappelijk zijn. Wat betreft die energievelden, diegene zegt dus en dat gaat dan weer over wetenschap dat alles een energieveld is en alles uit een en hetzelfde bestaat.
Ik denk dat het een freethinker is, die het vrije denken even laat varen op sommige momenten. Astrologie is de grootste waanzin gebleken. Beweringen zijn nl. te testen en komen doorgaans niet verder dan toevalstreffers. Naar astrologie is de afgelopen 200 jaar heel veel onderzoek gedaan. Astrologen zelf zijn het onderling nauwelijks met elkaar eens!
Zij/hij legt het dan nog preciseer uit. Wat is dan logischer om te denken dat dat energieveld ook energie bevat alleen in vorm van allerlei delen waar alles uit bestaat en om elkaar heen beweegt. Ik weet niet precies hoe het werkt maar het heeft mijn interesse en ik kijk vaak filmpjes en lees er van alles over. Waarom is het dan zo moeilijk om de vertaalslag te maken en op zijn minst het als een mogelijkheid zien dat iets wat binnen een energieveld aanwezig is energie zou moeten zijn en eventueel ook bewust of onbewust bestuurd zou kunnen worden. En invloed kan hebben op allerlei manieren.
Dan ben ik nog steeds benieuwd naar de manier waarop die energie gestuurd wordt? Stel dat iemand energie via de handen kan laten (door)stromen, dan moet zo iemand in staat zijn apparatuur te doen uitslaan.
Persoonlijk denk ik ook dat zoiets als suggestie en andere psychologische maar ook fysiologische zaken niet eens kunnen gebeuren zonder dat er een verbindende energie ten grondslag ligt. Ik snap bij God ( bij wijze dan) niet wat daar zo onlogisch aan is. Ik vind wetenschap zeker op dit vlak juist heel boeiend. Als ik ergens blij van wordt dan is er iets gebeurd wat mijn blije energie geeft en door een lachbui bv. tot uiting komt. Wat is daar zo raar aan dat het absoluut niet mogelijk zou kunnen zijn?
Een energieveld zonder energie zou het bestaan?
Ja, als ik een mop vertel dan gebruik ik energie (om te praten/ademen etc.), maar op geen enkele wijze wordt deze energie via de geluidsgolven in het lichaam van de ander geabsorbeerd om daar een lacheffect teweeg te brengen.
Wat wel gebeurt is dat er door het lachen stofjes in de hersenen vrijkomen, maar die dragen absoluut niet mijn energie! Als je dit ziet als energieveld zonder energie is dit m.i. misbruik van het woordje energie.

Hier een onderzoek met een verrassend resultaat!
Een reiki-sessie bleek het mentale welzijn van de patiënten significant te verbeteren. Maar dat gold in precies dezelfde mate voor de pseudo-reiki. Vermoedelijk was Catlin er goed in geslaagd om uiterlijke verschillen tussen echt en nep te elimineren. Op het lichamelijk welzijn had de behandeling minder effect. Al boekte de pseudo-reiki als enige een significant resultaat wat betreft ‘physical comfort’. De namaakbehandeling was dus toevallig nog iets effectiever dan de echte. Catlin concludeerde dat men het welzijn van de patiënten kan bevorderen door ze wat extra aandacht te geven.
Logic will get you from A to B. Imagination will take you everywhere. Zulks is om moverende reden evident!
Einstein/Mick
Ingi
Ervaren pen

Bericht door Ingi »

Dikkie
Het onderzoek ken ik, oftewel ik had het gelezen. Ik antwoord je morgen, nu te moe.
Lekker slapen voor straks. :-#
Kennis is nog geen wijsheid. Alle wijsheid begint bij een diep ontzag voor de natuur.
heeck
Ontoombaar

Bericht door heeck »

Ingi schreef:Wat betreft die energievelden, diegene zegt dus en dat gaat dan weer over wetenschap dat alles een energieveld is en alles uit een en hetzelfde bestaat.

Zij/hij legt het dan nog preciseer uit. *) Wat is dan logischer om te denken dat dat energieveld ook energie bevat alleen in vorm van allerlei delen waar alles uit bestaat en om elkaar heen beweegt. Ik weet niet precies hoe het werkt maar het heeft mijn interesse en ik kijk vaak filmpjes en lees er van alles over. Waarom is het dan zo moeilijk om de vertaalslag te maken en op zijn minst het als een mogelijkheid zien dat iets wat binnen een energieveld aanwezig is energie zou moeten zijn en eventueel ook bewust of onbewust bestuurd zou kunnen worden. En invloed kan hebben op allerlei manieren.
Mogelijkheden zien en dan gelijk kwasi-logisch aannemen dat het om werkelijkheden gaat zou ik toegepaste fantasie noemen.

Of zoals ze ook zeggen
Huiden verkopen voor de beer geschoten is.

Dat er Reiki-achtig energetisch kan worden beïnvloed is daarom tot en met heden een fantasie.
Dat er tientallen apparaten zijn waarover hetzelfde wordt beweerd is dus ook berenhuidenbedrog.

Roeland
*)
PS
Wie precies heb je het over, want wat heb ik aan preciezer uitleggen als je niet verwijst naar persoon en/of boek of artikel.
Ik heb zo het vermoeden dat het om Lynn McTaggard gaat. Klopt dat?
In dat geval heb je je stevig bij de neus laten nemen.
R.
Begrip is een waan met een warm gevoel. Dus Mijdt Spijt.
Ingi
Ervaren pen

Bericht door Ingi »

heeck schreef: 15 jan 2018 08:17
Ingi schreef:Wat betreft die energievelden, diegene zegt dus en dat gaat dan weer over wetenschap dat alles een energieveld is en alles uit een en hetzelfde bestaat.

Zij/hij legt het dan nog preciseer uit. *) Wat is dan logischer om te denken dat dat energieveld ook energie bevat alleen in vorm van allerlei delen waar alles uit bestaat en om elkaar heen beweegt. Ik weet niet precies hoe het werkt maar het heeft mijn interesse en ik kijk vaak filmpjes en lees er van alles over. Waarom is het dan zo moeilijk om de vertaalslag te maken en op zijn minst het als een mogelijkheid zien dat iets wat binnen een energieveld aanwezig is energie zou moeten zijn en eventueel ook bewust of onbewust bestuurd zou kunnen worden. En invloed kan hebben op allerlei manieren.
Mogelijkheden zien en dan gelijk kwasi-logisch aannemen dat het om werkelijkheden gaat zou ik toegepaste fantasie noemen.

Of zoals ze ook zeggen
Huiden verkopen voor de beer geschoten is.

Dat er Reiki-achtig energetisch kan worden beïnvloed is daarom tot en met heden een fantasie.
Dat er tientallen apparaten zijn waarover hetzelfde wordt beweerd is dus ook berenhuidenbedrog.

Roeland
*)
PS
Wie precies heb je het over, want wat heb ik aan preciezer uitleggen als je niet verwijst naar persoon en/of boek of artikel.
Ik heb zo het vermoeden dat het om Lynn McTaggard gaat. Klopt dat?
In dat geval heb je je stevig bij de neus laten nemen.
R.
Nee het gaat om een Nederlander, en ik had redenen om te denken dat jij dat bent, maar gezien de materie kan dat eigenlijk niet.
Maar dat was de reden waarom ik je een pb wilde sturen. Ik wil tenslotte geen privacy schenden. Ik zuig dit niet uit mijn duim hoor.
heeck
Ontoombaar

Bericht door heeck »

Ingi schreef:Nee het gaat om een Nederlander, en ik had redenen om te denken dat jij dat bent, maar gezien de materie kan dat eigenlijk niet.
Maar dat was de reden waarom ik je een pb wilde sturen. Ik wil tenslotte geen privacy schenden. Ik zuig dit niet uit mijn duim hoor.
Geef alle referenties en onderbouwing voor wat je beweert gewoon hier in het openbaar, want ze zijn onderdeel van de discussie hier.

En wanneer trek jij je berenhuidenbedrogredeneringen eens in?
R.
Ingi
Ervaren pen

Bericht door Ingi »

@ Dikkemick
Ik had al over dit onderzoek gelezen. Iedereen kan Reiki toepassen, daar is het praktische principe ook op gebaseerd. Je hebt namelijk ook mensen die het kunnen zonder eerst een cursus te doen, dat zjin dan mensen die zich al meteen zelf kunnen afstemmen omdat ze niet gehinderd worden door blokkades die bij een eerste Reiki afstemming verwijderd worden zodat je als kanaal kunt fungeren. Dit leg ik ook altijd van tevoren uit nadat ik dat inzicht had opgedaan. (Een Reiki cursus dient om die vermogens optimaal te wekken, om de handvatten te gebruiken om het te optimaliseren en last not least er verantwoordelijk mee om te gaan en te leren wat je wel en wat je niet mag doen en laten. Want je kunt wel degelijk dingen verkeerd doen met Reiki.)

Dus ook een verpleegster met een grond houding om mensen te helpen en een natuurlijke aanleg zou ook al is het onbewust energie kunnen doorsturen. En rekensommen in je hoofd rekenen..dat maakt al helemaal niet uit bij een hands on behandeling. Je hoeft niets te denken, je handen vormen de verbinding. Zelfs bij een afstandsbehandeling hoeft dat geen echte belemmering te vormen. Dat verklaart nog niet waarom het bij de echte Reiki beoefenaren niet is gelukt, behalve dat ze zich zo gespannen waren dat ze zich zelf wel blokkeerden. En/of dat een behandeling te weinig was om überhaupt wat te bereiken. En ook de ontvankelijkheid en de toestand van de patienten speelt een rol. Uit eigen ervaring met een dierbare weet ik dat een behandeling ook een keer niet aan kan slaan of pas een dag of twee later nadat je dan zelf al besloten hebt om toch maar weer de fysio op te zoeken. En het dan toch niet meer hoeft. Het gaat hier om een bij de HA bekend probleem waar verder verder geen actie voor is vereist. En natuurlijk mag ik niet uitsluiten dat het gewoonweg niet werkte. Als ik iemand incidenteel Reiki geef, gebeurt het ook wel eens dat diegene behalve wat warmte en/of een misschien rustig gevoel verder niets voelt. Of en wat het dan later nog voor uitwerkingen heeft, dat valt helemaal niet te controleren. Reiki is niet iets voor een eenmalige of een paar behandelingen wil je optimale effecten bereiken. De bedoeling is dat er aan de oorzaak gewerkt wordt en die kan veel dieper dan het fysieke gebeuren zitten.

Ik roep niet voor niets dat het geen alternatieve geneeswijze is dus in die zin past het zeker in het onderzoeksresultaat. Het is een leefwijze die je een heel leven kan toepassen. Als je er vandaag mee begint kan het zijn dat je pas na een tijdje ontdekt, hey hier ben ik veranderd..die overtuiging heb ik los gelaten en je merkt dat je je vrijer en gelukkiger voelt....een beter bewijs voor dat het geen alternatieve geneeswijze is wat ik hier probeer duidelijk maken kan ik me niet wensen.

Wat iemand hier roept...kun je het idd beter als een pseudo religie beschouwen....die term zal mij een worst wezen. Ik weet waar ik het over heb en hoef het mezelf niet te bewijzen. Dat het niet geaccepteerd wordt door Freethinker dat is ook niet mijn probleem. Ik wil niets bewijzen hier ook als snap ik dat er hier om gevraagd wordt. Ik wilde met mijn topic duidelijk maken wat het niet is en wat het wel is. Dit onderzoek draagt er weer toe bij. En ik heb er geen probleem mee toe te geven dat er geen bewijzen voor zijn en dat het zweverig klinkt..voor een forum als deze.

Hoe vaak zou ik dat nu niet al gezegd hebben?
dikkemick
Adelaar

Bericht door dikkemick »

Tja, als je er zo in staat wens ik je alle wijsheid m.b.t. reiki toe.
Logic will get you from A to B. Imagination will take you everywhere. Zulks is om moverende reden evident!
Einstein/Mick
heeck
Ontoombaar

Bericht door heeck »

‘Ingi” schreef:Dus ook een verpleegster met een grond houding om mensen te helpen en een natuurlijke aanleg zou ook al is het onbewust energie kunnen doorsturen
Nee Ingi, die energetische fantasie bestaat niet in het echt.

Je bent een zeer keiharde befoefelaarster.

Roeland
dikkemick
Adelaar

Bericht door dikkemick »

heeck schreef: 15 jan 2018 19:53
‘Ingi” schreef:Dus ook een verpleegster met een grond houding om mensen te helpen en een natuurlijke aanleg zou ook al is het onbewust energie kunnen doorsturen
Nee Ingi, die energetische fantasie bestaat niet in het echt.

Je bent een zeer keiharde befoefelaarster.

Roeland
Roeland, Ingi geeft al aan dat het haar allemaal Afbeelding zal wezen.
Einstein/Mick
gerard_m
Superposter

Bericht door gerard_m »

Dit topic illustreert maar weer mooi hoe onnodig groot de kloof is tussen reguliere en niet reguliere behandelingen. De indruk wordt gewekt dat het ene absoluut op wetenschap gestoeld is, en het andere volledig onwerkzaam is. Beiden is onwaar; binnen de reguliere behandelingen wordt lang niet altijd "evidence based" behandeld maar dit hoeft de werking niet in de weg te staan. Ook van allerlei medicatie kan de werking (nog) niet verklaard worden. Het placebo effect is maar één van de voorbeelden. Dat we een effect nog niet goed begrijpen of kunnen meten, betekent niet dat het dus niet kan bestaan.

Omgekeerd wordt in de wereld van niet-reguliere behandelingen een indrukwekkend aantal onzinnige behandelingen aangeboden met pseudo wetenschappelijke namen en termen, die een hoop zoekers op een dwaalspoor brengt. Met een hoop schade tot gevolg. Hoe mystieker de termen, hoe sceptischer een mens zou moeten worden.

Wat nuchterheid zou helpen denk ik.... Een moeder die haar kindje troost, legt haar hand op de zere plek. En het werkt, het kindje wordt rustig. Placebo en suggestie? Zeker. Overdracht van energie? Zeker (al is het maar de warmte uit een hand). Maar het effect is er wel degelijk. Heeft op zich ook niets te maken met alternatief genezen.
De "meesters" die reiki toepassen, passen i.m.o. ongeveer dezelfde techniek toe. Je zou het overdracht van energie kunnen noemen. En het kan zeker helpen bij allerlei klachten leert mijn ervaring. Net als een beetje aandacht of een prettig gesprek een patiënt kan helpen. Zolang er niet meer gewicht aan wordt gegeven dan dit en het mensen niet uit reguliere behandeling weghoudt, is er weinig mis mee.
Een volk dat voor tirannen zwicht, zal meer dan lijf en goed verliezen, dan dooft het licht. (H.M. van Randwijk)
heeck
Ontoombaar

Bericht door heeck »

Ja Dikkemick,
Dat stel ik elke keer als ze weer een energetische blurb laat

Ja Gerard,
Je herhaalt gewoon wat al tig keer is gesteld
Inclusief kusje op de knie, niet terzake planocebo etc.

Omdat iedereen beter kan blijven beseffen dat je met een pendel, een wichelroede of amulet evenveel niets doet als met Reiki of veel duurder energetisch bedrog, komt elke keer tegengas:

Ingi,
Energetische doorgeven is een bedriegelijk verzinsel.

Roeland
Labyrint
Bevlogen

Bericht door Labyrint »

heeck schreef: 15 jan 2018 22:43Ingi,
Energetische doorgeven is een bedriegelijk verzinsel.

Roeland
Kun je dat bewijzen?
2001: "This is a memo that describes how we’re going to take out seven countries in five years, starting with Iraq, and then Syria, Lebanon, Libya, Somalia, Sudan and, finishing off, Iran" (General Wesley Clark 2007)
Ingi
Ervaren pen

Bericht door Ingi »

dikkemick schreef: 15 jan 2018 19:01 Tja, als je er zo in staat wens ik je alle wijsheid m.b.t. reiki toe.
Komt goed.

En algemeen
Wat ik bedoel met het zal me een worst wezen...niet dat het mij niet kan schelen wat wetenschap vind..Ik dacht altijd dat wetenschap de formule had dat wat niet is aangetoond nog niet betekent dat het daarom helemaal niet mogelijk is. Ik kan me ook niet voorstellen dat daar enig belang bij is om gerichter onderzoek te doen.

Wat ik er wel mee bedoel dat je niet honderden duizenden of hoeveel het zijn mensen kunt negeren met hun ervaringen dat ze dat allemaal verzinnen of zich inbeelden. Een onderzoekje met een of twee behandelingetjes staat gewoon in geen enkele verhouding tot waarvoor het is bedoeld en de manier waarop het geacht gewordt te werken.

Niet al deze mensen zijn bedriegers en doen alsof. Ik denk de meeste niet. Infiltreer eens op het Reiki forum dan zul je zien dat ze allemaal heel serieus bezig zijn en niemand kwaad willen en doen. Bedankt in ieder geval voor de moeite. Als je daar niet naar wilt luisteren en ze allemaal voor gek verklaard dan heb ik medelijden omdat mensen blijkbaar helemaal niet meer durven te vertrouwen op hun eigen waarnemingen.

Bedankt voor de moeite in ieder geval.
Laatst gewijzigd door Ingi op 15 jan 2018 23:52, 1 keer totaal gewijzigd.
Ingi
Ervaren pen

Bericht door Ingi »

gerard_m schreef: 15 jan 2018 21:17 Dit topic illustreert maar weer mooi hoe onnodig groot de kloof is tussen reguliere en niet reguliere behandelingen. De indruk wordt gewekt dat het ene absoluut op wetenschap gestoeld is, en het andere volledig onwerkzaam is. Beiden is onwaar; binnen de reguliere behandelingen wordt lang niet altijd "evidence based" behandeld maar dit hoeft de werking niet in de weg te staan. Ook van allerlei medicatie kan de werking (nog) niet verklaard worden. Het placebo effect is maar één van de voorbeelden. Dat we een effect nog niet goed begrijpen of kunnen meten, betekent niet dat het dus niet kan bestaan.

Omgekeerd wordt in de wereld van niet-reguliere behandelingen een indrukwekkend aantal onzinnige behandelingen aangeboden met pseudo wetenschappelijke namen en termen, die een hoop zoekers op een dwaalspoor brengt. Met een hoop schade tot gevolg. Hoe mystieker de termen, hoe sceptischer een mens zou moeten worden.

Wat nuchterheid zou helpen denk ik.... Een moeder die haar kindje troost, legt haar hand op de zere plek. En het werkt, het kindje wordt rustig. Placebo en suggestie? Zeker. Overdracht van energie? Zeker (al is het maar de warmte uit een hand). Maar het effect is er wel degelijk. Heeft op zich ook niets te maken met alternatief genezen.
De "meesters" die reiki toepassen, passen i.m.o. ongeveer dezelfde techniek toe. Je zou het overdracht van energie kunnen noemen. En het kan zeker helpen bij allerlei klachten leert mijn ervaring. Net als een beetje aandacht of een prettig gesprek een patiënt kan helpen. Zolang er niet meer gewicht aan wordt gegeven dan dit en het mensen niet uit reguliere behandeling weghoudt, is er weinig mis mee.
Een wat genuanceerder bericht..In Duitsland is de kloof veel kleiner, er is herkend beroep en men werkt veel beter samen.. en idd kaf onder het koren heb je overal. Die schaden juist de goede mensen. Het voorbeeld van de moeder en het kusje wordt wel eens genoemd in een Reiki cursus. Wellicht een overblijfsel. Alleen wat warmte en suggestie hoe moet dat blijvende effecten geven als er verder geen enkele verbinding is. Ik heb alleen begrepen dat energie niet is aangetoond, dus daarmee overtuig je geen was echte tegenstander. Er wordt alles bij gehaald om die mensen maar zwart te maken. En dan ben je m.i. ook niet meer wetenschappelijk bezig maar laat je je ook drijven door persoonlijke motieven.
Plaats reactie