Uitstekende preek voor de 'Atheïstische Kerk'!!!
De mensheid als afgod: hoe verzin je het?

Moderator: Moderators
Een leugenaar is iemand die een leugen vertelt.Peter van Velzen schreef: je aanvaart wel dat geen god dat ooit gevraagd heeft, maar beschouwt desalniettemin diezelfde god als werkelijk, mede op grond van het boek dat beweert dat hij het wel vroeg.
Maar een boek dat een leugen verkondigt kan nooit helpen om de waarheid aan te tonen.
Ik vind het heel knap hoe je met zo'n mengelmoes van theologie, filosofie en literaire vakkundigheid een preek in elkaar kan steken, waardoor ik mij bijna schuldig ga voelen voor de dood van Jezus. Ik zeg bijna, want er is meer aan de hand. Ontkenning van god is inderdaad futiel en nutteloos, omdat dit niet kan worden bewezen. Maar wat wel aantoonbaar vals is, dat is jouw specifieke vorm van godsdienst. Als god al bestaat, dan lacht hij zich te barste om wat jij gelooft. Mijn mening natuurlijk. En hier zal je wel weer met prachtige bewoordingen tegenin gaan. Daar heb je langer op geoefend dan ik. Maar het gaat hier niet over jouw waarheid tegen de mijne. Het gaat erom dat elke vorm van godsdienst zich beroept op openbaring. En dat is wat ik durf te ontkennen. Ik ontken niet het bestaan van (een) god, maar wel van enige ware openbaring van die god. En wat jij ook aan elkaar kunt plakken over het licht van christus dat je weerspiegeld kunt zien in andere godsdiensten, het blijft puur en alleen jouw mening. Er zijn zoveel vermeende goddelijke openbaringen, dat ik geen van deze redelijk vind. En als laatste herhaal ik nogmaals waaraan ik denk te kunnen zien dat er niets klopt van goddelijke openbaringen. Wetenschappelijke waarneming van het universum in al zijn sluitende en verifiëerbare luister versus een tamelijk knullig stapeltje boeken waarin duidelijk te zien is dat hiervoor geen god nodig is. Komt it uit dezelfde bron? Is de schepping product van dezelfde schepper als die nog niet eens één boek kan dicteren. Ik denk het niet. In mijn bescheiden mening heeft u zich uw hele leven al vergist. Zoals iedere gelovige in een goddelijke openbaring trouwens.Je klampt je vast aan de simpele ontkenning van het bestaan van God
Als iemand uit probeert te leggen waarom hij in God gelooft, dan is het toch vanzelfsprekend DAT hij in God gelooft? Het is toch zinloos om dan telkens als argument te gebruiken dat God niet bestaat en/of nooit bestaan heeft?Henry II schreef:Als god al bestaat, dan lacht hij zich te barste om wat jij gelooft.
Bedoel je dat zo:Henry II schreef: Ik ontken niet het bestaan van (een) god, maar wel van enige ware openbaring van die god.
Volgens mij schrijf je RobbertVeen hier iets toe wat niet bij hem past, maar laat hem dat zelf maar oppikken:Henry II schreef:Is de schepping product van dezelfde schepper als die nog niet eens één boek kan dicteren.
Ik denk het niet. In mijn bescheiden mening heeft u zich uw hele leven al vergist.
Zoals iedere gelovige in een goddelijke openbaring trouwens.
Fijn dat dit gesprek er nu toch toe leidt dat je enorm helder uit de doeken doet wat je nu wel en niet gelooft en waar je voor staat!RobbertVeen schreef:Voor de helderheid:
1. Ja, de tekst van Jozua beschrijft een goddelijke opdracht om volkeren uit te moorden.
2. de tekst is echter niet zomaar geschiedenis, zoals blijkt uit hoofdstuk 1
3. en ze staat in de canon omdat ze niet zomaar als geschiedenis is gelezen
4. ze is een "verzetstekst" van ballingen in Babylonië die moed putten uit een hervertelling van hun eigen voorgeschiedenis
5. ze wordt gelezen in de context van de Torah, als een uitwerking van de consequenties van de verkiezing van Israel en als verklaring voor de wijze waarop het land werd ingenomen - in contrast met de wijze waarop deze ballingen zouden terugkeren.
6. ze volgt in grote lijnen een contemporain genre
7. DESONDANKS kan het boek worden gelezen en geïnterpreteerd vanuit een geheel andere invalshoek dan de oorspronkelijke
8. en dat is een manier van bijbellezen die behoorlijk gangbaar is geworden - behalve bij fundamentalisten
9. dat komt idd neer op het negeren van de letterlijk-historische intentie achter het boek - en dat doen we idd bij Jozua en bij Richteren etc. Er wordt dan gezegd: Jozua is geen geschiedenis en geen beschrijving van een goddelijke opdracht, maar een visie op de intocht en verovering van Kanaan die een goddelijk mandaat als uitgangspunt heeft
10. Dat goddelijk mandaat wordt in onze theologie verworpen! God heeft die opdracht niet gegeven, maar Israel heeft (in Jozua) dat wel zo gezien.
11. De veroveringsoorlog die wordt beschreven heeft echter nooit plaatsgevonden, ze is een literaire fictie
12. Maar dan mag de literaire fictie ook op andere wijze worden herverteld, namelijk als "geestelijke" strijd - want dat is dan tenslotte ook het fdoel geweest van die literaire fictie in de oorspronkelijke context.
@RobbertVeenPeter van Velzen schreef:Je aanvaardt wel dat geen god dat [=opdracht tot genocide] ooit gevraagd heeft, maar beschouwt desalniettemin diezelfde god als werkelijk, mede op grond van het boek dat beweert dat hij het wel vroeg. Maar een boek dat een leugen verkondigt kan nooit helpen om de waarheid aan te tonen.
Daar heb je zeker een punt. Maar zelfs als we er vanuit gaan DAT er een God (of god) bestaat, dan wijst niets hierop."DiMensie"]
Als iemand uit probeert te leggen waarom hij in God gelooft, dan is het toch vanzelfsprekend DAT hij in God gelooft? Het is toch zinloos om dan telkens als argument te gebruiken dat God niet bestaat en/of nooit bestaan heeft?
Een zin als "Als god al bestaat, dan lacht hij zich te barste om wat jij gelooft." vind ik "futiel en nutteloos".
Het gaat er juist niet om dat er van uitgegaan wordt dat God bestaat. Laat zulks los, jij weet dat God niet bestaat en dat is uiteraard prima zo. Wil je weten waarom iemand wel in God gelooft, accepteer dan dat die ander niet kan bewijzen dat God bestaat, want die bestaat immers niet, maar de ander kan wellicht wel bewijzen dat hij in God gelooft door de vraag te beantwoorden waarom hij in God gelooft.dikkemick schreef:Daar heb je zeker een punt. Maar zelfs als we er vanuit gaan DAT er een God (of god) bestaat, dan wijst niets hierop.DiMensie schreef:Als iemand uit probeert te leggen waarom hij in God gelooft, dan is het toch vanzelfsprekend DAT hij in God gelooft? Het is toch zinloos om dan telkens als argument te gebruiken dat God niet bestaat en/of nooit bestaan heeft? Een zin als "Als god al bestaat, dan lacht hij zich te barste om wat jij gelooft."
vind ik "futiel en nutteloos".
Ieder punt dat de gelovige aanhaalt als "bewijs", of als 'valide' argument, wordt ontkracht of ten zeerste in twijfel getrokken en voorzien van een betere verklaring.
Voor zo goed als alle argumenten zijn nl. betere verklaringen. Je MOET het geloven vind ik geen valide argument!
God (of god, of goden) hebben we helemaal niet nodig meer. Het is een overbodige hypothese geworden.
Dat ze zeer bruikbaar zijn geweest betwist ik niet.
Het gaat er juist niet om dat er van uitgegaan wordt dat God bestaat. Laat zulks los, jij weet dat God niet bestaat en dat is uiteraard prima zo.
Dat iemand in God gelooft hoeft hij of zij niet te bewijzen. Dat geloof ik zo ook wel. Maar ik de motieven om in zo';n God (met "G" of zonder "G") te geloven. Je MOET je er voor open stellen vind ik geen motief. Want voor welke god moet ik me dan open stellen? Er zijn er te veel!Wil je weten waarom iemand wel in God gelooft, accepteer dan dat die ander niet kan bewijzen dat God bestaat, want die bestaat immers niet, maar de ander kan wellicht wel bewijzen dat hij in God gelooft door de vraag te beantwoorden waarom hij in God gelooft.
Dat is inmiddels wel gebleken.De paradox is lastig te begrijpen, maar ondanks dat God niet bestaat kan iemand toch in God geloven.
Uiteraard. Totdat er een verklaring kwam voor die man met die baard die wel heel erg op mijn buurman leek.Ga maar eens uit van je eigen ervaring. Verplaats je terug naar de tijd toen je nog in Sinterklaas geloofde en beantwoordt dan voor je zelf (of in een ander topic als je die mening ter discussie wilt stellen?) de vraag waarom je in Sinterklaas geloofde. Het al dan niet bestaan van Sinterklaas doet in de beantwoording van die vraag niet ter zake, terwijl je toch oprecht in Sinterklaas geloofde.
Die vraag is niet relevant in dit topic "Waarom ik in God geloof"?dikkemick schreef:En dan heb ik nog 1 algemene vraag:
STEL: Er wordt leven elders op een andere planeet ontdekt. Zou dit wereldwijd iets doen met het geloof in God/Allah etc.? Of wordt ook hier een goddelijk excuus voor getheologeerd?
Mag ik dit toch ten dele on topic vinden?DiMensie schreef:Die vraag is niet relevant in dit topic "Waarom ik in God geloof"?dikkemick schreef:En dan heb ik nog 1 algemene vraag:
STEL: Er wordt leven elders op een andere planeet ontdekt. Zou dit wereldwijd iets doen met het geloof in God/Allah etc.? Of wordt ook hier een goddelijk excuus voor getheologeerd?
Of God bestaat is niet relevant, het gaat feitelijk niet eens om God:
het gaat om de gelovige en dan met name waarom die gelovige in God gelooft
.
Luisteren/lezen kun je vaak meer van leren dan van spreken/schrijven
.
Tenzij je iedere gelovige kent en ook op de hoogte bent van de Goddelijke openbaring die de betreffende gelovige is 'overkomen', waarbij ik aanteken dat voor een Goddelijke openbaring het bestaan van (een) God geen voorwaarde is, vind ik dat je niets kunt schrijven over iedere gelovige, laat staan over de Goddelijke openbaring van iedere gelovige!Henry II schreef:@Dimensie,
Ik schreef "In mijn bescheiden mening heeft u zich uw hele leven al vergist. Zoals iedere gelovige in een goddelijke openbaring trouwens."Jouw repliek is vervolgens "Jouw laatste zin toont voor mij wel dat de superioriteit die jij je aanmatigt misplaatst is."Ik snap niet hoe dit met elkaar te rijmen is. Volgens mij is "mijn bescheiden mening" niet een aanmatigende superieure houding. Maar als dat zo overkomt is dat jammer. In de reacties van Robbert lees ik dat hij zijn geloof wel duidelijk superieur vindt. Bijvoorbeeld als hij schrijft dat er in andere religies 'echo's te vinden zijn van de velossing door Jezus. Is dat niet dezelfde aanmatigende superioriteit? Of het aanhangen van iets altijd superieur aan het niet-aanhangen van iets? Dat is het enige punt waar ik echt niet mee kan leven. Als geen van beide partijen kan bewijzen dat zijn overtuiging waar is, hoe kun je dan één van beide superieur vinden.
Wat is dan nog meer fictie Robbert? Abraham die uit de Soemerische stad Ur zou komen (Joden en Palestijnen zijn genetisch gezien nicht en neef)? De uittocht uit Egypte (Want geen veroverings oorlog)? Adam en Eva (Evolutie)?RobbertVeen schreef:11. De veroveringsoorlog die wordt beschreven heeft echter nooit plaatsgevonden, ze is een literaire fictie