Ik ging even kijken, en kwam daar Kochie's eerste bijdrage tegen op dit forum (
http://www.freethinker.nl/forum/viewtop ... 33#p113433" onclick="window.open(this.href);return false; ). Een prachttekst indien je erbij in gedachten houdt dat het iemand is die zo ongeveer een week later zijn geloof opzegt! Let weer op die Levende God (hij is zelfs
springlevend hier

), let ook op dat hij het
daadwerkelijk gelooft, dat God vooral geen
illusie is, en ook niet
vaag en
zwevend (dus allemaal zaken waarvan hij ooit al eens beschuldigd is en die voortdurend aan hem knagen). En dan laat hij tenslotte nog (onbewust) zijn
werkelijke reden om in God te geloven zien: zijn angst voor chaos en wetteloosheid en het recht van de sterkste.
Let ook op de krakkemikkige theologie van iemand die met een probleem zit: dat God menselijke trekjes lijkt te hebben komt omdat de bijbel in mensentaal is geschreven, zodat wij mensen het kunnen begrijpen
en er een beeld bij hebben, anders zouden we in de war raken. Dit zegt hij, terwijl iedere gelovige toch wel degelijk weet dat een kernlering van het geloof juist is dat je
geen beeld van God mag maken. Het is dan ook bijna een natuurwet dat op welk punt je bijbelgeloof ook bekijkt het altijd in contradictie met zichzelf is. Een gelover zoals Jrkamsterdam kan een opponent als Stanhope dan ook inderdaad pareren via het geven van andere bijbelteksten, maar daarmee brengt hij uiteraard de teksten van Stanhope niet tot zwijgen. Die blijven eenvoudig het tegendeel van wat hij gelooft uitschreeuwen, en zoiets blijft aan de gelover knagen. De gelover moet het totaal negeren en doen alsof zijn neus bloed, maar onderhuids is het geloof een stoomketel.
Kochimodo als bijbelgelover:
"Ik ga even lekker iets anders schrijven. Ik geloof in de God van de BIJBEL, de God van Abraham, de God van Isaak en de God van Jacob, de Eeuwige, de Eerste en de Laatste, het Begin en het Einde. Wat mij betreft is God springlevend en Hij is Die was, Die is en Die zal zijn. Dat God menseljke trekje lijkt te hebben is naar mijn mening omdat de Bijbel in mensentaal is geschreven. God is onlichamelijk en heeft dus geen arm, geen voeten, geen hand, etc. en toch staat het in de Bijbel zodat wij mensen het kunnen begrijpen en er een beeld bij hebben. Anders zouden we hopeloos in de war raken. Ja, ja, ik weet het klinkt allemaal lekker vaag en zweverig en toch is dat wat ik daadwerkelijk geloof. Voor mij is God idd zichtbaar in de natuur, in mijn vrouw, in mijn kinderen, etc. Voor mij is God derhalve geen ilussie, ook al heb ik Hem nooit Zelf gezien. De evolutietheorie en de veronderstlde Big Bang komen mij onwaarschijnlijk voor, wat uiteraard geheel persoonlijk is. God wordt er echt niet minder van wanneer Hij niet aanbeden wordt. Persoonlijk zie ik zijn regels en voorschriften eerder als liefdevolle vaderlijke anwijzingen. En Hij bedenkt geen straffen want die zijn al bekend. Mijn vrouw en ik stellen ook regels voor onze kinderen en bij overtredeing volgen ook sancties. Dus stel je voor dat God idd bestaat en de Vader is van alle mensen, is het dan gek dat Hij regels stelt? Doe ik toch ook bij mijn kinderen? Trouwens de hele maatschappij is onderhevig aan allerlei regels. Gelukkig maar, want anders zou er geen structuur, orde en vrede kunnen bestaan. Chaos en wetteloosheid en het recht van de sterkste zou het gevolg zijn."