is god dood?

Serieuze discussies over het menselijk denken en gedrag

Moderator: Moderators

lost and not found yet!
Bevlogen

Bericht door lost and not found yet! »

Noachied13 schreef:Ik ga even lekker iets anders schrijven. :) Ik geloof in de God van de BIJBEL, de God van Abraham, de God van Isaak en de God van Jacob, de Eeuwige, de Eerste en de Laatste, het Begin en het Einde. Wat mij betreft is God springlevend en Hij is Die was, Die is en Die zal zijn. Dat God menseljke trekje lijkt te hebben is naar mijn mening omdat de Bijbel in mensentaal is geschreven. God is onlichamelijk en heeft dus geen arm, geen voeten, geen hand, etc. en toch staat het in de Bijbel zodat wij mensen het kunnen begrijpen en er een beeld bij hebben. Anders zouden we hopeloos in de war raken. Ja, ja, ik weet het klinkt allemaal lekker vaag en zweverig en toch is dat wat ik daadwerkelijk geloof. Voor mij is God idd zichtbaar in de natuur, in mijn vrouw, in mijn kinderen, etc. Voor mij is God derhalve geen ilussie, ook al heb ik Hem nooit Zelf gezien. De evolutietheorie en de veronderstlde Big Bang komen mij onwaarschijnlijk voor, wat uiteraard geheel persoonlijk is. God wordt er echt niet minder van wanneer Hij niet aanbeden wordt. Persoonlijk zie ik zijn regels en voorschriften eerder als liefdevolle vaderlijke anwijzingen. En Hij bedenkt geen straffen want die zijn al bekend. Mijn vrouw en ik stellen ook regels voor onze kinderen en bij overtredeing volgen ook sancties. Dus stel je voor dat God idd bestaat en de Vader is van alle mensen, is het dan gek dat Hij regels stelt? Doe ik toch ook bij mijn kinderen? Trouwens de hele maatschappij is onderhevig aan allerlei regels. Gelukkig maar, want anders zou er geen structuur, orde en vrede kunnen bestaan. Chaos en wetteloosheid en het recht van de sterkste zou het gevolg zijn.
@ Noachied,

Dit is je intro in deze draad!

Mijn concrete vragen:

1. Waarom, en helemaal naar aanleiding van je intro hebben jullie maar 7 ipv 10 geboden die de God van de Bijbel aan Mozes gegeven heeft? Is dit een andere God? (als ja, dan ben ik snel klaar met je!)

2. Schaar jij jezelf onder de Joodse Noachieten, of onder de Noachietische Joden?

3. Bloedvergieten is niet toegestaan als gebod! Hoe verklaar je dan de offerandes die het volk Israel in de Bijbel, of Thora als je wilt, wel deden? En niet alleen met dieren!
http://www.freethinker.nl/index.php?opt ... &Itemid=28

Bij voorbaat dank voor je antwoorden!
We will dance again!
Als je meer produceert dan je klaagt, heb je gelijk! Als je meer klaagt dan produceert, blijf je achter!
Kochimodo
Bevlogen

Bericht door Kochimodo »

lost and not found yet! schreef: @ Noachied,

Mijn concrete vragen:

1. Waarom, en helemaal naar aanleiding van je intro hebben jullie maar 7 ipv 10 geboden die de God van de Bijbel aan Mozes gegeven heeft? Is dit een andere God? (als ja, dan ben ik snel klaar met je!)
De God van Abraham, Isaak en Jacob is Dezelfde als de God van Noach.
lost and not found yet schreef: 2. Schaar jij jezelf onder de Joodse Noachieten, of onder de Noachietische Joden?
Ik ben geen Jood. Een Jood is iemand die geboren is uit een Joodse moeder. Mijn moeder is geen Joodse vrouw, dus ik ben geen Joodse Noachied en ook geen Noachidische Jood. Ik ben gewoon een niet-Jood die gelooft in de 7 (universele) geboden. Wel heb ik een nauwe relatie met het Jodendom, aangezien zij de kennis van deze geboden levend hebben gehouden.
lost and not found yet schreef: 3. Bloedvergieten is niet toegestaan als gebod! Hoe verklaar je dan de offerandes die het volk Israel in de Bijbel, of Thora als je wilt, wel deden? En niet alleen met dieren!
Allereerst staat er in de Tien Geboden: je zult geen moord plegen ipv je zult niet doden. God heeft de dierenoffers Zelf ingesteld dus lijkt me Bijbels. Bovendien wordt het offerdier vollens een speciale techniek gedood, die niet wreed is. Ik heb het nooit op me uit laten proberen en ben dat niet van plan dus neem dat maar even voor waar aan. De uitroeing van de volken komt idd wreed over. Aan de andere kant staat er ook in de Tora te lezen waarom God dit heeft laten doen. Daar kan je het dan mee eens zijn of niet mee eens. Dat moet elke mens maar zelf bepalen. Mijns insziens zijn de volken die door Israel zijn "gestraft" vanwege het voortdurend schenden van de 7 Noachidische geboden. Amalek is tot aartsvijand verklaard, nadat ze de achterhoede van het volk Israel na de uittocht uit Egypte hebben aangevallen. In de achterhoede bevonden zich (als zo vaak) ouderen en kinderen en het volk was uitgeput, toen Amalek toesloeg. De opdracht aan koning Saul om Amalek daarom uit te roeien vloit zo uit mijn hoofd daaruit voort.

Ik hoop je vragen naar tevredenheid te hebben beantwoord.

Gave avatar trouwens!
Er bestaat kwaad, dus God is ofwel niet in staat, ofwel niet van zins het op te heffen. Als God het kwaad niet kán opheffen is hij niet almachtig. Als hij het niet wíl opheffen is hij kwaadaardig. Als hij het niet kán of niet wíl opheffen, waarom zou je hem God noemen? (Epicurus)
Kitty
Ontoombaar

Bericht door Kitty »

En binnen dat volk van Amalek bevonden zich geen bejaarden en kinderen?
Alle gebondenheid kan vrijheid heten, zolang de mens de banden niet voelt knellen. (naar Erasmus)

Il n’y a que les imbéciles qui ne changent jamais d’avis ... (Jacques Brel)

En de mens schiep God en dacht dat dat goed was.
cymric
Bevlogen

Bericht door cymric »

Noachied13 schreef:Noachieden evangeliseren niet mijn beste.
Ik suggereerde dat ook niet, 'mijn beste'. Ik zei alleen 'de echte evangelist', zoals die hier wel eens voorbijkomt. Ik stel voor dat je minder tussen de regels door probeert te lezen, en gewoon leest wat er staat. Toegegeven, in dit geval was het makkelijk verkeerd te interpreteren: er had moeten staan een echte evangelist---ik zeg overigens niet dat jij zo'n typ bent---....
Oh, maar er zijn hier vast wel andere onderwerpen die mij aanspreken die niets met geloof te maken hebben. Tsjonge jonge zeg, wat ben jij bevooroordeld ten opzichte van mij. Leer me eerst even kennen door mijn berichten en bepaal dan je mening over mij. Dank je.
Pardon? Wie begon er quasi-leuk over
Kan je lekker ff je negatieve gevoelens en gedachten mbt religie op mij botvieren. Een discussie over God zonder iemand die daar wel in gelooft is anders toch ook maar saai. :wink:
Zelfs met het knipoogje vond ik het een flauwe rotopmerking, en dat was dan ook de strekking van mijn antwoord. Als je niet wilt dat mensen je verkeerd begrijpen, 'mijn beste', adviseer ik je te doen wat ik ook moet doen: duidelijk opschrijven wat je bedoelt en niet denken dat anderen precies zullen achterhalen wat je bedoelt. En vooral niet meteen met je oordeel klaarstaan. Dat is iets wat zelfs ik nog niet eens heb gedaan.

Nu we elkaar fijn met modder hebben besmeurd stel ik voor dat we dit infantiele gedrag achterwege laten en proberen als normale volwassen (voor zover volwassenen 'normaal' zijn, natuurlijk) verder te schrijven. Okee?
I think, and ever shall think, that it cannot be wrong to defend one's opinions with arguments, founded upon reason, without employing force or authority. ---Niccolò Machiavelli
Kochimodo
Bevlogen

Bericht door Kochimodo »

cymric schreef: Nu we elkaar fijn met modder hebben besmeurd stel ik voor dat we dit infantiele gedrag achterwege laten en proberen als normale volwassen (voor zover volwassenen 'normaal' zijn, natuurlijk) verder te schrijven. Okee?
Met grote tegenzin zal ik het hier ook maar bij laten.
Er bestaat kwaad, dus God is ofwel niet in staat, ofwel niet van zins het op te heffen. Als God het kwaad niet kán opheffen is hij niet almachtig. Als hij het niet wíl opheffen is hij kwaadaardig. Als hij het niet kán of niet wíl opheffen, waarom zou je hem God noemen? (Epicurus)
Kochimodo
Bevlogen

Bericht door Kochimodo »

Kitty schreef:En binnen dat volk van Amalek bevonden zich geen bejaarden en kinderen?
Ja.
Atheist_1984
Ervaren pen

Bericht door Atheist_1984 »

is god dood?
Ik vraag me af wat dit met evolutie of creatonisme te maken heeft......
Exodus 12

[29] Midden in de nacht doodde de HEER alle eerstgeborenen in Egypte, van de eerstgeborene van de farao, zijn troonopvolger, tot de eerstgeborene van de gevangene, en ook al het eerstgeboren vee.
lost and not found yet!
Bevlogen

Noachied13 schreef:
lost and not found yet! schreef: @ Noachied,

Mijn concrete vragen:

De God van Abraham, Isaak en Jacob is Dezelfde als de God van Noach.
lost and not found yet schreef: 2. Schaar jij jezelf onder de Joodse Noachieten, of onder de Noachietische Joden?
Ik ben geen Jood. Een Jood is iemand die geboren is uit een Joodse moeder. Mijn moeder is geen Joodse vrouw, dus ik ben geen Joodse Noachied en ook geen Noachidische Jood. Ik ben gewoon een niet-Jood die gelooft in de 7 (universele) geboden. Wel heb ik een nauwe relatie met het Jodendom, aangezien zij de kennis van deze geboden levend hebben gehouden.
lost and not found yet schreef: 3. Bloedvergieten is niet toegestaan als gebod! Hoe verklaar je dan de offerandes die het volk Israel in de Bijbel, of Thora als je wilt, wel deden? En niet alleen met dieren!
Allereerst staat er in de Tien Geboden: je zult geen moord plegen ipv je zult niet doden. God heeft de dierenoffers Zelf ingesteld dus lijkt me Bijbels. Bovendien wordt het offerdier vollens een speciale techniek gedood, die niet wreed is. Ik heb het nooit op me uit laten proberen en ben dat niet van plan dus neem dat maar even voor waar aan. De uitroeing van de volken komt idd wreed over. Aan de andere kant staat er ook in de Tora te lezen waarom God dit heeft laten doen. Daar kan je het dan mee eens zijn of niet mee eens. Dat moet elke mens maar zelf bepalen. Mijns insziens zijn de volken die door Israel zijn "gestraft" vanwege het voortdurend schenden van de 7 Noachidische geboden. Amalek is tot aartsvijand verklaard, nadat ze de achterhoede van het volk Israel na de uittocht uit Egypte hebben aangevallen. In de achterhoede bevonden zich (als zo vaak) ouderen en kinderen en het volk was uitgeput, toen Amalek toesloeg. De opdracht aan koning Saul om Amalek daarom uit te roeien vloit zo uit mijn hoofd daaruit voort.

Ik hoop je vragen naar tevredenheid te hebben beantwoord.

Gave avatar trouwens!
1. Dit is geen antwoord op mn vraag! Ik vroeg: Waarom, en helemaal naar aanleiding van je intro hebben jullie maar 7 ipv 10 geboden die de God van de Bijbel aan Mozes gegeven heeft? Is dit een andere God? (als ja, dan ben ik snel klaar met je!)

2. Zie punt 1! Ik ken heel veel (orthodoxe)Joodse vrienden en die geloven toch echt in de 10, en niet in de 7 geboden. Of is het je niet bekend dat God deze aan Mozes geopenbaard heeft op de berg Sinai?

3. Hoe of op welke manier hebben de Amelekiten dit geschend? Ze hadden geen eens kennis van het volk Israel, wat iedereen uitmoorde! Hoe verklaar je dit?

Dank voor je antwoorden!
We will dance again!
Als je meer produceert dan je klaagt, heb je gelijk! Als je meer klaagt dan produceert, blijf je achter!
lost and not found yet!
Bevlogen

@ Noachied,

Door wie is Amelek eigenlijk tot vijand verklaard?
We will dance again!
Kochimodo
Bevlogen

Bericht door Kochimodo »

lost and not found yet! schreef: 1. Dit is geen antwoord op mn vraag! Ik vroeg: Waarom, en helemaal naar aanleiding van je intro hebben jullie maar 7 ipv 10 geboden die de God van de Bijbel aan Mozes gegeven heeft?
Uit Exodus hoofdstuk 19 en 20 en Deuteronomium hoofdstuk 5 is geen andere conclusie te trekken dat de Tien Geboden expliciet aan het volk Israel zijn gegeven en niet aan de gehele mensheid.

Is dit een andere God? (als ja, dan ben ik snel klaar met je!)
Nee. In geen geval en andere God.
2. Zie punt 1! Ik ken heel veel (orthodoxe)Joodse vrienden en die geloven toch echt in de 10, en niet in de 7 geboden. Of is het je niet bekend dat God deze aan Mozes geopenbaard heeft op de berg Sinai?
Ik ben bekend met het verbond van God met het volk Israel gegeven aan Moze op de berg Sinai. (Exodus 19 en 20) Nogmaal ik heb geen Joodse moeder en dus ben ik volgens de Joodse "halacha" geen Jood. Ook ben ik geen proseliet, dwz. een niet-Jood die zich tot het Jodendom heeft bekeerd. Dus kan ik sompelweg geen Noachidische Jood zijn en ook geen Joodse Noachied. Je orthodox Joodse vrienden kunnen dit heel makkelijk bevestigen.
3. Hoe of op welke manier hebben de Amelekiten dit geschend? Ze hadden geen eens kennis van het volk Israel, wat iedereen uitmoorde! Hoe verklaar je dit?

Dank voor je antwoorden!
Mijn verklaring heb ik al gegeven. Of die juist is kan je ook wederom bij je Joods orthodoxe vrienden navragen die het je zelfs beter kunnen uitleggen!
Kochimodo
Bevlogen

Bericht door Kochimodo »

lost and not found yet! schreef:@ Noachied,

Door wie is Amelek eigenlijk tot vijand verklaard?
Exodus 17:8-16
[8] Amalek* rukte op om Israël in Refidim aan te vallen. [9] Toen zei Mozes tegen* Jozua: ‘Kies manschappen uit en trek morgen ten strijde tegen Amalek. Zelf ga ik met de staf van God in mijn hand op de top van de heuvel staan.’ [10] Jozua deed wat Mozes hem had opgedragen. Hij bond de strijd aan met Amalek, terwijl Mozes, Aäron en Chur de top van de heuvel bestegen. [11] En zolang Mozes zijn armen* opgeheven hield, waren de Israëlieten aan de winnende hand. Maar liet hij zijn armen zakken, dan won Amalek. [12] Ten slotte werden Mozes’ armen moe. Daarom haalden ze een steen waar hij op kon zitten. Aäron en Chur ondersteunden zijn armen, elk aan een kant. Zo bleven zijn armen hooggeheven, tot zonsondergang toe. [13] En Jozua versloeg Amalek en zijn leger met het zwaard. [14] Daarop gaf de heer aan Mozes de opdracht: ‘Stel dit ter gedachtenis op schrift en prent het Jozua in: Ik ga de herinnering aan Amalek van de aarde wegvagen.’ [15] Mozes* bouwde een altaar en noemde het ‘de heer, mijn banier’. [16] Hij zei: ‘De* handen omhoog naar de banier van de heer. De heer strijdt tegen Amalek, elke generatie opnieuw.’

Let op wie het eerst aanviel.

Deuteronomium 25:17-19:
[17] Vergeet niet wat de Amalekieten u hebben aangedaan tijdens uw tocht uit Egypte. [18] Toen u uitgehongerd en uitgeput was hebben ze gewetenloos, zonder enig ontzag voor God, de achterhoede overvallen, waar de zwaksten zich bevonden. [19] Vergeet het niet! En wanneer straks de HEER, uw God, u vrede heeft gegeven in het land dat u als grondgebied van hem krijgt, door u te verlossen van de vijanden die u omringen, zorg er dan voor dat niets op aarde nog aan het volk van Amalek herinnert.

Let op wie aangevallen werden door wie.
Rereformed
Moderator
Contacteer:

Bericht door Rereformed »

Noachied13 schreef:Ik ga even lekker iets anders schrijven. :)
Ik geloof in de God van de BIJBEL, de God van Abraham, de God van Isaak en de God van Jacob, de Eeuwige, de Eerste en de Laatste, het Begin en het Einde. Wat mij betreft is God springlevend en Hij is Die was, Die is en Die zal zijn.
Wat grappig dat jij daar in gelooft. Je moet wel heel verdwaasd hebben rondgelopen in je leven dat je uiteindelijk in je leven met het opdreunen van dit soort kinderachtige slogans aankomt.
Dat God menseljke trekjes lijkt te hebben is naar mijn mening omdat de Bijbel in mensentaal is geschreven. God is onlichamelijk en heeft dus geen arm, geen voeten, geen hand, etc. en toch staat het in de Bijbel zodat wij mensen het kunnen begrijpen en er een beeld bij hebben. Anders zouden we hopeloos in de war raken.
Je begint met jezelf op een onvergeeflijke manier tegen te spreken. Je geeft toe dat het Oude Testament over God spreekt als hebbende een neus en handen, en een mond om mee te praten. Tezelfdertijd geloof je dat God helemaal geen voet, arm, hand, mond heeft, maar helemaal onlichamelijk is.

Je zit dus met een formidabele tegenstrijdigheid, en probeert dit goed te praten door te zeggen dat de bijbeltaal helpt om ons een idee te geven van God. Maar uiteraard is het precies andersom: de bijbeltaal helpt juist om een verkeerd beeld van God te maken (indien je gelijk hebt en God geen lichaam heeft).
Ja, ja, ik weet het klinkt allemaal lekker vaag en zweverig
Dat is fijn, het geeft enige hoop dat je je onzin ooit weer eens achterlaat.
...en toch is dat wat ik daadwerkelijk geloof.
Welnee, in het vorige waarin je toegaf dat het zelfs jou zweverig en lekker vaag in de oren klinkt liet je al weten dat je er eigenlijk zelf ook niet in gelooft.
Je hebt je blijkbaar aan absurd geloof overgegeven uit wanhoop en onderhoudt dit geloof door jezelf zo goed mogelijk met preken voor de gek te houden.
Voor mij is God idd zichtbaar in de natuur, in mijn vrouw, in mijn kinderen, etc.
Dit is alweer een uiting die laat zien dat je in werkelijkheid helemaal niet in het bestaan van God gelooft. Maar omdat je je God op de één of andere manier zichtbaar moet maken, tot een realiteit moet bestempelen, verzin je maar iets.

Welnu, indien je God in de natuur zichtbaar ziet, vertel me dan eens wat zo mooi was aan dat godje van jou dat zich in de tsunami van vier jaar geleden liet zien.
Voor mij is God derhalve geen ilussie, ook al heb ik Hem nooit Zelf gezien.
Derhalve? Wat derhalve, je hebt volstrekt niets aangetoond, je hebt enkel je eigen wollige en kinderachtige gedachten opgeschreven. Je hebt volstrekt niets geschreven wat aannemelijk maakt dat je niet met een illusie bezig bent.

De evolutietheorie en de veronderstlde Big Bang komen mij onwaarschijnlijk voor, wat uiteraard geheel persoonlijk is.
Inderdaad, zeer persoonlijk. Het is bij uitstek een uitspraak van iemand die niet wetenschappelijk geschoold is.
God wordt er echt niet minder van wanneer Hij niet aanbeden wordt.
Jazeker wordt hij er daarom wel minder om. Talloze goden hebben eenvoudig opgehouden te bestaan, omdat niemand er meer in gelooft. Horus of Mardoek bijvoorbeeld.
Goden hangen aan elkaar van menselijk bijgeloof. Houdt het bijgeloof op, dan ploft het godje in elkaar. Een god is enkel de uiting van een miezerige menselijke geest.
Persoonlijk zie ik zijn regels en voorschriften eerder als liefdevolle vaderlijke anwijzingen.
Dus vliegen en muggen en dodelijke bacillen uitvinden om de mens eeuwig mee te pesten liefdevol? De mens op een aardbol te laten leven die geteisterd wordt door vulkaanuitbarstingen, stormen, dodelijke kou, verzengende hitte, aardbevingen, droogteperioden is het produkt van een liefdevolle God? Je voorhuid moeten afsnijden heeft iets te maken met een liefdevolle God? Gestenigd moeten worden omdat je hout sprokkelt op de sabbat is een opdracht van een liefdevolle God? Je volk voorschrijven dat je niet-geschubde zeedieren niet mag eten heeft iets te maken met liefde? Hij heeft dierenoffers nodig, ach wat liefdevol.
De mensheid een stel geboden geven en je voor de rest niet inlaten met het menselijk leven is bij uitstek liefdeloos, een eigenschap van een ouder die geen enkele belangstelling heeft voor zijn kinderen.
En Hij bedenkt geen straffen want die zijn al bekend.
Hoezo Hij bedenkt geen straffen. Je geloofde toch in de God van de bijbel? Hij had niets anders voor de mens in petto dan straffen, toen de mens ongehoorzaam was en de verboden vrucht at. En de doodstraf werd volgens de bijbel door God ingesteld. Je spreekt jezelf telkens tegen.
Mijn vrouw en ik stellen ook regels voor onze kinderen en bij overtredeing volgen ook sancties. Dus stel je voor dat God idd bestaat en de Vader is van alle mensen, is het dan gek dat Hij regels stelt? Doe ik toch ook bij mijn kinderen? Trouwens de hele maatschappij is onderhevig aan allerlei regels. Gelukkig maar, want anders zou er geen structuur, orde en vrede kunnen bestaan. Chaos en wetteloosheid en het recht van de sterkste zou het gevolg zijn.
Moet je nu je god verdedigen door te zeggen dat jij en ik en iedereen ook regels opstellen? Ik zou zeggen: indien alle mensen weet hebben van regels opstellen, waarom hebben we dan een god nodig die ons de regels voorschrijft? Sterker nog, we zijn tegenwoordig een stuk ontwikkelder dan een woestijngod, we lachen eenvoudig om zijn simpele en barbaarse regeltjes.
Born OK the first time
Rereformed
Moderator
Contacteer:

Noachied13 schreef:
Yoyo schreef: Okee, dat God regels zou stellen is idd misschien niet heel erg gek, maar om te verwachten dat mensen er zich aan zullen houden wel.
Waarom? Zijn de regels van God dan zo onnoemlijk zwaar, onrechtvaardig, ondoenlijk?
@Yoyo, dit is juist wél gek. Ieder mens is namelijk bij machte om regeltjes voor goed en kwaad zelf uit te denken. Sterker nog, geen mens kan ethisch zijn zonder te handelen op aandringen van wat hij/zij zelf juist goed en kwaad vindt.
Moraal moet dus per definitie uit de mens zelf komen, en kan bijgevolg niet opgelegd worden door een autoriteit.

@noachied13
Wanneer ik alle regeltjes van de God van het Oude Testament bij elkaar optel, dan zit er inderdaad veel zwaars in, ook veel onrechtvaardigs. Ondoenlijk zijn veel van zijn regels omdat ze eenvoudigweg nutteloos en absurd zijn.

Wat betreft de paar nuttige regeltjes zoals dat je niet moorden mag, daar is ieder mens op aarde ook wel zonder hulp van de "God van Abraham enz" op gekomen. Sterker nog, de mens kwam er al vele millennia eerder op dan dan de God van Mozes. En hele culturen redden zich tot op de dag van vandaag nog steeds uitstekend zonder die Mozesgod.
Laatst gewijzigd door Rereformed op 16 feb 2008 10:10, 1 keer totaal gewijzigd.
Born OK the first time
Kochimodo
Bevlogen

Bericht door Kochimodo »

@ Reformed,

Dank je wel voor je analyse van mijn verhaal. Nu weet ik dat ik hier dus uitermate oplettend moet zijn met wat ik schrijf. Goeie les voor mij. Idd ben ik niet wetenschappelijk geschoold. MAVO-4 en HAVO, meer zat er niet in en dan wel met pretpaketten. Ik heb ff wat andere discussie meegelezen en moet bij mijzelf te rade gaan of het niveau alhier niet te hoog gegrepen is voor mij. Serieus. Er worden zaken aangehaald waar ik nog nooit van heb gehoord. Wel interessant overigens om sommige meningen en stukken te lezen. Wat kan ik verder nog zeggen. Misschien alleen dat ik de eerste tijd eerst maar even ga meelezen en stil ga zijn.
Rereformed
Moderator
Contacteer:

Noachied13 schreef:@ Reformed,

Dank je wel voor je analyse van mijn verhaal. Nu weet ik dat ik hier dus uitermate oplettend moet zijn met wat ik schrijf. Goeie les voor mij. Idd ben ik niet wetenschappelijk geschoold. MAVO-4 en HAVO, meer zat er niet in en dan wel met pretpaketten. Ik heb ff wat andere discussie meegelezen en moet bij mijzelf te rade gaan of het niveau alhier niet te hoog gegrepen is voor mij. Serieus. Er worden zaken aangehaald waar ik nog nooit van heb gehoord. Wel interessant overigens om sommige meningen en stukken te lezen. Wat kan ik verder nog zeggen. Misschien alleen dat ik de eerste tijd eerst maar even ga meelezen en stil ga zijn.
Kun je mij eens helder uitleggen wat het betekent Noachied te zijn? Wat het voor jezelf inhoudt en waarom je tot zo'n wereldbeeld bent gekomen? (Misschien kun je dat beter doen op je voorsteltopic.)

Laat je overigens niet afschrikken door 'het niveau'. Zie het eerder als de scherpste toets om je eigen opvattingen te wegen. Iets wat volgens jezelf goed, mooi en edel is, móet je juist op de weegschaal leggen. Indien het werkelijk is wat je denkt te zijn, dan zal het een zwaargewicht opleveren. Indien het slechts een illusie was, dan maak je voor jezelf de weg vrij om naar iets beters op zoek te gaan.
Ik had vroeger een hoop religieuze opvattingen. Hoe zou ik ze ooit achter me hebben kunnen laten zonder ze eerst volledig gewogen en te licht bevonden te zien?
Laatst gewijzigd door Rereformed op 16 feb 2008 10:35, 1 keer totaal gewijzigd.
Born OK the first time
Gesloten