Hoe betrouwbaar zijn de evangeliën?

Christendom en Judaïsme, contradicties in de bijbel, de ethiek van de bijbel etc..

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Rereformed
Moderator
Contacteer:

Re: Hoe betrouwbaar zijn de evangeliën?

Bericht door Rereformed »

Deseo! schreef:Even off-topic:

@ Reref,

Mag ik even zeggen dat ik je "commentaar" erg plezierig vind om te lezen. "Maar ik heb passie voor mijn zaak" is tevens zacht uitgedrukt. Ik zou willen dat ik zoveel passie had voor iets.

Ik blijf met plezier je reacties lezen.

Dank je wel voor het compliment. Maar in een handomdraai kan iemand van iets moois (passie) iets vies maken (obsessie), dus ik zal maar niet al te vlug de vlag uitsteken. :lol: Maar zonder passie was ik nooit in Finland terechtgekomen en had ik nooit de taal kunnen leren.

Je moet alles doen met passie. Al de rest in het leven heeft geen waarde. Dat is denk ik mijn motto voor het goede leven.
Je moet nooit geven om jezelf, maar de kraan van je leven wagenwijd open laten staan, ahw je leven verspillend leven. Wanneer je dat doet merk je dat in plaats van dat de stroom water die eruit komt geleidelijk aan kleiner wordt en opdroogt, die stroom juist steeds sterker wordt en aanzwelt tot een zee.
Born OK the first time
LordDragon
Bevlogen

Bericht door LordDragon »

reformed
Je moet alles doen met passie. Al de rest in het leven heeft geen waarde. Dat is denk ik mijn motto voor het goede leven.
Je moet nooit geven om jezelf, maar de kraan van je leven wagenwijd open laten staan, ahw je leven verspillend leven. Wanneer je dat doet merk je dat in plaats van dat de stroom water die eruit komt geleidelijk aan kleiner wordt en opdroogt, die stroom juist steeds sterker wordt en aanzwelt tot een zee.
Mooi gezegd; Als je wil branden verbrand je niet (om het nog even over passie te hebben) :wink:

MVG, LD.
I must not fear. Fear is the mind-killer. Fear is the little-death that brings total obliteration. I will face my fear. I will permit it to pass over me and through me. And when it has gone past I will turn the inner eye to see its path. Where the fear has gone there will be nothing. Only I will remain.
Fish
Ontoombaar

Bericht door Fish »

Het is op dit moment 8 maanden geleden dat KoningDavid zou antwoorden op de post van Rereformed maar het is nog steeds stil aan het fokfront.

http://forum.fok.nl/topic/1330498/4/25
Het goddelijke onderscheidt zich niet van het niet bestaande.
Rereformed
Moderator
Contacteer:

Fishhook schreef:Het is op dit moment 8 maanden geleden dat KoningDavid zou antwoorden op de post van Rereformed maar het is nog steeds stil aan het fokfront.

haha... jij wil mij weer aan het schrijven zetten... :lol:
Born OK the first time
PietV.
Erelid

Bericht door PietV. »

Fishhook schreef:Het is op dit moment 8 maanden geleden dat KoningDavid zou antwoorden op de post van Rereformed maar het is nog steeds stil aan het fokfront.

Koning David heeft ook nog andere vragen te beantwoorden. Bijvoorbeeld: Waarom hij niet in de wonderen van het oude testament gelooft, maar wel in de wonderen van het nieuwe testament? Hoe hij de erfzonde kan verenigen met zijn evolutionaire invalshoeken? Op mijn vraag of de evangelisten creationisten waren of evolutionisten, draaide hij snel naar een andere kant. Uit het dilemma "tweede adam" kwam geen antwoord. En zo zijn er nog een paar; die naar boven kwamen drijven tijdens ons bezoek aan Fok.
Religie: Jezelf elke dag voorliegen tot je erin gaat geloven!
David Bakker
Banned

Bericht door David Bakker »

Rereformed schreef:.Dat is allemaal heel iets anders als zeggen dat Paulus de evangeliën bevestigt. Dat doen deze uitspraken helemaal niet. Misschien is de Jezusbeweging begonnen met een charismatische prediker (theologen zoals Gerald Downing, Burton Mack, John Dominic Crossan, David Seeley delen hem in bij de groep Cynici) en had hij inderdaade een broer die later, toen deze prediker een martelaar werd, de leider werd van een Jezusbeweging. Anderen hebben opgemerkt dat ‘de broeder van de Heer’ een benaming zou kunnen zijn voor een groep gelovigen die zich ‘de broeders des Heren’ noemden (zie 1 Kor. 9:5).
De opmerking van Paulus over Jacobus zijnde de broeder des heren is een belangrijke aanwijzing voor een historische Jezus. Omdat dit niet past in zijn theorie beweert Doherty dat die broederschap in overdrachtelijke zin moet worden opgevat. De verwijzing naar 1 Kor. 9:5 begrijp ik niet omdat gesproken wordt over broeders des Heren en Kefas. Jezus had meer broers. Dus dat klopt. Nee voorlopig geef ik de voorkeur aan Vergeer boven Doherty: http://www.freethinker.nl/forum/viewtop ... =31&t=7573
Rereformed
Moderator
Contacteer:

PietV. schreef:Koning David heeft ook nog andere vragen te beantwoorden. Bijvoorbeeld: Waarom hij niet in de wonderen van het oude testament gelooft, maar wel in de wonderen van het nieuwe testament? Hoe hij de erfzonde kan verenigen met zijn evolutionaire invalshoeken? Op mijn vraag of de evangelisten creationisten waren of evolutionisten, draaide hij snel naar een andere kant. Uit het dilemma "tweede adam" kwam geen antwoord. En zo zijn er nog een paar; die naar boven kwamen drijven tijdens ons bezoek aan Fok.

Kun je hier even de link van geven voor gebruikers zoals ik die graag even wat bijlezen?
Born OK the first time
Blackadder
Ervaren pen

Bericht door Blackadder »

Ik zit ook al 2 jaar op Fok, (niet met dit Blackadder gezichtje, die was al bezet) en koningdavid is iemand die expert is geworden in het vakkundig onderuitschoffelen van onvoorbereide critici, die meestal nogal jong zijn en ook eens een boekje van Dawkins hebben gelezen en dan heel enthousiast hun nieuwe inzichten gaan rondbazuinen.

Bouw je je kritiek echter goed op, zoals de veteranen hier, dan doet KD precies hetzelfde als elke andere gelovige.. Wijselijk zijn mond houden.

Ik kan dat bewuste topic van afgelopen winter echter niet meer vinden, ook niet naar uitgebreid googlen binnen fok, met de namen van de betrokkenen
May the Lord hate you and all your kind, may you be turned orange in hue, and may your head fall off at an awkward moment.'
Fish
Ontoombaar

Bericht door Fish »

Blackadder schreef:Ik zit ook al 2 jaar op Fok, (niet met dit Blackadder gezichtje, die was al bezet) en koningdavid is iemand die expert is geworden in het vakkundig onderuitschoffelen van onvoorbereide critici, die meestal nogal jong zijn en ook eens een boekje van Dawkins hebben gelezen en dan heel enthousiast hun nieuwe inzichten gaan rondbazuinen.

Bouw je je kritiek echter goed op, zoals de veteranen hier, dan doet KD precies hetzelfde als elke andere gelovige.. Wijselijk zijn mond houden.

Ik kan dat bewuste topic van afgelopen winter echter niet meer vinden, ook niet naar uitgebreid googlen binnen fok, met de namen van de betrokkenen
Bedoel je deze:
http://forum.fok.nl/topic/1330498/1/25
Het goddelijke onderscheidt zich niet van het niet bestaande.
PietV.
Erelid

Bericht door PietV. »

Rereformed schreef:

Kun je hier even de link van geven voor gebruikers zoals ik die graag even wat bijlezen?
Nog niet gevonden. Misschien kan de "lachende atheist" een poging doen. Hij heeft KD ook enkele strikvragen gegeven. Als ik ze nog tegenkom dan verwijs ik je naar het desbetreffende topic.
Religie: Jezelf elke dag voorliegen tot je erin gaat geloven!
Alphastar
Forum fan

Bericht door Alphastar »

David Bakker schreef: De opmerking van Paulus over Jacobus zijnde de broeder des heren is een belangrijke aanwijzing voor een historische Jezus. Omdat dit niet past in zijn theorie beweert Doherty dat die broederschap in overdrachtelijke zin moet worden opgevat. De verwijzing naar 1 Kor. 9:5 begrijp ik niet omdat gesproken wordt over broeders des Heren en Kefas. Jezus had meer broers. Dus dat klopt. Nee voorlopig geef ik de voorkeur aan Vergeer boven Doherty: http://www.freethinker.nl/forum/viewtop ... =31&t=7573
Hij zegt anders niet "de broeder des heren, Jezus van Nazareth". Zeggen dat het een verwijzing naar een historische Jezus is het gebruikelijke interpreteren vanuit het traditionele oogpunt, en dan ook nog eens claimen dat het "een belangrijke aanwijzing" daarvoor is, is de gebruikelijke daarop volgende cirkelredenering.
Verontrust je niet over de toekomst. Je zult haar tegemoet komen, als het moet, met dezelfde wapens der rede die jou nu bewapenen tegen het heden - Marcus Aurelius
David Bakker
Banned

Alphastar schreef:
David Bakker schreef: De opmerking van Paulus over Jacobus zijnde de broeder des heren is een belangrijke aanwijzing voor een historische Jezus. Omdat dit niet past in zijn theorie beweert Doherty dat die broederschap in overdrachtelijke zin moet worden opgevat. De verwijzing naar 1 Kor. 9:5 begrijp ik niet omdat gesproken wordt over broeders des Heren en Kefas. Jezus had meer broers. Dus dat klopt. Nee voorlopig geef ik de voorkeur aan Vergeer boven Doherty: http://www.freethinker.nl/forum/viewtop ... =31&t=7573
Hij zegt anders niet "de broeder des heren, Jezus van Nazareth". Zeggen dat het een verwijzing naar een historische Jezus is het gebruikelijke interpreteren vanuit het traditionele oogpunt, en dan ook nog eens claimen dat het "een belangrijke aanwijzing" daarvoor is, is de gebruikelijke daarop volgende cirkelredenering.
Uiteraard heeft hij het niet over Nazareth omdat dat gat toen waarschijnlijk niet bestond. Jezus kwam niet uit Nazareth maar was een Nazarener. Jacobus is overigens beter gedocumenteerd dan Jezus.
Alphastar
Forum fan

Bericht door Alphastar »

Als we mogen aannemen dat Jacobus het epistel onder zijn naam inderdaad geschreven heeft, is hij in ieder geval volkomen stil over zijn zogenaamde relatie met Jezus.
Verontrust je niet over de toekomst. Je zult haar tegemoet komen, als het moet, met dezelfde wapens der rede die jou nu bewapenen tegen het heden - Marcus Aurelius
Rereformed
Moderator
Contacteer:

Alphastar schreef:Als we mogen aannemen dat Jacobus het epistel onder zijn naam inderdaad geschreven heeft, is hij in ieder geval volkomen stil over zijn zogenaamde relatie met Jezus.
Dat laatste is dan ook de doorslaggevende reden om te concluderen dat de brief van Jacobus ofwel niet van de hand van een letterlijke broer van Jezus is, ofwel de Jezus uit de evangeliën niet historisch is.

Zie: http://www.freethinker.nl/forum/viewtop ... 27#p106427
Born OK the first time
David Bakker
Banned

Rereformed schreef:
Alphastar schreef:Als we mogen aannemen dat Jacobus het epistel onder zijn naam inderdaad geschreven heeft, is hij in ieder geval volkomen stil over zijn zogenaamde relatie met Jezus.
Dat laatste is dan ook de doorslaggevende reden om te concluderen dat de brief van Jacobus ofwel niet van de hand van een letterlijke broer van Jezus is, ofwel de Jezus uit de evangeliën niet historisch is.

Zie: http://www.freethinker.nl/forum/viewtop ... 27#p106427
Het is niet of of. Als ik het over documentatie m.b.t. Jacobus heb dan heb ik het niet over de Brief van Jacobus want die is waarschijnlijk niet van zijn hand. Vermoedelijk kon hij ook geen Grieks schrijven. Nee ik heb het over de bronnen die Robert Eisenman gebruikt in zijn werken (zie http://www.roberteisenman.com/).

Robert M. Price schrijft hierover:

"FIRST, Eisenman considers a much wider range of historical sources than most think they need to. He plumbs, as we have come to expect, the Dead Sea Scrolls, as well as the Clementine Recognitions and Homilies, the Apostolic Constitutions, Eusebius, the two James Apocalypses from Nag Hammadi, even the Western Text of Acts and the Slavonic Josephus. And Eisenman takes Josephus much more seriously as a source for Luke’s Acts than anyone ever has before. All these our author carefully sifts, taking nothing uncritically."

Het (waarschijnlijke) feit dat de brief van Jacobus niet van de hand van Jacobus de broeder des heren is betekent niet dat er geen sprake is van een historische Jezus. Zeker is dat er een Jacobus bestaan heeft en dat die leider was van de kerk van Jeruzalem. Deze Jacobus werd in 62 vermoord. Daarna werd hij waarschijnlijk opgevolgd door een ander familielid. De kerk van Jeruzalem deed mee aan de Joodse opstand en werd door de Romeinen vernietigd. Deze Jacobus wordt door Paulus broeder des heren genoemd. Als Paulus het over de heer heeft dan bedoelt ie Jezus.
Plaats reactie