Vijf logische weerleggingen van God

Christendom en Judaïsme, contradicties in de bijbel, de ethiek van de bijbel etc..

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Kevin
Diehard

Bericht door Kevin »

Over de vrije wil schrijft Rudiger Safranski in 'Het Kwaad' iets heel leuks. Ik heb het boek nu uitgeleend maar het stukje over de christelijke zondeval houdt het volgende in.

God schept de mens naar zijn evenbeeld, maar vóór het eten van de vrucht hebben ze geen idee van goed en kwaad. Dan komt God met een verbod. Het eerste verbod in hun bestaan: Eet niet van de vrucht van de boom van kennis van goed en kwaad. Dan komt de duivel en verleid ze om tóch de vrucht te eten.

Vóór het eten van de vrucht kennen ze geen verschil tussen goed en kwaad, én als logisch gevolg kan er dus géén vrije beslissing worden genomen. Toch zitten ze in de tweesplitsing. Óf God gehoorzamen en NIET eten, of de Duivel gehoorzamen en tóch eten.

De vrucht is dus als een hint die zegt 'Volg mij niet op'. Om te weten wat de juiste beslissing is, moeten ze eten van de vrucht van de kennis van goed en kwaad. Doen ze dat niet, dan weten ze niet wat de juiste beslissing is, en kunnen ze dus niet weten wie ze moeten gehoorzamen.

Sommige Christenen beargumenteren dat ze wél het goede kende voor het eten van de vrucht, maar dit is een aanname die niet kan worden onderbouwt door een bijbeltekst vóór het punt van het eten van de vrucht, die voortkomt uit de aanname dat God almachtig goed is, en de mens in dát evenbeeld is geschapen.

Toch kan dat niet klopppen. Want als de mens in Zijn evenbeeld was geschapen kenden ze het goede en het kwade en was het eten van de vrucht niet meer nodig om een juiste beslissing te nemen.

Daarom staat er in de Bijbel ook "De mens is nu als ons", nadat de mens van de vrucht heeft gegeten.

Tot daar aan toe de uitleg in het boek van Safranski. Ik vind dit het klassieke voorbeeld voor een dubbelzinnig mensbeeld, het goedpraten van 'de val van de mens'. Een in scene gezet stukje waar je alleen door NIET na te denken in kan geloven.
Rereformed
Moderator
Contacteer:

Bericht door Rereformed »

Wat het logisch denken over het zondevalverhaal betreft vond ik het verhaaltje dat Mark Twain er van maakte kostelijk om te lezen:

"Vandaag hoorden we de Stem in het bos. We achtervolgden het, maar vonden niets. Adam zei dat hij de Stem wel eens eerder had gehoord, maar hij had nooit wat gezien, hoewel hij er toch dichtbij geweest was. Hij was er daarom zeker van dat het net zoiets is als lucht, dat het onzichtbaar is. Ik vroeg hem alles te vertellen wat hij maar over de Stem wist, maar dat was bitter weinig. Hij zei dat het de Heer van het paradijs was, en dat het de opdracht gegeven had het paradijs te bewerken en te onderhouden. Het had ook nog gezegd dat we niet mochten eten van de vrucht van één of andere boom, en indien we dat toch zouden doen, zouden we voorzeker de dood sterven. We zouden dan dus heel zeker sterven. Dat was alles wat Adam wist. Ik had er wel zin in om die boom te gaan bekijken, en dus maakten we een verkwikkende wandeling naar een afgelegen en prachtige plek, waar de boom geheel alleen groeide. We gingen er lekker zitten en bekeken de boom lang en met grote interesse, en spraken erover. Adam legde uit dat het de boom van de kennis van goed en kwaad was.
"Van goed en kwaad?"
"Precies."
"Wat is dat?"
"Wat is wat?"
"Nou, die dingen. Wat is goed?"
"Geen idee. Hoe zou ik het kunnen weten?"
"Nou, wat is dan kwaad?"
"Het zal wel één of andere naam zijn, maar ik weet niet waarvan."
"Maar Adam toch, je moet toch wel één of ander idee hebben wat het zou kunnen zijn."
"Waarom zou ik dat nu moeten hebben? Ik heb dat ding nooit gezien, hoe zou ik er een begrip van kunnen vormen? Wat denk je er zelf van?"
Ik had er natuurlijk ook geen flauw idee van, en zag in dat het onredelijk was dit van Adam te verlangen. Geen van ons beiden kon raden wat het zou kunnen zijn. Het waren nieuwe woorden; we hadden ze nooit eerder gehoord, en ze hadden geen betekenis voor ons. Ik was de hele tijd maar in gedachten met deze zaak bezig, en opeens zei ik:
"Adam, en dan zijn er nog die andere twee nieuwe woorden, sterven en de dood. Wat zouden die betekenen?"
"Geen flauw idee."
"Ja, goed, maar wat denk je dat ze betekenen?"
"M'n lieve kind, kun je dan niet begrijpen dat het voor mij onmogelijk is er zelfs naar te raden indien ik geen enkel idee heb waarover we het hebben? Een mens kan niet denken als hij voor het denken geen ingrediënten heeft. Dat zie je toch wel in?"
"Ja, dat is waar, maar ik vind het niet leuk. Juist omdat ik iets niet kan weten, wil ik er meer van weten."

We zaten een ogenblik geheel stil het raadsel in onze gedachten door te nemen. Toen opeens schoot me te binnen hoe ik erachter zou kunnen komen. Ik verwonderde me erover dat ik het niet meteen al had bedacht, zo eenvoudig was het. Ik veerde op en zei:
"Hoe stom van ons! Laten we ervan eten; dan sterven we en weten we wat het is en hoeven we ons er niet druk meer over te maken." (uit het dagboek van Eva, http://www.kolumbus.fi/volwassengeloof/ ... tm#dagboek )
Born OK the first time
Kevin
Diehard

Bericht door Kevin »

Hahaha reformed, dat is een prachtig stukje :D Op het eind moest ik lachen. Thnx. Kijken of Twain nog meer leuke dingen heeft.
Plaats reactie