doctorwho schreef: ↑10 mei 2023 18:34
VseslavBotkin schreef: ↑10 mei 2023 16:57
doctorwho schreef: ↑10 mei 2023 16:48
VseslavBotkin
Nog twee openstaande vragen die je wellicht over het hoofd zag.
1.Wat is overigens je eigen weerstand tegen natuurwetten?
Dat het, in de variant waar ik tegen ageer,
fake news is.
2. In welke zin vind jijzelf concreet beschouwd logisch nadenken levensverziekend ?
viewtopic.php?p=607720#p607720
Ga je nu het antwoord op twee onlangs gestelde vragen in dit draadje proberen te beantwoorden met een posting uit een ander topic uit december vorig jaar??
Graag hier boter bij de vis temeer daar ik het antwoord op de twee openstaande vragen niet uit je posting van december kan herleiden.
Probeer het nog eens.
Ik geef gewoon antwoord op je eerste vraag. En ik had in eerste instantie weinig zin om een verhaal te doen dat ik al eerder heel helder onder woorden heb gebracht.
Logos is datgene dat het menselijk bestaan mogelijk maakt. Zoals Heidegger zegt, "Alle denkwegen führen, mehr oder weniger vernehmbar, auf eine ongewöhnliche weise dürch die Sprache". Logos is niet goed of slecht, je kunt het ook niet "volgen", het is er gewoon. Logos komt van het Griekse werkwoord voor "spreken",
legein, en betekent letterlijk "woord", minder letterlijk, "ordening, vertoog, uitleg". "legō" = ik spreek.
"Logica" is een afgeleide van logos die gemoraliseerd wordt door vrijdenkers en co., en wat dus schadelijk kan zijn als je het te letterlijk neemt, aangezien orde helemaal niet inherent rechtvaardig of goed of nastreefbaar is. Je zou kunnen zeggen - ik weet niet of je uit een generatie komt die deze grap zou snappen - dat logos de manga is, en "logica" de Netflix anime. Lees het bericht nogmaals in dit licht en tik me aan als het niet duidelijk is, dan zal ik je nog meer boter geven.