Genoeg bewijs voor jezelf vs bewijs voor alle anderen

Serieuze discussies over het menselijk denken en gedrag

Moderator: Moderators

axxyanus
Moderator

Re: Genoeg bewijs voor jezelf vs bewijs voor alle anderen

Bericht door axxyanus »

MaartenV schreef: 13 aug 2020 14:48 Feit is dat Axxyanus elke dag, dag in dag uit, zaken voor zichzelf aftoetst en dat als bewijs ziet van zijn overtuigingen, die hij eventueel een tweede keer of derde keer checkt. En op basis daarvan al dan niet handelt of zijn overtuigingen bijstuurt. In dat geval gaat hij er niet vanuit dat zijn geheugen, zijn waarneming en zijn denken zodanig feilbaar zijn dat hij maar beter telkens kan aftoetsen bij wetenschappers en niet op zijn eigen 'nagaan of iets klopt in de werkelijkheid' vertrouwt.

Hier bij hoog en bij laag ontkennen dat 'zelf aftoetsen' niet geldig is, terwijl men deze activiteit in zijn leven constant uitvoert om om te gaan met de wereld en daarop de eigen overtuigingen over die wereld bouwt.
Het probleem is dat jij alle vormen van aftoetsen op een hoop gooit. Er is een verschil tussen feiten/patronen aftoetsen en verklaringen/theorieën aftoetsen. Iemand die overtuigd is dat bepaalde goochelaars op een paranormale manier gedachten kunnen lezen, kan ieder keer opnieuw voor zichzelf aftoetsen dat die goochelaars bepaalde gedachten kunnen achterhalen. Maar dat is niet hetzelfde als aftoetsen dat die goochelaars werkelijk over paranormale gaven beschikken.

En het lijkt me dat jij die laatste stap probeert in te smokkelen. Als iemand met een OBE denkt tijdens haar coma bepaalde zaken te hebben waargenomen, dan kan zij inderdaad aftoetsen of wat ze denkt waargenomen te hebben, overeenkomt met de werkelijkheid. Maar daarmee heeft ze niet afgetoets dat ze dat waargenomen heeft tijdens haar coma en even aannemend dat het inderdaad tijdens haar coma gebeurde, heeft ze daarmee niet afgetoetst dat er iets paranormaals aan de oorsprong lag.

Het lijkt me dan ook niet correct dat je langs de ene kant probeert ondersteuning te vinden voor een onstoffelijke verklaring van OBE's maar in je voorbeelden je beperkt tot het eenvoudigst soort feiten.
Al mijn hier gebrachte meningen, zijn voor herziening vatbaar.
De illusie het verleden te begrijpen, voedt de illusie dat de toekomst voorspelbaar en beheersbaar is -- naar Daniël Kahneman
dikkemick
Adelaar

Bericht door dikkemick »

axxyanus schreef: 13 aug 2020 14:11
dikkemick schreef: 13 aug 2020 13:35 Misschien moeten we het hier maar bij laten. Probleem is dat ik het in grote lijnen echt wel eens ben met je betoog, maar dat ik
wat betreft het begrip bewijs verschillende interpretaties hanteer.
In hoeverre zijn die verschilllende interpretaties iets anders dan verschillende gradaties zoals zwak en sterk bewijs?
Alles valt of staat met het woordje 'bewijs' Zo glashelder als het klinkt is het blijkbaar niet. In principe kun je zelfs stellen dat sommige zaken in min of meerdere mate bewezen zijn TOTDAT onderzoek uitwijst dat het voor herziening vatbaar is. En dat geldt ook voor het onstoffelijke of BDE/OBE.
Dus: Geloof in het bestaan van OBE: JA!
Denk ik dat voor die persoon die dit ervaart het in zijn hoofd een werkelijkheid zou kunnen zijn: JA!
Denk ik dan dat 'geest' werkelijk is uitgetreden? NEEN!
Maar zou het zo kunnen zijn dat de wetenschap in de toekomst gaat aantonen dat gedachten wel immaterieel kunnen ontstaan: Wie weet?! Ik denk het niet, maar sluit zo min mogelijk uit.
Logic will get you from A to B. Imagination will take you everywhere. Zulks is om moverende reden evident!
Einstein/Mick
axxyanus
Moderator

Bericht door axxyanus »

dikkemick schreef: 13 aug 2020 15:37
axxyanus schreef: 13 aug 2020 14:11
dikkemick schreef: 13 aug 2020 13:35 Misschien moeten we het hier maar bij laten. Probleem is dat ik het in grote lijnen echt wel eens ben met je betoog, maar dat ik
wat betreft het begrip bewijs verschillende interpretaties hanteer.
In hoeverre zijn die verschilllende interpretaties iets anders dan verschillende gradaties zoals zwak en sterk bewijs?
Alles valt of staat met het woordje 'bewijs' Zo glashelder als het klinkt is het blijkbaar niet. In principe kun je zelfs stellen dat sommige zaken in min of meerdere mate bewezen zijn TOTDAT onderzoek uitwijst dat het voor herziening vatbaar is.
We hebben het nu niet over of iets bewezen is of niet maar over wat bewijs is. (waarbij ik "bewijs" gebruiken in de betekenis van het engelse "evidence")

De symptomen van CoViD19 zijn bewijs dat iemand de ziekte heeft. Het is best mogelijk dat door een virustest te ondergaan men tot het besluit komt dat die persoon de ziekte toch niet heeft. Daardoor zijn de symptomen van de ziekte hun bewijskracht nog niet kwijt. Alleen zijn de symptomen minder sterk bewijs dan de negatieve resultaten van een virustest.

Een wiskundige definitie: B is bewijs voor S als [S|B] > [S]

m.a.w. doordat we te weten gekomen zijn dat B het geval is, vergroten we onze inschatting dat S het geval is.
dikkemick schreef: 13 aug 2020 15:37Dus: Geloof in het bestaan van OBE: JA!
Ik blijf dit geen correcte manier vinden waarmee jij dit beantwoord.

Stel het volgende gesprek voor:

G: Geloof jij in het doopsel door volledige onderdompeling
A: Ja, ik zie het elke week gebeuren.

Iedereen heeft door dat A hier de zaak waar het om gaat ontwijkt. G vraagt helemaal niet of A gelooft dat er mensen/kerken zijn die dopen door volledige onderdompeling. G vraagt of A achter de leer staat die deze mensen/kerken volgen. Zonder die aanvulling achter de komma zou G een geheel verkeerd beeld krijgen van A's positie.

Jij zorgt met jouw antwoord voor de zelfde soort misleiding. Als mensen vragen of anderen geloven in (het bestaan van) OBE's dan bedoelen ze niet of die mensen geloven dat er mensen zijn met een dergelijke ervaring. Dan bedoelen ze te vragen of men gelooft in de onstoffelijke verklaring van die OBE's. Maar om een of andere reden wil jij steeds opnieuw doen alsof het gaat om die eerste vraag.
De illusie het verleden te begrijpen, voedt de illusie dat de toekomst voorspelbaar en beheersbaar is -- naar Daniël Kahneman
dikkemick
Adelaar

Bericht door dikkemick »

Ja, we kunnen oeverloos en eindeloos door blijven bakkeleien over wat bewijs is.
Wat voor mij vaststaat is dat we in de toekomst ongetwijfeld nog vele malen onze neus zullen stoten en voor verrassingen komen te staan.
Zaken waarvan we meenden dat ze bewezen waren, maar die toch in een ander licht geplaatst zullen gaan worden. Ik stel me hierin
dus bescheiden op.
In hoeverre MaartenV bewijs wil of kan koppelen aan OBE of dualiteit is aan hem. Het is niet bewezen en ik denk ook niet dat dit gaat gebeuren, maar ik serveer het niet compleet af.
Misschien werd Dalton ook wel uitgelachen of weggehoond toen hij stelde dat: Alle materie is samengesteld uit kleine, ondeelbare deeltjes.
Destijds misschien totaal ondenkbaar, daarna een tijdje de gangbare bewezen theorie en nu achterhaald!
Logic will get you from A to B. Imagination will take you everywhere. Zulks is om moverende reden evident!
Einstein/Mick
axxyanus
Moderator

Bericht door axxyanus »

dikkemick schreef: 13 aug 2020 18:49 Ja, we kunnen oeverloos en eindeloos door blijven bakkeleien over wat bewijs is.
Welke bemerkingen heb je dan bij mijn wiskundige definitie?
dikkemick
Adelaar

Bericht door dikkemick »

Geen. Wiskunde is logica pur sang en daar is doorgaans geen speld tussen te krijgen. Hoe anders is dat met beweringen?
Einstein/Mick
heeck
Ontoombaar

Bericht door heeck »

MaartenV schreef: 13 aug 2020 14:48 Feit is dat Axxyanus elke dag, dag in dag uit, zaken voor zichzelf aftoetst en dat als bewijs ziet van zijn overtuigingen, die hij eventueel een tweede keer of derde keer checkt. En op basis daarvan al dan niet handelt of zijn overtuigingen bijstuurt. In dat geval gaat hij er niet vanuit dat zijn geheugen, zijn waarneming en zijn denken zodanig feilbaar zijn dat hij maar beter telkens kan aftoetsen bij wetenschappers en niet op zijn eigen 'nagaan of iets klopt in de werkelijkheid' vertrouwt.

Hier bij hoog en bij laag ontkennen dat 'zelf aftoetsen' niet geldig is, terwijl men deze activiteit in zijn leven constant uitvoert om om te gaan met de wereld en daarop de eigen overtuigingen over die wereld bouwt.

Het licht van de zon ontkennen, heet dat. [-X
Even afchecken:
MaartenV in het begin schreef:Dat kan je 'bewijs voor jezelf' noemen. Je hebt voor jezelf voldoende bewijs dat je ervaring op waarheid berust en geen hallucinatie is. Je kan het daarom niet aan anderen bewijzen (ze moeten je op je woord vertrouwen), voor jezelf weet je wat je gecheckt hebt.
waar de persoon zelf tenminste nog wordt gezien als iemand die tegenover een ander volhoudt te hebben afgecheckt dat het niet om een hallucinatie gaat. Hoe precies mag Joost weten.
En geen mens gaat elke dag voor het afchecken bij de wetenschap langs. Je zal het dus over iets heel uitzonderlijks hebben dat je nu als algemeenheid binnen smokkelt.
De ander kan dus de schouders ophalen en niet zomaar op die getuigenis vertrouwen. Zeker als het om onverifeerbare, uitzonderlijke belevenissen gaat.

Precies waarom je toen aanhalingstekens gebruikte:
Dat kan je "bewijs voor jezelf" noemen.
Let op de aanhalingstekens in de oorspronkelijke tekst.

Roeland
Begrip is een waan met een warm gevoel. Dus Mijdt Spijt.
Labyrint
Bevlogen

Bericht door Labyrint »

heeck schreef: 11 aug 2020 08:35
Labyrint schreef: 10 aug 2020 15:48 Ik heb Oneindig Bewustzijn van Pim v Lommel van AtotZ gelezen in 2018. Zeer interessant en serieus. Daarnaast wel wat docu’s op YouTube over bde’s door de jaren heen. Ik ben geen wetenschapper dus komt het aan op vertrouwen in de beweringen. Of niet.
Hier heb je een belangrijk punt te pakken, namelijk dat het gros van wat aan kennis wordt overgenomen een heel bijzonder gebrek heeft.
Zeker als je zoals MaartenV in dit topic adverteert, de eigen ervaring (soms) als eigen bewijs dient en zodoende belangrijk effect kan hebben op beslissingen in je dagelijks bestaan.

Juist daarom kan het overnemen van onverifieerbare inzichten tamelijk riskant zijn en is het eind soms per ingebouwde oorzaak, zoek.
Maar de "bijzondere gebreken" dus rare "fantasievolle ideeën" of "ervaringen" kunnen wellicht door de jaren heen per toeval ineens parallel gaan lopen en gevonden worden met daadwerkelijke wetenschap. Ik denk dat fantasie in de mens kan leiden tot wetenschappelijke inzichten of aanvullingen. Ik denk maar aan Jules Verne of Leonardo Da vinci. In hem investeren was destijds waarschijnlijk net zo spannend als in aandelen TTSA
2001: "This is a memo that describes how we’re going to take out seven countries in five years, starting with Iraq, and then Syria, Lebanon, Libya, Somalia, Sudan and, finishing off, Iran" (General Wesley Clark 2007)
heeck
Ontoombaar

Bericht door heeck »

Labyrinth schreef:
Maar de "bijzondere gebreken" dus rare "fantasievolle ideeën" of "ervaringen" kunnen wellicht door de jaren heen per toeval ineens parallel gaan lopen en gevonden worden met daadwerkelijke wetenschap. Ik denk dat fantasie in de mens kan leiden tot wetenschappelijke inzichten of aanvullingen. Ik denk maar aan Jules Verne of Leonardo Da vinci. In hem investeren was destijds waarschijnlijk net zo spannend als in aandelen TTSA
Zelfs veel en veel dichter bij huis kunnen, gewoon in je eigen hoofd, ideeën opborrelen over hoe fenomenen ontstaan of met elkaar samenvallen. Zelfs het niet bestaande kan in je hoofd opborrelen.
Die ideeën systematisch afchecken is als het ware de huis-tuin-en-keuken versie van de wetenschappelijke methode.

Mij kan het daarom niets schelen hoe iemand op een idee komt, maar daarna komt het echte werk: checken, checken, herhalen, met anderen herhalen, uit elkaar halen, snappen.
En niets voor zoete koek aannemen dat je zou kunnen schaden als je er te enthousiast, te vroeg je leven naar inricht.

Genezen van de Schumann-resonanties omdat iemand die zegt ze te ervaren?
"Light orbs' als bewijs voor buitenaardsen inslikken?
Per OBE het Louvre bezoeken?
Janet Ossebaard geloven, of die man van viruswaanzin?

Rustig de wenkbrauwen heel hoog optrekken en zien wat ze elke keer niet zeggen. Of hoe een eigen taaltje met eigen woordbetekenissen wordt gehanteerd en gehandhaafd

Heel rustig uitvlooien op nonsens-gehalte.
Vergeet niet dat Jules Verne ook "Op reis naar het middelpunt der aarde" schreef en dat Da Vinci reuze-kruisbogen tekende waarvan hij zelf al kon weten dat het bouwen ervan nooit zou gebeuren.

Roeland
gerard_m
Superposter

Bericht door gerard_m »

Mij kan het daarom niets schelen hoe iemand op een idee komt, maar daarna komt het echte werk: checken, checken, herhalen, met anderen herhalen, uit elkaar halen, snappen.
De kern van deze hele discussie. Dus niet een idee bij voorbaat al affakkelen, maar pogen het te onderzoeken.

Figuren als Janet Ossebaard of "Virus Waarheid" floreren juist bij de twijfel die voortkomt uit wat niet goed onderzocht is ( in het geval van corona wordt natuurlijk juist wel massaal onderzoek gedaan maar profiteert men ervan dat we nog maar weinig resultaten hebben).
Een volk dat voor tirannen zwicht, zal meer dan lijf en goed verliezen, dan dooft het licht. (H.M. van Randwijk)
heeck
Ontoombaar

Bericht door heeck »

gerard_m schreef: 14 aug 2020 11:01
De kern van deze hele discussie. Dus niet een idee bij voorbaat al affakkelen, maar pogen het te onderzoeken.

Figuren als Janet Ossebaard of "Virus Waarheid" floreren juist bij de twijfel die voortkomt uit wat niet goed onderzocht is ( in het geval van corona wordt natuurlijk juist wel massaal onderzoek gedaan maar profiteert men ervan dat we nog maar weinig resultaten hebben).
Waar je nu de categorie vergeet van de florerende onkunde over wat wel al bekend is.
En over hoog-besmettelijke ziektes en over de “light orbs”.

Daarbij bestaat dus voldoende kennis, maar niet bij de meute die wordt befoefeld.
Vandaar mijn onvermoeibaar waarschuwen dat sommige zoete koek levensgevaarlijk kan zijn.

Roeland
Labyrint
Bevlogen

Bericht door Labyrint »

heeck schreef: 14 aug 2020 11:29Daarbij bestaat dus voldoende kennis, maar niet bij de meute die wordt befoefeld. Vandaar mijn onvermoeibaar waarschuwen dat sommige zoete koek levensgevaarlijk kan zijn.

Roeland
Dat begin ik tegenwoordig ook te voelen wanneer ik weer iets over RIVM hoor, of het gezwets en gedraai uit mijn televisie.
De NOS. De Volkskrant. Of bij Greta T. De rillingen. Brrrr...

Gelukkig is het maar een gevoel.
2001: "This is a memo that describes how we’re going to take out seven countries in five years, starting with Iraq, and then Syria, Lebanon, Libya, Somalia, Sudan and, finishing off, Iran" (General Wesley Clark 2007)
Labyrint
Bevlogen

Bericht door Labyrint »

heeck schreef: 14 aug 2020 08:30
Labyrinth schreef:
Vergeet niet dat Jules Verne ook "Op reis naar het middelpunt der aarde" schreef en dat Da Vinci reuze-kruisbogen tekende waarvan hij zelf al kon weten dat het bouwen ervan nooit zou gebeuren.

Roeland
Toch kwamen die 'kruisbogen' er toen wilde ideeën parallel gingen lopen met buskruit en later raket brandstof. En naar mijn idee nu op weg naar supersonische anti-zwaartekracht wapens.
axxyanus
Moderator

Bericht door axxyanus »

gerard_m schreef: 14 aug 2020 11:01
Voortgaan op reeds beschikbare kennis waaruit volgt dat het idee de nodige geloofwaardigheid mist, zeker nadat het idee en varianten hier meer dan vijf jaar besproken is, is geen voorbeeld van "bij voorbaat al affakkelen". Als je van oordeel bent dat sommigen toch bepaalde ideeën affakkelen, geef dan ten minste de maatstaf die je gebruikt waarmee je dat beoordeelt. Anders lijkt het erop dat je het "bij voorbaat affakkel" idee gewoon bovenhaalt op het moment dat iemand tot een besluit durft komen, ongeacht hoeveel tijd en energie die persoon ook gespendeerd heeft om het idee nader te bekijken.
gerard_m schreef: 14 aug 2020 11:01Figuren als Janet Ossebaard of "Virus Waarheid" floreren juist bij de twijfel die voortkomt uit wat niet goed onderzocht is ( in het geval van corona wordt natuurlijk juist wel massaal onderzoek gedaan maar profiteert men ervan dat we nog maar weinig resultaten hebben).
Dergelijke figuren zullen altijd floreren. Vaccins zijn steeds opnieuw onderzocht en er is nooit iets gevonden dat het idee ondersteunt dat ze autisme zouden veroorzaken. Toch blijft de anti-vaccin beweging floreren. Een tweede probleem is dat aandacht van de wetenschap, mensen juist het idee kan geven dat er het idee waarde heeft. Zoiets van: Als het echt gewoon onzin zou zijn, zouden die wetenschappers er nooit aandacht aan geven. Derde probleem is dat kwakzalvers sneller nieuwe remedies (of hun varianten) uit hun duim kunnen zuigen, dan wetenschappers kunnen onderzoeken.

K: Een scheermesje wordt terug scherp als je het onder een piramide legt.
W: We hebben dat geprobeerd maar na twee dagen merkten we geen resultaat.
K: Maar je moet een week wachten.
W: Na een week zagen we nog steeds geen resultaat.
K: Maar heb je een stukje knoflook bij de hoeken van de piramide gelegd?
W: Dat hebben we nu geprobeerd, geen resultaat.
K: Maar was het volle maan?
W: ...

En hoeveel varianten de wetenschappers ook geprobeerd hebben voor ze het algemene idee opgeven, men kan dan altijd inroepen dat ze de volgende variant op voorhand hebben afgefakkeld. Terwijl we misschien eens moeten stilstaan bij hoeveel tijd en energie er verloren gaat doordat ze zaken onderzoeken waarvoor zo goed als geen hoop is op positieve resultaten en daardoor meer vruchtbare onderzoeksmogelijkheden ondertussen moeten wachten.
heeck
Ontoombaar

Bericht door heeck »

Labyrint schreef: 14 aug 2020 14:07
heeck schreef: 14 aug 2020 08:30
Labyrinth schreef:

Roeland
Toch kwamen die 'kruisbogen' er toen wilde ideeën parallel gingen lopen met buskruit en later raket brandstof. En naar mijn idee nu op weg naar supersonische anti-zwaartekracht wapens.
Labyrint,

Beter afchecken! Met minder gevoel svp, want dat levert nooit tot zelden bewijs of “bewijs”.

Da Vinci noemde ik vanwege zijn reuze-kruisboog; niet een gewone.
“Wiki” schreef: De kruisboog heeft een lange en uitgebreide geschiedenis. In China was de kruisboog in 200 v.Chr al goed ontwikkeld, zoals blijkt uit vondsten van geavanceerde bronzen trekkermechanismen. Het terracottaleger van keizer Qin Shi Huangdi bevat ook kruisboogschutters. Uit schriftelijke bronnen blijkt dat de bogen al minstens honderd jaar eerder werden gebruikt. De Grieken kenden de gastraphetes (γαστραφέτης, "buikwerper" die gespannen werd tegen de buik). Romeinse kruisbogen waren versierd en goed ontworpen, maar West-Europese bogen van 600 jaar later waren nog vrij ruw afgewerkte stukken hout of bot. Kruisbogen werden veel gebruikt tussen 800 en 1500.
Roeland
Plaats reactie