De Doodstraf
Moderator: Moderators
-
- Forum fan
Re: De Doodstraf
Ik ben persoonlijk voor de doodstraf.
Levenslange gevangenisstraf zoals die in Nederland bestaat, is gewoon een verkapte vorm van doodstraf. Met enig verschil dat, niet de overheid maar de natuur het tijdstip van overlijden bepaald. Want levenslang betekent de rest van het leven, maw tot aan de dood.
Vanwege de (mogelijk) lange duur, en de ontzekerheid van het moment van sterven, is dit dan ook te beschouwen als een zeer gruwelijke manier van sterven. Het overgrote deel van de "tegenstanders" van de doodstraf, zullen toegegeven dat bepaalde indivuen voor eens en altijd buiten de maatschappij geplaatst moeten worden.
Maar realiseren zich daarbij niet dat levenslange opsluiting een wredere straf kan zijn dan de doodstraf. Hoezo is een beschaafd rechtssysteem er één zonder doodstraf, maar mét levenslang?
Nee, als iemands schuld onomstotelijk bewezen is en zo'n iemand kan nog onmogelijk nog terugkeren in de samenleving, dan vind ik de doodstraf een acceptabel én humaan alternatief.
Overigens ben ik niet persé tegen levenslange opsluiting.
Levenslange gevangenisstraf zoals die in Nederland bestaat, is gewoon een verkapte vorm van doodstraf. Met enig verschil dat, niet de overheid maar de natuur het tijdstip van overlijden bepaald. Want levenslang betekent de rest van het leven, maw tot aan de dood.
Vanwege de (mogelijk) lange duur, en de ontzekerheid van het moment van sterven, is dit dan ook te beschouwen als een zeer gruwelijke manier van sterven. Het overgrote deel van de "tegenstanders" van de doodstraf, zullen toegegeven dat bepaalde indivuen voor eens en altijd buiten de maatschappij geplaatst moeten worden.
Maar realiseren zich daarbij niet dat levenslange opsluiting een wredere straf kan zijn dan de doodstraf. Hoezo is een beschaafd rechtssysteem er één zonder doodstraf, maar mét levenslang?
Nee, als iemands schuld onomstotelijk bewezen is en zo'n iemand kan nog onmogelijk nog terugkeren in de samenleving, dan vind ik de doodstraf een acceptabel én humaan alternatief.
Overigens ben ik niet persé tegen levenslange opsluiting.
"Reality is not a democracy"
Zoals jij het voorstelt zou ik dan wel de keuze laten aan de levenslang gestrafte. Indien hij zelf zou kiezen voor de doodstraf in plaats van levenslange gevangenisstraf zou ik daar niet tegen zijn. Je kan namelijk niet voor een ander bepalen of de doodstraf minder erg is dan levenslang, dat kan alleen degene bepalen die dat overkomt. In andere gevallen, dus waar geen eigen keuze speelt, ben ik tegen de doodstraf, vooral omdat het nooit meer kan worden teruggedraait en ook omdat ik het barbaars vind om iemand te straffen met moord.
Alle gebondenheid kan vrijheid heten, zolang de mens de banden niet voelt knellen. (naar Erasmus)
Il n’y a que les imbéciles qui ne changent jamais d’avis ... (Jacques Brel)
En de mens schiep God en dacht dat dat goed was.
Il n’y a que les imbéciles qui ne changent jamais d’avis ... (Jacques Brel)
En de mens schiep God en dacht dat dat goed was.
Ik zie dat het gelukkig nog steeds 34 tegen 4 + 7 staat tegen de herinvoering van de doodstraf.
Gezond verstand en ethisch denken houdt gelukkig stand. Een civilisatie die de doodstraf toepast toont daarmee slechts haar eigen onvermogen en onvolwassenheid aan.
.
Gezond verstand en ethisch denken houdt gelukkig stand. Een civilisatie die de doodstraf toepast toont daarmee slechts haar eigen onvermogen en onvolwassenheid aan.
.
A man's ethical behavior should be based effectually on sympathy, education, and social ties; no religious basis is necessary. Man would indeed be in a poor way if he had to be restrained by hope of reward and fear of punishment after death. (Albert Einstein)
Behalve natuurlijk als je onschuld na 2 jaar wordt aangetoond, dan blijkt levenslang in eens een stuk gemakkelijker terug te draaien dan de doodstraf. Ik zie wel wat in het plan van Kitty: de mogelijkheid van euthanasie voor langgestraften. Verder denk ik dat het gevangenissysteem een stuk goedkoper kan en ben ik een voorstander van een humane vorm van dwangarbeid. Bijvoorbeeld een systeem waar men dmv noeste arbeid bepaalde privileges kan verdienen.human2005 schreef:Ik ben persoonlijk voor de doodstraf.
Jonathan Rauch: (apatheism is) "a disinclination to care all that much about one's own religion and even a stronger disinclination to care about other people's"
Bovendien; waar leg je de grens, dat je kan zeggen "100% Schuldig, zeker weten!" ... ?Kitty schreef:Zoals jij het voorstelt zou ik dan wel de keuze laten aan de levenslang gestrafte. ......... vooral omdat het nooit meer kan worden teruggedraait ....... .
Bij aankomst in de gevangenis of TBS, allemaal een gratis riem en handig krukje.
Voor het dakraam wat open kan, echter wel met tralies er voor.

Remember kids, fly, fear, fall, flare, fight, forgive, find out. Always remember.
Zowel met jouw stellingname t.o.v. de gevaren van onterechte toepassing van de doodstraf, en je voorstel tot een zwaarder gevangenis regime, en zelfs het euthanasie voorstel van Kitty ben ik het helemaal eens. Ik vrees echter dat geen van deze voorstellen op veel steun uit de Nederlandse maatschappij kan rekenen.Marinus schreef:Behalve natuurlijk als je onschuld na 2 jaar wordt aangetoond, dan blijkt levenslang in eens een stuk gemakkelijker terug te draaien dan de doodstraf. Ik zie wel wat in het plan van Kitty: de mogelijkheid van euthanasie voor langgestraften. Verder denk ik dat het gevangenissysteem een stuk goedkoper kan en ben ik een voorstander van een humane vorm van dwangarbeid. Bijvoorbeeld een systeem waar men dmv noeste arbeid bepaalde privileges kan verdienen.
.
A man's ethical behavior should be based effectually on sympathy, education, and social ties; no religious basis is necessary. Man would indeed be in a poor way if he had to be restrained by hope of reward and fear of punishment after death. (Albert Einstein)
mee eenssarnian schreef:Ik zie dat het gelukkig nog steeds 34 tegen 4 + 7 staat tegen de herinvoering van de doodstraf.
.

Ik ben tegen de doodstraf. Niet principieel, want ik zou me best kunnen verzoenen met de opknoping van Dutroux bijvoorbeeld. Mijn bezwaar is dat het onmogelijk is te verzekeren, eenmaal de doodstraf er is, of ze altijd terecht zal toegepast worden, onder het juiste regime, met de juiste wetten. Daarvan zijn voorbeelden te over. Kijk maar naar het grote aantal onterechte doodstraffen (vooral zwarten) in de USA, om nog maar te zwijgen over Iran etc....
Ik ben het wel eens met kitty: de veroordeelde heeft recht op zelfmoord (zoals iedereen) als hij het niet meer ziet zitten. En ik vind dat men terecht veroordeelden het leven niet te mooi moet maken.
Ik ben het wel eens met kitty: de veroordeelde heeft recht op zelfmoord (zoals iedereen) als hij het niet meer ziet zitten. En ik vind dat men terecht veroordeelden het leven niet te mooi moet maken.
Levenslang is in de meeste landen niet echt levenslang, bedenk dat, alleen in Nederland en Estland en in deze landen is gratie (theoretisch) ook nog mogelijk.Levenslange gevangenisstraf zoals die in Nederland bestaat, is gewoon een verkapte vorm van doodstraf. Met enig verschil dat, niet de overheid maar de natuur het tijdstip van overlijden bepaald. Want levenslang betekent de rest van het leven, maw tot aan de dood.
''De wereld wordt geregeerd door dwazen, en de dwazen worden geregeerd door angst" - Anton Constandse