heeck schreef:Mijn werkervaring ligt in het blootleggen van feiten. Hoe genuanceerd ook standpunten naar voren worden gebracht; ik ben bijna bewust doof voor standpunten die ik alleen uitfilter op nuttige, dus verifieerbare feiten.
Dat kan praktisch uitvoerbaar zijn voor directe of technische feiten. In zaken als veiligheid van nucleaire installaties, opwarming van de aarde etc... zijn voor ons de feiten niet direct beschikbaar. Het is specialistenwerk, en zoals ik hierboven schreef, het is hun voorlichting die ons de mogelijkheid moet geven deel te nemen aan het democratisch beslissingsproces. Je hebt al herhaaldelijk aangegeven dat als je genoeg cijfers hebt je conclusies zal kunnen trekken, maar zo werkt het niet. Het werkt wél met het genuanceerd en duidelijk doorgeven van informatie. Jij en ik, neem ik aan, moeten het debat tussen onafhankelijke (gezondheids-)deskundigen afwachten en hopen dat ze een voldoende consensus bereiken. Anders zullen we moeten kiezen welke deskundige we ons vertrouwen schenken. Zelf een theorie opstellen mag ook, maar dan toch minstens na een vergelijkbare studieinspanning.
heeck schreef:Je verwijzen naar Nader, -lees eens na wat daar staat-, moest ik wel afchecken omdat de door jou bedoelde boodschap er voor mij echt niet bovenop lag en eerder tegengesteld was aan hetgeen in de link viel te lezen.
Zonder Nader aan te halen had ik al duidelijk verwoord dat doden in een andere industriele sector door de huidige moraal niet als verontschuldiging aanvaard worden. Wat telt is dat we individuele slachtoffers trachten te vermijden:
"daarom worden kruispunten veiliger aangelegd" etc...
Je daaropvolgende vraag
"wat vind je overigens van het aantal van de jaarlijkse 660 (NL) dodelijke verkeersongelukken als vergelijkingsmaat" toont dat je dat niet gelezen had. Kan ik ook niets aan doen. Ik antwoordde dus dat ik daar al uitvoerig op geantwoord had. Ik verwees als extra illustratie naar een niet mis te verstane
paragraaf in wiki over suksesvol
automobile safety activism, waar we vandaag het lage dodental op onze wegen aan te danken hebben. Hoe je dit zou lezen en toch andersom zou kunnen begrijpen is mij een volstrekt raadsel.
heeck schreef:De kwalificatie bijvoorbeeld dat de New York Academy of Science "eerbiedwaardig" is wil niet zeggen dat de inhoud van het rapport daarmee meerwaarde heeft tegenover de lopende kennis.
Waarheb ik over meerwaarde gesproken? Waarom zet een feitenman als jij "eerbiedwaardig" tussen aanhalingstekens? En wat bedoel je met het mij onbekende
lopende kennis?
Kijk, hier krijg ik jeuk van. Ik heb al drie keer gezegd waar en hoe ik dit rapport een plaats geef, en jij blijft maar insinuaties maken die daar niet mee kloppen. Dat ik onduidelijk of te genuanceerd ben kan je in dit verband niet als excuus gebruiken. Wees eens sceptisch voor jezelf.
heeck schreef:In mijn kader van navragen: wat bedoel je met onderstaande en waar slaat dat hallucinante op,
Dat is ook reeds gezegd en er is reeds naar terugverwezen voor wie het niet wil zien:
- - er gebeuren geen kernrampen (althans vanaf heden, waarbij heden opschuift.)
- niemand gaat dood bij een kernramp (want je kan het niet causaal bewijzen.)
- kerncentrales trekken geen overheidssubsidies (een tweede kerncentrale in NL kost tot één miljard aan subsidie.)
- electriciteit uit kerncentrales is goedkoop (vergelijk de electriciteitsprijzen in Nederland en België.)
- lage stralingsdoses zijn gezond (te gek voor woorden.)
-....
heeck schreef:En is de frekwentie van ongelukken de juiste maatstaf? Minstens komen daar zowel de wel als de niet voorgevallen problemen bij om de hoek kijken, evenals het afschuiven van de voordelen/nadelen.
Deze zin begrijp ik niet. Maatstaf? Ik ken geen industrie waar de frequentie van ongelukken geen rol speelt. Zeker als ze zwaar onderschat worden. Dit zinnetje bewijst, als het nog nodig zou zijn, dat je niet echt in feiten geinteresseerd bent.
Deze discussie is oninteressant en vermoeiend.