heeck schreef:Siger schreef:En als het echt onoverzienbaar wordt voor een voldoende ontwikkelde bevolking hoort het niet in een democratie.
Met bovenstaande opmerking stel je denk ik iets wat in alle werkelijkheid al tijden een gepasseerd station is.
Als het nodig zou blijken moet men ook durven terugkeren naar het goede station. Zweden is uit de kernergie gestapt na grondig wetenschappelijk onderzoek en met conclusies die ze gemeen hebben met de bevoegde instanties, Europees en wereldwijd.
Verdedigers van kernenergie zeggen dan dat Zweden het wel makkelijk heeft met een lage bevolkingsdichtheid en veel waterkracht. Maar dat verontrust mij des te meer net voor de landen met hogere bevolkscijfers die net daarom gegijzeld zijn door kernenergie.
heeck schreef:Ik zou met je wensen dat die grens wel automatisch zou ontstaan, maar iets eerder in dit topic wees ik al wat naar "de gang van zaken" tegenover "het wenselijke".
Mischien kan je die nu met een milder oog herlezen, {
http://www.freethinker.nl/forum/viewtop ... 97#p267597 } want ik open daar in mijn woorden met hetzelfde:
Wat er telkens, nu ook in de voorgaande berichten hier, mankeert is het binnen bekende proporties brengen van (nieuwe) risico's.
De vraag is maar wat je daar mee kan.
Volgens het
Eurostat Jaarboek 2010 sterven er elk jaar een kleine 5 miljoen mensen in Europa, de meeste (85%) door niet overdraagbare ziekten. In die groep zijn kankers en hartziekten de belangrijkste doodsoorzaak.
Ik ben er wel zeker van dat niemand een moord in koelen bloede zal wegwuiven omdat die de statistieken niet beinvloedt. Dat een klein aantal doden niet opvalt in de statistieken en dus te verwaarlozen is, is echter het krasse standpunt dat ik verschillende malen heb opgevangen van fervente verdedigers van kernenergie. Ik besloot hiervoor te snel dat jij in dezelfde richting dacht, waarvoor mijn excuus.
Onze moreel gevoel verzet zich redelijkerwijze tegen dood door menselijk handelen, of dat nu nalatigheid is of koelbloedige moord. Dan kan één dode belangrijker zijn dan 5 miljoen anderen, want "gij zult niet doden" is een van de krachtigste (en noodzakelijkste) sociale regels binnen soorten of gemeenschappen. Daarom worden kruispunten veiliger aangelegd, kanker bestreden en misdadigers opgespoord.
heeck schreef:Iets wat niet aanhaakt bij de kennis die mensen (menen te) hebben maakt die mensen speelbal van andere manieren van beïnvloeden.
{ zie dit fragment:
http://pauwenwitteman.vara.nl/Fragment- ... 2f5e51f6cd waar geen enkele feitelijke info over tafel komt. Alleen maar imponeer- en overtroefargumenten.}
Daar telt bij op: De voor het beoordelen van kernenergie benodigde kennis ligt buiten het bereik van het gros van de mensen.
En ik zit er niet naast wanneer wij allebei in deze bij het gros horen.
Absoluut. de P&W heb ik inderdaad bekeken. Ontgoochelend. Die Elsevierkerel was een brutale dommerik, en het Agalevmeisje met de grote onschuldige ogen was er totaal niet tegen opgewassen.
heeck schreef:Het probleem in een notendop:
Hoe realiseer je met onvoldoende kennis toch voldoende tegenwicht terwille van een verbeterde besluitvorming.
Besluitvorming zou idealiter moeten volgen uit een debat op argumenten. Elk burger zal zich moeten laten voorlichten door deskundigen. In het geval van gezondheidsrisico's van kerncentrales zullen die deskundigen artsen moeten zijn, en geen ingenieurs, en zeker geen betrokken partijen. Wat de burger nodig heeft is cijfers van veroorzaakte of vermijdbare sterfgevallen en ziektes.
Ik stel vast dat we die cijfers vandaag nog niet bezitten, en dat zoiets overwegend het gevolg is van (soms hilarisch) foute informatie verspreid door voorstanders. Bijvoorbeeld:
- er gebeuren geen kernrampen (althans vanaf heden, waarbij heden opschuift.)
- niemand gaat dood bij een kernramp (want je kan het niet causaal bewijzen.)
- kerncentrales trekken geen overheidssubsidies (een tweede kerncentrale in NL kost tot één miljard aan subsidie.)
- electriciteit uit kerncentrales is goedkoop (vergelijk de electriciteitsprijzen in Nederland en België.)
- lage stralingsdosissen zijn gezond (te gek voor woorden.)
-....
Alleen informatieverstrekking uit onafhankelijke medische bron kan deze misinformatie stoppen. En eerst dan kan de democratische besluitvorming beginnen en uitgevoerd worden.
PS: in het EU-rapport over de veiligheid van energievoorzieningen wordt onderzocht of het niet beter is over "verloren levensjaren" te spreken dan over doden. Dat lijkt me een beetje immoreel.