Ik wil het verschil wel inzien maar wat IS het praktische verschil? Je kunt een levend wezen ook een chemische fabriek noemen. Het produceert tal van verbindingen die uitsluitend dáár voorkomen. Het gaat in elk geval niet om de vraag of er een machine aan te pas komt. Je kunt vrijwel alle chemicaliën ook zonder machine maken. De vraag is of de verbinding gezond is om te eten. Ook verbindingen gemaakt door een levend wezen kunnen uiterst giftig zijn!
Het is vaak helemaal niet het gevolg van een machine. Maar wel van de schaalvergroting. Zo is fabrieksbrood langer onderweg dan broodjes van de warme bakker (die vaak ook een machine gebruikt). Om het toch eetbaar te houden worden daarom een conserveringsmiddel toegevoegd dat het brood langer eetbaar houdt. Als gevolg daarvan vinden veel mensen de broodjes van de warme bakker lekkerder. Maar na twee dagen is het niet meer te eten terwijl het fabrieksbrood de hele week goed blijft
Een veronderstelling die absoluut niet waar is. Veel voedingsmiddelen die in fabrieken zijn gemaakt zijn uiterst voedzaam en gezond.Ook hier, als je niet weet dat bij het bewerken van voedsel voedingswaarde verloren gaat – en dat dus over het algemeen geldt: hoe meer bewerkt, hoe ongezonder – dan is het beter om je daar eens wat meer in te verdiepen dan om te blijven volharden in deze onwetendheid, en die als argument naar voren te schuiven. Ergens niet van op de hoogte zijn vormt, ben ik bang, niet zo'n sterk argument.
Bedenk je dat alleen al bij zoiets simpels als een appel in een blender gooien of het koken van groente al veel verloren gaat. Vergelijk dat met wat er in een fabriek gebeurt en dan kun je nagaan dat er na zo’n intensief proces vrijwel niets van waarde overblijft.
Je maakt – mijns inziens - een denkfout. Omdat sommige bewerkingen nuttige stoffen uit het voedsel verwijderen, ga je ervan uit dat dit altijd zo is. En je verzuimt om te controleren of het waar is. Soms is het waar en soms niet.
Er gaan ook vitamines verloren als je een (aard)appel met de hand schilt! (evenals mogelijk giftige stoffen)
Diegene heeft gelijk die de afloop het beste voorspelt. Meestal is dat de dokter maar als AI een betere voorspelling doet dan de dokter dan heeft die gelijk.Als de dokter en patiënt het niet met elkaar eens zijn is er sprake van een impasse. Er is dan geen enkele rekensom die zou kunnen bepalen wie er 'gelijk' heeft en dat is dus ook precies waarom de AI hier geen raad mee zou weten.
Waar JIJ gelijk in hebt is dat er waardeoordelen zijn waar geen geschikt algoritme voor bestaat en nog lange tijd niet zal bestaan. Maar die vormen ook in de menselijke besluitvorming een probleem en die zullen we daar moeten oplossen.
Jammer genoeg hapert mijn toetsenbord weer eens dus ik laat de komma’s en aanhalingstekens maar achterwege.