Rusland en Oekraïne

Actueel nieuws uit binnen en buitenland.

Moderator: Moderators

HierEnNu
Superposter

Re: Rusland en Oekraïne

Bericht door HierEnNu »

Rereformed schreef: 19 nov 2022 13:55 Je negeert het volkomen.
Ik heb meteen helder aangegeven dat ik mijn tijd zou nemen.
En dat is precies wat ik doe!
Rereformed schreef: Tot hier aan toe! Terwijl je wel pagina's vol schrijft die niets met ons onderwerp te maken hebben en er dus niet toe doen.
Ik lees in het topic "Welkom nieuwe leden."

onder meer het volgende:
Maria schreef:"Wie kaatst kan de bal verwachten"

en vervolgens ga jij mij verwijten maken, terwijl ik slechts netjes reageer op wat jij mij zoal toeschrijft. Blijf zelf ter zake, dan kaats ik jouw ballen niet terug!

Ook lees ik in het topic "Welkom nieuwe leden."

onder meer het volgende:
Maria schreef:In drukke perioden kan het gebeuren dat iedereen over je heen lijkt te gaan vallen, als je komt met voor hier interessante opmerkingen en discussiepunten, vooral als die voor hier controversioneel zijn.

<< knip >>

Neem je tijd.
Je bent niet verplicht op iedere reactie direct een heel verhaal terug te schrijven, maar probeer wel te onderbouwen wat je schreef, als daar vragen over komen.
Probeer minstens wel duidelijk te maken dat je de reacties gelezen hebt, die er kwamen op wat jezelf schreef.

En verder, hou in gedachten.
"Een dwaas kan meer vragen dan een wijze kan beantwoorden."
Een "Ik weet het niet" antwoord is erg ondergewaardeerd. :wink:
Eerlijkheid wordt gewaardeerd, ook bij het weergeven van meningswijzigingen en het erkennen van vergissingen.
Bij deze heb ik jou aan het bovenstaande herinnerd. Vond ik ff nodig!
Verder no hard feelings hoor!
Rereformed schreef:Probeer het eens. "Hé, ik wist niet dat de maidanrevolutie begon als reaktie op de illegitieme aktie van de president om de associatieovereenkomst met de EU, die het parlament met overweldigende meerderheid goedgekeurd had, te torpederen. Ik wist ook niet dat hij dat deed op instigatie van Poetin. Fijn dat je je zo uitsloofde om mij die informatie te geven. Er was dus geen sprake van een coup in Oekraïne, maar van gerechtvaardigde opstand van het volk! Zo had ik het nog niet eerder bekeken." :wink:
Over negeren gesproken:
die laatste quote negeer ik verder volkomen!
Rereformed schreef:
Stieren en rode lappen ... wist je dat stieren geen kleuren zien?
Fijn dat je me iets bijleert. Deed je dat ook maar met betrekking tot het onderwerp. Tot nu toe ben ik nog niets tegengekomen waarmee je voor mij de discussie over de Oekraïense oorlog verrijkt.
Waarom blijf je dan voortdurend en zo fel op me reageren? Ik ben niet degene die moeite heeft met een wapenstilstand, ook niet tijdens een discussie.
Rereformed schreef:Als je iets te zeggen had gehad had je niet dit citaat gegeven, maar wat ik daarvóór zeg becommentarieerd: "Wat er daadwerkelijk aan vooraf ging is die associatieovereenkomst die Oekraïne met de EU sloot. Indien je de schuld bij het westen wil leggen kom je dus uit op de zienswijze dat de EU nooit die overeenkomst had mogen sluiten met Oekraïne. De EU had moeten besluiten dat Oekraïne bij de invloedsfeer van Rusland behoort. Oekraïeners hebben geen recht om zich in het hoofd te halen te denken dat ze bij de Europese familie behoren, zoals alle lidstaten van de EU. Ze moeten berusten in hun lot dat ze verwant zijn aan de Russen en die Russen het voor eeuwig voor het zeggen hebben in hun land. Ze hebben recht op armoede en corruptie, hun hoogsteigen diktator en hun wodka zoals het behoort in hun Russische geschiedenis. Net zoals de Finnen het niet in hun hoofd mochten halen om zich bij de EU aan te sluiten zolang de Sowjet-Unie nog bestond, maar tevreden moestn zijn dat ze hun eigen wodka mochen brouwen en voor de zoveelste maal weer op Kekkonen mochen stemmen die over de zeldzame kunst beschikte de Russische diktator in de sauna te lokken waar hij dan een paar consessies van ze wist af te dwingen. De EU had moeten begrijpen dat het veel voordeliger was Oekraïne de rest van deze eeuw te gebruiken als reservoir van de goedkoopste werkkrachten."

Daarop had je kunnen zeggen: "Interessant om inbreng te hebben van Fin. Van deze kant had ik de zaak ook nog niet bekeken. Ik zal nogeens overdenken of de benaming "stoken" gerechtvaardigd is." Of misschien zou je hele goede argumenten kunnen aanvoeren om te laten zien wat je met stoken en kwalijk optreden van het westen bedoelt.
Laat je niet intimideren door iemand die er anders over denkt dan jij. Discussies zijn er om tegengestelde zienswijzen te laten botsen met elkaar. Wat geeft het als iemand of iedereen het oneens is met je? Dan is het juist interessant en heb je een hoop om te overdenken.
Ik vind het niet nodig om wat jij daarvóór schrijft te becommentariëren. Als jij mij en/of wat ik daadwerkelijk naar voren breng wenst te ridiculiseren dan be my gast, maar verwacht niet dat ik zulks serieus neem en/of op in zal gaan. Het verbaast me dat jij dat schrijfsel kennelijk zelf wel interessant vindt. Ik niet.
Antisemitische uitingen stoppen helpt bestrijding antisemitisme.
.Ik vind jou zelf verantwoordelijk voor jouw interpretatie.
De meeste mensen 'weten' dat God bestaat: God bestaat niet!
Rereformed
Moderator
Contacteer:

Bericht door Rereformed »

HierEnNu schreef: 19 nov 2022 15:50
Rereformed schreef: 19 nov 2022 13:38Dat je een punt wilde maken was ook waar ik van uitging. Daarom liet ik je weten dat je redenering geen steek houdt. Er was geen sprake van een coup.
Oooo, is DAT één van die rode lappen?
Sorry hoor dat ik niet zo erudiet en eloquent ben als jij, maar ik had toch al aangegeven dat ik de nodige tijd zal nemen alvorens op die betreffende reactie van jou terug te reageren! Ik was/ben wat dat betreft nog steeds niet zo ver, maar zelf vind ik dat niet erg, want ik hoef niet als eerste over de finish[?] te komen.

Nee dat is geen rode lap. Dat is eenvoudig aankomen met een argument, waarvan je mag verwachten dat de ander erop ingaat. Waarom in vredesnaam heb je zo lang tijd nodig om erop te reageren?
HierEnNu schreef:Volgens mij was er wel degelijk sprake van een coup en aangezien ook jij Wikipedia als betrouwbare bron aanhaalt, zal ik zulks ook doen:
Wikipedia schreef:De Revolutie van de Waardigheid (Oekraïens: Революція гідності, geromaniseerd: Revoljoetsija hidnosti), ook bekend als de Maidan-revolutie,[3] vond aansluitend op de Euromaidan-protesten plaats, in februari 2014, toen dodelijke confrontaties tussen demonstranten en binnenlandse troepen in de Oekraïense hoofdstad Kiev resulteerden in de afzetting van de gekozen president Viktor Janoekovytsj en de omverwerping van de Oekraïense regering

https://nl.wikipedia.org/wiki/Revolutie ... aardigheid
Of begrijp ik deze woorden fout:
  • "resulteerden in de afzetting van de gekozen president Viktor Janoekovytsj en de omverwerping van de Oekraïense regering
?
Is het afzetten van een gekozen president en omverwerpen van een democratisch verkozen regering geen coup?
Nee dat is het niet. Zoals appelfflap aan je uitgelegd heeft was het president Janoekovitsj die zich niet aan de democratische spelregels hield. Hij had geen recht om het associatieverdag dat het parlament met overweldigende meerderheid goedgekeurd had te torpederen. Daarmee zette hij de democratie aan de kant en maakte hij zichzelf tot diktator. Het volk was niet ondemocratisch, maar de president. Om de democratie overeind te houden werd het volk wel gedwongen om de president af te zetten. Het alternatief was te vervallen tot een staat zoals Belarus.
Rereformed schreef: Integendeel, zoals appelfflap je liet weten was er sprake van een onwettelijke opheffing van de democratie via dat een president een met overweldigende meerderheid genomen besluit van het parlament torpedeerde.
Je vergist je: appelfflap heeft mij niets laten weten!
Jazeker. Hij legde het zo uit:
appelfflap schreef:En in een democratie met scheiding der machten heb je hier een situatie dat:

De wetgevende macht ( parlement) samenwerking met de eu wil
De uitvoerende macht (regering en president yanukovich) samenwerking met rusland verkiest
De uitvoerende macht gaat haar boekje te buiten en kan weggestemd worden door het parlement. De regering valt heet dat dan.
Gebeurt wel vaker in europese landen.

HierEnNu schreef:Los daarvan: je bedoelt dat parlement waar ze mekaar letterlijk de tent uitvochten door middel van ordinaire knokpartijen in plaats van te debatteren? Zover ik weet kan zelfs in Nederland het parlement de MP niet afzetten en/of diens regering omver werpen. Maar als het afzetten van een gekozen president en omverwerpen van een democratisch verkozen regering geen coup genoemd mag worden, hoe moet zulks dan genoemd worden?
Een legitieme opstand van het volk. Of zoals de Oekraïeners het noemen: The Revolution of Dignity.
Bovendien vind ik of het al dan niet een coup was niet zo belangrijk hoor.
Dat kan ik me voorstellen. Nadat je uitgebreid te horen krijgt dat er geen sprake van een coup was, maar dat president Janoekovitsj zijn boekje te buiten ging, en Rusland daarachter zat, is dat heel slim om te zeggen. Zo smokkel je iets dat je aanvoerde als een argument mooi weg tot een niemandalletje.
HierEnNu schreef:
Rereformed schreef: Ik beschouw de associatieovereenkomst die de EU Oekraïne aanbood als een volkome legitieme manier van handelen. Als je met "stoken" iets anders bedoelt moet je dat heel duidelijk maken, anders weet niemand waar we het over moeten hebben.
Dan is dat stoken door jou kennelijk al vergeten. Jammer.
Als ik zulks van belang vind kom ik daar nog wel op terug.
Je maakt wel iets heel duidelijk voor alle lezers, maar niets wat de zaak aangaat. :lol:
HierEnNu schreef:Hoofdzaak vind ik dat deze oorlog stopt en dat dus gekozen moet worden voor DE-escalatie in de vorm van zo snel mogelijk een wapenstilstand bereiken zodat zinvolle vredesonderhandelingen kunnen starten.
We zijn het nog steeds eens over de hoofdzaak. Alleen volgt daar niet automatisch jouw "dus" op, noch heb je een woord vuilgemaakt aan wat volgens jou een zinvolle vredesonderhandeling zou inhouden, hoewel men je daar expliciet om gevraagd heeft.
HierEnNu schreef:
Rereformed schreef:Een oorlog verscherpt de tegenstellingen. Zo was ik vóór de oorlog bereid tot consessies, maar nu allang niet meer.
En ik denk dat de meeste Oekraïeners er ook zo over denken.
Dat betwijfel ik ten sterkste.
Dat mag je uiteraard betwijfelen. Kun je een paar links geven waar Oekraïeners je gelijk geven?

HierEnNu schreef:
Rereformed schreef:Laat je niet overmannen door angst voor "totale vernietiging".
Met zulk soort angst heb ik wel enigszins leren dealen, met name tijdens accuut levensbedreigende survivalsituaties. Waar ik echter slecht mee om kan gaan is gevoelens van machteloosheid, met name nu ik [weer!] moet constateren hoe zeer situaties steeds vaker lijden [SIC] tot het tot op het bot verdeeld raken van samenlevingen.

Ik ben met je eens dat angst niet mag regeren of zelfs maar leidend mag zijn bij geopolitieke beslissingen, maar roekeloosheid ook niet!
Helemaal mee eens. Het evenwichtig balanceren is een moeilijke zaak. Ik denk dat het westen dat tot nu toe zeer kundig heeft gedaan.
Born OK the first time
HierEnNu
Superposter

Bericht door HierEnNu »

ChaimNimsky schreef: 19 nov 2022 01:07
HierEnNu schreef: 18 nov 2022 14:29
DE-escaleren, NU!!! Wapenstilstand en praten.
Nee, er is een tijd van oolog en een tijd van vrede, een tijd om te haten en om lief te hebben, een tijd om te doden en om te helen. Alleen een lafbek keert zulk onrecht de andere wang toe en zwijmelt van vrede voor de ogen van zoveel leed dat de Oekraïnse bevolking wordt aangedaan. Dit is een tijd van oorlog tegen de beestachtigheid, een tijd om de wreedaardige bezetter te doden waar het kan en het absurde onrecht diep te haten. Als ik ergens van walg, is het valse sentimentaliteit en goedkoop gedagdroom als er eigenlijk gestreden moet worden.
Ik heb je reactie gelezen!

Wat je zoal impliceert richting mijn standpunt ga ik niet op in en wat ik zoal denk over de standpunten die jij hier poneert denk ik het mijne en houd ik verder voor me behalve dat ik zulks een Vrijdenker onwaardig vind.
appelfflap
Banned

Bericht door appelfflap »

HierEnNu schreef: 19 nov 2022 16:44 Wat je zoal impliceert richting mijn standpunt ga ik niet op in en wat ik zoal denk over de standpunten die jij hier poneert denk ik het mijne en houd ik verder voor me behalve dat ik zulks een Vrijdenker onwaardig vind.
wat Poetin en Rusland nu doet is door en door slecht
elke vorm van nuance om de verantwoordelijkheid naar een 3e door te schuiven is in deze effectief "blame the victim"

Rusland valt Oekraine binnen en ontziet neits of niemand, duizenden oorlogsmisdaden van de ergste soort.
doe me een plezier en verstop je neit achter propaganda. wat in mariupol gebeurt is 1 grote oorlogsmisdaad
tegelijk voeren ze een economische oorlog met het westen, ze verbranden liever miljoenen gas om de prijs op te drijven
tegelijk lokken ze een wereldwijde voedselcrisis uit door de graanschuur vd wereld te blokkeren
organiseren ze een massale vluchtelingenstroom richting het westen
folteren, vemroorderen, beroven, verkrachten en deporteren ze Oekraiense burgers in bezet gebied

en waarom?
omdat in 2014 een parlement in een Russisch buurland besliste om een economisch verdrag met de EU te sluiten?

beetje serieus blijven aub
https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2022/08/26 ... unt-onder/
bijzonder goed voor het milieu
Laatst gewijzigd door appelfflap op 19 nov 2022 17:47, 1 keer totaal gewijzigd.
Rereformed
Moderator
Contacteer:

HierEnNu schreef: 19 nov 2022 16:33
Rereformed schreef: Tot nu toe ben ik nog niets tegengekomen waarmee je voor mij de discussie over de Oekraïense oorlog verrijkt.
Waarom blijf je dan voortdurend en zo fel op me reageren? Ik ben niet degene die moeite heeft met een wapenstilstand, ook niet tijdens een discussie.
1) Omdat ik het leuk vind in gesprek te zijn met iemand die er andere opvattingen op nahoudt dan die ik heb. Ik geniet van debat. Zo pijnig ik mezelf voor de lol door regelmatig naar Scott Ritter te luisteren. :D
2) Omdat je het westen schuld in de schoenen schuift die mij volstrekt onduidelijk is en blijft omdat je niet in staat bent dit uit te leggen.
3) Omdat dit topic mijn aandacht heeft en ik als Fin pal achter het land Oekraïne sta en heel goed weet wie de buurman is. Ik heb geen goed woord over voor het Rusland van 2022.
4) Omdat ik graag een argument hoor dat me wat begrip doet opbrengen voor de Russen. Ik heb een heleboel Russische vrienden en kennissen en ben in mijn leven überhaupt een hoop Russen tegengekomen. Ik wil mijn leven niet eindigen met haat in mijn hart voor Russen net zoals de vorige generatie Finnen die de oorlog hadden meegemaakt. Het bedroeft mij zeer dat ik die argumenten nooit tegenkom. Zoals appelfflap schrijft: wat Poetin en Rusland nu doet is door en door slecht.
Born OK the first time
Rereformed
Moderator
Contacteer:

HierEnNu schreef: 19 nov 2022 16:44
HierEnNu schreef: 18 nov 2022 14:29
DE-escaleren, NU!!! Wapenstilstand en praten.
Nee, er is een tijd van oolog en een tijd van vrede, een tijd om te haten en om lief te hebben, een tijd om te doden en om te helen. Alleen een lafbek keert zulk onrecht de andere wang toe en zwijmelt van vrede voor de ogen van zoveel leed dat de Oekraïnse bevolking wordt aangedaan. Dit is een tijd van oorlog tegen de beestachtigheid, een tijd om de wreedaardige bezetter te doden waar het kan en het absurde onrecht diep te haten. Als ik ergens van walg, is het valse sentimentaliteit en goedkoop gedagdroom als er eigenlijk gestreden moet worden.

Wat je zoal impliceert richting mijn standpunt ga ik niet op in en wat ik zoal denk over de standpunten die jij hier poneert denk ik het mijne en houd ik verder voor me behalve dat ik zulks een Vrijdenker onwaardig vind.
Dat was dan ook oudtestamentische profetische stem stijl. Come on, neem het niet zo persoonlijk op, geef je af en toe over aan kunst. Vrijdenkers genieten ervan wanneer iemand de bijbel goed kent en die mooi kan recyclen. Van deze woorden maakt een componist ooit nog eens een opera! 8*)

Wanneer je je dagelijks bezighoudt met deze oorlog en dagelijks de beelden ziet van het leed en wat er verwoest wordt dan kroppen gevoelens zich op en die moeten geuit worden. Er is een tijd om heel boos te worden en te vechten en een tijd om te treuren. Heb je mijn muziek al aangehoord die ik in mei maakte? After the devastation. Rusland heeft daarna niets meer bereikt, maar wel voor verwoesting na verwoesting gezorgd. Ik ben mijn gevoelens van treurnis allang voorbij. Ik hoop nu dat iemand het Kremlin opblaast.
Born OK the first time
Gerard R.
Superposter

Bericht door Gerard R. »

Rereformed schreef: 19 nov 2022 18:56
HierEnNu schreef: 19 nov 2022 16:44

Dat was dan ook oudtestamentische profetische stem stijl. Come on, neem het niet zo persoonlijk op, geef je af en toe over aan kunst. Vrijdenkers genieten ervan wanneer iemand de bijbel goed kent en die mooi kan recyclen. Van deze woorden maakt een componist ooit nog eens een opera! 8*)

Wanneer je je dagelijks bezighoudt met deze oorlog en dagelijks de beelden ziet van het leed en wat er verwoest wordt dan kroppen gevoelens zich op en die moeten geuit worden. Er is een tijd om heel boos te worden en te vechten en een tijd om te treuren. Heb je mijn muziek al aangehoord die ik in mei maakte? After the devastation. Rusland heeft daarna niets meer bereikt, maar wel voor verwoesting na verwoesting gezorgd. Ik ben mijn gevoelens van treurnis allang voorbij. Ik hoop nu dat iemand het Kremlin opblaast.
Ik durf zulke dingen nooit op fora te schrijven en eigenlijk wil ik dat ook niet (want ook barbaars). Maar ik heb
alle begrip voor wat je voelt. Woorden schieten compleet tekort voor wat die Russische krengen liggen te kloten.
Je krijgt virtueel een dikke kus en 'n hartelijke omarming van mij.
** ¥ **
Peter van Velzen
Site Admin

Bericht door Peter van Velzen »

Het blijft jammer dat we elkaar hier zitten af te katten, terwijl elders mensen sterven en pijn lijden. Ik ben voor direct stoppen met die ellende, maar hoe dat bereikt kan worden weet ik niet. Ik moet overigens - wat dat afkatten betrof - ook denken aan "99 luftballlons". Het begint met een onbelangrijke opmerking en mensen gooien vervolgens hun ziel en zaligheid (die dus niet bestaan) in de verwijten en/of verontschuldigingen over en weer. (totdat de bom valt?)

Overigens doet mij denken aan het feit dat Hitler (gelukkig) niet over 5.500 kernkoppen beschikte.
Ik wens u alle goeds
dikkemick
Adelaar

Bericht door dikkemick »

Hitler (als het aan hem lag....en dat lag het doorgaans) had ze zeker ingezet op het laatst. Het was of alles of niets en in dat niets had hij het liefst de hele wereld met zich in de verdoemenis meegesleurd. Alles om het debacle van 1917 maar niet te hoeven herhalen.
Hoe Poetin hierin zit weet ik niet.
Logic will get you from A to B. Imagination will take you everywhere. Zulks is evident!
Einstein/Mick
HierEnNu
Superposter

Bericht door HierEnNu »

Volgens mij was er in Oekraïne in 2014 wel degelijk sprake van een coup.

Kennelijk wordt zulks hier op het forum sterk bestreden en wordt er grote waarde aan gehecht dat zulks aangetoond moet worden daar men van mening is dat het destijds afzetten van de democratisch verkozen president en het omverwerpen van de regering niet illegaal was en dus geen coup genoemd mag worden.

Historicus Jacques Pauwels legt in onderstaande video het belang uit van geschiedenis en context om de oorzaken van de Russische invasie in Oekraïne te vatten. Kennelijk vindt hij net als ik dat één van de oorzaken van de Russische invasie in Oekraïne de coup in Oekraïne in 2014 was en hij benoemt in onderstaande video op 5minuut45seconden zulks ook nadrukkelijk als coup.

History, essential to understand causes of Russian invasion in Ukraine. Jacques Pauwels explains.

HierEnNu
Superposter

Bericht door HierEnNu »

Peter van Velzen schreef: 20 nov 2022 01:29 Het blijft jammer dat we elkaar hier zitten af te katten, terwijl elders mensen sterven en pijn lijden. Ik ben voor direct stoppen met die ellende, maar hoe dat bereikt kan worden weet ik niet.
Eens: direct stoppen met die ellende.

Kennelijk kunnen 'wij' echter niet eens stoppen met elkaar hier af te katten dus laten we hopen dat daar waar die mensen sterven en pijn lijden wel iemand een begin van vrede weet te bewerkstelligen.
appelfflap
Banned

HierEnNu schreef: 20 nov 2022 09:16 Volgens mij was er in Oekraïne in 2014 wel degelijk sprake van een coup.
maar onderbouw dat dan ipv het gewoon te herhalen
waarom was de afzetting illegaal? ik kat je nietaf, jij moet dat uitleggen
Kennelijk wordt zulks hier op het forum sterk bestreden en wordt er grote waarde aan gehecht dat zulks aangetoond moet worden
argumenteren heet dat
daar men van mening is dat het destijds afzetten van de democratisch verkozen president en het omverwerpen van de regering niet illegaal was en dus geen coup genoemd mag worden.
er is een scheiding van machten die mekaar in evenwicht houden.
het parlement, de wetgevende macht verkozen door het volk, wou een verdrag met de EU
de president, zetelend dankzij een meerderheid in hert parlement, wilde dit niet en verloor zijn steun in het parlement. de regering is toen gevallen, is ook al in nederland gebeurd
de coup in Oekraïne in 2014 was en hij benoemt in onderstaande video op 5minuut45seconden zulks ook nadrukkelijk als coup.
en binnen de 2 minuten sleurt hij er neonazi's bij, da's een probleem

maar zelfs al ga ik, voor de lieve vrede, in je mening mee. op welke manier keurt dit nu goed wat de russen daar uitvreten sinds 2014 en sinds dit jaar?
HierEnNu
Superposter

Bericht door HierEnNu »

appelfflap schreef: 20 nov 2022 09:53
maar zelfs al ga ik, voor de lieve vrede, in je mening mee. op welke manier keurt dit nu goed wat de russen daar uitvreten sinds 2014 en sinds dit jaar?
Waar leid je uit af dat ik zulks goed zou keuren?
Mijns inziens kan NIETS goedkeuren 'wat de Russen daar uitvreten',
Rereformed
Moderator
Contacteer:

HierEnNu schreef: 20 nov 2022 09:16 Volgens mij was er in Oekraïne in 2014 wel degelijk sprake van een coup.
Dat iemand dat zegt is geen argument.

Zie hier om een verslag te lezen van hoe Janoekovitsj zelf als een windvaan omdraaide. Ik krijg daaruit wel begrip voor Janoekovitsj. Wat ik daaruit opmaak is dat het bijkans onmogelijk was om Oekraïne uit de financiële problemen te helpen. Janoekovitsj streefde naar de overeenkomst met de EU en tezelfdertijd goede relaties met Rusland. In theorie de beste oplossing, maar in de praktijk onmogelijk, aangezien Rusland de overeenkomst met de EU dreigde te straffen. Daarom bedelde Janoekovitsj voor nog meer financiële steun van de EU en de IMF, maar dit kon hem niet worden gegeven. Hij zat in een onmogelijke situatie. Uiteindelijk werd hij in de armen van Rusland gedreven. Men kan zich voorstellen hoe hij daarmee de steun verloor van allen die zo blij waren dat hij op die overeenkomst met de EU stevende.

Hier kun je lezen dat het Oekraïense parlament stemde om de president af te zetten, met 328 van de 447 stemmen die uitgebracht werden vóór, op grond van "misbruik van macht".
Kennelijk wordt zulks hier op het forum sterk bestreden en wordt er grote waarde aan gehecht dat zulks aangetoond moet worden daar men van mening is dat het destijds afzetten van de democratisch verkozen president en het omverwerpen van de regering niet illegaal was en dus geen coup genoemd mag worden.

Impeachment behoort, zoals we nu allemaal weten via het Amerikaanse systeem, eenvoudig tot de democratie. Hierbij kan worden opgemerkt dat ook leden van zijn eigen partij stemden voor afzetting. Het was Janoekovitsj die begon met aantijgingen van "coup" en "nazi's".
Historicus Jacques Pauwels legt in onderstaande video het belang uit van geschiedenis en context om de oorzaken van de Russische invasie in Oekraïne te vatten.
Dat moge zo zijn, maar mag eenvoudig geen reden zijn waarom Oekraïne zich niet zou mogen richten op Europa en uiteindelijk een EU lidstaat worden. En dat is wat Poetin koste wat kost wil voorkomen. Sterker nog, hij wil dat Oekraïne en Belarus deel gaat uitmaken van een Groot Rusland.

Waarom heb jij daar begrip voor?
Born OK the first time
appelfflap
Banned

HierEnNu schreef: 20 nov 2022 10:18 Waar leid je uit af dat ik zulks goed zou keuren?
je legt verantwoordelijkheid bij oekraine, mn 2014
Plaats reactie