writer schreef:
De uitverkiezing blijft voor velen een hekel punt. Zowel voor als tegenstanders baseren hun mening op de bijbel.
De éen door teksten letterlijk te nemen, de ander door er zijn eigen interpretatie aan te geven.
Ik stel dat het de God uit de bijbel niet gelukt is daarin duidelijker te zijn.
Bedenk wel dat het begrip uitverkiezing vooral in calvinistische kerken een grote rol speelt (en dan vooral de bevindelijke soorten). Als ik het goed inschat, dan is met name de dubbele predestinatie een reden voor veel ellende.
Ik kom uit de evangelische hoek, als je daar predestinatie noemt, dan kijkt men je glazig aan, van "waar heb je het over"? Het is nauwelijks een onderwerp.
Een gelovige is eenvoudigweg behouden door geloof. (dat komt immers zo'n beetje in alle brieven van Paulus naar voren).
Dat God het vooraf zo bestemd heeft: In Gods plan was het blijkbaar altijd al de bedoeling dat mensen door geloof gered zouden worden (dwz. door hun vertrouwen op God te vestigen).
Dat het een gave van God is: het is dus puur genade. De mens hoeft het niet eerst te verdienen. (door eerst een vrome pief te zijn of door goede werken).
Men ziet dit in evangelische omgeving dus meest als Gods plan (Gods inzetting), en niet als een vraagstuk om uit te vogelen wie daar nu precies individueel voor uitverkozen was. Het geldt gewoonweg voor iedereen die gelooft, dus waarom zou je die vraag überhaupt willen stellen.
Uiteraard weet God alles van tevoren, de tijd is geen beperking voor Hem. Dus dat ik op een dag ben gaan geloven, wist God al voordat Hij Adam schiep. Net zo goed dat God toen al wist dat de trein naar Amsterdam vorige week met 5 minuten vertraging zou vertrekken.
Vanuit Gods oogpunt is er dus zeker uitverkiezing. En hoe God dat ook doet, het is onmogelijk dat het anders is. (God weet immers alles). Ook al zou God ruimte geven aan een mens om een vrije wil te hebben (en dat denk ik), dan nog weet God welke keuze die mens met zijn vrije wil maakt.
Maar vanuit menselijk oogpunt is het de inzettingen van God gehoorzamen. (meest kernachtig is die inzetting samen te vatten als "vertrouw op God").
Omdat het een zinloze oefening is om God in dit opzicht proberen te doorgronden, lijkt mij dat uitverkiezing door ons vanuit het menselijke oogpunt benaderd moet worden. We zijn nu eenmaal mens en geen God, dus dat is wel zo verstandig.
Ik denk dat dit trouwens ook de benadering is die in veel calvinistische kerken gehanteerd wordt. Volgens mij is het dan niet zo'n heikel punt. Je krijgt dan zeker niet de uitwassen die blijkbaar in die zware kerken aan de orde zijn.
btw. Kom jij uit zo'n bevindelijke kerk?
Dat geldt trouwens voor alle verschillen tussen de vele kerkstromingen. Voor mij reden om vast te stellen dat christenen telkens een andere religie bedenken die bij hen en in hun tijd het beste past. Om een houvast te hebben blijven ze allemaal de bijbel gebruiken maar met hun eigen interpretatie. En allemaal denken ze dat de bijbel op de juiste manier interpreteren.
Ik denk dat dit de onvermijdelijke dynamiek is van een grote groep mensen. Daar speelt zoveel in mee, historie, psychologie, omstandigheden, misverstanden, persoonlijke motieven en belangen, etc. etc.
Het verbaast mij niet. De apostelen gaven het fundament door en dat fundament is in eerste instantie Christus.
Paulus:
"Overeenkomstig de genade van God die mij gegeven is, heb ik als een wijs bouwmeester het fundament gelegd en een ander bouwt daarop. Ieder dient er echter op toe te zien hoe hij daarop bouwt. Want niemand kan een ander fundament leggen dan wat gelegd is, dat is Jezus Christus".
En dat is in alle denominaties ook aanwezig. (allerlei soorten gereformeerd zijn geen andere
religie net zomin als bijv. PKN of RKK, het zijn denominaties)
Maar wat de mensen er verder met het fundament doen is hun verantwoordelijkheid.
Paulus schrijft:
Of nu iemand op dit fundament bouwt met goud, zilver, edelstenen, hout, hooi of stro, ieders werk zal openbaar worden.
Zo zijn er dus die er inderdaad een armzalig strohutje van gemaakt hebben, waar het fundament geen eer mee wordt aangedaan. (ik zal geen namen noemen, maar ik denk daarbij wel aan bepaalde soort kerken en predikers)
Ik vraag me af waarom en hoe je iemand kunt vertrouwen als je die persoon nooit gezien hebt, grote twijfels over zijn bestaan hebt en verhalen in een boek over wreedheden en inconsequent zijn van zoiemand hebt gelezen.
Daarnaast vraag ik me af wat vertrouwen in houdt. Als ik iemand vertrouw weet ik zeker dat hij me zal helpen als dat nodig is. Heb jij die zekerheid? Heeft Hij je ooit ergens mee geholpen? Ik hoor niet anders dan dat dat allemaal voor in de toekomst geldt. Ooit zal het vrede worden. Ooit! Door de God uit de bijbel.
Ik vertrouw God, Hij is de Schepper, dus wat dat betreft heb ik alle reden om te verwachten dat Hij doet wat Hij belooft. Hij zal me dus helpen als dat nodig is, maar dat is niet op mijn bestelling. Hij bepaalt hoe en wanneer.
Wat ik in dat opzicht te verwachten heb, wordt in de bijbel beschreven. En dat is goed, nogmaals ik vertrouw volledig dat Hij in alle opzichten weet wat Hij doet.
De bijbel zegt veel over de huidige 'eeuw', en daar is de bijbel ook vooral voor bedoeld. Maar ook als God vrede op aarde brengt, betekent dat nog steeds niet dat de mens God vertrouwt. Er komt een tijd waarin de situatie anders volledig zal worden dan tegenwoordig, het "duizendjarig vrederijk".
Het is opmerkelijk dat de mensen aan het einde van die 'eeuw' zich verzamelen in een grote opstand tegen God.
Ik vraag me dan af wat gebeurt er met de mensen die op eigen kracht van dit leven iets gemaakt hebben? Zijn die daarom slechter? Is het niet juist laf om je problemen om een ander af te wentelen en er op te vertrouwen dat die alles voor je zal oplossen?
Het feit dat iemand gelooft wil niet zeggen dat ze dan vervolgens niets van hun leven proberen te maken. Zitten alle gelovigen stilletjes in een hoekje te wachten op het einde?
Daar zit het dus niet in. Ik denk dat het realistisch is om te zeggen dat het altijd met lek en gebrek is, hoezeer je als mens ook je best doet. Iedereen maakt fouten, soms beschamend grote fouten.
Alleen God kan de mens daaruit helpen, maar dan moet de mens wel op God vertrouwen en niet zelf blijven doormodderen om het op eigen kracht te halen. Hoelang moet de geschiedenis van de mens blijven voortgaan voordat hij dat inziet?
De de wet van Mozes werd indertijd feitelijk aan Israel gegeven opdat de mens dat zou inzien. "Geef ons die wet maar, wij zullen het doen". Tja...
Maar goed, alle mensen zijn gelijk, de ene is niet beter dan de ander. Wel kunnen mensen goede en slechte dingen doen (en daar uiteindelijk rekenschap voor moeten afleggen).
Dus rechtvaardig leven is in alle gevallen te verkiezen boven een misdadigersbestaan.
Maar uiteindelijk brengt het je niet tot het doel dat God met de mens voorheeft (volmaaktheid).
Daarvoor is het nodig dat je een 'nieuwe mens' wordt, iets dat alleen God kan geven. Dat betekent de oude mens afleggen (dwz. niet verwachten dat die het zelf wel zal bereiken), en vertrouwen op God dat Hij je als nieuwe mens zal laten opstaan uit de dood.
Dat is geen laffe houding, maar het is juist realistisch en terecht.
Het idee dat de mens zichzelf tot volmaaktheid brengt is m.i. een onrealistische gedachtegang. Daar zijn duizenden jaren historie, en 100 miljard mensenlevens, het overtuigende bewijs voor.
Ik twijfel er niet aan dat jij ook je best doet maar je hebt als het ware een verzekering afgesloten voor die gevallen waarin je tekort schiet. In die zin heb je dus voor een onbezorgder leven gekozen terwijl in mijn visie alleen het agentschap waar jij op vertrouwt bestaat en de maatschappij erachter ontbreekt. Je bent dus wel heel riskant bezig! En zoals jijzelf al eerder zei, niet met je verstand maar vanuit je hart denk je dat.
Nee, dat is toch anders. Ik weet zeker dat ik tekort schiet. Ik verwacht het dus ook niet van mezelf. Geloof is vertrouwen op God. Dat betekent dat ik volledig afzie van vertrouwen op mezelf om het daardoor bij God te verdienen.
Riskant? Ik vind van niet. Ik geloof in God en ik vertrouw op hetgeen Hij zegt. Christus is mijn Verlosser, als ik mijn vertrouwen daarop stel, zal ik niet beschaamd uitkomen. Dat belooft de Schepper zelf.
(en ik snap wel dat jij/men zal zeggen dat ik een mafkees ben om dat vertrouwen te hebben, het is niet anders).
Als ik het goed begrijp nemen jullie dit soort uitleg niet meer serieus, zelfs Paulus zat er wel eens naast en pikken jullie alleen datgene eruit wat je het beste uitkomt.
Naar ik hoop heb ik dit eerder in deze post beantwoord.
De eerste slok uit de beker der natuurwetenschap maakt atheïstisch, maar op de bodem wacht God. (Werner Heisenberg)