En wie bepaald wat schadelijk is en op basis waarvan?fundi schreef:Wat ik wel belangrijk vind is dat schadelijke gedachtegangen veranderen
Jij?
Moderator: Moderators
En wie bepaald wat schadelijk is en op basis waarvan?fundi schreef:Wat ik wel belangrijk vind is dat schadelijke gedachtegangen veranderen
Ja, het lijkt me onvermijdelijk dat ik dat op basis van mijn overtuiging en afweging moet doen.erik schreef: En wie bepaald wat schadelijk is en op basis waarvan?
Jij?
Ik weet met dezelfde zekerheid dat het leven na de dood ophoudt, geen geweldig feest in een hiernamaals.Fundi schreef: ....Geloof geeft vrijheid, zingeving, en geborgenheid. We gaan door een tijdelijk leven hier op aarde waar we elkaar moeten bijstaan. Het is zekerheid dat God de Schepper van het universum ons naar een geweldig doel brengt, dat heeft Christus bewerkt. Dat is een feest dat je met elkaar wilt delen.
Alles wat daarvan af doet is eigenlijk schadelijk.
Precies verwoord wat ik ook had willen schrijven! Maar jij schrijft beter!writer schreef:Ik weet met dezelfde zekerheid dat het leven na de dood ophoudt, geen geweldig feest in een hiernamaals.Fundi schreef: ....Geloof geeft vrijheid, zingeving, en geborgenheid. We gaan door een tijdelijk leven hier op aarde waar we elkaar moeten bijstaan. Het is zekerheid dat God de Schepper van het universum ons naar een geweldig doel brengt, dat heeft Christus bewerkt. Dat is een feest dat je met elkaar wilt delen.
Alles wat daarvan af doet is eigenlijk schadelijk.
Waarom zou ik geen gelijk hebben en jij wel?
Als je na je dood zou kunnen vast stellen dat ik inderdaad gelijk had, zou je je dan niet afvragen hoe het mogelijk is geweest dat je je hele leven met nutteloze religie hebt bezig gehouden?
Dat ik niet heb geloofd zal ik mezelf nooit kwalijk kunnen nemen, het geloof is immers een gave van jouw God?
Jij kreeg het dan en een ander niet.
Want uit genade zijt gij zalig geworden door het geloof; en dat niet uit u, het is Gods gave; (Ef. 2:8)
En waarom kreeg jij het geloof?
Gelijk Hij ons uitverkoren heeft in Hem, voor de grondlegging der wereld, opdat wij zouden heilig en onberispelijk zijn voor Hem in de liefde; (Ef.1:4)

Sentiment, gevoel, intuïtie en aanvoelen zijn niet de beste raadgevers gebleken. Als je je verstand gebruikt, zet je je hart op de 2e plaats. OF: Je weet dat je hart een spier is welke bloed rondpompt en dat je gedachten uit je brein komen en je schakelt je 'hart' helemaal uit.Fundi schreef:dikkemick schreef:Geloof is iets van het hart. En gebruik je verstand om er een weg in te vinden.Dus mijn steeds weer terugkerende vraag luidt: Hoe gaan we bepalen welke denominatie van welke geloofsovertuiging het bij het juiste eind heeft?
Tja, we zullen de dood ongetwijfeld meemaken.writer schreef: Ik weet met dezelfde zekerheid dat het leven na de dood ophoudt, geen geweldig feest in een hiernamaals.
Waarom zou ik geen gelijk hebben en jij wel?
Als je na je dood zou kunnen vast stellen dat ik inderdaad gelijk had, zou je je dan niet afvragen hoe het mogelijk is geweest dat je je hele leven met nutteloze religie hebt bezig gehouden?

Het is waar, ik heb het niet verdiend. Ik ben ook niet beter dan jij.Dat ik niet heb geloofd zal ik mezelf nooit kwalijk kunnen nemen, het geloof is immers een gave van jouw God?
Tja, lastig. Naar mijn ervaring werd het geloof me inderdaad aangeboden als een gave. Ik had er werkelijk niets voor gedaan om het te verdienen.Want uit genade zijt gij zalig geworden door het geloof; en dat niet uit u, het is Gods gave; (Ef. 2:8)
En waarom kreeg jij het geloof?
Dit heeft betrekking op alle gelovigen als geheel. God had dit plan al voor de schepping van het universum. De mens in deze tijd van genade, zou op Hem vertrouwen en de positie krijgen die Hij bedoeld heeft.Gelijk Hij ons uitverkoren heeft in Hem, voor de grondlegging der wereld, opdat wij zouden heilig en onberispelijk zijn voor Hem in de liefde; (Ef.1:4)
Wil. Je eens ophouden jouw emtionele staat aan de geschreven reactie van een ander toe te kennen.fundi schreef: Je klinkt in ieder geval nogal gelaten,
Wat je hier zegt is nu precies waarom ik niet begrijp dat er nog mensen zijn die in jouw God geloven.Fundi schreef:...... God had dit plan al voor de schepping van het universum. De mens in deze tijd van genade, zou op Hem vertrouwen en de positie krijgen die Hij bedoeld heeft......
Is dat zo? Jouw God wilde toch een paradijs met een eeuwig leven voor Adam, Eva en hun nakomelingen op aarde? De satan in de legende waar jij in gelooft wilde dat niet en dat is hem gelukt!!!!En zo gebeurt het. God doet het aldus, er is niets wat Hem tegen kan houden
En wat gebeurd er dan volgens jou na mijn dood met mij? Als nietgelovige?Besluit je God niet te vertrouwen, dan betekent dat dat je niet gelooft. Zo simpel is het eigenlijk.
Simpel: dan kijkt de almachtige in zijn boekhouding en mag je niet binnen. Bij het FSM mag je wel binnen en is het veel gezelliger.lost and not found yet! schreef:Fundi schreef:
En wat gebeurd er dan volgens jou na mijn dood met mij? Als nietgelovige?Besluit je God niet te vertrouwen, dan betekent dat dat je niet gelooft. Zo simpel is het eigenlijk.
Het antwoord dat ik steevast krijg als ik een dergelijke vraag stel: "Ik ga niet op Gods troon zitten en laat die beslissing in Zijn kundige handen"lost and not found yet! schreef:Fundi schreef:
Voor mij is deze zin van Lanfy slechts een nuchtere constatering.Fundi schreef:Waarom jij niet gelooft weet ik niet, dat weet je alleen zelf. Je klinkt in ieder geval nogal gelaten, het is iets wat je blijkbaar overkomt.lost and not found yet! schreef: Dat ik niet heb geloofd zal ik mezelf nooit kwalijk kunnen nemen, het geloof is immers een gave van jouw God?
Je kunt geloof niet weigeren.Toch heb ik altijd het idee gehad dat ik toen ook kon weigeren als ik het niet wou .
Maar ik zou ook niet weten waarom je zou weigeren als het aangeboden wordt, het is toch immers de juiste keuze.
In je hart weet je dat het waar is, en dat is dan de keuze die je maakt.
Sorry, maar ook weer niet zo simpel.Besluit je God niet te vertrouwen, dan betekent dat dat je niet gelooft. Zo simpel is het eigenlijk.
Hoezo is het de juiste keuze? Jij denkt dat.Fundi schreef: Tja, lastig. Naar mijn ervaring werd het geloof me inderdaad aangeboden als een gave. Ik had er werkelijk niets voor gedaan om het te verdienen.
Toch heb ik altijd het idee gehad dat ik toen ook kon weigeren als ik het niet wou (en ik had vanuit mij zelf bezien daartoe ook alle redenen).
Maar ik zou ook niet weten waarom je zou weigeren als het aangeboden wordt, het is toch immers de juiste keuze.
In je hart weet je dat het waar is, en dat is dan de keuze die je maakt.
Luther ging in tegen de gevestigde wanorde van de kerk van zijn tijd om de kerk van BINNENUIT te hervomen. Maar geen nieuwe theologie, maar juist teruggrijpen op de bronnen. Zijn theologie grijpt terug op de kerkvaders en met name van Augustinus. Ook Bernard van Clairvaux beinvloedde hem ( https://nl.wikipedia.org/wiki/Bernardus_van_Clairvaux" onclick="window.open(this.href);return false; )Fundi schreef:Wat is de kracht van het argument dat het historisch christendom anders dacht? Luther ging ook in tegen de gevestigde orde, en dat was een goede zaak.waarom? schreef: Maar goed het blijft mij een raadsel hoe een theologisch stelsel (dat is en blijft het: zie quote boven ) een oplossing kan bieden voor ons Topic onderwerp. Ik kan ook van alles vinden / bedenken maar dat maakt het nog niet WAAR en zeker niet als ik probeer een link te houden met de bijbel en daarmee de gehele historie van het Christendom tegen me heb.
Schater.......Fundi schreef: De enige autoriteit die ik als gelovige erken, is de bijbel. Ik geloof bijvoorbeeld dat de apostelen door Gods Geest gedreven werden om te doen en schrijven wat ze deden. Dat men in de eeuwen daarna niet meer helder hadden wat de apostelen bedoelden, zou goed kunnen. Misschien beviel hun zelfs niet alles wat de apostelen schreven. Paulus zelf klaagt op het einde van zijn leven al dat de kerken niet naar hem wilde luisteren en hun eigen gang gingen. Het is aan de gelovige (van alle tijden) om deze kerkvaders te toetsen niet andersom.

Dat bovenstaande heb ik nooit beweerd en zal geen enkele theoloog van welke dominatie ook beweren (op die onfeilbaarheid van de RKK na dan )Fundi schreef: En natuurlijk kunnen kerkvaders heel goede dingen gezegd en geschreven hebben, en ze zullen ook hun best gedaan hebben het juist te doen, maar onfeilbaar waren ze niet. En het christendom als geheel is al helemaal niet onfeilbaar (incl. de RKK).
Toen ik ging geloven, was dat in God en niet in een "mainstream christendom".