Mijn beste Eelke, Sararje is de nicknameEelke schreef:Mijn beste Sararja,
Ik vraag me af of jij je ouders haat. Immers, dit propageert Jezus ook.Lk. 14:26 Bovendien, ik vind dat er veel te veel ellende op de wereld is gekomen door de komst van Jezus. Ik verdom het om uberhaupt me aan te sluiten bij een groep volgelingen van iets dat mijn voorouders zoveel ellende op de hals heeft gehaald. Daarnaast vind ik Jezus verre van wijs. Zoals gezegd vind hij dat je je ouders moet haten, vindt de bijbel dat homosexuelen gestenigd moeten worden, dat andersdenkenden uitgeroeid moeten worden, dat Joden duivelsdienaren zijn etc. etc. alles bij elkaar genomen zullen er vast wel een paar leuke zinnetjes in de bijbel staan, maar minstens evenzovele walgelijke. Wel, dan is de afweging heel snel gemaakt.Zelfs al is dit zo, toch valt uit deze geschriften wel af te leiden dat hij een zeer wijs mens was en getuigen de overgeleverde fragmenten van een enorme wijsheid. Lees de Bergrede in het Evangelie van Mattheüs maar eens. Verder kun je de bezieling van Christus ook zelf ervaren door hem uit te nodigen om in je leven te komen en naar zijn liefdesgebod te gaan leven.Mijn beste Eelke, allereerst: waarom zijn er geenm noties van Jezus zelf als hij zo wijs was? Ten tweede: de leringen van Jezus zijn allemaal lange tijd na zijn dood geschreven en zijn om die reden niet betrouwbaar.
Ik snap volkomen wat je bedoelt. Het probleem is echter dat ik stel dat als deze Congolees op jonge leeftijd zou zjin geadopteerd door een Duitser, hij volledig alle kenmerken behalve zijn uiterlijk van een Duitser zal overnemen. JR stelt echter dat deze Congolees nog steeds tot het zwarte ras behoort ondanks al zijn aanpassingen en dus dat hij tot intrinsiek minder bevattingsvermogen in staat is dan die blanke Duitser. Hiermee wordt hij dus minder. En daar zit nou precies het racistische element van zijn theorie. Bovendien las ik zojuist dat je vond dat Jozef rulof "volk" bedoelde waar hij "ras" schreef. Wel, waarom verandert Stichting Wayti dat dan niet? Waarom laten ze ruimte over voor deze discrepantie? Is dit niet jouw eigen invulkunde? Bovendien was in de tijd dat Jozef Rulof de boeken schreef het verschil tussen volk en ras al volkomen bekend en is dat een onderscheiding die hij gemakkelijk had kunnen maken (Zeker met Meester Alcar aan zijn zijde).Maar goed, als we Christus even loslaten en een ander voorbeeld erbij pakken. Stel dat Bach bij zijn geboorte niet geboren was als Duitser, maar als Congolees, ik noem maar wat. Had hij dan de muziekwerken kunnen schrijven dat hij heeft geschreven? Denk het niet. Daarom werd Bach voor zijn taak als componist niet geboren in Congo, maar in Duitsland. Dit wil niet zeggen dat er geen Congolezen zouden kunnen zijn die zijn muziek zouden kunnen waarderen en misschien wordt er over 50 jaar daar ook wel een dergelijk muzikaal genie geboren, als men daar verder ontwikkeld is. Snap je nu wat ik bedoel?
Bovendien, als je laatst Masterclass op Nederland 3 hebt gezien, kon je zien dat je verhaal niet opgaat. Daar kwam een Palestijnse straatarme jongen uit Nazareth (wiens vader timmerman was) langs die zoveel muziekaal inzicht had ondanks dat zijn ouders geen piano thuis hadden. Toch kreeg hij een masterclass van de bekende concertpianist Daniel Barenboim. Zo is het ook bekend dat Wibi Sourjadi tot zijn 12e nog nooit een piano had aangeraakt. Ergo: zelfs als je niet in de buurt van een piano bent opgegroeid, kan je het nog heel ver schoppen.
Wat nou precies het verneukeratieve aan de theorie van JR is, is dat hij al deze gevallen vergeet, negeert en uitgaat van een menselijke eigenschap op basis van ras en van was alleen. Hji negeert volkomen zaken als omgeving, wilskracht, externe stimulans etc etc. Zelfs al zou er een verschil zijn tussen zwarten en witten (niet aangetoond, mag jij doen) dan is dat niet aangetoond dat dit ligt op het gebeid van begripsvorming.
Neen, je haalt hier Volk en Ras heel bewust door elkaar en bovendien op een onjuiste manier. Mijn ervaringen worden bepaald door mijn omgeving en dus niet door mijn ras. als ik geboren zou zijn in Europa maar opgroei in Donker Afrika bij de "koppensnellers" (6e graad) dan neem ik de gebruiken en opvattingen over van de "koppensnellers" (6e graad). Als ik na decennia zou herenigen met mijn imaginaire tweelingbroer die in Europa (1e graad) dan is er geen enkel fysiek verschil tussen ons beiden. Wel in onze opvattingen, gedragingen, taal, ontwikkeling etc etc. Tot welke graad behoor ik dan als "importafrikaan"? Behoor ik dan ook tot de 6e graad ondanks mijn blanke uiterlijk? Dat zou in tegenspraak zijn met de indeling van JR himself.Ten derde: het gaat er niet om of je er wel of niet naar leeft, het gaat erom dat JR een intrinsiek verschil maakt op basis van het ras waarmee iemand geboren wordt en diens vaardigheden.
Maar dat is toch gewoon een feit, dat als ik geboren wordt onder bepaalde stammen in Afrika, dat ik dan hele andere ervaringen opdoe als wanneer ik geboren wordt in Rusland!? Dit betekent niet dat dit altijd hetzelfde hoeft te blijven voor elk volk. Zijn gebruik van het begrip ras is gewoon om aan te tonen dat op het moment van schrijven dat volk dat bewustzijn had en dat volk dat bewustzijn en wat dit betekent voor de evolutie van de ziel op aarde. Rulof schrijft dat dit niet betekent dat dit altijd zo hoeft te blijven.
Ik heb geen enkele aanwijzing waaruit dit anecdotische verhaal blijkt. Omdat hij het zelf wellicht heeft opgeschreven, hoeft het nog niet waar te zijn. Ik nodig je dan uit om hier een van de zwarte circusbezoekers erbij te halen om je gelijk te behalen. Trouwens, wie zegt dat zijn nobiliteit aan ten grondslag lag? Wie weet was er een andere reden voor om zich tussen de zwarten te begeven (bijv. omdat het uitzicht beter was of omdat hij goedkooper uit wilde zijn)Jozef Rulof was geen ordinaire racist! Wist je wel dat hij tijdens zijn verblijf in Amerika zelfs opgekomen is voor de onderdrukte negers daar! Hij verteld daarover in het boek Vraag en Antwoord waarin hij zegt dat hij eens door zijn broers in Amerika (zijn broers waren geemigreerd) werd meegenomen naar een circus. In dit circus waren er twee tribunes: voor blanken en voor negers. Rulof ging toen met opzet tussen de negers zitten! Dit heeft nog voor een enorme consternatie gezorgd onder de blanken daar. Dus ik zou meer heel gauw ophouden Jozef Rulof als een ordinaire racist hier neer te zetten, alleen maar omdat je bepaalde leerstellingen van hem niet begrijpt!Daarmee is hij een man die ordinair discrimineert en een ordinaire racist.
"De beste nazi´s zaten niet in de kampen, die zaten op kantoor." Aldus de uitspraak van ik meen Lou de Jong (pin me hier niet op vast). Je hebt een stereotype beeld van de stemmers van Geert Wilders en de NA. Ik stem op geen van beiden. Echter, alle beroerde uitspraken van Geert ten spijt, hij heeft nog steeds niet gezegd dat "alle Marokkanen het land uit moeten of dat alle gekleurde mensen in elkaar moeten worden geslagen". Een racist selecteert uitsluitend op ras en op ras alleen. JR doet dat wel. Geert beordeelt mensen op religieuze opvatting. Daarmee is hij wellicht discriminitoir (dat laat ik aan een rechter over) maar nog geen racist.Een ordinaire racist is in mijn ogen iemand die donker gekleurde mensen in elkaar slaat, roept dat alle Marokkanen het land uit moeten en die op Wilders of de Nationale Alliantie of hoe dit club ook maar mag heten stemt bij de verkiezingen. En dat was Jozef zeker niet!
Welk stemadvies hij gaf, kan mij niet boeien. Ik ken ook pastoors die in de jaren ´50 en ´60 zeiden dat wie niet op de KVP stemde, naar de hel ging. Ik vind het een compleet non-issue of irrelevant argument welk stemadvies iemand heeft gegeven.In tegendeel, wisten je wel dat Jozef in één van de Vraag en Antwoordboeken een soort verkapt stemadvies geeft en weeten je wat voor partij hij aanbeveelt: hij beveelt de mensen aan om op 'vadertje Drees' te stemmen, de voorman van de PvdA (die toen nog SDAP heette, niet te verwarren met de NSDAP van Hitler, want dat was een héle andere partij) Had je zeker niet gedacht hé, dat een 'fascist' en een 'racist' als Rulof zo'n linkse partij zou aanbevelen! Misschien valt het daarom wel wat mee met het 'racistische' en 'fascistische' gehalte van Jozef Rulof.
Jouw probleem.De nog steeds hartelijke groeten, hoewel met enige moeite,
De groeten,
Sararje