Sarah´s topicje over Jozef Rulof

Discussies over Occultisme, Newage, pantheisme, satanisme, sekten, alpha-cursus, alternatieve geneeswijzen, etc..

Moderator: Moderators

Sararje
Superposter

Bericht door Sararje »

Eelke schreef:Mijn beste Sararja ;) ,
Mijn beste Eelke, Sararje is de nickname
Mijn beste Eelke, allereerst: waarom zijn er geenm noties van Jezus zelf als hij zo wijs was? Ten tweede: de leringen van Jezus zijn allemaal lange tijd na zijn dood geschreven en zijn om die reden niet betrouwbaar.
Zelfs al is dit zo, toch valt uit deze geschriften wel af te leiden dat hij een zeer wijs mens was en getuigen de overgeleverde fragmenten van een enorme wijsheid. Lees de Bergrede in het Evangelie van Mattheüs maar eens. Verder kun je de bezieling van Christus ook zelf ervaren door hem uit te nodigen om in je leven te komen en naar zijn liefdesgebod te gaan leven.
Ik vraag me af of jij je ouders haat. Immers, dit propageert Jezus ook.Lk. 14:26 Bovendien, ik vind dat er veel te veel ellende op de wereld is gekomen door de komst van Jezus. Ik verdom het om uberhaupt me aan te sluiten bij een groep volgelingen van iets dat mijn voorouders zoveel ellende op de hals heeft gehaald. Daarnaast vind ik Jezus verre van wijs. Zoals gezegd vind hij dat je je ouders moet haten, vindt de bijbel dat homosexuelen gestenigd moeten worden, dat andersdenkenden uitgeroeid moeten worden, dat Joden duivelsdienaren zijn etc. etc. alles bij elkaar genomen zullen er vast wel een paar leuke zinnetjes in de bijbel staan, maar minstens evenzovele walgelijke. Wel, dan is de afweging heel snel gemaakt.
Maar goed, als we Christus even loslaten en een ander voorbeeld erbij pakken. Stel dat Bach bij zijn geboorte niet geboren was als Duitser, maar als Congolees, ik noem maar wat. Had hij dan de muziekwerken kunnen schrijven dat hij heeft geschreven? Denk het niet. Daarom werd Bach voor zijn taak als componist niet geboren in Congo, maar in Duitsland. Dit wil niet zeggen dat er geen Congolezen zouden kunnen zijn die zijn muziek zouden kunnen waarderen en misschien wordt er over 50 jaar daar ook wel een dergelijk muzikaal genie geboren, als men daar verder ontwikkeld is. Snap je nu wat ik bedoel?
Ik snap volkomen wat je bedoelt. Het probleem is echter dat ik stel dat als deze Congolees op jonge leeftijd zou zjin geadopteerd door een Duitser, hij volledig alle kenmerken behalve zijn uiterlijk van een Duitser zal overnemen. JR stelt echter dat deze Congolees nog steeds tot het zwarte ras behoort ondanks al zijn aanpassingen en dus dat hij tot intrinsiek minder bevattingsvermogen in staat is dan die blanke Duitser. Hiermee wordt hij dus minder. En daar zit nou precies het racistische element van zijn theorie. Bovendien las ik zojuist dat je vond dat Jozef rulof "volk" bedoelde waar hij "ras" schreef. Wel, waarom verandert Stichting Wayti dat dan niet? Waarom laten ze ruimte over voor deze discrepantie? Is dit niet jouw eigen invulkunde? Bovendien was in de tijd dat Jozef Rulof de boeken schreef het verschil tussen volk en ras al volkomen bekend en is dat een onderscheiding die hij gemakkelijk had kunnen maken (Zeker met Meester Alcar aan zijn zijde).
Bovendien, als je laatst Masterclass op Nederland 3 hebt gezien, kon je zien dat je verhaal niet opgaat. Daar kwam een Palestijnse straatarme jongen uit Nazareth (wiens vader timmerman was) langs die zoveel muziekaal inzicht had ondanks dat zijn ouders geen piano thuis hadden. Toch kreeg hij een masterclass van de bekende concertpianist Daniel Barenboim. Zo is het ook bekend dat Wibi Sourjadi tot zijn 12e nog nooit een piano had aangeraakt. Ergo: zelfs als je niet in de buurt van een piano bent opgegroeid, kan je het nog heel ver schoppen.
Wat nou precies het verneukeratieve aan de theorie van JR is, is dat hij al deze gevallen vergeet, negeert en uitgaat van een menselijke eigenschap op basis van ras en van was alleen. Hji negeert volkomen zaken als omgeving, wilskracht, externe stimulans etc etc. Zelfs al zou er een verschil zijn tussen zwarten en witten (niet aangetoond, mag jij doen) dan is dat niet aangetoond dat dit ligt op het gebeid van begripsvorming.
Ten derde: het gaat er niet om of je er wel of niet naar leeft, het gaat erom dat JR een intrinsiek verschil maakt op basis van het ras waarmee iemand geboren wordt en diens vaardigheden.

Maar dat is toch gewoon een feit, dat als ik geboren wordt onder bepaalde stammen in Afrika, dat ik dan hele andere ervaringen opdoe als wanneer ik geboren wordt in Rusland!? Dit betekent niet dat dit altijd hetzelfde hoeft te blijven voor elk volk. Zijn gebruik van het begrip ras is gewoon om aan te tonen dat op het moment van schrijven dat volk dat bewustzijn had en dat volk dat bewustzijn en wat dit betekent voor de evolutie van de ziel op aarde. Rulof schrijft dat dit niet betekent dat dit altijd zo hoeft te blijven.
Neen, je haalt hier Volk en Ras heel bewust door elkaar en bovendien op een onjuiste manier. Mijn ervaringen worden bepaald door mijn omgeving en dus niet door mijn ras. als ik geboren zou zijn in Europa maar opgroei in Donker Afrika bij de "koppensnellers" (6e graad) dan neem ik de gebruiken en opvattingen over van de "koppensnellers" (6e graad). Als ik na decennia zou herenigen met mijn imaginaire tweelingbroer die in Europa (1e graad) dan is er geen enkel fysiek verschil tussen ons beiden. Wel in onze opvattingen, gedragingen, taal, ontwikkeling etc etc. Tot welke graad behoor ik dan als "importafrikaan"? Behoor ik dan ook tot de 6e graad ondanks mijn blanke uiterlijk? Dat zou in tegenspraak zijn met de indeling van JR himself.
Daarmee is hij een man die ordinair discrimineert en een ordinaire racist.
Jozef Rulof was geen ordinaire racist! Wist je wel dat hij tijdens zijn verblijf in Amerika zelfs opgekomen is voor de onderdrukte negers daar! Hij verteld daarover in het boek Vraag en Antwoord waarin hij zegt dat hij eens door zijn broers in Amerika (zijn broers waren geemigreerd) werd meegenomen naar een circus. In dit circus waren er twee tribunes: voor blanken en voor negers. Rulof ging toen met opzet tussen de negers zitten! Dit heeft nog voor een enorme consternatie gezorgd onder de blanken daar. Dus ik zou meer heel gauw ophouden Jozef Rulof als een ordinaire racist hier neer te zetten, alleen maar omdat je bepaalde leerstellingen van hem niet begrijpt!
Ik heb geen enkele aanwijzing waaruit dit anecdotische verhaal blijkt. Omdat hij het zelf wellicht heeft opgeschreven, hoeft het nog niet waar te zijn. Ik nodig je dan uit om hier een van de zwarte circusbezoekers erbij te halen om je gelijk te behalen. Trouwens, wie zegt dat zijn nobiliteit aan ten grondslag lag? Wie weet was er een andere reden voor om zich tussen de zwarten te begeven (bijv. omdat het uitzicht beter was of omdat hij goedkooper uit wilde zijn)
Een ordinaire racist is in mijn ogen iemand die donker gekleurde mensen in elkaar slaat, roept dat alle Marokkanen het land uit moeten en die op Wilders of de Nationale Alliantie of hoe dit club ook maar mag heten stemt bij de verkiezingen. En dat was Jozef zeker niet!
"De beste nazi´s zaten niet in de kampen, die zaten op kantoor." Aldus de uitspraak van ik meen Lou de Jong (pin me hier niet op vast). Je hebt een stereotype beeld van de stemmers van Geert Wilders en de NA. Ik stem op geen van beiden. Echter, alle beroerde uitspraken van Geert ten spijt, hij heeft nog steeds niet gezegd dat "alle Marokkanen het land uit moeten of dat alle gekleurde mensen in elkaar moeten worden geslagen". Een racist selecteert uitsluitend op ras en op ras alleen. JR doet dat wel. Geert beordeelt mensen op religieuze opvatting. Daarmee is hij wellicht discriminitoir (dat laat ik aan een rechter over) maar nog geen racist.
In tegendeel, wisten je wel dat Jozef in één van de Vraag en Antwoordboeken een soort verkapt stemadvies geeft en weeten je wat voor partij hij aanbeveelt: hij beveelt de mensen aan om op 'vadertje Drees' te stemmen, de voorman van de PvdA (die toen nog SDAP heette, niet te verwarren met de NSDAP van Hitler, want dat was een héle andere partij) Had je zeker niet gedacht hé, dat een 'fascist' en een 'racist' als Rulof zo'n linkse partij zou aanbevelen! Misschien valt het daarom wel wat mee met het 'racistische' en 'fascistische' gehalte van Jozef Rulof.
Welk stemadvies hij gaf, kan mij niet boeien. Ik ken ook pastoors die in de jaren ´50 en ´60 zeiden dat wie niet op de KVP stemde, naar de hel ging. Ik vind het een compleet non-issue of irrelevant argument welk stemadvies iemand heeft gegeven.
De nog steeds hartelijke groeten, hoewel met enige moeite,
Jouw probleem.

De groeten,

Sararje
"De bijbel is net een spoorboekje van de NS, je kan er alle kanten mee op." - Fons Jansen
"Als er bij het dorp waar bergen bergen bergen bergen bergen, Bergen, bergen bergen bergen bergen bergen, bergen bergen bergen bergen bergen.". - Kees Torn
Vrijdenker
Geregelde verschijning

Bericht door Vrijdenker »

Devious schreef:
Vrijdenker schreef: Kuch, opvallend dat een aantal forumleden valt over mogelijk beledigend taalgebruik jegens de medemens in die Rulofboeken, om vervolgens de ene na de andere belediging te uitten richting medemens Eelke, die hier op een algemeen beschaafde manier een discussie probeert te voeren.
Wellicht is het je opgevallen dat een aantal forumleden op een algemeen beschaafde manier een tegenreactie proberen te geven :wink:
Dat is mij inderdaad opgevallen Devious, daarom heb ik mijn opmerking ook niet generaliserend gesteld.
Mijn complimenten overigens over je manier van modereren, en je eerste reactie aan Eelke op pag 5, die inhoudelijk is en gebaseerd op ware en niet verdraaide citaten, is er één waar ik graag op reageer. Bovendien heb je een aantal boeken ook gelezen, dat praat wat makkelijker...
Devious schreef:
Eelke schreef: Het hanteren van het begrip ras was in die tijd nog niet zo omstreden en was een normaal begrip. Zo zijn er andere begrippen die in die tijd nog niet de negatieve bijklank hadden als nu. Daar moet je wel rekening mee houden als je openbaringen van nog wat jaartjes terug gaat besturderen.
Oh ja, dat doe ik ook wel. Zelfs grote geleerden als Charles Darwin en Thomas H. Huxley hadden nog verkeerde opvattingen over 'rassen'. Bij Darwin en Huxley kan ik dat door de vingers zien. Ten eerste omdat hun schrijfsels geen 'openbaringen van gene zijde' waren, maar puur menselijke geschriften, geschreven door weliswaar zeer begaafde mensen, maar desondanks qua kennis beperkt waren door de tijd waarin ze leefden. Ten tweede omdat zij ook ter dege beseften dat ze beperkt waren in hun kennis, en hun mening steeds weer aanpasten wanneer deze fout bleek te zijn.
Je kunt je dus wel voorstellen dat bepaalde uitspraken in een bepaald licht moeten worden geplaatst, en er rekening gehouden moet worden met persoonlijke ontwikkeling, context en tijdsgeest.
In latere boeken van Rulof worden uitspraken uit eerdere boeken wel degelijk weerlegd, omdat Rulof ook groeide als mens en medium, en hoefden de meesters die door hem schreven
steeds minder naar de in die tijd geldende normen en waarden te schrijven, begrijp je ?
In een van de vraag en antwoordboeken zegt Rulof zelfs dat er in de eerste 9 boeken uitspraken staan die niet deugen, omdat meester Alcar Jozef die eerste 9 boeken menselijk liet beleven. Die opmerking over de maanlanding uit het 4e boek Ontstaan van het Heelal, is bijvoorbeeld zo'n uitspraak die niet deugt.

Wat mij betreft deugen een aantal uitspraken over de joodse medemens in volkeren der aarde, ook niet, en zeker niet in de huidige tijd. Ik zal ze in ieder geval nooit gebruiken, mijn maag heeft zich ook omgedraaid toen ik dat las, en heb ik een jaar geen Rulofboek meer gelezen.
Het boek VDA (volkeren der aarde) is overigens al geschreven in 1939...

collegavanerik schreef:
Plons schreef:
Eelke schreef: Nee, de gehele waarheid is niet racistisch, het wordt alleen racistisch als je er delen uit gaat halen.
De 'Kern' is rascistisch, het is alleen verpakt in mooie bloemetjespapier.
inderdaad
Rulof schreef: Het blanke ras is superieur
da's toch wel rascistisch.
Mag ik vragen waar je deze quote van Rulof vandaan hebt, deze is namelijk niet in zijn boeken te vinden, ik heb het net nog nagezocht in de PDF-versies.

Superieur is geen synoniem voor hoger, het begrip hoger wordt dagelijks gebruikt bij indeling in schoolklassen, in dat licht moet je ook het uitspraak het hoogste ras plaatsen.
Bij mijn weten is er nog nooit iemand opgestaan om het begrip hogere klas te verbieden, omdat dat discriminerend zou zijn. Toch wordt ook deze indeling gemaakt op uiterlijke kenmerken, namelijk lichaamslengte. Zijn kinderen in de eerste klas daarom minder waardevol als kinderen in de 7e, ik dacht het niet.

Mensen behorend tot 'het blanke ras', de 7e klas, hebben volgens de filosofie van Rulof de meeste levens op aarde doorgebracht, mensen in het oerwoud zijn later aan hun aardse kringloop begonnen, iets later 'geboren' als het ware. Als je reincarnatie aanvaardt is dit helemaal geen vreemde gedachte.

Goed logo trouwens van Sararje, 'Be your own master and creator', laat dat nu net het 'Godsbeeld' zijn wat Rulof schetst in zijn 'Kosmologie'.
De voor ons waarneembare materie is volgens deze boeken ontstaan uit het collectief (on)bewustzijn, is een beeld van ons gezamelijk denken, ik vind dat wel een aannemelijke gedachte. Dit betekent dat er geen God buiten ons bestaat, dat zou freethinkers toch aan moeten spreken, vandaar dat ik de naam vrijdenker heb gekozen.

Dat maakt ons allen tot 'Goden', niemand uitgezonderd, of de Schepping zou niet bestaan hebben...En dat bewijst dat elke ziel als mens even waardevol is., en daar ben ik het van harte mee eens.

Mvg Vrijdenker
Kitty
Ontoombaar

Bericht door Kitty »

Zou er misschien ook nog iemand van de Rulofvolgelingen op mijn postings in willen gaan? Of op zijn minst willen aangeven waarom deze stelselmatig worden overgeslagen? Dat verbaast me namelijk nog al. Is het weerwoord hierop soms niet te bedenken? Ik ben namelijk heel benieuwd naar een antwoord hierop.

hier: http://www.freethinker.nl/forum/viewtop ... 2026#92026

En hier: http://www.freethinker.nl/forum/viewtop ... 2034#92034
Laatst gewijzigd door Kitty op 04 okt 2007 20:27, 1 keer totaal gewijzigd.
Alle gebondenheid kan vrijheid heten, zolang de mens de banden niet voelt knellen. (naar Erasmus)

Il n’y a que les imbéciles qui ne changent jamais d’avis ... (Jacques Brel)

En de mens schiep God en dacht dat dat goed was.
Vrijdenker
Geregelde verschijning

Eelke schreef aan doctorwho:

Overigens ben ik het niet met je eens dat de wetenschap heeft bewezen dat de ziel niet los van het lichaam kan bestaan. Er zijn tegenwoordig juist steeds meer wetenschappers die het oude dogma durven los te laten dat de ziel het product is van de hersens en die opperen dat de ziel wellicht ook zonder de hersens kan bestaan en dat de hersenen slechts een medium zijn voor de ziel om zich in het lichaam te kunnen uitdrukken, omdat hier sterke aanwijzingen voor zijn. Dan denk ik bijvoorbeeld aan mensen als dr. Sam Parnia, dr . Pim van Lommel, dr. Dean Radin en dr. Ruper Sheldrake.
- - - - -

Man (bijna) zonder hersens, het bewijs:

http://www.foxnews.com/story/0,2933,290610,00.html
Laatst gewijzigd door Vrijdenker op 04 okt 2007 20:30, 1 keer totaal gewijzigd.
Atli
Banned
Contacteer:

Bericht door Atli »

Vrijdenker schreef:
Man zonder hersens, het bewijs:

Man met abnormale kleine hersenen, dat is toch wel iets anders dan zonder hersenen!
Kitty
Ontoombaar

Bericht door Kitty »

civil servant with an abnormally small brain, dus niet zonder hersens.
Alle gebondenheid kan vrijheid heten, zolang de mens de banden niet voelt knellen. (naar Erasmus)

Il n’y a que les imbéciles qui ne changent jamais d’avis ... (Jacques Brel)

En de mens schiep God en dacht dat dat goed was.
Vrijdenker
Geregelde verschijning

Oeps, was het net aan het herstellen...

Hallo Kitty, ik ben geen Rulofvolgeling, ik heb alleen zijn boeken gelezen, maar ik wil best op je bericht in gaan, morgen...

Mvg Vrijdenker.
Laatst gewijzigd door Vrijdenker op 04 okt 2007 20:34, 1 keer totaal gewijzigd.
doctorwho
Ontoombaar

Bericht door doctorwho »

Vrijdenker schreef:Eelke schreef aan doctorwho:

Overigens ben ik het niet met je eens dat de wetenschap heeft bewezen dat de ziel niet los van het lichaam kan bestaan. Er zijn tegenwoordig juist steeds meer wetenschappers die het oude dogma durven los te laten dat de ziel het product is van de hersens en die opperen dat de ziel wellicht ook zonder de hersens kan bestaan en dat de hersenen slechts een medium zijn voor de ziel om zich in het lichaam te kunnen uitdrukken, omdat hier sterke aanwijzingen voor zijn. Dan denk ik bijvoorbeeld aan mensen als dr. Sam Parnia, dr . Pim van Lommel, dr. Dean Radin en dr. Ruper Sheldrake.
- - - - -

Man (bijna) zonder hersens, het bewijs:

Maar niet zonder hersenen dus. Veel bijzonderder is het dat mensen met een meer gebruikelijk hersenvolume dit niet benutten maar blijven ronddwalen in een staat van escapisme. :shock:
Wie atheïsme een geloof noemt kan tot niets bekeerd worden
The person who calls atheism a religion can be converted to nothing
Atli
Banned
Contacteer:

Bericht door Atli »

Beste Dr. Wie, sinds ik heb besloten om te gaan rond dwalen in een staat van erscapisme is mijn leven een stuk mooier geworden. Ik zou iedereen een fiets willen aanbevelen....
Herman2
Forum fan

Bericht door Herman2 »

Ik zie dat Eelke behoorlijk van zich afslaat in deze opnieuw opgelaaide Rulof-discussie. Ik ken hem nog van vroegere discussies die jammer genoeg meestal op welles-niettes uitliepen.

In het kort 3 punten die mogelijk nog niet eerder werden aangegeven, want het waren inmiddels 11 lange pagina's om na te lezen.

1) In de Rulofboeken is m.i. sprake van een hierarchisch rassenstelsel met opwaartse klassificeringen. Ik herinner mij dat in 'Het Ontstaan Van Het Heelal' staat dat vanaf de 4 menselijke graad naast zwarten voor het eerst blanken voorkomen en vervolgens komen blanken in de 5 , 6e en 7e graad voor. Als een blanke van een van die hogere graden echter niet goed heeft geleefd, aldus het boek, kan hij in een volgend leven weer worden gereïncarneerd in de 4e graad -die hij dus al eerder had doorlopen- als zwarte om 'goed te maken', bij wijze van karmisch gevolg. Je moet dus als zwarte in een lagere graad boete doen voor een negatieve stijl van leven als blanke in een vorig leven. Dat riekt volgens huidige opvattingen naar racisme.

2) Wat betreft tonen/geluiden van de menselijke stem stelt Rulof dat deze bij lagere fysieke graden -dus donkergekleurden- primitiever is. En Eskimo's, die zich volgens de Rulofleer doorgaans op de 5e graad bevinden, kunnen niet openstaan voor de werken van Duitse componisten, zo wordt in een voorbeeld in De Volkeren der Aarde' beschreven, omdat hun fysieke gesteldheid gekoppeld is aan die 5e graad met zijn beperkingen. Mensen van hogere graden kennen die beperkingen niet meer. Gelukkig zijn eskimo's volgens de leer behoorlijk gezond vanwege het rauwe klimaat waarin zij leven en....omdat ze zich vrijwel niet met andere fysieke graden (= rassen) inlieten. Want rassenvermenging zorgt volgens de Rulofleer voor een verzwakking van het organisme, vandaar dat er op aarde zoveel ziekten zijn. Racisme of niet?

3) Uitgeverij Wayti zelf bepleitte tijdens de rechtzaak in België dit jaar april dat de Rulofleer zich vnl. richt op de (ik voeg hier het bijvoegelijk naamwoord 'bekrompen' in) tijdgeest van de 1e helft van de 20e eeuw. M.a.w.: de leer is naar huidige maatstaven verouderd. Daar kwamen zij goed mee weg, want de uitspraak luidde: vrijspraak. Dan kun je deze boeken beter als curiosa beschouwen ipv. ze nu nog te propageren.

Groet, Herman
Grüss Gott, falls Du Ihn begegnest.
Eelke
Geregelde verschijning

Bericht door Eelke »

Beste Mensen,

Ik heb de afgelopen dagen nogal veel voor de computer gezeten, daarom heb ik enorme last van mijn nek en schouders gekregen en kan ik nu dus niet (lang) voor de computer zitten. Daarom zullen je een paar daagjes moeten wachten op antwoord van mij.

hartelijke groeten,

Eelke
Sararje
Superposter

Bericht door Sararje »

Even mijn gedachte: elke hoger-lager inschatting op basis van ras (of volk whatever), ras alleen en geen toetsbare eigenschappen (geestelijke gaven zijn niet toetsbaar) is op voorhand zo goed als altijd racistisch. Of je dit racisme ook uit in de vorm van anderen meppen, is punt 2. Mijns insziens is er een stereotype van een racist die lijkt op het volgende: kaalkopje, zonder hoge opleiding, selectief misantropisch, zich voor de denkbeelden uitsluitend kijkend naar uiterlijke kenmerken, agressief, zwart-wit denkend, postend op Stormfront etc. etc. Natuurlijk zal een deel van de populatie racisten aan dat stereotype voldoen. Echter, de gemiddelde racist zal er zo niet uitzien, die kijkt wel beter uit. Zo ken ik uit eerste hand het verhaal het verhaal van mijn huisbaas, die toen hij een donkere potentiele huurster kreeg, zei: "kleur bij kleur, we willen hier geen zwarten".Ik vind dat net zo verwerpelijk en net zo racistisch.
Om even een parallel te maken met nazi´s. Er wordt wel eens het beeld geschetst dat 44% van de Duitsers begin 1933 NSDAP stemde omdat antisemitisme zo wijdverbreid was. Helaas is de praktijk weerbarstiger. Antisemitisme was wijdverbreid in Duitsland, echter dat was niet de enige motivatie om op een politieke partij als de NSDAP te stemmen. Niet elke NSDAP-stemmer is een SS-er en niet elke SSer is zo zwart denkend als het pak dat hij draagt. Er zijn legio andere (en soms zelfs goede!) argumenten mogelijk waarom mensen op de NSDAP stemden. De verleiding is zeer groot om elke NSDAP stemmer te brandmerken als antisemiet, echter, dat zou m.i. een grove simplificatie zijn.
Nu naar Jozef Rulof: de denkbeelden van Jozef Rulof zijn naar mijn mening onmiskenbaar racistisch. De leer van JR deelt mensen in op een volkomen arbitraire manier kent daar eigenschappen aan toe die volkomen uit de lucht gegrepen zijn. Nou ja, ze zijn gedicteerd door een zekere Meester Alcar. Aangezien deze Meester Alcar even bewijsbaar is als God, Allah, de onzichtbare roze eenhoorn, Mormon, Het vliegend spaghetti monster, Xenu, de rode doorzichtige krokodil onder mijn bed wordt deze als autoriteit verworpen. Het zijn gewoon de denkbeelden van JR himself die er een autoritair tintje aan heeft willen geven door een grote jongen erbij te halen die niet als zodanig aantoonbaar is maar waarmee hij gewoon autoriteit probeert te verwerven. (Voor de mensen die het moeilijk te verkroppen is, vergelijk voor de grap eens de ontstaansgeschiedenis van de Mormonen met de ontstaansgeschiedenis van de Rulofiaanse denkbeelden, er zijn zeer grote parallelen) De fout mag mjns insziens niet gemaakt worden dat elke Rulofiaan een racist is. Echter, sommige Rulofianen menen de leer van JR in een salonfähig jasje te kunnen stoppen, het niet racistisch te noemen en dan toch van mening te zijn dat het niet racistisch is. Helaas, de leer is racistisch. Of zij zelf daardoor als racist gebrandmerkt worden is geheel aan hen die deze leer aanvaarden, hoe ze het aanvaarden en hoe ze zich over dergelijke passages uitlaten. Op voorhand kan je mijns insziens niet zeggen dat elke rulofiaan een Racist is.
"De bijbel is net een spoorboekje van de NS, je kan er alle kanten mee op." - Fons Jansen
"Als er bij het dorp waar bergen bergen bergen bergen bergen, Bergen, bergen bergen bergen bergen bergen, bergen bergen bergen bergen bergen.". - Kees Torn
Atli
Banned
Contacteer:

Bericht door Atli »

Anderzijds, als het loopt als en eend, zwemt als een eend, kwaakt als een eend en vliegt als een eend zou het dan een korhoender kunnen zijn?

Ergens moet er toch een connectie zijn tussen de ideeën en de vooringenomenheden van een Jozef Rulof aanhanger?
Sararje
Superposter

Bericht door Sararje »

Atli schreef:Anderzijds, als het loopt als en eend, zwemt als een eend, kwaakt als een eend en vliegt als een eend zou het dan een korhoender kunnen zijn?
Deze klassificatie maak ik iig niet op voorhand. Wat jij nu doet is het klassificeren achteraf. Daar mag je van mij je gang in gaan binnen de bekende grenzen. Echter, op voorhand weet je niet of die korhoender loopt, zwemt, kwaakt en vliegt als een eend. Je moet immers wel die eend hebben waargenomen. :wink:
Ergens moet er toch een connectie zijn tussen de ideeën en de vooringenomenheden van een Jozef Rulof aanhanger?
Klopt, maar die connectie maak ik altijd achteraf. (of althans, dat probeer ik) en niet op basis van de vooroordelen. Als ik louter op de vooroordelen zou afgaan, zou dat ook gevolgen voor mijn beeldvorming van jou kunnen hebben gehad (je weet wel waar ik op doel)
Atli
Banned
Contacteer:

Bericht door Atli »

Sararje schreef:
Atli schreef:Anderzijds, als het loopt als en eend, zwemt als een eend, kwaakt als een eend en vliegt als een eend zou het dan een korhoender kunnen zijn?
Deze klassificatie maak ik iig niet op voorhand. Wat jij nu doet is het klassificeren achteraf. Daar mag je van mij je gang in gaan binnen de bekende grenzen. Echter, op voorhand weet je niet of die korhoender loopt, zwemt, kwaakt en vliegt als een eend. Je moet immers wel die eend hebben waargenomen. :wink:
Ik gebruik hier de alreeds bestaande classificatie die eenden en korhoenders betreft.
Klopt, maar die connectie maak ik altijd achteraf. (of althans, dat probeer ik) en niet op basis van de vooroordelen. Als ik louter op de vooroordelen zou afgaan, zou dat ook gevolgen voor mijn beeldvorming van jou kunnen hebben gehad (je weet wel waar ik op doel)
Punt is dat ik niet expliciet een leer verdedig waarin het onderscheid van rassen op z'n zachts gezegd wordt aangemoedigt. Zo zou ik een Jozef Rulof fanaat niet aan de buitenkant kunnen herkennen maar juist het aanhangen van deze leerstellingen zullen bij mij twijfels oproepen omtrent de integriteit t.o.v. de medemens van dit individu.
Plaats reactie